7 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA Şehirlerimizden sefaletin kökünü kazımak için. I(Mevlâne kapısının yanındadır) Fahreddin imzalı şöyle bir mektub aldık; Süleymaniyede Mehmedpaşa yoku- şunda Kasnakçılar sokağında (***) numaralı ep altı odalıdır, Halbuki dbu- rada 12 aile oturuyor; ceman 18 ço- cukları vardır ki, ekserisi irahoma- Tader, O cıvarda yaşadığımız için bizim Çocuklara da hastalık bulaşacak di- Ve korkuyoruz. Baskı altmda Vu lunmıyan oObu bedbaht yavruların hepsi de kapının önündekt sokağı Gpteshkane olarak kullanmaktadırlar. Büyük insanların bile ağında 'pek sakil duracak küfürleri mütemadi- yen sağa sola savurmakta ve mekte- be giden çocuklar bunları öğrenmek- tedirler. Yalnız sıhhat değil, ahlâk cihelin- den de tehlikeli bir vaziyet! Ben de tam ba “mevra temas et- Mek istiyordum. Sur haricinde asfalt bir yol ya- Pılmış, biliyorsunuzdur. Gazetemize | #İstanbul muharebeleri» diye bir seri Yuzmak üzere o civarda tedkikat ya. Pan Yürük Çelebi ağabeyimizle dolaş- tım. Gördüğüm manzaralar da yukarı dh tasvir edilene yakmdır: Surların kovuklarından bazılarına insanlar yerleşmiş. Tabii, yaşadıkları bu de Üklerden içeriye ne hava giriyor, ne Ziya... Hayvanları da köy usulü be Yâberlerinde bulunduruyorlar. Şayet bu hinalar, bilhassa seyyah- ların yiyaret ettiği meşhur sur ka- Pılarmın yanmda olmasaydı, üzerle- rine bu derece dikkati celbetmek için tehalük göstermiyecektim. İstanbulda metrük medreseler, ev- kafa aid ve ebediyen kiracısız kal mağa mahsus hanlar, cemanisiz ca- Mmiler ve böyle fakir fıkarayı kurtar. mağa yarıyacak daha nice binalar bulmak; bunları az bir himmet le, - hattâ lüks apartımanlarda otu- Yan şefkatli yalandaşların yardımi- Ie - makul bir hale sokmak müm Kündür. Sıhhate ve milli şerefe bu derece Uymıyan ikametgâhlarda olurmağa — Pazarlık yasağını müşteri de &maf da dört gözle bekliyordu bay Amca... ilâve inşaat Gayri sıhhi bina- larda belediyece izin verilmiyecek Şehir dahilinde gayri sıhhi olarak Inşa eğilmiş birçok apartıman ve ey bulunduğu, yapılan tedkikler sonun- da tesbit edilmiştir. Bir taraftan da İ Belediyeye ilâve inşaat ve tamirat iş- İ leri için mütenddid müracaatler vaki olmaktadır. Belediye, gayri sıhhi apartıman ve evlerde ilâve inşaatına müsaade etmi- yecektir. Bu itibarla yapılan müraca- atlar, Belediyede teşkil edilen İnşaat komisyonu tarafından tedkik oluna- cak, aprtıman veya evler gayri sıhhi Meğilse inşaata müsaade edilmiye- cektir. Yumurtadan zehirlendi Fatihte Atpazarında oturan Namık isminde biri, yediği yumurtadan 2e- hirlenmiş, zabıta tarafından berayi te» davi Cerrahpaşa hastanesine yatırıl- mıştır. Namıkın ne şekilde zehirle diği araştırılmaktadır. Barbaros ihtifali Komisyon ihtifal programi- nın ana hatlarını tesbit etti Büyük Türk denizcisi (Barbaros için yapılacak ihtifal merasimi pro- gramını hazırlamak üzere seçilen tâli komsiyon mesaisini bitirmiş ve programın ana hatlarını tesbit et- miştir. Komisyon, bu programı, Vali ve Be- Iediye relsi B. Muhiddin Üstündağın reisliğindeki umumi heyete arzetmiş- tir, B. Muhiddin Üstündağ, Ankara- dan gelince, umumi heyet toplana- İ cak ve tâli komisyonunun hazırladığı program üzerinde konuşularak esas şekli verilecektir. özi kalanları böylece tanzim nacak İnsan yaşatmağa salih yer- lere yerleştirmek, İstanbul şehri için- de açılan amelelik, rençperlik gibi başgüz ettikten sonra hariçten gele. cek yoksul vatandaşlarımızı işe koy- mak yolunu tutarsa, isabetli bir siya- set takib elmiş olur. Zira böylelikle lere mânasız güçlerin de önüne ge- çilmiş olur: Her yerde şuyu bulur ki, (VA - Nü) Bay Amca pazarda |.. HACER BİNT YAKUB HATUNU ALİ BİN VELİ EPP DİYE BİN BİR KURUŞ Mi .. Bu pazarlık usulü bana dalma eski şeriye nikâhlarını hatırlatırdı!.. AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Kadıköy - İç Erenköy otobüsleri İstanbul içinde işliyen otobüs- Zerde ayakta durmak yasaktır ve bu yasak ta tatbik edilir: Otobsü- lerde oturacak yerler dolduktan sonra otobüse yolcu alknmaz, ayakta duran kimse görülmez. Kadköyünde ise «Kadıköy - İç Erenköy» otobüsleri dolmuşa bir adam şeklinde işlemektedir. Bilhassa pazarlesi günleri İç Erenköyünden kalkan otobüsler hıncahınç dolar, bir otobüs ii otobislük müşteri alır ve buna aldırış eden olmaz. Acaba Kadı- köy İstanbuldan madud deği midir? Seyrüsefer nizamları ora- da cari olmaz mı?,. Feci bir ka- zayı beklemeden bu halin önüne geçilmesini ve Kadıköy otobüsle rinin sıkı bir konirole tabi tw tulmasını istiyoruz. Tramvay Şirketi de satın alınıyor Vekâlete gönderilmek için bir rapor hazırlanıyor Tramvay şirketinin de hükümetçe satın almması kararı münasebetile şehrimizde tedkikata başlanmıştır. Tramvay şirketinin vaziyeti ctrafında 'Nefia Vekâletine arzedilmek üzere bir rapor hazırlanmaktadır. Bu raporda şirketin birkaç senelik vaziyeti mukayeseli olarak bildirile- cektir, Şirketin mevcud malzemesi, tramvay hatları, şirketin tamire mec- bur olduğu caddelerin vaziyeti etra- fında da mufassal malümat verilecek» tir, Tramvay şirketinin hükümetçe bir an evvel satın slmmasını şirket te ar- zu ettiğinden, müzakerelerin başlıya- çağı tarih çok yaklaşmıştır. Müzake- reler ümid edildiği gibi kısa zamanda neticelenitse, İstanbulun tramvayı da 1 kânunusaniden itibaren hükümet tarafından ani ri başlanacaktır, Çöp fırınları! i için çin belediyeye müracaat yapıldı Belediye, çöpleri yakmak için çöp fırınları ihdas etmeğe karar vermiş ve bu maksadla tedkikala başlamıştı. Çekoslovakyadan bir firma Belediye- ye müracaat ederek, yakılacak çöp- lerin dumanlarından istifade edilebi- leceği hakkında bir teklif yapmıştır, Firmanın teklifi, çöp dumanlarını yeni bazı tesisat ilâvesile nakil vası- talarını tahrikte kullanmaktır. Bele diye bu ciheti ayrıca tedkik etmekte. dir, Yük arabası zahireci Hüse- yine çarptı Ferhad isminde birinin idaresindeki yük arabası, Rrenköy caddesinde z0- hireci Hüseyin isminde birine çarpa- rak yaralanmasına sebep olmuştur. Zahireci Hüseyin Haydarpaşa hasta. nesine yatırılmış, arabacı yakalanarak hakkında kununi takibata girişilmiş- tir. «. (Pazarlıksız giren haksız çi karl) gibi vocizelerle sigorta edilen bu fena usul şimdiye kadar Türkiye- de nasıl yaşadı bilmem? Seyyar satıcılar Bir araba tipi tesbit için tedki- kata başlandı 50 kiloya kadar yük nakli için ha- mallara bir el arabası tipi tesbit edil » miş, seyyar satıcılar serbes bırakılmış- tı. Dahiliye Vekâleti seyyar satıcılar için de bir araba tipi tesbit etmeğe karar vermiş ve tedkikata başlamış- tır. Vekâletin emrile bu hususta Bele- diye de tedkikat yaparak neticeyi bil direcektir. Dahiliye Vekâleti el araba- sı nümunesini tesbit ettikten sonra Belediyeye bildirilecek ve tatbikatına geçilecektir. Bütün seyyar esnafın ayni şekil araba tedarik edebilmeleri için bir mühlet tayin edilecektir, Makasla cerh Galatada oturan Nesim isminde bi- ri, Hikmet isminde bir kadınla kavga etmiş, Hikmet eline geçirdiği bir mâ- kasla Nesimi yaralamıştır. Polis, yara» uyı tedavi altına aldırmış, carih kadın da yakalanmıştır. Gizli fuhuşla mücadele Bir hafta zarfında 94 hasta- lıklı kadın yakalanarak hastaneye sevkedildi Emniyet Direktörlüğü İkinci şube müdürlüğü, gizli fuhuş hususunda Sis kı takibata girişmiştir. Gizli surette icrayı fuhuş eden ve zâ- bıtaca müseceei bir takım kadınların, gerek Beyoğlu, gerek İstanbul sem- tinde, nezih bir takıni mahallelere 50- kulmakta bulunması zabıtanın ehem- | çede belki yirmi kere yer değiştirdi. miyetle nazarı dikkatini celbetmiştir. 'Takibalın daha ilk safhasında bir hafta içinde, İstanbulda, Yenikapı, Kumkapı, Beyoğlunda İstiklâl caddesi ve civarı, Üsküdar ve Kadıköyde yapı- lan taramalarda gizlice icrayı fuhuş Perran Jİ Gezmek, görmek Meşhur bir şairimiz diyor kiz — Gezmek, gezmek... diyoruz. Gez- meği gayet kolay bir iş zannederiz. Hal buki gezmek, etrafı görmek bir ihtisas meselesi, âdeta bir ilimdir. Herkes bir mesireye, güzel bir yere gider, yahud şehrin en hikim tepesine çıkabilir, Fa- kat orasını görmek, oradan şehri sey-” retmek âdeta bir ihtisas işidir. Bir res- sam bir gurup mansarasmı öyle an- layışlı seyreder ki, siz onun gördüğü renkleri, onun gördüğü ışıkları fark bi- le edemezsiniz. İnsan gezdiği, dolaşlı- ğı yerleri görmesini bilmeli... © Meşhur şairin bu sözlerine pek ku- Tak asmamışlım. Tabii herkesin bir gü- rüş tarzı vardır. Ben bir manzarayı şu tarzda görürüm. Başkası, tamami- Te ayrı bir tarzda görür. Fakat geçenlerde Çamlıca tepesine çıktığım zaman gezmenin, etrafı gör- menin bir ihtisas meselesi olduğuna inandım. Çanılıca tepesinde şair Yah- ya Kemale ras geldim. Yahya Kemal denince insanın aklma İstanbul sev- gisi gelir. Yahya Kemal İstanbulu O tarzda gezer, öyle hususi bir görüşle görür ki, bunun için şaire Büyük Çam- Tca tepesinde ras gelişime Adeta mem- nun oldum. i İstanbulun âşığı olan Yahya Kema- lin Çamlıca tepesinden şehri seyredi- şi, âdeta ilmi bir tedkiki andırıyordu. Şair evvelâ Boğaza karşı oturdu. Uzun uzun buradan Boğazı seyretti, Ondan sonra biraz gerideki masaya çekildi. Oradan şehre baktı. Burada da 20-25 dakika kadlıktan sonra tâ köşedeki masaya gitti. Bu sefer şehri oradan seyretmeğe başladı. Çamlıca tepesinden hem Boğaz, hem Adalar, Hem Haliç, hem de Mar- maranın tâ Rakırköye kadar uzayan sahilleri görünür. Bütün bu ayrı ayrı manzaraları gü- rebilmek için Büyük Çamlıca tepesin- de birçok kere yer değiştirmek lâzım- dır. Yahya Kemal de böyle yaptı. Bah- İstanbulun her parçasına ayrı bir taraftan baktı, O zaman anladım ki, bir yeri görmek, gezmek hakikaten bir ihtisas meselesidir. Ve bunun bir usulü vardır. Hikmet Feridun Es eden 94 kadın yakalanmış, Emniyet di, | ormana rektörlüğüne getirilerek oradan da muayone olmak üzere Emrazı Zührevi, ye dispanserine ( sevkedilmişlerdir. Bunların kısmı azamında sari hasta- hk bulunduğu görülmüş ve Emrazı gühreviye hastanesine yatırılmışlardır. | Zabıta, gizli fuhuş taramasına ehem- | miyetle devam etmektedir. Tramvay arabası ayağına çarparak yaraladı Kadıköyde Mektep sokağında otu- ran on beş yaşlarında Viktorya ismin» de bir kız, briçka arabasile Duvardibi mahalesinden geçmekte liken bir ara- hk ayağını dışarı çıkarmış, bu sırada yanlarından geçen vatman Hüsnünün idaresindeki tramvay ayağına çâtpa- rak yaralanmasına sebep olmuştur, Rıhtımdan denize yuvarlandı Kadıköyde oturan on sekiz yaşla» fında Şükrü, gece rıhtım kenarında dolaşmakta iken muvazenesini kaybe- derek denize düşmüş, boğulmak üze. re iken etraftan yetişenler tarafından kurtarılmıştır. ».. Göreceksin, belediyelerin bu işle alâknları nisbetinde halkın istifâde- si artacak. Hiç olmazsa esnaf, pâ- zorlk için sarfettiği vakitleri kaza- naceki, if Mz e ilen İsi B. Prost cumartesi günü İstanbula geliyor Şehircilik mütehassısı BR, Prost Mar- silyadan hareket ettiğini Belediyeye bildirmiştir. Mütehassısın cumartesi günü şehrimize gelmesi bekleniyer, Belediye İmar şubesi, şehrin Üskü- dar ve Kadıköy semtlerine ait plânın €sas hazırlıklarını bitirmiştir. Du hu- Susta mütehaassısın direktifleri dahi- İmox şimdiye kadar yapılan çalışma» lar B. Prost'a izah edilecektir, B. Prost bu esaslara göre Üsküdar ve Kadı köyün plânlarını yapacaktır. El ve ayaklarını makineye kaptıranlar Eyüpte Bahariyede lâstik fabrika- sında çalışan Ömer, hamür makine. sinde işlemekte iken, ayağını makine- y ekaptırmış, yaralanmıştır. Ömer, Bas Yat hastanesine yatırılmıştır. Yedikulede oturan on İki ral Dimitri ismindeki çocuk, Hakkının dükkânında bıçkı makinesi oynamakta iken elini kaptırmış, ya- ei Çocuk tedavi altına alm» ar. EA Ley çk And kk cak. Fakat bazı esnafın bu boş var kitlerini mallara hile karıştırmağa hasretmelerinden korkarım!, dine N