7 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

7 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

RR 1 Eylül 1038 ua) ir İri MEL ları nasıl oynandı tertib edilen Fuar kupası futbol mü- sabükaları sona ermiş, gol averaj usu- Ule yapılan bu müsübakslar sonunda Arikara takımı gülib gölerök şild ve kupayı kazanmıştır. Fuar kupası final müsabakaları İs- tanbül - Trakya ve İziiir - Ankara muhtelitleri arasında yapılmıştır. İs- tanbul takımı, Trakyaya 4-3 galib gelmiş, Arikara ve İzmir takımiları üçer gölle'beribere kalmıştır. İstanbul - Trakya müsabakasını B. Esad çok güzel idare etmiştir. Devre- yün ilk dakikalarında hâkimiyeti ele alan 'İstaribul takımı penaltıdan 'bir göl yapmış, Trnikya oyuncuları kazan. dikları 'penaltıyı göle “çevirememişler- dir. Fakat Yrikikten istifade ederek 'be- berlik sayısmı yapmışlardır. 28'inci dâkikada kornerden İstatibul takımı bir gol daha çıkarmış, devre 1-2 golle İstanbul lehine bitmiştir. İkinci devrenin ilk 15 dakikasında iki takım da mütekabil #kmlar yap- t1, 15 inci dakikada sol açik, İstanbul takımına üçüncü, 19 uncu “dâkikada Muhteşem dördüncü golü 'kazandırdı. Bundan sohra oyun İstanbul nısıf sa» hâsına intikal etti, 38 ve 41'inci daki. kalarda sol açık Şemsinin ayağından Trakya takımı iki gol kazandı, bun- dan sonra devam eden oyunda başka göl yapılamadı, oyun 4-3 İstaribul ta- kimının galibiyetile 'bitti. İzmir - Ankara: Arikara nuntakasından 'B. Hüseyi- nin idare ettiği bu maç, birçok 'mü- ndkaşalara ve seyircilerin tezahüratı. na söbep oldu. Hakemin kararları, sa- hada 'asâbi bir hava yarattı. Takım- lar şu suretle teşekkül etmişlerdi: İzmir mühiteliti: Hilmi, Reşad, Z. Ali, Rasim, Adil, Enver, Namık, Ömer, Fuad, Said, Kemal, Arikara muhteliti; Kefer, AU Riza, Nuri, Keşfi, Hasan, Abdül, Fethi, Fah- ri, İskender, Ali, Nusret. sik sik akan Said ve Kemal için ofsayd kararı veriyor, akınları 'kesiyordu. Oyunun 30 uncu dakikasında İzmir takımını idare ederiler bir hitaya düş- tüler, sl 'hufı değiştirerek takımdaki ahengi bozdular. Bu yüzden Ankara takımı 36 ve 40 ıncı dakikalarda biri- Biri arâmen iki gel attı, devre 20 An- kara löhine Bitti, İkinci devrede İzmir takımında yeni ve isabetli bir değişiklik yapıldı, sol hafa Rasim, orta müâvin mevkiine Enver, sol içe Fuad.-alındı ve oyun da- ha başlar başlamaz bu kadronun hâ- kimiyeti ele aldığı görüldü. “Yirminci dakikaya kadar bazı göl fırsatları ka- çıran İzmir takımı 21 inci dakikada Fuadın, 35 inci dakikada tekrar Fu- adın ayağından iki gol yaptı. 39 un. cu dakikada Said, topu Ankara külesi önünde kümelenmiş olan oyunculara gönderdi. Bir kafa darbesi topu, Arika- ra kalesi ağlarına üçüncü defa taktı. Mağlüp vaziyetten gelib vaziyete ge- çen İzmir takımı, oyunun bundan son- raki kısmı için müdafaaya çekilmek hatasını gösterdi, 45 inci dakikada An. karâ takımı bütün enerjisini sarfede- rek beraberlik sayısını yaptı ve oyun 3-3 berabere vaziyette sona erdi. Arikara 'takımı, Fuar kupası maç- larında “5'gol yemiş, 40 gol atmış, İz- mir tikimı da 8 gol yemiş, 13. gol-at- mıştır. İki galibiyet ve bir beraberlik vaziyetine göre gol averajde Ankara takımı galib sayılmış, Fuar kupasını kazanmıştır. Atletlerimiz dün akşam Belgrada gittiler Dokuzuncu Bâlkan oyunlarma 'İş- tirak edecek olan Atletlerimiz dün ak- şamiki trenle Belgrada hareket ötetiş- lerdidir, Edimede suni çiçek sergisi Edilme (Akşam) — Gelibolu ve Malkara kazalarının iştirâkile “Edirne Ha'kevinde elişleri mütehassısı B. Kemal Fevzi tarafından bir sergi açılmış» fır. Edirne Halkevinde açılan sergiye 300 talebe iştinâk etmiş ve suni çiçeklerle çelenkler nasil yapıldığı talebeye öğretilmiştir. Gençlerin suni çiçeklerden yap- takları iki büket Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirik ile Edirne ve Jisi B. Tiyaziye armağan edilmiştir. Yukarıdaki klişe, küçük yavruları hocala- zı B. Kenal Fevzi ile bir arada gösteriyor. z Güreş finali İzmir güreş takimi birinci, Antalya ikinci, Afyon üçüncü oldular İzmir 6 (Telefonla) — Anadolu gü- reş takımları arasındaki final müsa- müyetinin reisi Baron 'Lesser, 'Dachsu' tecemmü kampında ölmüştür. Baron Lesser, 12 martta tevkif eğil- müş ve temmuza kadar Viyanada mevkuf tutulmuştur. Bilâhare “ora dan 'mezkür kampa getirilmiştir. , ŞiH Santingosu 6 (A.A) — Dünkü Hüdiselerde 59 'kişi ölmüştür. Bumla- rın '5B iasilerden ve'bir sigorta bina» sına sığınarak teslim olmaktan imti- na eden ve polise karşı silâh kulla- narlardandır. ŞiH Sanitagosu '6 (A.A) — Dahili- ye Nazırı, bütün 'Şillde sükünetin mev- cud olduğunu beyan etmiştir, Hükümet, bu gibi'isyan vakalarının önüne geçmek için meclisten Yev- kale salâhiyetler istiyecektir. i Meksikanın Almanya ile petrol anlaşması Neyyork 6 (A.A) —"Taymis gazete- 8i, Meksikadan sildiği bir habere isti- naden şunu yazıyor: Meksika petrol idaresi Almanya ile iptidai bir arilaşma yapmıştır. Bu an- * Taşma mucibince, Meksika petrollerile Alman malları mübadele edilecektir. Şimdiye kadar birçok irsalât yapıl- mıştır, İspanyada hava muharebeleri. Ebr KE AL F ana dört tayyaresi daha düşürüldü Barstlomu'6 (A:A.) —'Ebr “cephe- sinde vukua gelen bir çök hava mu- harebeleri neticesinde Frankistler 4 tayyare kaybetmişlerdir. Cümhuri- yetçilerin hiç bir zayiatı yoktur. Bir «Plata tayaresinin pilotluğunu yapmakta olan bir İtalyan tayayre- ci, “kendi ihtiyarile “Cünihuriyetçile- Tin bir tayyare meydanında yere in- miştir. Bu tayyareci, İspanyaya ge çen ağustos ayında gelmiş olduğunu söylemiştir. Japonyada tayfun 2000 ev yandı bir çok ölüde ver Tokyo 8 (A.A.) — Japonyanın mer- kezinden geçen tayfun, geceleyin Hi- H şehrinde yangın çikarmış ve iki bin ev yanmışlır, Birçok ölü vardır. Spir emme sine doğru ilerlemektedir, Alman silâh fabrikalari ” faaliyette Berlin 6 (A.A) — Havas ajansı bil- diriyor: Alman silâh endüstrisi tam || randımanı (e çalışmaktadır. Fabrika» ların ekserisi sekizer saat çalışan üç ekip halinde mütemadi faaliyette bu- j vazımı yapan imalâthaneler hususi siparişleri güçlükle temin “edebil” yorlar z 4 Rusyada biçilen Gini sahasi Moskova 8 (A.A.) — Bütün Sovyei Rusyada bu sene 3-ağustosa kadar bi- çilen ekin sahası 78,700,000 hektar dır, Bu, bütün 1938 plânının yüzde ; seksen dördüdür, Çekoslovakya yapacağı son fedakârlığı tesbit etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bugün hükümet ve Südet mümes- silieri arasmda bir toplantı yapılma- sı ve merkür tekliflerin onlara Tes- kati ve sarih bir tebliğin meşrölun- ması muhtemeldir. lein, B, Hitlerin misafiri hâsı olacak- tur. B, Henlein, Südetlerin 15-16 teş- rinieywelde Usti'de bir toplantı yap- anxlarını emretmiştir. Bu toplantı Si deilerin ilk taplantısı olacaktır. Sü- det Almanlar fırkası âzasından vlan bütün mahalli rüesa İle Belediye rüli- leri ilk Siidet kongresi olacak dan bu toplantıya iştirak edeceklerdir. Bu nümayişi ihzara B, Henilein tara- fından İıtka teşkilâtı şefi mebus 5. Priç Kolner menrur edilmiştir. | Fransız matbuatı ne diyorlar? Paris © (A.A) — Gazeteler, Çekos- İİ aorükya meselesini ve bilhassa dün 2 — Südetlere tam bir slatü mu- savatını tanımak. i 3 — Keza tam bir dil muhlariye. fini tarımsk. 'Bu noktalar Herileinin üzerinde ismr ettiği prensipleri tatmin «tme- mektedir. Henlein, teferrüat hâkkın- da müzakerelere girişmeden evveli bizzat kendi prensiplerinin tama- 'miyle kabulünde israr etmektedir. Ortada huklkat olan bir şey varsa O dn, bütün tethiş ve tuzyiklere Tağ- men Süğet Almmilarının kendi m- taklarında müessir 'bir tarzda “teşki- Jât vücuğa getirmiş olmalarıdır. Almanların hücum Kıtaları mode- linde kuvvetli bir polis teşkilâtı da yapmışlardır. Bütün nakil vasitaları tesçil edilmiştir, ta ki parti icdbında bunları kullanabilsin. Teklifleri reddedecek olan mesul olacak Lonüru © (A.A) — Prağ hüküme- tinin “dün ökşamiki tebliği gazetelerde ilk yeri tutmaktadır. Gece geç vakit Alındığı için hakkında tefsiratte bu- lunulmamışlır. Fakat Prağdaki hu- susi muhubirlerden gelen telgrafların İngiliz «efkârı “umumiyesine verdiği intibe, şudur ki, Çekoslovakyanm ye ni teklifleri son hadüe kadar gitmiş- tir ve daha ilerisi bizzat devletin be- kasını tehlikeye koyar. Bu tekliflerin reddi, red mesuliyetini Üzerine lar cak olanları, bütün dünya efkârı umumiyesi ve hattâ hadiselere isti- naden muhakeme yürütebilecek bir takım Almanlar önünde harbi kas- den istemek mevkiinde bırakucaktır. Teklifler kabule şayan görülü Prag 6 (A.A.) — B. Kvalkin, Çek hükümetinin teklifini bugün öğleden sonra Südet »islerinden B, Kund ile B, Roş'a izah etmiş olduğu zannolun- duğuna göre, bu 'izâhin neticesi mü- sait mahiyettedir. 'Bu izah esnasında lorü Runciman da hazır bulunuyor- du. Bu görüşme uzun müddet devam etmiştir. Saat 18/30 da B. Benes, B, Kund ile B. 'Söbkovski'yi Kâbul etmiştir. Zan- nolunduğuna göre, iki Südet murdh- ası, şimdi müzakerata tekrar başlar nilmak hususunu müzakere “etmek üzere B.'Hodza tarafından kabul edi- bir diplomatik faaliyet göstermekte- dir, “Alman faşistliği bu 'cümleden olar râk Yugoslavyanın we Romanyanın ibitaraflığını temine “çalışıyor. Belgrad! İsviçre gazetelerine göre, “Alman diplaomatları Romanya ile Yugos- Javyanın Alman - Çek ihtilâfına ka- , rışmamaları için bu iki memleket hü- kümetleri tizerinde “şiddetli tazyik yapmaktadırlar, İlk Südet Kongresi o * Prag 6 (A.A.) — Südet Almanları fırkası tebliğ ediyor B. Henlein, öğle vakli Nürnberg'e gidecek ve orada nasyonal sösyahisti | il Kongossine iştirak edecektir, B. Hep imtişar eden Çek tebliğini uzun uzu dıya mevzubahis eylemekieğir. sÖvr» gazetesi diyor ki: Çekoslovak hükümeti memleketin Kanton taksimafına uğramasını ka- bul #tmekle tavizin son baddine ka- dar gitmiştir. Almanlar tarafından ise Prağla anlaşmak hususunda açik bir suiniyet gösteriliyor. Bunlarla beraber, Prağdaki «ecnebi siyasi mahafil, Nümberg kongresi kaparımadan evvel bir uzlaşma 28 mininin bulunup < bulunmuyacağını tedkik ile meşguldur. Mevcut kanaa- ta güre, Fransız - İngiliz hazırlıkları karşısında, ileride .daha geniş tavizler islemek üzere, şimdilik bu Kanton İaksimatına muvafakat gösterilmesi muhtemeldir, «Pöti Pariziyens şöyle yazıyon Süz, yine tekrar Henleindeğir. Eğer bir sureti tesviye istiyorsa, uy- sal davranmak vnecburiyetindedir. İngilterenin sulhü muhafaza etmek &ztmi, her gün daha kati 'bir şekil ai maktadır. İngiltere büyük elçisi dün Fransız Hariciye 'Nazırı ile yaplığı 'mülâkatta, hükümetinin ofki taraf arasını bulmak için bütün nüfuzunu sarledeceğini söylemiştir, <Hümanito» Giyor ki: Bir hükümet ki, devlet otoritesine olan itgatın, Hitlere devredilmesine muvafakat eder, o hükümet, Çekos- lovakyanın idamını imza etmiş olur. Bu idam kararı bahasına olarak Av- rups sulhü kurtarabilir mi? Hayır... Bilâkis, uzz.ami harbin patlamasına en son mâni de ortdan kalkmış olur. «Jour» gazetesi de, Fransız - İngiliz birliğine, Amerikanın müzaheretine ve Alman hegemonyası altında kal- mak istemiyen Küçük antant devlet- lerinin Fransız “darafları siyasetine dstinad ederek şöyle yağıyor: Hitlerin uldığı vaziyetin mânası n&- dir? devamlı bir blöf mü yapıyor? Yoksa Avupanm dörtte üçüne karşı hakikaten harb mı yapmak istiyor? Tamamiyle seyirci vaziyette olan Skandinavya memleketleri, eğer Al- manya israr ederse 1918 den daha Ağır birmağlübiyete uğrıyacağı kan- naatini ileri sürüyorlar. İtalyan gazetelerinin mütalâası Roma 6 (AA) — İtalyan siyasi mahafili, İngiliz 'matbuatının Çeko$- lorakya meselesinin hallini Alman- yanın hattı hareketine bağlı tutmak yolundaki teşebbüslerini kötü bir manevra olarak tavsif eylemektedir- ler. Lonüra, Çekoslovakyanın dahili bir meselesi olan Südet Almanlari meselesini enternasyonal sahaya in- tikal ettirmek gayesini güdüyor. İn- giliz makamatı, Polonyanın müzahe- retini €lde etmek için hayret ettire- cek gsyretler göstermiştir. İngiliz mahafili bir takım ekonomik ve po“ Mitik tavizler mukabilinde Romanya nın ve hattâ Yugoslaryanın müza heretini kozanmağa çalışmaktadır. Bütün bunlara rağmen hâlâ Londra da Çekoslovakya meselesinin enter" nasyonal sahaya Hitler - Henlein mülâkatı ile Almanya tarafından in“ tikal etilrilmiş olduğu pervasızci ileri sürülüyor. Sovyet askeri manevralari Moskava 6 (A-A.) — Müdafaa ko miseri mareşal Voroşilof, Moskova eskeri mıntakası manevra sahasın& gelmiş ve askerin talimlerinde hazıf