12 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

-2 Eylül 1938. Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler “Balkanlar bugünü ve istikbali nikbinlikle derpiş ediyorlar, Hariciye Vekilimiz B. Rüştü Aras Belgraddan geçerken gazetecilere böyle söyledi Sofya 11 (A.A.) — Cenevreye git- mekte olan Türkiye Hariciye Vekili Rüştü Aras, dün, saat 14 de Sofyadan ! geçmiş ve istasyonda, Başvekil Kösei- vanof burada bulunmadığından, onun namına protokol şefi ve hususi kalem müdürü ile Bulgaristanın Ankara el- çisi Kristof, hariciye siyaset işleri mü- dürü ve Yunanistan, Yugoslavya ve Romanya elçileri tarafından selim- lanmıştır. Trenin yarım saatlik tevakkufu e$- | nasında doktor Aras, kendisini selâm- Jamağa gelen zevatla görüşmüş ve yoluna devam etmiştir. Belgrad li (A.A.) — Doktor Aras, dün akşam, Belgraddan geçmiş ve i$- tasyonda hariciye nezareti mümessil. lerile Yunanistan ve Romanya elçile. ri tarafından selâmlanmıştır. Aras, istasyonda kendisile görüşen gazetecilere, Balkanların bugünü ve istikbali nikbinlikle derpiş ettiklerini söylemiştir. B. Hitler 169 teşekküle dün bayrak verdi “ Almanyanın bugünkü vaziyetini idame için mücadeleye devam etmek lâzımdır,, dedi Nürnberg 11 (A.A.) — Bu sabah parti kıtalarının yoklaması yapılmış- tır, Hitler, Ölüler âbidesine bir çelenk koyduktan sonra 169 teşekküle ve bu meyanda yeni Avusturya nasyonal - sosyalist teşekküllerine bayrak ver- miştir, Führer, etrafında Hess, Göring, motörlü kıtaat şefi general Hünlein ve parti hava kuvvetleri şefi general Kristiansen olduğu halde bilhassa demiştir ki; «Partinin vazifesi henüz bitmemiş- tir. Mücadele devrini hatırlamak ve Almanyanın her türlü ahval karşı- sında elde ettiği vaziyeti muhafaza etmek azminde bulunduğunu ilân et- mek zamanı gelmiştir; Hücum kıtaları şefi Lutze, cevaben şöyle demiştir: «Eğer ideal sahibi insanlara ihti- yacınız varsa, bunların burada sizin için harekete geçmeğe hazır olanlar arasında bulabilirsiniz.> Hücum kıtaları, bundan sonra Hit- lerin önünden geçmişlerdir. Nürnberg 11 (A.A.) — Söylediği nu- lukta Hitler, ezcümle demiştir ki: «Nasyonal - sosyalizm iktidar mevkiinde boş bir tecrübe neticesinde değil, mücadele ederek gelmiştir. Bu hareketin ve Almanyanın vaziyetini idame etmek için mücadeleye devam etmek lüzimdiır, Düşünceleriniz, Siz- den evvelkilerin düşüncelerile bir ol- sun, 15 sene evvel size tahmil edilen vazifeler ağırdır. Nasyonal - Sosya- lizm terbiyesinin ruhu imân, irade ve sebatı vücüde getirmekten ibaret- tir, Hankeu eyaletinde kanlı muharebeler oluyor Tokyo 11 — Hankeu mıntakasında şiddetli bir muharebe devam etmek- tedir, Japonlar ilerliyorlar. Japon- ların iddiasına göre Honanın cenu- bunda ve: Hankeudan 160 kilo- metre mesalede . kâin dağlar- da 100,000 kişilik bir Çin kuv- veti ihate edilmiştir. Çinlilerin şid- detli tararruzlarına rağmen Japon- Jar yavaş ve muntazam bir şekilde Hankeu istikametinde ilerlemektedir. Japonlar, Çinlilerin Yangce mınta- kasında zehirli gaz kullandıklarını iddia ediyorlar. Ku - Ling dağındaki sayfiyede 64 İngiliz, 41 Amerikalı ve muhtelif milletlere mensup 39 ecnebi tecrit edilmiş bir haldedirler. Fakat yanlarında kâfi miktarda yiyecekleri vardır. N Türk - Italyan ticaret anlaşması Müzakeratı icra edecek İtalyan heyeti çarşamba günü geliyor Ankara 11 (A.A) — Türk - İtalyan ticaret müzakeratını İcra edecek olan İtalyan heyeti çarşamba günü İs- tanbula gelecektir. 'Türk heyeti, Ha- riciye umumi kâtibi büyük elçi B. Numan Menemencloğlu başkanlığı aitında, Tükofis başkanı ile Hariciye daire reislerinden OB. Celâl Osman Abacıoğlundan mürekkeb olarak te- şekkül etmiştir. Heyetimiz bugün hazırlık mesaisi- ne başlamıştır. Tokyo 11 (A.A.) — Anhuei eyaleti- nin merkezinde bir şehir olan Liuan- dan alınan malümata göre bugün saat 13 te Japonlar şiddetli bir taarru- 2a geçmişlerdir, Japon piyade kıtaları topçuların himayesinde olarak Livan- m garbinde kâin Fuşen tepesine 800 metrelik bir mesafede bulunan Şih nehrinin garb sahilini takiben ilerle- mektedirler. Tokyo 1i (A.A.) — Gazetelerde çı- kan bir'habere göre iki seyyar Japon kıtası, 9 eylülde Honan eyaletinde Şengşufu ve Talkangı işgal ettikten sonra Fukuyu Şukiakuya bağlıyan | hatta kadar ilerliyerek Pekin şimen- diferlerinin cenub kısmını kesmeğe teşebbüs etmişlerdir. Ingiliz - Fransız askeri itilâfı Verilen kararların tatbiki için bir itilâf imzalandı Londra 11 (A.A.) — Reuter ajansı. nın zanhettiğine göre mart 1936 ta- rihli itilâflar mucibince Fransız ve İngiliz askeri eksperleri arasında ya- pılan istişareler esnasında verilen ka- rarların tatbiki için Paris ile Londra arasında bir itllâf imza edilmiştir. Marsilya limanında faaliyet Marsilya 11 (A.A.) — Son günler zarfında olduğu gibi bu sabah da Marsilya limanında normal nir şekil. de çalışılmıştır. Hiç bir hâdise kay- dedilmemiştir. Ş Bursanın kurtuluş bayramı kutlandı Halk, askeri hararetle alkışladı, gece fener alayları yapıldı Bursa 11 (Akşam) — Şehrin on al- tıncı kurtuluş yıldönümü, büyük bir heyecan ile tesid edilmiştir. Bir kaç kıta asker; saat dokuzda, on alta yıl evvelki girişi tanziren Bursaya gir- mişler, halk tarafından büyük tezahü- ratla karşılanmışlardır. Asker kıtaları Hükümet konağı önü- ne gelince, alkışlar arasında Hükümet konağına Türk bayrağı çekilmiştir. Bu sırada bir mektepli kız askeri kıta- lar kumandanına bir buket vermiş, aynca şehir namına Atatürk heykeli- ne bir çelenk konmuştur. Müteakiben Ordu mebusu Bursalı B. Muhiddin Baha halka hitaben bir nutuk irad etmiş, bunu müteakıb bir saat kadar süren geçid resmi yapıl mıştır. Gece fener alayları tertib edilmiş, Belediye tarafından ordu erkânına Çelikpalasta bir ziyafet verilmiştir. Üç vekil Ankaraya döndü B. Ali Çetinkâya Nafia Teknik okulunu gezdi Bir kaç gündür şehrimizde bulu- nan Mili Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, Maliye Vekili B. Fuad Ağralı ve İktisad Vekili B. Şakir Ke- sebir dün akşamki ekspresle Ankara- ya avdet etmişlerdir. Dün şehrimize gelen Nafıa Vekili B. Ali Çetinkaya da beraberinde ' İstan- bul Nafız ve kâlemi mahsus müdürle- ri olduğu halde Mühendis mektebini ziyaret ederek yeni yapılmakta olan inşaatı tedkik etmişler ve bu tedkik öğleye kadar devam etmiştir. Yıldızdaki Nafia Teknik okulunu ziyâ- ret etmiş, burada yapılan bina tadilâ- tını gözden geçirmiştir. Vekil, bundan maada, Bebek - İslin- ye yolu üzerinde de tedkiklerde bu- Tunmuştur. (Hatay Devlet reisi Koleyi kabul etti Kole, Fransız Reisicümhuru- nun, Suriye ve Lübnan reis- Antakya 11 (A.A.) — Ahadolu ajan- sının bususi muhabiri bildiriyor: Hatay devlet reisi tarafından kabul edilen Fransız delegesi kolonel Kole, Hariciye Nazırından aldığı talimata tevfikan Fransiz Relsicümhuru M. öbrön'ün B. Tayfur Sökmenin gön- derdiği telgrafa teşekkürde ve muvaf- fakiyet temennisinde bulunduğunu iblâğa memur edildiğini söylemiştir. Kolonel Kole kezalik, âli komiser tarafından, B. Tayfur Sökmene Suri- ye ve Lübnan reislerine gönderdiği telgraftan dolayı teşekküre memur edildiğini ifade etmiştir. Havzada şiddetli yağmurlar yağdı Havza (Akşam) — Kazamıza bu ge- ce şiddetli yağmur yağmış, birçok yerleri sel basmıştır. Bu meyanda, «Sekizgöze ün fabrikasında maddi zararlar yapmıştır. İki gün evvel de Eymir köyürü sel basarak ekin harmanlarında mevcut olan buğday mahsullerini tamamen deki dört köprüyü seller götürmüş- tür. Selin bilhassa mısırlara zararı fazladır. İnsanca zayiat yoktur, Yunan Başvekili Atinaya döndü Atina 11 (A.A.) — Başvekil B. Me- taksas, Kammenada geçirdiği tatil. den bugün Atinaya dönmüştür. © B. Aİ Çetinkaya öğleden sonra da | ... . tebliği i Nürnberg 12 — Salâhiyettar Alman mabhafili İngiliz hariciye nezareti ta- rafından, Çekoslovakyaya hücum edi. diği takdirde İngilterenin diğer mem- leketlerle beraber harbe sürüklenece- lan tebligat hakkında azami sükütü muhafaza ediyorlar. Maamafih bazı Alman diplamatları, İngilterenin bu tebliği yapmakta gösterdiği müstacel tehalükten dolayı hayrette kalmışlar» dır. Bu mahafil Almanyanın sulh ar- zularını teyid etmekte, İngiltere sul- hu arzu ediyorsa Berline değil, Prağa müracaat etmek lâzımgeldiğini İngil- terenin bu tebligatı Çekleri itilâfgi- rizliğe sürükliyeceğini beyan ediyor. Alman gazetelerine verilen yarı res- mi bir notada deniliyor ki: imkânları yalnız hariçte düşünülmüş ve mevzuu bahsedilmiştir. Binacna- leyh Londrada gazetelere yapılan teb- ligat Alman mabafilini hayrete düşü- recek mahiyette değildir.» beklediği Noyon 11 (A.A.) — Dahiliye Nazırı Sarravt, söylediği bir nutukta bilhas- sa demiştir ki: «Birleşerek bütün imanını ve azmi- ni Fransanın büyüklüğüne ve emniye- tine tahsis etmeğe karar verdiği za- man memleketimiz için yapılmıyacak hiç bir şey yoktur. Eğer yarın tehlike ve vazife saati çalacak olursa Fran- lerinin teşekkürlerini bildirdi! götürmüş ve İstavroz ırmağı üzerin- | sa hariçten gelen her tehlike anında olduğu gibi derhal müttehid bir küt- le halinde toplanacaktır. Hakiki ol- maktan ziyade zahiri olan ve alâka- darların propagandasile izam edilen dahili itilâflarımıza - hariçten -bakıp aldanmamalı ve mücrimane ümidler beslemenin “faydasız olduğunu anla» malıdır. Sulh terazisine memleketi- miz otoritesinin bütün ağırlığile basa- bilmesi için bu dahili ittifakın her za- Selânik panayırı dün açıldı | İhracat muvazenemiz ve demiryolu siyasetimiz takdirle karşılandı Selânik İl (Hususi muhabirimiz. den) — On üçüncü arsulusal pana- yırı bügün saat |l de, Makedanya umum valisi tarafından merasimle açılmıştır, Matbuat ve turizm müs- teşarı B. Nikolidis bir nutuk irad ederek Metaksas rejiminin faydala- rından, istikrarından, ticaretin âlem sulhüne olan hizmetinden bahsetti. Panâyıra Arnavutluk, Almanya, Yugoslavyadan başka bu yıl Bulga- ristan, Romanya ve Polonya da işti- rak etmişlerdir. Modern bir tarzda tanzim edilen Tütk paviyonu ziya- ret edildiği zaman, pâviyonumuzda teşhir edilen bütün ihracat maddele- rimiz takdirle seyredilmiştir. İhracat muvazenemizin ve demiryolu şebeke- mizin arzettiği büyük terakki ayrı- ca takdir ve hayret uyandırmıştır. ' ği hakkında ecnebi gazetecilere yapı- | «Şimdiye kadar Çekoslovak mesele- | sinin kuvvete mürâcaat suretile halli | Almanlar, Ingilterenin so çin ne diyorlar? Bir Italyan muhabiri, vaziyetin vahimleştiğini, kali 4 bir sureti tesviye beklemek lâzım geldiğini bildiriyi Londra 12 — İngiliz kabinesi, b gün yeniden toplanacaktır. Bu içtin kali mahiyette olacaktır. İngiliz sefirinin Nürnbergde temasları Nürnberg 12 — İngiliz sefiri 5 Henderson, dün B. Hitlerin m has reisi Fon Noyrat ile uzun bir TDÜ) lâkat yapmıştır. Bu mülâkatta nek) görüşüldüğü belli değildir. Nürnbergdeki İngiliz muhabiri rine göre dün akşama kadar İng” iz sefiri, Londradan yeni bir talk mat almamış, Alman hükümeti nef dinde öğrenildiğine göre B. Hitler Bü akşam Nürnberg kongresinde İ edeceği nutkun kati metnini hen hazırlamamıştır. Bir İtalyan muhabirinin sansasyönel bir haberi Roma 12 — Giornale d'İtalia gaz€ tesi Nürnbergdeki muhabirinden ald” ğı bir telgrafta vaziyetin ansızın vö him bir safhaya girdiğini ve yakın pi zamanda kati bir sureti tesviyet İ intizar etmek lâzımgeldiğini yazıyo” B. Sarraut, Fransızları ittihada davet etti “Bütün Fransızların, vatanın kendilerinden fedakârlıklarda bulunması lâzımdır... mandan ziyade dünyaya ilân edilm” si ve zarların atılması beklenmedöl teyid edilmesi lâzımdır. Daha şimdiden selâmeti umumiyi namına bütün Fransızların vatani kendilerinden beklediği maddi ve mf” nevi fedakârlıklarda bulunmaları 1 zımdır. Hükümet reisinin etrafınğ? her zamandan daha sıkı bir şekili” toplanmalıyız. Fransiz milleti bu dif” lomatik fırtınanın içinde takdire $ yan bir şekilde sinirlerine hâkim vu” İunuyor. Birkaç haftadan evvel İngi” tere Hariciye Nazırı Fransız - İngilif tesanüdünü teyid etmişti. Bu beyanat iki milletin sulhün sükünetle tesi için rejimleri ne olursa olsun bütü devletlerle teşriki mesai etmeğe hasif bulunduğu mânasını tazammun mektedir. M. Bonne Dün akşam Cenevredef Parise döndü Paris 12 — Fransa hariciye nazif B. Bonne, dün akşam Cenevreden se dönmüştür, Cenevreye bu,seyabi” tin iki gayesi vardı: Biri, Fransız hö yeti murahhasasile görüşmek ve Fraf* sanın Milletler Cemiyetine merbuü yetini göstermek, ikincisi, Avruj siyasi vaziyeti hakkında orada bul” nan muhtelif hükümet mümessilleri” le temas etmek. B. Bonne, Rusya hariciye komiseri Litvinof, Romanya hariciye nazırı B Komnen, İngiliz hariciye müsteşi” B. Butler, Lehistan mümessil! Komanki ve saire ile görüşmüştür. Katil Hasan Ada yakalandı Bundan dört gün evvel, Erenköyüf bir cinayet olmuş ve Hasan ismini biri, karısı Fatmayı öldürmüş, raki Hüseyni de tehlikeli surette yar mıştı. Vakayı mmüteakıb kaçan E* Hasan dün gece Adapazarında Bi ” Ni e ES YMSPSa Pp EK 113 LE SÜR SYEFMS lanmıştır. Katil bu akşam şebrimi” | getirilecek ve Adliyeye teslim olu9 pe