13 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiliz kabinesi bugün B. Hitlerin nutkunu tedkik edecek Sene 30 — No. 7152 — Fiati her yerde 5 kuruş SALI 13 Eylâl 1938 asla ezdirmiyeceğini söyledi B. Hitler, Çek'lere şiddetle ücum ederek diyor ki: isterim ki, her hal ve vaziyette muhafaza etmek istediğimiz Alman menfaatleri vardır. ,, Nürnberg 12 — B. Hitler sant-18,58 de edilmiş olan bu kanunu esasi milletin nutkunu irad etmek üzere kongre sa- haklarına değil, müstebidlerin siyasi lonuna gelmiş ve ardı arası kesilmi- mülâhazalarına istinad etmektedir. yen «Yaşa» nidalarile selâmlanmıştır. Bu siyasi mülâbazalar du, Çek halki. Sancaklar salonun dip tarafındaki nın mutlak hâkimiyetini her şeyden gamalı haçın altına toplanırken or- üstün tutmaktadır. Bu fikre muhale- kestra da Nibelungen marşını çalıyor. fet eden herhangi bir kimse devletin du. B. Hitler tam saat 19,10 da büyük düşmanıdır ve binaenaleyh, demok- bir alkış tufanı arasında nutkuna ratik kanunlar mucibince asılmağa, başlamış, demokrasilere şiddetle hü- kesilmeğe müstahaktır. cum ederek demiştir ki: Eğer bizi alâkadar etmiyen mesele — Açıkça söylüyorum ki, beni soya- mevsuubahis olsaydı biz de bu hali, madığı için tahkir eden bir kimseyi, diğer bir çok kimseler gibi, milletin kendimi soydurduğum için beni alkiş- haklarının «Demokratik» telâkkisine »yan bir kimseye tercih ederim. - Şid- aid enteresan bir misal olarak kayde- d alkışlar - Bizi tahkir ediyorlar, der ve geçerdik, Fakat bu meseleye fakat, Allaha şükür, biz şimdi Alman» alâkadar olmağa kendimizi mecbur Yanın yeniden soygunculuğa ve ha- hissetmemiz gayet tabiidi: Bu devlet karete uğramasına mâni olacak vazis içinde istibdada uğrıyan milletler ek- yetteyiz. seriyeti arasında üç buçuk milyon AL B. Hitler Çekoslovakyadan bahse- man vardır ki bu rakam, Danimarka- deceğini söylemiş ve Çekoslovakyanın nın mecmuu nüfusuna tekabül eder. demokrat bir devlet olduğuna işaret Bu Almanlar da mim. kullarıdır. €derek nutkuna şöyle devam etmiştir! Cenabı hak bunları, Versayda yapılan — Böyle bir devlet demokrat bir bir muahede musibince yabancıların devlettir. Çünkü bu devletin ezici bir hâkimiyetine terketmek için yaratma- ekseriyeti, kendisinin fikri sorulmak- dığı gibi, yedi milyon Çek'i de üç bu- sızın, Versayda yapılan muahedeyi çuk milyon Almana işkence etmek kabule ve bu menfur vesikaya karşı üzere yaratmamıştır. itirazda bulunmamağa icbar edilmek , Her tarafta biliniyor ki, bu devlet suretile, demokratik prensiplere tev- içindeki vaziyet ve şeralt tahammül- fikan tesis olunmuştur. fersadır, Politik bakımdan yedi bu- Hakiki demokrasi olmak sıfatile bu çuk milyondan fazla halk hak namı- devlet ilk iş olarak milletin ekseriye- (Devamı 13 üncü sahifede) Keçi B. Edenin bir mektubu Mbikkantlors «6 . : . : Mehteplerde İngilterenin emniyeti | muaşeret âdabı Fransanınkine bağlıdır ,, “ Orta Avrupada bir harb çıkarsa derhal genişliyecektir ,, diyor Londra 12 — Times gazetesi, eski İngiliz Hariciye Nazırı B. Edenin mühim bir mektubunu neşrediyor. B. Eden bu mektubunda diyor ki; «Bir çok vakalar işitiyoruz: İngik- terenin tutacağı yol vaktinde sara- hatle bildirilmiş olsaydı 1914 facia- #ınm önüne geçilebilirdi, deniliyor. Ma- dem ki böyle düşünüyoruz. Her birimi. & ze, matbuata, millete ve hükümete te- $ rettüp eden vazife, yeniden böyle bir facia olmasını menetmek için icabe- den tedbirleri almaktır. İşte bundan dolayıdı. upa vaziyetinin es larını size hülâsa ediyo- Tum 1 B. Tütler nutuk irad ederken tini istibdada ve fena muameleye ma» ruz bırakmış ve milletin hayati hak- larını elinden almıştar. Demokrasiler tarafından tanzim | Liselerden, hattâ yüksek mektep- lerden mezun münerverlerimize ras- laniyor: Yemek yemekten giyinmek, oda tanzim etmekten selâmlaşmak, misafir kabulünden ahbaba mektup yazmak hususlara kadar Dir çok hareketlerinde aksaklıkları göze çarp- maktadır. Halbuki, birçok yarpli memleket- ler - pek te haklı olarak - muaşeret âdabına hayli ehemmiyet verirler. Bundan behresi olmıyanların notunu kırarlar. Bizim de bu kusurumuzu telâfi ede- cek zamanımız çoktandır geldi, geçti. Değil bir Lise, hali ülkmektep mezu- numuz, muaşeret âdabını iyice öğ renmiş olmalıdır. Bu, memleketimizin | umumi seviyesine, umumi manzara” İ sına müessir olacaktır, Südet Almanları uz'aşma suretile halletmek Zira orta Avrupada silâha müracaat kararını vermenin pek geniş nı 1 ri olacaktır. 2 — Çekoslovak hükümeti, son tek- Mflerile Siüdetierin taleblerini tatmin etmek hususundaki samimiyetini gös- termiştir. (Devamı 13 üncü sahifede) Şili kabinesinde | istifalar Santiago «Şilis 12 (A.A.) — İstifa eden Dahiliye Nazırı ile tesanüd güs- tererek diğer nazırlar da istifalarını vermişlerdir. AKŞAM Telefon: o Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20407” Avrupa sulhü tehlikeden kurtulmadı Hitler Alman menfaatlerini, “Paris ve Londradaki devlet adamlarını temin etmek emi De I Isviçre ve Belçika hududlarda ihtiyat tedbiri alıyorlar -.- İ İsviçre icabında ecnebi memleketlerle bütün münakalâtı kesmeğe hazırlanıyor Belçika hudud postalarını kuvvetlendirdi, topçu kuvvetleri acele mevzilerine yerleşti Bern 12 (A.A.) — Federal meclis bir ihtiyat tedbiri olmak üzere 12 eylülde hududda bulunan bazı istihkâmların altına lâğım kazılması için Harbiye Nezaretine müsaade vermiştir. Bu istihkâmların tahribi halinde ecnebi memleketlerle İsviçre arasında yollar ve şimendiferle yapılan müna- kalât kesilecektir. Lâğımlara yerleştirilecek olan patlayıcı maddeler yeni bi : emir verilinceye kadar istihkâmların altında kalacaktır. İstihkâmlara gönüllü hudud müfrezeleri nezaret edecektir. Halk nö- betçilerin vereceği talimat dairesinde hareket etmeğe davet edilmiştir. İs- tihkâmların yanında durmak bunların resmini almak veya krokisini çiz- mek yasaktır. Brüksel 12 (A.A.) — Belçika hükümeti, bazı askeri tedbirler almıştır. La Gazette, bu hususta şunları yazmaktadır: «Bu tedbirler, halkı endişeye düşürecek mahiyette askeri kararlar şek- linde telâkki edilmemeli, elzem addedilen ihtiyat tedbirleri olarak kabul edilmelidir. Belçika - Alman hududunda muhtelif askeri hareketler yapılmaktadır: Cumartesiyi pazara bağlayan gece zarfmda topçu kıtaları cebri yürüyüşle garnizonlarına iltihak etmişlerdir. Liej topçu kuvvetleri gece 60 kilometre katetmek suretile şehre gelmişlerdir. Öpen ve Malmedy'deki silâhendazların! kışlalarını terketmeleri menedilmiştir. Hudud boyundaki jandarma posta- ları da mühim miktarda takviye edilmiştir. Tramvay şirketinden sonra Tünel şirketi de Satın alınacak Nafia Vekili dün Ankaraya hareketinden evvel elektrik idaresinde şeflere bazı direktifler verdi İki gündenberi şehrimizde bulu- | nan Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya dün akşamki eksprese bağlanan hu- susi vagonla Ankaraya gitmiş, Hay- darpaşa garında Nafia Vekâletine İ bağlı şehrimizdeki daireler erkânı ta- rafından hararetle uğurlanmıştır. Nafıa Vekili, şehrimizde kaldığı ikt gün zarfında muhtelif işlerle meşgul olmuş, esaslı tedkiklerde bulunmuş- tur, Vekil bu meyanda dün de elek- trik işleri idaresi erkânından izahat almıştır. (Devamı 13 üncü sahifede) m aram — Uyan ayol (Harp!. Harp', Harpt.) diye ne sayıklayıp duruyorsun — Kusura bakma Ai i