13 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m ela AA Sahife 2 13 Eylül 1938 'Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Gaziantep manevraları- nın ilk safhası bitti Askerlerimizin gösterdikleri yüksek kabiliyet her türlü takdirin fevkindedir Antep 12 (A.A.) — Dün gece yapılan harekât ile Gaziantep manavraları- nın İlk safhası bitmiştir. Kırmızılar soldan bir kuşatma hareketile mavileri çekilmek istedikleri Akçankoyunlu yolundan garbe atmışlardır. Uzun yürü- yüşlerden sonra çok çetin bir arazide yapılan doğu manevralarından sonra kahraman askerlerimizin bu gece manevralarındaki zindeliği ve gösterdikleri yüksek kabiliyet her türlü takdirin fevkindedir. Komutan ve subaylarımızın sevk ve idaredeki mümtaz ehliyet ve iktidarla- rı bu manevra vesilesile bir kere daha tebarüz etmiştir. Mareşal Fevzi Çakmak ve maiyetleri manevraları takip etmişler, komutan, subay ve erlerimizin muvaf- fakıyetini takdir buyurmuşlardır. Ordumuzun sıhhi vaziyeti fevkalâde iyidir Antep 12 (A.A.) — Dün gece Antebin şimalinde deyam eden manevralar çök enteresan safhalar arzetmiştir. Kırmızılar şimalden cenuba yaptıkları bas- Min ve çevirme hareketile mavileri Antebin cenup sırtlarına atmışlardır. Hare- kâtm en mühim safhaları bugün başlıyacaktır. Sayın mareşal beraberlerinde «general Asım Gündüz, korgeneral Galib Deniz olduğu halde manevraları ge- ce yarılarına kadar yakından takip buyurmuşlar ve vaziyetten çok memnun kalmışlardır. Ordu sıhhiye reisi tümgeneral Mazlüm ordumuzun sıhhiye du- rumu hakkında şu malümatı vermişlerdir: «Ordumuzun sıhhi durumu fevkalâde iyidir. Kıtalar her türlü sıhhi vasıta- larla cihazlandınılmıştır. Kıta tabibleri komutan ve subaylarla birlikte aske- rin her hali ile yakından alâkadar olmakta en ufak bir vakaya bile müdahale etmektedirler. İki gündür devam eden gece mahevralarında bir er bile hasta- İngiliz kabinesi dün mühim bir toplantı yaptı Başvekâlet binası önünde büyük bir halk kütlesi toplanmıştı Londra 12 (A.A.) — Nazırların ec- nebi memleketlerden gelen son ha- berlere müsteniden vaziyeti tedkik edebilmeleri için kabine, parlamento- nun tatilindenberi ilk defa olarak bu sabah Başvekâlet binasında top- Yanmıştır, Hitlerin bu akşam söyliye- ceği nutuk büyük bir alâka ile bek- Jenmektedir. Hafta içinde bir kaç içtima daha | yapılacaktır, Kabinenin içtimaından sonra De- Jawarr dominyonlardaki yüksek ko- miserlere vaziyeti bildirmek üzere iri ile Cenevreye hareket etmiş- ee 12 (A.A) — Kabinenin iç- timaından çok evvel daha saat 1i de Başvekilin ikametgâhının bulunduğu dar sokağa oldukça kalabalık halk kütleleri toplanmağa başlamıştı. İnzibat memurları sükünetle, fa kat kati emirlerle halkın birikmesine mâni olmağa çalışmışlardır. Buna rağmen halkı Whitehall'a kadar geri- Jetmek için atlı polisler müdahale et- mek mecburiyetinde kalmışlardır. Halk arasında bu müdaheleye itiraz edilmemiştir. Kanadada ikameti esnasında has- talanan Dominyonlar Nazırı lord Hallshamdan maada bütün kabine / Âzası içtimaa iştirak etmişlerdir. Londra 12 (A.A) — Zannedildiğine göre bugünkü kabine toplantısı €s- nasında bütün vaziyet gözden geçirli- miştir, j Nazırlar, Çemberlayn ile Lord Hali- faks tarafından ittihaz edilen hattı | 3 hareketi ve takib edilen siyaseti tas- 1 vib etmişlerdir. Hitlerin nutku alâka ile beklenmekte ise de hâkim olan kanâala göre bu akşamki beyanat kati bir mahiyette (© olmıyabilir. Hükümet mahafilleri, ahvali hazıra dolayisile hükümetin bu ar lik beynelmilel vaziyet hakkında ye- ni beyanatta bulunmasını muvafık görmemektedirler, İçlimadan evvel Lord Halifaks ya- kında sureti hususiyede Romanya İle diğer Balkan memleketlerini ziyaret edecek olan Lord Loyd ile görüşmüş- tür. Fransız kabinesinin toplantısı Paris 12 — Kabine saat 15 de top- landı. Harici meseleler ve Hariciye Vekilinin mülâkatları hakkında gö- rüşüldü, Hükümet, B. Hitlerin söyli- yeceği nutuk neticesinde beynelmilel vaziyette hasıl olacak değişikliğin icab ettireceği tedbirleri alacak mev- kide bulunmaktadır. Vergi ve belediye resimlerinden muafiyet Sekiz müessese daha kazanç ve müsakkafat vergilerile be- lediye resimlerirden muaf olacaklar Ankara 12 (Telefonla) — Tahin, Helva, matbaa, çırçır, elektrik, makar. na, kimyevi tıbbi müstahzarat ve un fabrikalarının $ eylülden itibaren, teş- viki sanayi kanunundan istifade eden ve ikinci sınıf muafiyet ruhsatnamesi- ni haiz olan sınai müesseseler arasına ithaline karar verilmiştir. Bu müesse- seler kazanç ve müsakkafat vergilerile belediyelere aid resimlerden muat ola» caklardır. Vekiller Ankarada Ankara 12 (Telefonla) — Mili Mü. dafaa Vekili general Kâzım Özalp, Ma- liye Vekili B. Fuad Ağralı, İktisad Ve- kili B. Şakir Kesebir bugün İstanbul- dan şehrimize dönmüşler ve istasyon- da diğet vekiller, mebuslar ve'bircok | Çinde şiddetli muharebeler Japonlar ağır zayiata uğradılar Hong-Kong 12 (A.A.) — Yantze cep- hesinin kumandanı Nankinden ve Şanghaydan üç fırka gönderilmesini taleb etmiştir. Takviye kuvvetleri gelir gelemez altı bin Japon Juichangın ce- nubu şarkisinde Şekiyantun'da bulu- nan Çin kıtalarına taarruz etmeğe başlamışlardır. Çinliler şiddetle mukabil taarruza ge- çerek bu mütearrızların yarısından fazlasını imha etmişlerdir. Yugoslavyanın İstanbul kon- solosu Kahire elçisi oldu İstanbul 12 (A A.) — Yugoslavya- nın İstanbuldaki jeneral konsolosu B. İvan Vukatiç Kahire orta elçiliğine tayin edilmiştir. Mumaileyh 1934 senesindenberi İstanbulda ifayi vazife elmekte ve İs- Bea kemerli en dıdemlist ki Atatürkün Izmir halkına iltifatı Başvekil ve ve Dahiliye Vekili ile İzmir Belediye reisi ara- sinda teati edilen telgraflar İrmir 12 (A.A) — Kurtuluş bay- ramı münasebetile Belediye reisi B. Behçet Uz tarafından çekilen şük- Tan ve tazimat telgraflarma, Atatürk, Başvekil B, Celâl Bayar ve Dahiliye Vekili Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya tarafından aşağıdaki cevaplar gelmiştir; Doktor B. Behçet Uz Belediye reisi Güzel İzmirin kurtuluş gününün yıldönümünü huzur ve neşe içinde kutlarken İzmirlilerin hakkımda iz- har ettiklerini bildirdiğiniz samimi duygulardan çok mütehassis oldum. Teşekkür, muhabbet ve iyi dilekleri- min sayın halka iblâğını dilerim. ATATÜRK Doktor B. Behçet Uz Belediye reisi Kurtuluş günü münasebetile sayın İzmirlilere saadetler dilerim ve neşe- li günlerini tebrik ederim. Başvekil Celâl Bayar Belediye reisliğine Kurtuluş yildönümü münasebetile İzmirlilerin Büyük Şefe ve Partimize karşı gösterdikleri içten duyguya te- şekkür eder sevgi ve saygılarımı sü- narım. Dahiliye Vekili ve C. H. P. genci sekreteri Şükrü Kaya Mustafa Şeref Özkan Cenazesi dün merasimle kaldırıldı Ankara 12 Vefatını teessürle bildirdiğim Burdur mebusu Mustafa Şeref Özkanın cenazesi bugün kâl- dırlarak o Cebecide defnedilmiştir. Canezede meclis reisi Başvekil na- mına hususi kalem müdürü ve ya- veri, İsmet İnönü, vekiller, mebus- lar, müsteşarlar, yüksek mekteb ta- lebesi ve pek çok halk bulundu. Cenaze, önünde muzika matem ha» vasmı çalarak mezarlığa nakledildi. Hukuk fakültesi talebesi, kaybettik- leri çok sevdikleri profesörlerini hür- metle andılar. Talebeden Celâl ve Hasan nutuklar söylediler. Burdurluların taziyetleri Burdur 12 (A.A) — Kıymetli me- busumuz Mustafa Şeref Özkanın bek- lenilmiyen bir zamanda vuku irtihali memleketimizde büyük bir teessür uyandırmıştır, Merhum senelerce vi- lâyetimizi temsil etmiş halkın can- dan muhabbet ve teveccühünü ka- zanmıştır. Büyük Milet Meclisine ve biraderleri doktor Zekâi Özkana mem- Jeketin taziyetlerini sunarız . Lise mezunları Talebenin EE daha iyi bir şekilde genişletilecek Ankara 12 (Telefonla) -—— Maarif Vekâleti, lise mezunları hakkında yeni bazı kararlar almak için tetki- kat yapmaktadır. Öğrendiğimize gö- re Vekâlet liselerin fen şubesinden mezun olanların üniversite fen fa- kültelerile yüksek mekteplerin fen kısımlarına ve edebiyat şubesinden mezun olanların da üniversitelerin ve yüksek mekteplerin edebiyat kı- sımlarını kabul edilmeleri için araş- tırmalar yapmaktadır; Vekâlet, bu suretle talebenin liseden aldıkları ihtisaslarını yüksek mekteplerde da- ha iyi bir şekilde genişletebilecekle- rini düşünmektedir. Tekirdağ muallimlerinin tedkik seyahati Tekirdağ 12 (AA) — "Tekirdağ muallimleri bir tedkik seyahati yap- mak üzere Kültür direktörlüğünün başkanlığında Çanakkaleye gitmişler- dir. Muallimler Çanakkalenin tarihi GERi erlerini çezeceklerdir Son dakika Almanya, Romanya ile Lehistanın vaziyetlerini öğrenmek istiyor Alman Hariciye Nazırı iki hökükstik sefirile uzun müddet görüştü Nümberg 13 — Alman hariciye nazırı Fon Ribbentrop Romanya sefirini davetle 3 saat kadar görüşmüştür. Nazır bundan sonra Leh sefirini kabul ederek onunla da ? saat kadar görüşmüştür. Zannedildiğine göre nazır, Al manya ile Çekoslovakya srusında bir hâdise çıkarsa bu iki hükümetin alacak- ları vaziyeti öğrenmek istemiştir. Londra 13 — Çekoslovakya sefiri, İngiltereye verdiği notada hükümeti- nin, plebisti reddettiğini, çünkü bunun Südetlerin Almanya ile birleşmesine imkân vereceğini bildirmiştir. B. Hitlerin nutku nasıl karşılandı ? Tehdidler olmaması ve mutedil lisan kullanılması memnuniyet uyandırdı Londra 13 B. Hitlerin nutku hakkında henüz kati bir şey söylen- memektedir. Londra mahajili evvelâ nutkun esaslı surette tedkiki lâzım- geldiği mütalâasındadır. Maamajih nutukta şiddetli tehdidler olmaması yüzünden vaziyette bir parça iyilik olduğu söyleniyor. Vaşingtandan gelen haberlere göre Amerika mahefili Hitlerin nutkunu itilâfcuyane telâkki etmiştir. Nutuk endişeleri bir parça azalimıştır. Roma 13 — Hitlerin nutku burada iyi karşılanmıştır. B, Hitlerin Fran- sa ve İngiltere hakkında kullandığı mutedil lisan memnüniyet uyandır- mıştır. Paris 13 — Fransız mahafili diyor ki Hitlerin nutkunda tehdid yok- tur, fakst sulh için teminat ta yok- tur. Prag 13 — B. Hitler ültimatom ver- memiş, müzakere için kapıyı açık bırakmıştır. Maamafih vaziyet elân gergindir. Fransa hududundaki Alman istihkâmları Londra 13. — Deyli Telgraf, B. Hit- lerin Fransız hududunda istihkâm yapmak için 278 bin kişinin çalıştı- ğından obahsetmesini ehemmiyetle karşılamaktadır. Gazele, bu istih- kâmların kışın biteceğini kaydediyor. Bir genç eniştesini ağır yaraladı Carih yakalandı, yaralı hastaneye kaldırıldı Dün gece, Çemberlitaş civarında bir banda oturan bir aile arasında ağır bir yaralama vakası olmuştur. İplikçi hanının bir odasında Ahmed isminde bir satıcı İle karısı ve kayınbiraderi Ali olurmaktadırlar. Ali, hemşiresine dayanarak eve maddi yardımda bulunmak isteme. mekte, bu yüzden enişte ile kayınbira» der arasında sik sık münakaşalar ol. maktadır. Al, dün gece geç vakit eve elini Ko- Tunu sallıya sallıya ve biraz da keyif bir halde gelmiş, eniştesi de, bu vesile ile eski meseleyi tazelemiştir. Bu şe- kilde vukua gelen münakaşa az za- manda büyümüş, Ali, üzerinde bulun- durduğu kamasını çekerek eniştesinin üzerine atılmış, biri karnından, biri kalbi altından olmak üzere iki yerin- den tehlikeli surette yaralamıştır. Ahmed kanlar içinde bir tarafa yı- kılıp kalmış, yetişen polisler, Aliyi ya» kalamışlar, ağır bir vaziyette olan Ahmedi Cerrahpaşa hastanesine ya- tırmışlardır. Çin hükümetine bir milyon dozluk kolera aşısı gönderiyoruz Ankara 12 (Telefonla) — Hüküme. timizin, Milletler Cemiyetinin davetine' icabetle Çin hükümetine bir milyon dozluk kolera aşısı teberrü etmeğe karar verdiğini bildirmiştim, Aşılar hıf. zıssıhha, müessesesinde yapılmıştır, Bugünlerde Çin hükümetine gönde rilmek deme Milletler e yol Salk Bir otomobil iki kişiyi yaraladı Ayni zamanda otomobilin altında kalan iki arkadaşın yaraları ağırdır Dün gece yarısı, Harbiyede iki ki- şinin ağır surette yaralanmasile ne- #icelenen bir otomobil kazası ol- muştur. İkisinin de ismi Hasan olan ve bir fabrikada çalışan iki arkadaş, dün gece gezip dolaştıktan sonra Nisan- taşındaki evlerine dönmek üzere Har- biyeye kadar gelmişlerdir. İki arkadaş kolkola Harbiyede iler- lemekte iken, şoför Yakub İsminde birinin idaresindeki taksi bütün sü- ratile gelmiş ve birbirlerinden ayrıl- mağa bile vakit bulamıyan bu iki arkadaşı âltına almıştır. Tekerlekler altında bir müddet çırpınan İki ar- kadaş ağır surette yaralanmışlar, vaka yerine gelen polisler tarafından Beyoğlu hastanesine yatırılmışlardır. Şoför Yakub yakalanmıştır. Hak- kında jeab eden kanuni takibat ya- Milletler Cemiyeti Dün sabah toplandı, reis — seçildi. Cenevre 12) — Milletler Cemiyeti bu sabah toplandı. Celseyi açan Yeni Ze- landa murahhası bugünkü dünyâ Va» ziyetinden bahisle «Sulhün koruna- cağını umuyorum. Sulh ihlâl edilirse herkes buna cüret edenin aleyhinde bulunacaktır. dedi. Reis seçiminde İrlanda murahhası de Valera ekseri- yet kazandı. Rey verilirken Habeşis- tan da diğer âzelar gibi çağrılmıştır. Fransız Hariciye Nazırı Paris 12 (A.A.) — Hariciye Nazırı Bonnet, Cenevreden Parise dönmüş-