13 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

? Akdenizi kurutacaklar, Afrika çöllerini -sulayacaklar... Olmaz olmaz demeyin, olmaz olmazl.. | karo | şehrinde Avrupanın nüfusu her gün biraz daha artıyor." 1,000 sene içinde Av- rupanm nüfusu 470 milyon kişi arttı. Bu büyük tehlikedir, Sorgelin projesini inceliyor. Bu mü- hendis yeni bir enerji kaynağı bul- mak üzere Afrikayı Avrupa ile bir- leştirerek sAtlantrop» vücude geti riyor. Projenin #ha hatlâri şudur: Cib- raltarda bir baraj yapıp Akdeniz kapı- #mı kapamak. Bu suretle deniz sat hi 200 metre alçalıyor ve Avrupa da 500,000, Afrikada 7 milyon met- re murabbaı toprak hasıl oluyor. Mühendis Sorgelin projesi bundan ibaret değildir. O sahrayı da sulayıp “ münbitleştirmek fikrindedir. müştü. Ancak Sorgelin projesini tat- bik için hem mali, İhem de siyasi en- ki için lâzım olan parayı da - yüz elli milyar kadar bir şey lâzımmış « hiç kimse sarledemez, Diğer taraftan da diyorlar ki: Av- Tupanın istikbali siçin Atlahtropun meydana gelmesi şarttır... Centilmen kime derler ? Bir İngiliz gazetesi anket açtı, ka- rilerine sordu: Hakiki centilmen kimdir? Gelen cevablar arasında birinciliği kazanan cevabı neşrediyoruz: — Centilmenin içi dışı temizdir, Centilmen zenginin karşısında - bo- yun eğmez, fakire hor bakmaz; kay- bettiği zaman ağlamaz, kazandığı zaman kafa tutmaz. İhtiyarlara, ka- âmlara hürmet eder, çocuklara karşı | sevimli davranır; vakurdur yalan söylemez, merhametlidir tuzak kur- maz, kanı kaynar, tembellik etmez, | hayatın zevkini zevkine göre çıkarır ve kimsenin zevkine karışmaz, bira- | kır herkesi kendi zevkine göre eğlen- | — aaa a — hh Şh ip Dünkü piyango keşidesinin talihlileri Dört keşidede bir şey çıkmadığı için sinirlenerek başka bir numara seçen bir bayanın bıraktığı bilete büyük Tayyare piyangosunun 25 nci ter- tip beşinci keşidesi de bir çok kimse- leri sevindirdi. Büyük ikramiye kaza» nanların bir kismi şehrimizde, bazi- ları da başka yerlerdedir. Cibali kutu fabrikasında 624 nu- Maralı amele B- İbrahim ile annesi bâyan Zekiye, Balıkhanede pazar bâ- $ı B. Lütfi, İzmirde incir pazarı sahibi B. Mehmed bu keşidenin talihlileri Arasındadırlar, B. Mehmed, geçenlerde İstanbula geldiği zaman Nimet gişesinden al Gığı biletle 50,009 lira kazanmıştır. Diğer talihliler 10,000 lira kazanan- lardır, B. İbrahim İle annesi bayan Zekiye aza kanaat eder, kendi halle. rinde insanlardır, İkisi de çalışarak hayatlarını kazanmaktadırlar. Ana oğulun ortak aldıkları bilet ikrami- ye kazanınca bayan Zekiye çok se- vinmiş vö paralarını Nimet abladan alırken ağzından şu sözler dökülmüş- tür: — Zengin. insanlar değiliz. Fakat mütemadiyen büyük ikramiyeyi de sayıklamıyorduk. Şöyle on, on beş bin lira çıksın, kâfi diyorduk, Allah gön- lümüze göre verdi.» Büyük ikramiyeyi kazanlardan bir diğer talihli de Akay işletmesi kama» rotlarından B. Kadridir. B. Kadri, muhitinde «hafız» olarak tanınmış- tır. Kamarot birinci keşideden beri yarım bilete devam etmiştir. Bütün bilet almıya kudreti olmıyan Hafız Kadri arkadaşlarına ikide, birde: — Bir şey çıkacak ümidile değil, lâf olsun diye bilet alıyorum. Bizde talih olsaydı... Derken hiç ümid etmediği bir an- da büyük ikramiye kazandığını ha- ber alınca çok sevinmiştir, Hafız Kadriye büyük ikramiyeyi veren yarım biletin diğer yarım par- çasına da Aksarayda oturan Nuran adında bir bayan devam ediyordu. Bayan Nuran dört keşidedenberi bu bileti aldığı halde amorti bile çık- madığını görünce sinirlenmiş ve be- ikramiye çıktı 'bu hareketle talihini kendi elile.kör- etmiştir. — N..-» Diğer talihliler İzmitte malül zabit B. Niyazi, Ku- ledibi 15 numarada bayan Sofi, Ay- nalıçeşmede B. Jozef elli bin; Bahçe- kapıda Tokatlı lokantası sahibi B. 'Serkis, hurdacı B. Gamyanof on beş bin; Diyarbakır sıhhat eczanesi kal- fası B, Şükrü, Aksaray Büyük Reşid- paşa sokağında beyan Seniye, Pan- galtıda apartıman kapıcısı B. İbra- him on bin lira kazanmışlardır. Prens Cennanghtda öldü Londra 12 (A.A) Kral altıncı Jorjun dayısı prens Arthur de Connau- ght, saat 3,30 da uykusu €snasında vefat etmiştir. Prenses, zevcinin başı ucunda bulunmakta idi, 13 kânunusani 1883 de doğmuş olan prens 1910 danberi Meclisi has âzası meyanında bulunmakta idi, 24 yaşında olan oğlu Kont de Maeduff Royal, Scott Greys nlayında mülâ- zımdır. Bir tayyare kampında yangın Mourmelon «Fransa» 12 (AA) — şinci keşide de yarım bilete deramdan| Dün öğleden sonrü bir tayyare kam- Yazgeçerek kendisine başka bir nu- | pında yangın çıkmıştır, Maddi hasar ehemmiyetsizdir, mara seçmiştir, Biçare bayan Nuran Asrımızın en büyük serserisi Al Capone, hapishaneden işlerini idare ediyor Amerikanın Şi- müddelumuminin emri üzerine Zâ- bıta (tarafından bütün kumarha- neler bir tarama- ya tâbi tutuldu. Bu münasebetle Al Caponeye aid bir çok kumar âletleri ele geçirildi ve 2500 kumarcı polis karakollarına gö- türüldü, Al Capone bir kaç senedenberi Al- katrazdaki hapishanede yatıyor. As- rımizın en büyük serserisi olan bu adam mahkemeye verildiği zaman ken- disine ancak vergi kaçakçılığı cürmü isnad olunabildi. Amerikaya mah- sus garalp olân bu isnad sabit oldu- undan, Al Capone on iki seneye mahküm edildi. Herkes geniş bir ne. fes aldı, Artık onun bir daha hapis- hane kapısından dışarıya ayak ata- mıyacağı zannedildi, Fakat Al Capone hapishanede O kadar terbiyeli hareket etti ve o ka- dar “Tavrı hareketinde yüksek ahlâ- ka delâlet eden'muamelelerde bulun- du ki kendisine mahpus gömleğini çıkarmak ve daha şık elbiselerini giy- mek için müsaade verildi. Onun için mahpus, cani Al Capone, bugün yi- ne şık ve kibar bay Al Capone oldu. Hapishane bahçesinde gezebiliyor, denize nazır bir ağaç altında duran kendi masasına oturuyor, orada ki- tap okuyor, çalışıyor, hattâ kendi yazı makinesile yazı bile yazıyor, Al Capone şahsına mahsus olan yemekleri yiyor, çünkü hapishane yemeklerinin sıhhatine dokunduğu» nu iddia etti, hapishane dokloru ta- raftmdan muayene olundu, Al Capo- ne bu muayene için bin dolar vererek istediği gibi bir rapor almağa mu- vaffak oldu. Bunun üzerine hapisha- ne İdaresi Al Caponenin kendisine mahsus yemek pişirtnesine müsaade etti. Şimdi Al Capone, tuttuğu mükemmel bir ahçı kadının pişirdiği yemekleri yemektedir. Al Capone hapishanede iki üç ayda bir kere konferanslar mkdetmekte- dir. Bu konferanslara kendisini ha- rice karşı temsil etmekte olan karisı, bir kâtip ve Al Capone firmasından bir kaç memur işlirak etmektedir. Al Capone firmasının aylık satışı bir milyon “doları geçmektedir. Bayan Capone, vergilerini muntazaman ve- ren bir müessesenin müdiresi sıfa- tını kazandığı için her tarafta hür- met görmektedir. Bu müessese, cani Alkatraz hapishanesine yatırıldıktan sonra bizzat Al Capone tarafından kurulan plânlara göre vücuda geti- rildi. Al Capone hapishanede bulunduğu halde Amerikanın en şik adamların- dan biri sayılır. Pantalonunun ütü çizgisine çok dikkat eder, hergün ipekli çamaşır giyer, elbiseleri, kun- duraları Nevyorkun en son modasın- dandır. Altın topuzlu bir bastonu #ol elinde tutarak hapishanenin bah- çesinde dolaşır, Al Capone hapishanede bulunduğu müddet zarfında işlerini orada idare etmek için izin aldı. O, bir taraftan hapishaneye girelidenberi gayet dü- rüst hareket etmesi ve diğer taraftan da bilmez, tükenmez bir servete ma- lik olması sayesinde serbes insanlarda bile olmıyan bu hürriyetleri elde et- meğe muvaffak oldu. Şimdi Al Ca- ponenin, cezası bittikten sonra ser- Bir zamanlar kaçakçılık yapan Capone, şimdi hileli oyun âletleri yaptırarak bunları kumarhanelere kira ile vermekte veya kendi kumarhanelerinde kullanmaktadır. Bu âletler o kadar kurnazlıkla ya- pılmıştır ki hilesini isbat etmek imkânsız görünüyor. bes bırakılacağı kuvvetle ümid olunmaktadır. sının iş sahasında gösterdiği faaliyet şimdiye kadar bu adam tarafından yapılan bütün İş- ler gibi esrarengiz ve karanlıktır. O kanunların ve nizamların bağların- dan ustalıklı bir surette kurtulma- nın yolunu bulmaktadır. Şimdi Al Capone firması tarafından kumar Aletleri imâl edilmektedir. Bu âletle- rin yegâne'hassası kumarda oyuncu” ya kaybettirmek ve daima bankoya kazandırmaktır. Al Capone bu âleti mahpus bulunduğu Alkatraz hapis- hanesinde düşünerek icad etti, Bu âletler hem Al Capone firmasının malı olan kumarhanelerde kullanıl» makta, hem de yüzde şu kadar kâr nisbetinde diğer kumarhanelere kira ile verilmektedir. Bu kumarhane İş- lerinde yüksek zabıta memurlarının da parmakları olduğu anlaşıldığı için geçenlerde dokuz komiserin tevkif lâzım geldi. Bunun üzerine her tarafta bir tar rama'ameliyesi yapıldı, bir çok Al Capone kumar âletleri ele geçirildi, 2500 kişi de karakola sevkolundu. Fakat kumar âletleri o kadar kurnaz- lıkla imâl edilmiştir ki bunların hile- sini isbat etmek mümkün değildir. Onun içindir ki Al Caponenin avu- katı tarafından hazırlanıp. mahke- meye tevdi olunan mufassal bir lâ yihada tarama yüzünden Al Capone firmasının ziyana duçar olduğu bil. dirildi ve müthiş bir yekün tutan zarar ve ziyan istenildi, Şimdi Ame- rika gazeteleri - hükümetin kumar âletlerini ortadan kaldırmak şöyle dursun, üstelik bir de zarar ve ziyan vereceğini yazıyorlar. Istanbulun plânı B. Prost dünden itibaren tek- rar çalışmağa başladı Geçen cumartesi günü şehrimize gelen şehircilik mütehassısı B. Prost, dün belediyede fen işleri müdürü B. Hüsnü ve imar müdürü B. Ziya İle görüşmüştür. Mütehassıs, bugünden itibaren yeniden çalışmağa başlıyâr caktır, 'B. Prost geçen sefer şehrimizde bü- lunduğu müddet içinde Üsküdar ve Kadiköyünün "nâzım plânını hâzür- lamak üzere tedkikattk o bulunmuş, İstanbul ve Beyoğlunuh da tafsilât plânını hazırlamağa başlamıştı. Mü- tahassıs, şehrimizden © ayrılırken İs- tanbul ve Beyoğlunun nâzım plânı nın İki binde, binbeş yüzdeve beş yüzde bir esaslarına göre mikyas- larda birer paftalarının yapılmasını istemişti. İmar müdürlüğü bu paf- taların çoğunu hazırlamıştır. Müte- hassıs şimdi yapılacak tafsilât plâ- nında bu mikyaslardan istifade ede-" cek, ayni zamanda Üsküdar ve Ka- dıköy nâzım plânını ikmale çalışa caktır. Bir genç boğulmak üzere iken kurtarıldı On sekiz yaşlarında Şinasi isminde biri, evvelki gün Modada deniz ban- yosu yaparken yüzme bilmediği için fazla #u yutmuş ve boğulmak üzere iken güçlükle kurtarılarak tedavi al- tına alınmıştır. Demiryol kumpanyalari tü- tün nakliye ücretini indirdiler Memleketimizden ve Bulgaristan- dan Almanyaya ihraç edilecek tütün- ler işin demiryolu okumpanyaları müştereken mühim tenzilât yapmış- lardır. Deniz yoluna rekabet için fır. sat buldukça bu tenzilât arttırılacak- tir. İKTİSADİ MESELELER Balkan memleketleri arâsında i ctisadi münasebetler Yarın, İstanbul Ticaret odası na- mına bir heyet Selânik ve Belgrada hareket edecektir, Heyet azası ara sında Ticaret odası Yeislerinden B. Ziya, oda umumi kâtibi B. Cevad Düzenli bulunmaktadır. Ticaret oda- $ı heyeti Selânik ve Belgradda açılan beynelmilel sergileri ziyaret edecek- tir. Maksad, yalnız bundan ibaret değildir. . İstanbul Ticaret odası he- yeti, sergi münasebetile o Selânik, Atina, Belgrad gibi Balkan memle- ketlerinin en büyük şehirlerinde ikti- sadi müesseseleri de görceekler ve Balkanlar ârasındaki ekonomik ya- kınlaşmanın artmasına çalışacaklar- dir, Geçenlerde, Türkiye - Romanya Ticaret münasebetlerinin inkişafın- dan bahsederken, İstanbul Ticaret odasının toplu şekilde, Balkan mem- leketlerine seyahatler yapmasını ileri sürmüştük. Nitekim geçenlerde Ro- manyadan, bu maksadia bir heyet şehrimize gelmiş, burada günlerce tedkikler yapmıştı. Balkan memleketleri arasında, eko- nomik münasebetlerin artması için, yalnız senenin muayyen zamanların- da, muayyen bir Balkan şehrinde bir | konferans akdetmek kâfi değildir, Bu gibi konferanslarda nazari olarak ile- risürülen fikirleri tahakkuk ettir. mek için, Balkan memleketleri âra- sında sık sık seyahatler yapmak lâ- zımdır, Fakat bu seyahatlerin yalnız Ticaret odası namma resmi bir ma- hiyet almasını kâfi görmemeliyiz, Balkan memleketlerile iş yapan ta- cirlerimiz, piyasanın iş adamları ken- di aralarında gruplar tertip ederek Balkan memleketleri arasındaki mü- nasebetleri arttırmalıdırlar. Çok ümid Bir yankesici Para cüzdanını aşırırken ya Haydarpuşadan gelen Heybeliada vapuru Köprü İskelesine yanaşırken sabıkalı yankesicilerden Mehmed kar labalık arasında sokularak elini bir yolcunun cebine sokmuş ve para cüz- danını aşırmıştır, Fakat o sırada yar nında bulunan diğer yolculardan Mustafa adında biri bunu görmüş ve Mehmedin bileğini yakalamıştır. Bu- Dun üzerine Mehmed çaldığı cüzdanı alarak kaçmak, iştemişse de polise teslim edilmiş. ve Adliyeye verilmiş- tir, Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde yapılan muhakemede Meh- med'suçunu inkâr etmek istemişse de tahkikat evrakı ve şahidlerin ifa- delerile suç sabit olduğundan Meh- medin bir sene hapsine, o kadar müd- det de Eroniyeti umumiye nezareti altında bulundurulmasına karar ve rilmiştir. 2 Bir otobüs bir tramvayla çarpıştı Vatman Bekirin idaresindeki Şişli - Tünel tramvayile şoför Alinin ida- resindeki Taksim - Yenimahalle oto- büsü, Pangaltıda Hamam durak ye- rinde çarpışmışlar, her ikisi de hasa» ra ki lâamgelen tahkikatı yap- Zabıta maktadır. ediyoruz ki, İstanbul Ticaret odası. nın Selânik ve Belgrad sergileri vesi- lesile, Balkan memleketlerindeki ya pacağı seyahat, tacirlerimizin de grup halinde seyahat yapmalarına bir baş- Jangıç olacaktır. Balkan tacirleri ara» sındaki bu gibi seyahatler arttığı tak- dirde, Balkan ekonomik yakınlaşması daha kısa zamanda tahakkuk ede- cektir. HA