13 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

13 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

Malatyada hümmalı bir | imar faaliyeti var Istasyon caddesi parke ile döşenecek yeni i Belediye binasının & inşası bitti , Malatya istasyon parkile istasyon binası Malatya (Akşam) — Şehrimizde hummalı birimar faaliyeti hüküm İnşaatı devam etmektedir. Bura- da - iğ - adedi (2,700) dür. Fabrika Yakınlarda tesellüm edilecek ve bir buçuk milyon liraya mal olacaktır. Memleketin iktisadi vaziyeti üze rine mühim tesirler yapacağı mu- hakkak olar bez fabrikasında bugün Yüzlerce amele çalışmaktadır. Her gün biraz daha güzelleşen ye- $il Malâtyadan istasyona açılan ge- hiş ve muntazam şose yakında par- ke ile döşenecektir. Şehrin en güzel mahallinde yapılan istasyon gün geçtikçe güzelleşiyor. Her gün mun- tazam seferler yapan otobüsler İs- tasyona halkı taşımakta ve bilhassa tren zamanlraıda çok kalabalık ol maktadır. Tahsile karşı gösterilen umumi Tağbet yüzünden muhtelit olan lise- | mizde 900 - 900 kadar talebe mev- cuddur. Bu sene lisemiz (25) me zun vermiştir. Yalnız lise binası bu- günkü ihtiyaca kâfi değildir. Yakın bir zamanda bir lise binasının ya pılmasına teşebbüs edilecektir. Halkevimizin bütün kolları faal dir. Her ay temsil kolu tarafından kazalarda müsamereler tertib edil- mektedir. Köycülük kolu köylere gi- derek halkla yakından alâkadar olu- yorlar. Spor teşkilâtı (federe) edil miştir. Fırat ve Derme adile iki klüb vardır. Bundan altı ay evvel inşaatına baş- lanan belediye binası sona ermiştir. Yakında daire buraya taşınacaktır. Bina güsel ve moderndir, Memleketin en havadar mahallin- de yapılan ve halkın bedil ihtiyaç. larma cevab veren park memleketin yegâne eğlence mahallidir. İzmir ehli hayvan sergisi Vali B, Fazlı Güleç ehli hayvan sergisinin kurdelâsını kesiyor İzmir (Akşam) — Yarış ve ıslahi , cinsinin islahi meselesinin ehemmi- #ncümeninin Bucadaki sergi binasın- da açlığı ehli hayvan sergisi büyük bir muvaffakıyet temin etmiştir. Vilâyetteki yüksek kan aygırlarla İyi cins boğalardan elde edilen mah- Süller, sergide bol şekilde teşhir edil- miştir. Sergi, yılardanberi, hayvan €İnslerinin ıslahı için vilâyette sar- len mesainin parlak neticesini te- barüz ettirmiştir. Vali B. Fazlı Güleç, sergiyi açar- ie bir nutuk söyliyerek hayvan yetini anlatmış ve sergi kapısındaki kurdelâyı kesmiştir. Sonra bütün davetliler, sergiyi gezmişlerdir. Yer değiştirecek kiracılara tavsiye! Akşam'ın KÜÇÜK İLÂNLA. RP'ni dikkatle okursanız nize en elverişli yurdu yorulma- bulabilirsiniz. # Nihok göçmen köyünün temeli atıldı Bu göçmen ven köyü 7 ü 75 evden ören p olacak Diyarbakır (Akşam) — Bu sene vilâyetimiz dahilinde yapılması mü- karrer bulunan göçmen köylerinden Üçüncüşünün de temelatma töreni yapıldı. 75 evden ibaret olan bu köy Bismil kaza merkezinde yapılmak- tadır. Bu köyün temelatma töreni çok heyecanlı olmuştur. Törene başta vali doktor B. Mitat Altıok olduğu halde, belediye reis vekili B. Baki Kankılıç, Halkevi rej-. si B. Cahid Çubukçu ile kaza kây- makamı, memurları ve halktan yüzlerce kişi iştirak etmişlerdi. Tören esnasında vali doktor B. Mitat Altıok çok canlı bir nuluk söy- lemiş ve ezcümle demiştir ki: — «Damarlarında halis Türk kâni dolaşan Bismil halkı Selçuk türkle- rinin öz ve temiz çocuklarıdır. Şmdi temeli atılacak bu göçmen köyünde yerleşecek olan kardeşleri- nizle elele vererek Atatürk rejimi- nin arkasından koşmağı, cumhuri- yet çocuklarına hâs olan en yüksek meziyetlere ve vasıflara sahib olma yı düşünerek çalışmalısınız. Bu al- tın yurdu şenlendirecek, hayat ve servet kaynağı haline koyacak gene sizlersiniz.» Bundan sonra göçmenlerden bir genç ksa bir söylevle mukabelede bulunarak cumhuriyet hükümeti. nin kendilerine karşı gösterdiği bu asil alâka ve yardımdan dolayı bü- tün göçmenler namına teşekkür et- miş ve temeli atılan bu köye valimi- zin adlarına izafeten Altıok adı ve- ve bu suretle törene nihayet veril- miştir, Donanmamız İzmirde Halk akin akın gemilerimizi ziyaret ediyor Amiral Şükür Okar ve maliyeti, aşağıda geçid resmine iştirak eden deniz kıtası İemir 11 (Akşam) — Şanlı donan- mamız, başta Yavuz zırhlısı olduğu halde Ege denizindeki talim ve terbi- ye hareketlerinden, limanımıza dön- müştür. 8 ve 9 eylülde civar vilâyet, kaza ve köylerden İzmire gelen yüz binlerce halk, motör ve sandallarla akın ede- rek limanımızda demirli duran Ya- vuz aırhlısını, Hamidiye mektep gö misini. Kocatepe, Tıhaztepe ve Zafer torpido muhriplerimizi ve dört de- nizaltı gemimizi ziyaret etmiş, çok na- zik ve terbiyeli denizcilerimiz tarafın» dan harp gemilerimizde gezdirilmiş- lerdir, Denizcilerimiz, İzmirde gör“ dükleri yüksek sevgi ve alâkayı baş- ka yerde bulamadıklarını söylemek- tedirler, Şanlı donanmamızın amiralı Şükür Okan, maiyetile birlikte İzmi. rin kurtuluş bayramı ve Atatürk gü- nü törenlerinde hazır bulunmuştur, Şanlı donanmamız, ayın sonuna kadar İzmir limanında kalacak, ara- da Ege denizine açılarak talimler ya- pacaktır. 29 birinciteşrinde şanlı do- nanmamız İstanbulda (yapılacak Cümhuriyet bayramı senliklerine iş- tirak edecektir. ka 48 Izmir mektupları İzmir fuarı müthiş kalabalık oluyor Fuar münasebetile izmire 6 milyon lira kadar para girdiği tahmin Milyar Fuardan güzel bir görünüş ki (Akşam) — 9 Eylülde İzmir fuarı görülmemiş derecede kalabalık halk kütlesi tarafından ziyaret edi miştir, 8 eylül günü 80767 kişi 9 eylül günü de 75117 kişi fuarı ziyaret et- miştir. Bilhassa 9 eylülde ziyaretçile- rin ekseriyetini köylüler teşkil eyle- miştir. Bir günde 75 bin kişi ta- rafından ziyaret edilen enternasyonal fuarlar, pek azdır. Fuarın İzmirde ve Egede yarattığı canlılık, bütün tah- minlerin fevkindedir, Yukarıdaki ra- kamlar, fuar bürosu tarafından sarfe- dilen biletlerden çıkarılmıştır, bilet ke- silmiyen çocuklar, bu miktara dahil 8 ve 9 eylül günleri fuarda omuz 0- muza, müthiş bir kalabalık vardı, Bu kadar fazla kalabalığa rağmen hiç bir hâdise olmamış, bütün ziyaretçiler, nezih bir şekilde geç vakte kadar eğ- lenmişler, paviyonları gezmişlerdir. Şehirde bu derece fazla kalabalığı barındırmak hayli güç olmuş, Deniz- bank idaresinin (Çankaya) vapuru, iki gece için seyyar otel ittihaz edil- miştir. 9 eylül gecesi İzmir Verem müca- dele cemiyeti gecesi olarak geçmiştir. Cemiyet tarafından o gece fuar gazi- nosunda zengin bir balo verilmiz, 10 eylül Tire günü olarak geçmiş, Tire zeybekleri, Fuarda sıhhat müzesi önün- de muhtelif oyunlar oynamış, Tire gençlerinden mürekkp bando müuzika, güzel parçalar çalmıştır. Fuar münasebetile İzmir çarşısının ve müesseselerinin kazancı bu yıl fev- kalâde yüksek olmuştur. Bir ay süren fuar sezonunda İzmire gelen ziyaret çi ve alâkadarların İzmire altı milyon lira kadar para bıraktıkları tahmin ediliyor. Bir ayda bu küdar yüksek alış veriş, şehir, İzmir tüccar ve es- nafı, hattâ her türlü nakil vasıtaları için fevkalâde ehemmiyeti haiz bir kazançtır, Bu seneki fuar, Kültür park saha- sının gelecek yıllarda dar geleceğini meydana koymuştur. Sun'i göl yapıl- dıktan ve diğer müesseseler teşekkül ettikten sonra Kültür park, hattâ ya- kın bir âtide fuar için dar gelecektir. Belediye ve fuar komitesi reisi Dr. B. Behcet Uz, bu vaziyet karşısında Kül- tür parkın genişletilmesini muvafık görmüş, belediye mühendislerine bu nokta üzerinde yapacakları tedkikler için talimat vermiştir, Ayni zamanda yapılan bir toplantıda fuarın gelecek sene yapılacak işleri için de şimdiden işe başlanması kararlaştırılmıştır. İzmire gelenler, fuarı gezdikten, şe- hirdeki temizliği ve mamurluğu gör- dükten, belediye reisinin yüksek bir enerji ile İzmirin ve halkın menfaa- tine büyük işler yapmakta olduğunu öğrendikten sonra kendi şehirlerine de böyle enerjik bir belediye reisinin getirilmesini temenni etmekten kendi. lerini alamamaktadırlar, Görünmiyen gözlükler (Baş tarafı dokucunzu sahifede) Gizli gözlüklerin bir iyi tarafı da camların katiyen buğulanmamasıdır. Çünkü göz kapakları mütemadi hare- ketleri esnasında gözü siler gibi camı da silmektedirler. Bunun için artık cepte gözlüğü silmek için bir deri parçası taşımağa da lüzum kalma- miştir, Gizli gözlüklerin icadı, çok kalın camlı gözlükler taşımak mecburiye- tinde olan miyoplar için bir nimettir. Çünkü bu sayede miyoplarda, gözün Karinei lâmiasında husule gelen inhi- nanın daha kıss zamanda tashih eği- leceği anlaşılmıştır. Profesör Heine'in fikrine göre, bu gözlükler bazı mesleklerde çalışanlar için çok büyük ehemmiyet ve kıymeti haizdir, Son derece miyop olması yü- günden hasta denecek kadar korkak bir adam haline gelen bir banka me- muru bu gözlükleri kullanmağa baş- ladıktan sonra nefsine itimad ve em- niyeti artmıştır, Çerçeveli gözlükle- rininsanı korkak yaptığı muhak- kaktır. Gözlerinin bozukluğu yüzünden işinden çıkarılan bir denizci gene bu gözlükler sayesinde notmal gözlere kavuşmuş, ve kendisine İş bulmuştur. Son zamanlarda Amerikada bu gizli güylüklerin renklileri de yapılmağa başlamıştır. İcadın bu sahadaki inki- şafı estetik bakımından mühim bir . hatve olacaktır, Bilhassa kadınlar bu renkli gözlüklere fazla itibar etmekte- dirler. Çünkü bu sayede mavi gözlü kadınlar istedikleri zaman koyu kes- tane rengi bir gözlük alarak gözleri- nin rengini değiştiriyor, kara gözlü- ler mavi gözlü olabiliyorlar. 'Takma diş, boyalı saç, sui kirpik- ten sonra kadın gözlerinin hakiki rengini bilmek te imkân sahasından çıkıyor, demektir. Ş.H.R. Posta iliihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Receb 19 — Ruzuhısır 131 5. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 932 11Ji 545 918 1209 133 va, 357 5361210 1543 1422 1958 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokak No. 13