12 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

erede 100 sene evvel yapılan | bir kalpzanlık hadisesi okeştedilmiş- kontluğunda bir kilisenin rada amele 500 rdır, Mütehassıs- dar tarafından yapılan muayenede lardan ikisinin sahte olduğu an- taşılmıştr. , 1216 senesinde bu kontluk kral Üçüncü Hi nin malikânesi iği, Bunu isticar eden adam krala az pa- Tâ vermek için bir hayli sahte para Yapmış ve Londraya göndermiştir, Muahharen bu sahtekârlık meydana Şıktığından © zamanki kanunlar Mucibince kulakları kesilmiştir. te bu sahte paralardan ikisi şim- Zaman abı için de kıymeti var- sik sık ele geç- sahte paraları sahih paralardan 1âkiki pat ir. Pakat eski çok güçtür. Bu sahte paralara bakarak yedi se- kiz asır evvel kalpzanların sanat kudretlerine hükmedilecektir, İkisi sahte olmak üzere elde edilen 500 es- ki paranın sahibi ve bunun veresesi kim olduğu malüm olmadığından mü: 76 için ayrılan bir kaç nümuneden başkası paraları bulan ameleye verli- miştir, Sahibi çıkmıyan servetler, İn- giliz kanunu mucibince bulana gid- dir. Kanadada zengin altın madenleri bulundu Şimali Amerikada İngiliz impara- torluğu dominyonu Kanadada Alber- tanın şimalinde zengin altın maden- İeri “keşfedilmiştir. Bu madenlerin keşfi tayyareye medyundur. 1908 senesindenberi altın maden- İeti aramakla meşgul 'Tomson ismin- de bir İngiliz şimdiye kadar insan Ayağı basmamış vahşetâbad yerlerde İayyare ile tedkikatta bulunmağı dü- Şünmüştür, Bir gün tayyaresinden uçurumla- | rın tabaklarını seyrederken altın da- marlarının açıkta durduğunu ve uçu- rumun dibindeki çayın dibinde altın parçalarının parladığını hayret ve sevinçle müşahade etmiştir. Tayyaresini münasib bir yere indi- rip tedkikat yaptığı zaman burasının dünyanın en zengin bir altın madeni olduğu neticesine varmıştır. Bu su- Tetle tayare artık altın madenlerinin keştinde dahi mühim hizmet göster- miş oluyor, Almanyanm Temmuz ayında ihracat ve ithalâtı Mühim iktisadi memleketlerin fa- liyetleri dünya iktisadi vaziyetinin düzelip düzelmediki hakkında bir fikir edinmek için ehemmiyetle takib «dilmektedir. Bu memleketlerden biri bulunan Almanyanın geçen temmuz Sarfında ihracatı geçen hazirana na. Yaran otuz üç milyon marfk artarak 470 milyon marka baliğ olmuştur. İdhalâtı da on üç milyon mark milyon marka çıkmış- ya idhalâtın azalması hariçten daha az yiyocek “celbetme- #İnden ileri gelmiştir. Lâkin ayni za- manda ham madde idhalâtı çoğalmış- tır. Temmuz zarfında Almanyanın harici ticaret müvazenesinin açığı ancak iki buçuk milyon marka baliğ olmuştur, Haziranda açık elli milyon mark idi, Maahaza Almanyanın harici tica» retinin hakiki vaziyeti henüz malüm değildir. Çünkü hariçten ihtiyat ola- rak külliyetli miktarda ham madde celbettiğine ve muhtelif taahhüdlerin neticesi olarak ihracatının arttığına nazaran şimdiki vaziyet muvakkat bulunuyor, Ancak istikrar hasü Ol, duktan sonra hakiki vaziyet beli olacaktır. Gebze ein ve dikiş yurdu Gebze Dikiş ye Biçki Yurdu müdavimlerinden bir grup Gebze Yeni Adım Biçki ve Dikiş Yurdu 937 - 938 yılı çallşmalarını gös- teren çok güzel bir sergi açmıştır, Üç gün süren sergiyi Gebzede görmiyen kalmamış ve çok beğenilmiştir. Genç bayanlara ayrıca takdirnameler ve- rilmüştir. Sarhoşun rezaleti İsmall isminde biri, evvelki gece Sultanahmed parkında sarhoş bir halde halkı başına toplayıp rezalet çıkardığından polisçe yakalanıp mah- kemeye verilmiştir, Hakkı adında biri de Büyükderede Kocataş sokağında icrayi rezalet eder- ken yakalanmıştır. Tramvay kazasi Watman Yusufun idaresindeki 150 numaralı tramvay arabası İstiklâl Caddesinden geçerken Rasim ismin- de birine çarparak yaralanmasına sebeb olmuştur. Rasim tedavi altına alınmış, vat- man hakkında tahkikata girişilmiş- tir. Yapıdan yuvarlandı Karagümrükte bayan Hayrünnisa- nın yaptırmakta olduğu bir bina in- Yântında çalışın Osman ağında biri, Muvazenesini kaybedip sokağa düş- Müş, ağır surette yaralandığı cihet- te Cerrahpaşa hastanesine oyatırıl- çanıştar, Kömürler tutuştu Küçükpazarda Kantarcılarda Yor- ginin fırınında bir çuvala dolduru- dan sönmüş kömürler, için için yana- İ rak çuvalı tubuşturmuş, (etrdfa si- rayet etmek istidadını gösterdiği &i- rada itfaiye haberdar edilmiş, gelen #tfniye ateşi genişlemeden | söndür- müşlür. Hamal kavgasi Köprü altında hamallık eden Emin ve Mustafa isimlerinde iki kişi yük taşımak meselesinden kavga etmiş- | ler, Mustafa, Emine bir yumruk vu- rarak olduğu yere yıkmıştır. İşe el koyan polis, Emini Cerrahpa- Şa hastanesine yatırmıştır. Mustafa yakalanarak mahkemeye verilmiştir. Gazinoda dövü Şilede gemicilik eden Yusuf işmin- âe biri, Üsküdarda 'Tunusbağında bir gazinoya oturmuş, garson İsmaille limonata parası yüzünden münazaa- ya tutuşmuş, bitbirlerini dövdükleri için yakalanarak mahkemeye veril- mişlerdir, Ailesinden koğulan bir oğlanın aldığı müthiş intikam Dolandırıcılıktan birçok defalar mahküm olan oğlanı ai- lesi koymuştu. Hapishaneden çıkınca annesini, babasını ve kardeşlerini bir dağda altın keşfettiği bahanesile yola çıkardı, ve kuş uçmaz, kervan geçmez bir dağın başında yalnız bırakarak kaçtı, açlıktan ölmeğe mahküm olan ka- dın, erkek yedi kişi, tesadüfen bir tayyare tarafından gö- rüldüler, dağa gönderilen zabıta kuvvetleri tarafından kurtarıldılar. Birkaç gün sonra yakalanan sabıkalı da ai- lesinden bu tarzda intikam aldığını ifade etti temmuz iptidasın- da Los Veğasa W- çan bir posta tay- yarecisi (o cenühi Kalifomiyada Si- erra Madrenin korkunç yamaçla- rmda kaçmakta 0- Jan bir çok insan üğünü haber verdi, Bu haber Los Angeles de, Salt Lake Cityde ve Los Vegasda heyecan uyandırdı. Çünkü, bundan iki sene evvel bir hapishaneden ka- çan 17 mahpusun etrafa nasıl sak dırdıkları, bir posta tayyaresini tü- fek ateşile yere inmeğe mecbur ade- rek soydukları henüz haltırlarda idi, Onun için bütün hüpishanelere baş- vurularak kaçakları olup Olmadığı soruldu. Fakat tahkikattan hiç bir netice çıkmadı. Bundan sonra göçen bir kaç hafta zarimda Sierra Maüdrede havalar fe- na gitti. Sis ve kar fırtınslarından dolayı tayyareciler o esrarengiz in- sanlar hakkında istiksafla buluna- madilar, Ancak aradan dört hafta geçtikten sonra bir posta tayyarecisi dağlardaki mağaralardan birinden bir duman sütümü yükseldiğini mü- şahede etti. Tayyareci o mağaranın etrafında birkaç defa uçtuğu zaman aşağıdan kadına benzettiği bir insa nın işaret ettiğini gördü. Şimdi taharriyata başlamak kolay- laşmıştı. Gerek Los Angelesden ge- rekse Los Vegasdan birer bölük po- lis kuvveti çıkarıldı. Bunların vazi- fesi hapishane kaçakları zannedilen bü esrarengiz insanları ele geçirmek idi. Zabıta çetin bir mesaiye hazırlan- dı ve ona göre teslih edildi. Evvelâ Ios Vegasdan yola çıkan kuvvet ka- çakların karargâhına yaklaştı ve o- rada kaçak katiller sürüsile değil, dört gözle kurtarıcılarını bekliyen aç susuz, hasta insanlardan mürek- kep bir kafile ile karşılaştı. Derhal bu zavallı adamlar ihtimam altına alındı. Akılları başlarma geldikten sonra geçirdikleri felâketi birer birer anlatmağa başladılar, Bu grup 6 erkekle üç kadından mürekkepli. Ellerindeki vesikalardan hepsinin Los Angelesli oldukları an- laşıldı. İçlerinde en ihtiyarı Karlo Torcod isminde bir makine atelyesi sahibidi. Bunun oğlu ağır bir suçtan dolayı uzun müddet hapiste yattık- tan sonra dört ay evvel hapishane- den çıkarak eve gelmiş ve babasına, yolda gelirken şimdiye kadar emsali- ne tesadüf edilmemiş gayet zengin bir altın madeni keşfettiğini söyle- mişti, Sierra Madre dağlarında bu- lunan bu madeni o zamana kadar güya kimse görmemişti. Babası evvelâ oğlunun bu sözlerine inanmak istemedi. Çünkü yalancı ve” dolandırıcı olduğunu biliyordu. Hat- tâ bu hallerinden dolayı birkaç defa hapse girmiş, çıkmıştı. Ailesi nihayet oğlanı reddetmeğe mecbur olmuştu. Fakat babası oğluna inanmadığı hal- de anası altın ma- deninin cazibesine dayanamadı, oğla- nın obiraderlerile diğer akrabası da ana tarafını ilti- zam ettiler. Serse- ri oğlanın sözlerine inandılar, Hele oğ- lan kendilerini bizzat maden ma- hulline kadar gö- türmeyi vadedince şüphe ve tered- düdleri büsbütün kalktı, ondan sonra gayet ustalıklı sözlerle babayı da kandırmak güç olmadı Nihayet, bir gün bütün aile bir kafile halinde, hiç bir kimseye duyurmadan ve haber vermxlen Loş Angolesden Sierra Madre dağlarına hareket elti. Serseri oğlan kafileyi arkasından sürükliye sürükliye ne ilerisi belli o- lan ne de gerisi tekrar bulunamıyan dağ tepelerine çıkardı. Getirilen er- zaktan ve yemeklerden istifade ede- Tek karnını mükemmel surette do- yurdu. Aile efradı bir sabah uykudan uyandığı zaman sersöri oğlanın kay- bolduğunu gördüler, Bir iki gün bek- lediler, Başından bir kaza geçmiş ol- masına ihtimal verdiler. Nihayet ser- seri tarafından aldatılmış oldukları- na kanaat getirdiler. Aç ve hasta olan gafil altın arayıcıları zabıta tarafın- dan Los Angelese getirildi ve bazıları derhal hastaneye yatırıldı. Bir iki gün sonra serseri oğlan bir köyde yakalandı. İfadesinde, kendi- sinin vaktile mücrimler sınıfına da- hil olmasını müleakib tardedilmiş olmasından dolayı anasından, baba- sından ve akrabasından bu suretle in- tikam almak istediğini söyledi. Adanada 50 göç-! Burdur okullarında ders men evi yapıldı Bu evler tesellüm edilerek muhacirlere verildi Adana dükşam) — Adananın Kırık nahiyesinde göçmenler için yaptırılmakta olan elli evin inşaatı tamamen ikmal eğilmiş, ve bu evler hususi bir komisyon tarafından mü- teahhidden teslim alınarak göçmen- lere verilmiştir. Modem tipte yapılan bu evlerin her biri. bir büyük oda, bir hol, bir mutfak ve bir ahırdan mürekkebdir. Evlerin çatıları Marsilya kiremidi ile örtülü bulunmaktadır. Bu evlerin her biri bir dönüm ar. sa üzerine yapılmış olup, köyün or- tasında Cumhuriyet meydanı, anıi yeri ve mekteb yapılmak üzere g*& niş arsalar ayrılmıştır. Kadın ı yüzünden Ferhad, Mehmedi sırtından ağır surette yaraladı Üsküdarda Abacılarda oturan kun- duracı Ferhad ile yine Üsküdarda Debağlar mahallesinde oturan ve Haydarpaşa liseğinde hademelik eden Mehmedin arası bir kadın meselesin- den dolayı açık bulunmaktadır, Fer- had, daima Mehmedi kollamakta ve bir fırsatını bularak ondan intikam almak istemektedir, Nihâyet, evvelki gece yarısına doğ- ru, Çarşı caddesinden geçmekte olan Ferhad, az ileride rakibi Mehmedin yürümekte olduğunu görmüş ve adımlarını sıklaştırarak ona yetişmiş- tir. Ferhad, hiç birşey söylemeden bi çağını çekmiş ve Mehmedi arkasın- dan iki küreği orta yerinden rasgele bir kaç yerinden vurmuştur. Mehmed, neye uğradığını şaşırarak kanlar içinde yere yuvarlanmış, Fep- hazırlığı başladı Okulların bütün ihtiyaçları temin edildi, hevaleleri vaktinde gönderildi Burdur öğretmenlerinden bir grup © « Burdur (Akşam) — Okulların açıl ma zamanı yaklaştığından okullarda hazırlıklar başlamıştar. Kültür direktörlüğü geçen seneler- den edindiği tecrübelere “dayanarak okulların evrakı matbun, kırtasiye ve mahrukat ihtiyaçlarını şimdiden sağ- | Tamış, okul idarelerine havalelerini de göndermiştir. Okulların kitaplarının dn okulların açılmasından önce ge irtilmesi için gereken tedbirler yi diden alınmıştır. İlimizdeki bütün ilkokullar 22 ey« Jülde kayıtlara başlıyacaklardır. Teş- rinlevvelde de derslere başlanacaktır. Vilâyette bu yıl yeniden iki hususi pansiyonlu köy okulu daha açılmak. tadır. Bunlara gereken yatı malze“ mesi için münakasa açılmış ve mü- iye eşyaları teslim etmistir, yapılması için toplantılara başlana- caktır, i mü münasebetile ilimizde büyük ha- zırlıklar vardır. Cümhuriyet bayramı nın devam ettiği günler zarfında yâ- Pilâcak gece tenviratı hazırlıklarına , bilhassa fazla ehemmiyet verilmekte. dir. İstasyon önünde yeniden yapıl makta, olan büyük havuzda renkif fıskıye için elektrik tesisatı yaptırıl maktadır. Halkevimizin bütün kok darı faaliyetlerini arttırmışlardır. İli- miz adına on beşinci yıl için bastıria lacak eserin yazı ve resimlerinin vâk- tinde yetiştirilmesine uğraşılıyor. Belediyg zeval vaktini halka haber vermek için bir canavar düdüğü ge- tirtmiştir. Bu düdük ve kurulacak hoparlörle hava korunması için gere ken bütün tedbirler alınmış olacaktır, Bazan ğe iş ği