17 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

17 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

7 She salin #i #eleğ yüzme müsabakaları Müsabakaların galibine 5 senelik bir kupa verilecek Mevsimin son su sporlar müsalar dını göstermeğe başladığını söylemek Çok sönük geçen bu seneki su sporları sezonuna bu vesile İle: canlı bir şekilde tatil etmek imkânı veril miş olduğundan bu yarışların müte- şebbislerini tebrik etmek bir vazife- dir. Müsabakaların ehemmiyetini. faz- Islaştırmak için türk spor kurumu tas rafından Muhiddin Üstündağ adını taşıyan bir kupa konmuştur. Müsa- bakalarda en fazla puan cilde eden klüb bu Kupayı alacak ve gelecek mevsim bu müsabakaların tekrar edi- leceği tarihe kadar mözesinde' saklı. yacaktır. Beş sene nihayetinde kupa» ya en fazla ismini yazdirmağa mu- vaffak olan klüb kupanın esas sahi- bi olmak hakkını kazanacaktır. Şim- diye kadar şehrimizde hiç tatbik edil miyenbir usul de bu vesile ile tatbi- kat sahasına konacak ve alınacak ne- tice-ile önümüzdeki mevsimlerde ya» pılacak deniz: yarışlarında usül itti- haz edilip edilmiyeceği yolunda bir: karar verilecektir: Bu usul büyükler İle küçüklerin yaptıkları yarışların umumi puvana dahil edilmesidir. Şimdiye kadar her iki müsabaka ya- pılır ve büyükler puana dahil edildiği | için küçüklerin yarışlarına (okimse ehemmiyet vermezdi, Yeni usul küçüklerin yarışlarının da ehemmiyet kesbetmesine sebep olmuş» tur. Bu haftaki müsabakalara deniz sporlarında en fazla varlık gösteren ve İstanbul şampiyonluğunu Kaza nan Beykozluların da iştiraki temin edildiği cihetle müsabakalar Beykoz; Galatasaray ve Beşiktaş klüblerinin yüzücüleri: arasında. icra. edilecektir. Yüzme yarışlarından ayrı olarak kü- çükler ve büyükler arasında sutopu karşılaşmaları yapılacak: ve bunlâ- rin galibine ayrı olarak birer kupa verilecektir. Akk Muhiddin Üstündağ yüzme müsabakaları Beşiktaş jimnastik klübü başkanlı- ğindan: Klübümüzün yüzme: havuzunun açılışı yıl dönümü münasebetile 18/9/938 pazar günü saat 12,30 da başlıyacak olan (M. Üstündağ kupa- 81) yüzme: müsabakalarma (sayın saylavlarımızın, Halkevleri ve klübler mensuplarının, gazeteci arkadaşları» mızın ve su sporları meraklılarının teşrifleri rica olunur, Duhuliye ser- bestir. Lig maçları fikstürü çekiliyor Evvelsi günkü nüshamızda lig'maçs larının başlıyacağına dair verdiğimiz haber tahakkuk etmiştir. Oo Evvelce müsabakalara girmiyecekleri (ilân edilen Fenerbahçe, Güneş, Böşiktaş Galatasaray klüblerininde bu mü- sabakalara. iştirâkleri temin edildi- ginden önümüzdeki pazartesi akşa. mı birinci kümeye'dahil bulunan on klüb'murahhasları mıntaka merkezine! ki Semlin tayyare meydanı tesbit edik Yugoslavlar olimpiyad oyun- olacaklar larına talib Belgrad (Akşam) — Yugoslavya tas rafından 944 olimpiyadlarımn mem- leketlerinde yapılması için teşebbüs lere girişildiğini: spor. federasyonları merkezi: resmen bildirmektedir. Berlin olimpiyad stadını inşa eden Alman mühendisi Yugoslavyaya da yöpelam iii yoks işin EYER GE lig maçlarının fikstürünü çekmek içini miştir. davet edilmişlerdir. Alman mühendisinin yapacağı plân Gayri federelerin lig maçları | * Yugoslav federasyonu tarafından bey. nelmilel olimpiyad: komitesine: 940 Her karşılaşmaları federe klübleri- senesinde kongrede arzedilecek ve mizin en enteresan maçlarından daha fazla alâka ile takip edilen gayri fe- dere klübler bu seneki birincilik mü- | sabakalarına önümüzdeki haftadan itibaren başlıyacaklardır. Kendi aralarında yapacakları lig 944 senesinde yapılacak olan olimpi- yadların Belgradda İcrası için çalışı» acaktır. İstanbulsporun Fenerbahçe ilemaçı Pazar günü İstanbulspor A ve B gayri federe klüblerin maçlarına: bu | larile 230 ve 4,30 da Fenerbahçe sta- sene Şişli, Galataspor, Kurtuluş, Bar- kohba; Eseyan takımları. iştirâk ete |**** mektedir. dında bir maç yapacaklardır. memiş İse de onların de ileride gir. Pera ile Arnavudköy bazı ihtilâflar.. |; mek için müracaat edecekleri tahmin dam dolayı müsabakalara. iştirak et- edilmektedir. NEVROZIN Baş, Diş, Nezle, Grip Romatizma Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. MGR WADİ İcabında günde 3 kaşe alınabilir. KARDANANANAN 17 Eylül 938 Cumartesi İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâk- iâ Türk musikisi, 1250 Havadis, 1305; Pikla Türk musikisi, 13,30: Muhtelif plâk neşriyatı, 14: Son. Akşam neşriyatı: 1890: Dans musikisi (plâk), 19: Komferans: Prof; Salih Mu- rat (Fen müsahabeleri), 1930: Dans mu- #ikisi (plâk), 1055: Borsa haberleri, 20: Saat ayarı; Grinviç rasathanesinden nak- len, 20:02: Nezihe Uyar ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarki ları, 2040: Ajans haberleri, 2047: Ömer Rıza Doğrul tarafından arabos söylev; 21: Saat ayarı: Orkestra: İ - Malinirt: Ii Dragones, 2 - Rimeky - Korsakoff; Sehehermzade, 3 - Müssorgeky; Da Persannes, 2130: Necmeddin Rıza ve ar- kadaşları. tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 22,10: Hava raporu, 22,13: akşamı (Efe) 2140 konser — Biükrek şam konseri — Lille 2130 (Üç Sultan) isimli tiyatro — Marsilya 2130 bir op ra — izm ve Sirasburg (2130 - 2330) İ opera — Sofya 31 sarin ve 2155 plük neşriyatı — Toulouse Pyrândes (2130 - 23/30) bir dram — Prag 2125 - 2255 Çek bestekârlarının eserleri. Sant de Berlin 22 (La Bohöme) operasna de» vam — Diğer Alman istasyonları prog- ramlarına devem — Athlone (2230 - 23,30)” şen sanat — Bordeaux ve Paris (Eiffel) 22 konsere devam Bükreş 22 akşam konserine devam ve 22,45 konser Lille 22 tiyatroya devam — Lüksemburg 22,15 senfanik konser: Brahms senlönisi ve modem musiki konseri — Milâno 22 (Ver- di) nin (Falstoff) operası — Marsilya 22 operaya devam — Paris P r TT. 22 ope raya deram — Poste Parisien 22 (Bar- Mon) un. eserleri — Prag 22 Çek beste- kirlarının eserlerine devam — Bofya 22 plâk neşriyatınır devam ve 22445 karışık musiki ve dans musikisi — Sottens 2240 büyük beşstekârların dans havaları Stokholm 22 keman ve piyano İle klâsik konser; (Beethoven) ve (Bachi ım eser leri — Strasburg ve Nimo-22 konsere des Varşova (22,10 - 2250) filim ve — Towlonse Pyröndes 22 Berlin 23,15 e kadar (La Bohâme) ops- rasına. devam. ve 23,45 karışık musiki ve dans musikiği — Deutschlands 2830 - 7346 küçük gece konseri — Hamburg 2330 dans musikisi, — Leipzig 2345 Berlinden nakli — Viyana 2330 salon orkestrası ve şarkı ile muhtelif şen havalar — Diğer Alman İstasyonları (Münihden naklen 28,20 den itibaren karışık musiki ve dans havaları — Belgrad (2315 - 24) dans musikisi — Prag (23:20) - 2430) cazband — Bükreş 24.45 o kadar konsere devam — Droitwieh 2350 muhtelif opera parçala- n — Fiorans 23 dans — Hüvermum I 23,10 - 24,10 solist konseri Londra (Reg) 2330 Amerikan dans musikisi — Milâno Amerikan dans musikisi — (Ver- di) nin öperasına devam — Paris P.T'T. 2) operaya devam — Rüöma 23 dans m sikisi — Sofya 73 karışık musiki neşriya- tina devam ve 2330 - 24 hulk musikisi — Sotigns (23 - 2820) (Le-vats m'en aller) isimli komedi — Stokholm 23,15 modem dans musikisi Tonlonse P. 3 dram akşamına devrim. Saat 74 den itibaren Deutsehlands 24 Beethoven Konseri; Piyano konsertosu ve üçüncü senfoni — Viyana 24 programa devam — Breslav 24 Viyanadan nakil — Hamburg 2440 ga- »inodan naklen dans musikisi — Diğer Alman” istasyonları o Münihden naklen programa devam — Prag 24 cazbanda de- vam — Bükreş 24 plâk neşriyatı — bilâno 2 (Verdii nin operasına devam, sonra dans musikisi — Dsutshlands (140 - 9) akşam — Frankfurt ve Ştutigari konseri (1 - 4) gece konseri — Diğer Alman istas- yonları Breslavdan naklin (1 - 4) gece musikisi, İ SARAY ve BABIÂLİNİN İç YÜZÜ l Yazan: e ie m Piredeki toplantı ve Ahrar fırkasını kuvvetlendirmek teşebbüsü iradel seniye sadır olmuştur.) B. Ahmed Bedevinin bana tevdi et- tiği hatırat notlarında ve ayrıca gön- derdiği bir mektupta izah eylediğine göre: (Meşrutiyetin ilânından bir müd- det sonra avet taburu zabitlerinden mülâzim Filibeli Hasan ve İzmirli Etem efendiler kendisine İttihad ve Terakki cemiyetine girmesini musır» rane teklif etmişlerdi. Ahimed Bedevi askerlik dolayısile siyasi teşekküllere girmeği muvafık bulmadığını söyle- yince kendisinin Sabahaddin bey ta- raftarı olduğuna hükmedilerek Kendi- si ve Harbiyeli arkadaşları. hakkında yanlış düşüncelere bağlanılmış, bu te» sir altında cemiyetçe Harbiyelilere itlmadaırlık hissi hasıl olmuştu. Meşrutiyetin ilk kurban bayramı selâmlığına gitmek meselesi - bunu evvelce yazmıştık - ve akşam yoklama» sında (padişahım çok yaşa) duasının hazfı «bu meselenin tahkiki için Harbiye nazırı Ali Rıza paşa bizzat mektebe kadar gelmişti - gibi işler da- hi o günlerde: Harbiyelilerin cemiyet. ve hükümetle arasını açmıştı. 'Harbiyelilerin kitab: ve hoca taleb- leride mektepte karışıklık vukuunu kendi menfaatlerine uygun bulan sa» ray mensubu bazı zabitlerin entrika, larile serkeşlik addedilmişti. Esad pa» miyetçe o seneki Harbiye mezunların. dan: bazılarının orduda vazife başına gidince zabit arkadaşlarını cemiyet aleyhine döndüreceklerinden endişe edilmekte idi, 31 Mart vakası hakkında divanı. harblerce tahkikat başladığı esnada Trabzonlu Ahmed Bedevi ile'bir kaç arkadaşı tevkif edildi. Tevkife-'memur binbaşı Muhiddin bey bunları bir ara- ya toplıyarak: — Sabahaddin bey gelsin de şimdi sizi kurtarsın! Tevbihinde bulundu. Mevkutflar ara- balarla Serasker kapısına sevkedildi. ler. Divanıharb Trabzonlu Ahmed Be- deviyi, Cibali Şakiri - Mini sigorta şirketi müdürü - Darendeli İsmeti « İstiklâl mahkemesince idam edilmiş. tir - Gazzeli Cemali, Söğüdlü Hakkıyı nefye mahküm etti. Talebeden yirmi Mevkufiyet günlerinde Ahmed Be- deviye mümtaz yüzbaşı Sami bey va sıtasile İttihad ve Terakki cemiyeti hesabına İrana giderek orada çalış- mağı kabul ederse serbest bırakılaca» Et yolunda bir teklif vaki olmuş ise de Ahmed Bedevi cemiyetle teşriki me- saiyi kabul etmedi. Beş mahküm arkadaş aralarında mahpesten kaçmağa karar verdiler ve aldıkları tertibat ile muvaffâk ta oldu. lar. Ahmed Bedevi hapishaneden çi- karak Süleymaniye kapısından, Un. Galata rıhtımına çıktı. Orada. bekli- yen bahriye zabitlerinden Teyfik be- yin delâletile Romanya vapuruna bi- nerek Mısırâ gitti. Diğer üç arkadaşı da böyle kaçtılar, Yalnız Söğüdlü Hak. kı Validesinin ısrarı üzerine firardan vazgeçti. Rodosa sürüldü. (O da bir sene sonra Rodostan kaçmıştır.) Ve- Hib bey Harbiye mektebine müdür ol- duktan sonra bu Harbiye talebesi hak- kında verilen hüküm ve Kararlar tas- hih olundu. Mahkümlardan bir çokla- ri gene askeri silkine girdiler ve zabit oldular. Yalnız siyasi cereyanlara kapılmış olan Ahmed Bedevi bu arkadaşlarına imtisal etmedi.) Divamharb Hareket ordusu İstan- bula girmeden evvel memleket hârici- ne savuşan İkdam başmuharriri Al Kemal, sahibi Ahmed Cevdet, Serbesti. gazetesi sahibi Mevlânzade Rifat bey- leri irtica körüklemiş olanlar arasın- da tutuyordu. Mevlânzade Rifat Pire- de Abdülhamidin mabeyincilerinden Nütfi ağazade Faik bey ile buluşmuş» tu, (1). Faik bey «Cihadda» devam için ken» disine müracaat edilirme memnunen nakdiğ fedakârlıkta bulunmağı vaad ile Ahrar fırkasının ihyasını istemişti, Rifat bey- Kahirede Ahrar fırkası umumi kâtibi Nureddin Ferruh, Si. nob mebusu Rıza Nur beylerle görüş- paşazade Şerif paşa da Ahrar fırkası. na tahsis ettiği bin frank aylığı kes. mişti, Nureddin Ferruh bey İskenderiye- de Faik beyle mülâkat ederek Ahrar fırkasının yeniden hayat bulacağına kanaat hasıl eti, Falk bey onu Rum banker Zerodaki ve avukat Rosolato. ile görüştürmüştü. Bunların ikisi de Ahrar fırkasına pek muhib görünmüş» lerdi. Pırkanın kuvvetlenmesine yar» dım etmeği vaadetmişlerdi. Sabahaddin ve Fazlı beyleri tanıdık. larını, hattâ «bazi emellerden» dolayı evvelce Ahrar fırkası namına Saba- haddin beye iki bin lira verdiklerini söylemişlerdi. Faik beyle devam eden tesamlar neticesinde şu kararlar verildi; (Arkası var) (1) Mevlânzadenin macerası hakkında» ki malümat kendisinin (Hakkı Vatan) ri- salesinden iktibas olunmuştur.