17 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Eyidi 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaberler Son dakika Almanyada seferberlik için tedbir alınıyor Ingiliz Başvekili, Almanya Çekoslavakyaya karşı kuvvet kullanırsa, Fransa ve Ingilterenin buna kuvvetle mukabele edeceklerini Hitlere bildirdi Londra 17 — Deyli Telgraf gazetesine göre Efitler, İngiliz başvekiline Südetlerin oturdukları yerlerin Almanyaya ilhakına kati şekilde karar veril- diği i bildirmiştir. İngiliz beşvekili buna karşı Almanya kuvvet istimal ederse Fransa ve İngilterenin kuvvetle mukabele edeceklerini kati şekilde bildirmiştir. Berlin 16 — Röyter ajansından: Muhtemel bir seferberliği kolaylaştırmak için tedbirler alınmıştır. Silâh altındaki ihtiyat efradı yeni emre kadar terhis edilmiyecektir. İki senelik hizmet müddetleri eylül sonunda biten efrad da silâh altında kalacaktır. Askeri talim görmüş olan 45 yaşından aşağı herkes kendisini kaydettirecektir. Rulır havalisinde hududa kadar kamyonlar gidip gelmekte ve malzeme taşımaktadır. Belçika hududunda pek mühim ihtiyat tedbirleri almmıştır. Henlein'in tevkifine kara verildiği doğru değil Çekoslovakya bu haberi kati surette tekzip etti; yalnız takibat yapıldığı bildiriliyor Paris 17 Çekoslovakyanın, Henlein'in tevkifine karar verdiği hakkında Alman radyosunun neşret- tiği bir haber üzerine Çek hüküme- tinin Paris sefiri Çek Başrvekiline te- lefon ederek malümat sormuştur. Başvekil bu haberi kati surette tek- zib etmiştir. Sefir bunu Fransız Ha- riciye Nazırına bildirmiştir. Prag 17 — Henlein hakkında tev- kif müzekkeresi çıkarıldığı haberi kati surette tekzib edilmiştir. Dün Çekoslovakyada sükünet içinde geç- miştir. Daha 16 kazada örfi idare ilân edilmiştir. Prag radyosunda Südetlere bir hi- tabe neşredilmiş ve yanlış haberlere kapılmamaları, kendilerini dahili har- be sürüklemek istiyenlere kulak as- mamaları bildirilmiştir. Başvekil ve Dahiliye Vekili Bugün Ankaradan İstanbula geliyorlar Ankara 16 (Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar, Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya bu akşam 20,50 de hareket eden muhtelit trene bağlanan hususi vagonda İstanbula hareket ettiler. TBaşvekille Dahiliye Vekilini şehri- mize getirmekte olan tren saat or bi- ri kırk geçe Haydarpaşaya gelecektir.) Hava vaziyeti İki gün famla vermeden yağan yeğmur dün kesilmiştir. Dün sa mahtan akşama kadar hava bulut lu, fakat yağmursuz geçmiştir. Ak- şam saat 20 den sonra yağmur tek- rar başlamış ve kısa fasılalarla devam etmiştir. Dün İstanbulda rüzgâr lodostan saniyede 3-5 metre hızla esmiştir. Saat 14 de hava tazyiki 753,4, sıcak- lik en farla 24, en az 18 idi. Alman - Yunan ticari müzakeresi Belgrad 16 (A.A,) — Yunanistan İle ticari müzakereler yapmağa me- mur Alman heyetinin, Belgraddan geçmesi esnasında Almanya ile Yu- goslavya arasında yapılacak ticari müzakerelerin tarihi tesbit olunacak- tır. Bu müzakerelerin , en geç önü- müzdeki ay mii valasağı zanne- dilmektedir. 4 Takibat yapılıyor Prag 17 — Çeteka ajansının bir tebliğine göre hükümeti koruma ka- nununun | ve 3 üncü maddelerine tevfikan Henlein hakkında takiba- ia başlanmıştır. Maamafih tevkif müzekkeresi çıktığı haberi doğru değildir. Silâhlar teslim edilecek Prag 17 — Neşredilen bir tebliğ ie herkes silâhını 24 saat zarfında teslime davet edilmiştir. Teslim et miyenler hakkında takibat yapıla- caktır. Bir tekzib Prag 17 — Resmi bir tebliğ, Çek ordusundan askerlerin kütle halinde kaçtığına dair Alman radyosunun neşrettiği haberi tekzib etmiştir. Dörtler konferan- sı foplanacakmı ? İngiliz başvekili bu hususta teklifte bulunacakmış Londra 16 (A.A) — Daliy Mail gazetesinin yazdığına göre, Çambör- Jayn, İngiltere, Fransa, Almanya ve İtalya arasmda bir dörtler konferan- sınım âkdini teklif edecektir. Bu kon- ferans, yalnız Çek meselesini değil ayni zamanda, Avrupanın teskini ile alikadar bütün meseleleri görüşecek- tir. Roma 17 — Siyasi mahafil dörtler konferansı toplanması ihtimalini ted- kik etmektedir. Dörtler konferansı yalnız Çekoslovak meselesini değil, bütün Avrupa meselelerini tedkik edecektir. DEN Kaçakçı şebekesi Tokyo 16 (A.A.) — Domei ajansın- dan: Zabıta, beynelmilel bir kaçakçılık teşkilâtı meydana çıkarmış ve 27 kişi tevkif etmiştir. Bunlardan 17 si Rus Yahudisi, dördü Çinli, biri Amerikalı, ikisi İngiliz ve ikisi Japondur. Çete, Yen üzerinde spekülâsyon yapıyor, kaçak Altın geçiriyor ve Amerika ve Avrupa- dan Japonyaya plâtin saatler ithal edi- yordu. Çetenin reisi Bitku alındaki Polon- yalı Yahudidir. Bir çocuk bisikletten düşerek yaralandı Mahmudpaşada oturan on iki yaş- larında Lâtif isminde bir çocuk han avlusunda bisikletle gezerken düş- müş, sol ayağı kırıldığından Kifal JAnkarada belediye seçimi Hazirlıklar bitti, bu sene 3 aza fazla olacak Ankara 16 (Telefonla) — Şehri- mizde Belediye inlihabı için asılan defter indirilmiştir. Defterlere birisi Hamamönünde biri de Çankayada olmak üzere, listede isimleri bulun- madığı için iki itiraz vâki olmuştur. Muterizlerin müracaatları varit gö- rülerek derhal icabı yapılmıştır. İntihabat 1 teşrinievvelde başlıya- cak ve bir hafta sürecektir. Şimdiye kadar Ankara belediye (meclisinde 34 âza bulunmak'aydı. Fakat son 80- nelerde Ankarada artan nüfusun ta- bil ve kanuni bir neticesi olarak bu intihapta âza adedi 37 ye çıkarılmış- tır. Yeni seçimde 37 asli âza ve 37 yedek Âza olmak üzere 74 kişi seçile- cektir. Dahiliye Vekâletinde açılan imtihanı 6 kişi kazandı Ankara 16 (Telefonla) — İç bakan- lık, muhtelif dairelerdeki münhaller için bir müsabaka imtihanı açmıştı. İmtihanlara girmiş bulunan 25 genç- ten yalnız 6 sının muvaffak olduğu dün belli olmuştur. Muvaffak olan genç- ler münhallere tayin olunacaklardır. Trabzonda Atatürk günü Trabzon 16 (AA.) — Atatürkün Trabzona İlk ayak bastığının yıldö- nümü dün şehrimizde coşkun teze hüratla kutlandı. Vali bu vesile ile yapılan toplantıda heyecanlı bir hi- tabe söylemiştir. Adliyede Terfi edecek memurları ayır- ma komisyonu faaliyete Ankara 16 (Telefonla) — Hâkim ve müddelumumilerden 1938 yılında terfi edecek olanları seçecek olan ad- liye ayırma meclisi bugün sabahtan itibaren çalışmalarına başlıyacaktır. Ayırma meclisi bir ve iki numaralı olmak üzere iki komisyon halinde iş görecektir. Bir numaralı komisyo- na temyiz mahkemesi birinci reisi B. İhsan Edgü, iki numaralı komisyona da temyiz mahkemesi baş müddelu- mumisi B, Yusuf Nihat Berker reis- lik edecektir. Ayırma meclisinin hâ- kim ve müddetumumilerden terfie lâyık olanları ayırması bir ay kadar sürecektir. Bu sene mekteplerde hava- cılık dersi okutulacak Ankara 16 (Telefonla) — Öğren diğimize göre bu sene orta mektep ve liselerde haftada bir defa olmak üzere havacılık dersi okutulması Maa- rif Vekâleti tarafndan muvafık gö- rülmüştür. Havacılık dersleri için yakında bir program tesbit edilecek- Milletler Gemiyeti Misakın tadili hakkında mü- zakereye başlandı Cenevre 16 — Milletler Cemiyeti asamblesi bu sabah toplanmış, misa- kın tadili meselesini görüşmüştür. İngiliz murahhası kont de la Var söz alarak Milletler Cemiyeti misakı- nın tatbiki meselesinden bahisle mü- him bir nutuk söylemiştir. Murahhas misakın 11 inci madde- sinde mevcud kararların ittifakla alınması kaydının tadilini, sulh mua» hedelerinin misaktan aynlmasını teklif etmiş, İngilterenin kanaatine göre 16 ıncı maddeğdeki &skeri veya iktisadi zecri tedbirlerin otomatik surette tatbiki lâzım gelmediğini söylemiştir. Mısır Kredi Fonsiyesi keşidesi Kahire 16 (A.A) — Yüzde üç fa- izli ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tahvillerin dünkü çekilişinde: 1903 senesi tahvillerinden 790.340 numarlalı tahvil, 1911 senesi tahvil- lerinden 374.763 numaralı tahvil elli. şer bin frank ikramiye kazanmışlar- Gir. Prağ 16 (A.A.) — Südetlerin mın- takalarında son günlerde vuku& ge- len hâdise kurbanlarının dün ak- şamki bilânçosu şudur: 30 kişi ölmüş ve 79 kişi yaralan. mişlır. Maktüller arasında 14 jan- darma vardır. Perşemibe günü 4 kişi yaralanmış- | tır, bunlardan ikisi Jandarma biri de Südettir. Prağ 16 (AA) — Resmi bir tebliğ, | Şvaderbah'da intizam ve asayişin dört devriye tarafından muhafaza edilmekte olduğunu (kaydettikten sonra perşembe günkü hâdiselerin ekserisinin geçici mahiyette olup hükümet memurlarının her tarafta intizam ve asayişi temine muvaffak olduklarını beyan etmektedir, Almanya Çek hükümetine bir nota veriyor Londra 16 (A.A) — Deyli Meyi ge- zelesinin Almanyadaki muhabiri var | Pris, bildiriyor: «Zannma kalırsa Alman hüküme- ti yakında Çek hükümetine bir nota | tevdi ederek Sidetlere karşı yapıl | makta olan tecavüzlere devam edil. | diği takdirde Almanyada sakin bir takım Çekleri tevkif ve rehine olarak | mer yolunda tehdidde | Südet mıntakasında 30 kişi öldü, 79 kişi yaralandı Almanya bir nota vererek hadiseler nihayet bul- mazsa Çekleri rehine olarak saklıyacağını bildirecek 9000 Südet Almanı Alman- yaya iltica etmiş Breslav 16 (A.A) — Alman istih- barat bürosu, 9,000 Südet Almanın Almanyaya iltica etmek üzere hu- dudu geçtiğini bildirmektedir. ! Çek Kabinesinde ihtilâf yok Prağ 16 (A.A) hafil, Salâhiyetter mar Çekoslovak kabinesi erkânı | arasında ihtilâflar mevcud olduğuna dair dolaşan şayiaları bilhassa iki hazırın İstifa etmek tasavvurundâ bulunmakta oldukları suretindeki haberleri kati olarak tekzib etmekte" dir, Bu mahafil, nazırlar meclisinin dünkü içtima esnasında bülün ka- rarlarn ittifak ile ittihaz edilmiş olduğunu ehemmiyetle kaydetmekte” dirler. Dimitrof Praga gitmedi Prağ 16 (A.A) —, Salâhiyettar ma haf, bir ecnebi menbamdan gelen ve Dimitrof'un Prağa gelmiş olduğu- nâ dair olan hâberi tekzib etmekte- dir. Sokol'lar hükümetin emrine Prağ 16 (A.A) — 800,000 den faz“* la âzası bulunan Sokol'lar federas- yonu merkezi bürosu, Sokol'ların ihtiyaç halinde emrine âmade ok duklarını hükümete bildirmiştir. Çinliler şiddetli mukabil taarruzlara başladılar Hong - Kong'dan gelen haberler mühim muvaffa- || kıyetler elde ettiklerini bildiriyor Hong-Kong 16 (A.A.) — Takviye kı- ri Hsinçe'de şiddetli bir mukabil taar- Tuz yapmışlardır. Çin kuvvetleri şeh- Tin dörtte üçünü işgal etmişler ve se- kiz saat devam eden sokak muharebe- lerinde 650 den fazla Japon öldürmüş- lerdir. Sağ kalmış olan Japonlar, şeh. rin şark mahallesinde bir köşesinde ta- hassün etmişlerdir. Yangçenin şimalinde “Tapeşan'ın Çinli kuvvetleri, taarruza geçmişler ve Japonları Seho'nun şimal sahiline tar. dettikten sonra Yileşiyaşi yakınmda beş mühim mevkii biribirini müteakib işgal etmişlerdir. Bu - muharebelerde düşman üç binden fazla zayiat vermiş Büyük bir arab çetesilemüsademe!| Arablardan yüzden fazla yaralı ve e ölü var Eudüs 16 Ağ — Kara kuvret- leri tarafından da müzaharel gören on dört tayyare, Remle yakınında top- lanmış yüzlerce araptan müteşekkil çetelere karşı harekete geçmişlerdir. Araplardan yüzden fazla adam öl müş ve yaralanmıştır. Kudüs 16 (A.A) — Dün Filistinin her tarafında hadiseler vukua gel. miştir. Bu hadiseler neticesinde Nas- ra ile Remle arasında arapladan iki kişi ölmüş, dört kişi yaralanmış, Hay» fa civarında da bir Yahudi yaralı düş- müştür, Prens dö Konot'un cenaze merasimi Londra 16 (A.A.) — Prens Artür Konol'un cesedi Windsor şatosunda Sen - Jorj kilisesinde askeri merasim» le gömülmüştür. Kral ve Kraliçe ile kral hanedanı erkânı ve İsveç veliâh- ve yirmi mitralyöz ile iki top bırakmış- tır, Kırmızı göl yakınında demirlemiş bulunan Japon gemileri bugünlerde Çin tayyareleri tarafından fasılasız suret te bombardıman edilmiştir. Bunlardan altısına isabet vaki olmuş ve iki nak- liye gemisi derhal batmıştır. Hong-Kong 16 (A.A) — Şantung eyaletinin garbında bulunan Çin kuv. yelleri Fengşiyen'i yeniden işgal etmiş" ler ve Yanşan yakınına vasıl olmuş- lardır. Hopei eyaletinin şarkında ve Şansi'nin şimali şarkisinde muharebe- ler her zamankinden giyade şiddetini arttırmıştır. Altınlar Ameri- kaya gidiyor Bir hafta içinde yüzlerce milyon akın etti Nevyork 16 — Avrupadaki buhran yüzünden altınlar Amerikaya akın etmeğe başlamıştır. Maliye Nazırı bu akının şimdiye kadar görülmemiş de- recede büyük olduğunu söylemiş, fa“ kat miktardan bahsetmemiştir. Maas mafih bir hafta içinde yüzlerce mil- yon dolarlık altın geldiği anlaşılıyor. Nazır demiştir ki: «Bu akın Amerikâ“ nin dünya maliyesinin merkezi oldu. gunu ge i B. Roosevelt Vaşingtona ! döndü Vaşingien 16 (A.A) — B. Roos- velt, sant 19 da buraya gelmiştir. Kendisini Roçester'e götüren trende B. Hüli ile on beş dakika görüşmüş” tür, Amerika Kabinesi, bugün topla” nacaktır. B. Roosevelt'in evvelce ha“ ber verildiği gibi radyo ile neşredile” cek bir nutuk söylemiyeceği habee