19 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

j Sahife 4 Politika vaziyetinin borsalarda tesiri - Amerikaya, Iskandinavya memleketlerine giden altınlar İtiraf etmeli ki bazı devletlerin | mark ta yüzde 91,50 kıymetlerinden harbcu tahrikâtını rağmen sulhü | kaybetmiş bulunmaktadırlar. muhafazaya taraftar devletleri ida- Bu meskükât hercü merci içinde re edenler çök soğukkanlı ve sinirle- | Avrupada yalnız Balkan bloku mem- rine hâkim adamlardır. Hall hazırda | Jeketlerinin bir de İsviçre, İtalya ve Avrupadaki şuriş ve nizama sebebi. | nisbeten Belçikanın fiatleri sağlam- yet veren değil, fakat bizzat mevzu | dır. teşkil eden Çekoslovakyanın bile en yüksek siyasi recüllerinden, en ufak Jandarmasına varıncaya kadar her- kesin, tahammülfersa tahrikât kar- şısında İtidallerini muhafaza etme- Umumi vaziyet ilcasile - Nevyork piyasası müstesna - bütün Avrupa piyasalarında asabiyet hükümfer- madır. İşler durgun, esham ve tah- vilât fiatleri de düşüktür. mebel hi al alir devam ede. | Memleketimizde esham ve bilir? Vaziyet pamuk ipliğine bağlıdır. tahvilât vaziyeti Ankara borsası faaliyetsiz bir haf- ta geçirdi, Yüzde yedi buçuk faizli 'Türk borcu tahvillerinin Paris bor- sasında şaz olarak geçen haftaya nisbetle 2 frank terakki (332 frank) etmiş olmalarına rağmen bizde beş kuruş geriliy&rek 19,15 lirada ka- pandılar. Osmanlı bankası eshamı da istis- naen Pariste 615 ten 637 franga ka- dar yükseldiler. Fakat memleketi- mizde bu esham üzerine muamele olmadı. Piyasamızda büyük küçük tasarruf sahiblerimizi -alâkadar eden ve daimi surette müşterisi bulunari başlıca kâğıdlarımız ikramiyeli Er- gani ve Sıvas - Erzurum tahvilâtıdır. Cumartesi günü birinciler 95,75 ku- pire ikinciler de 99,50 kuruşta kal- Bu ipliğin kopmaması için İngiltere ve Fransa Kabineleri daimi suretle ve bazan sabahlara kadar içtima et- mektedirler. Sulhü korumak için bu sefer de Çekoslovakya foda edilecek mi? Bunu, şu beşongün zarfında galiba anlıyabileceğiz. Borsalar siyasi vaziyetin makesidir derler, Liberal ekonomi ile idare edi- Jen memleketler için bu söz çok doğru» dur. Bilhassa Stock Exchange deni- len Londra borsası, yalnız İngiltere- nin vaziyetini değil, bütün ahvali âlemi ifade etmek itibarile bir ebem- miyeti mahsusayı haizdir. Orada haf- ta zarfında manidar tahavvüllere şa- hid olduk: Evvelemirde sterlinin ye- niden sukutu ve saniyen İngiliz rant- larının mahsüs derecede gerilemesi. Sterlinin sukulu demek hemen hemen dünya servetinin durduğu yerde erimesi demektir. Buna mâni olmak içindir ki Londrayı melce İtti- haz eden Avrupanın büyük küçük sermayedarları bir müddettenberi paralarını dolara tahvil ediyorlardı. Bu tahvil yüzünden ber gün külli. yetli mikdarda altın Amerikaya gön- dermek zarureti hasıl oldu, O dere- ce ki altın prim yapmağa, yani kâ- ğıd sterlin düşmeğe başladı. Geçen haftadanberi yeniden sukut nisbeti yüzde yarım raddesindedir. İngiltere resmi mali mahafili şimdiye kadar vukubulan bütün altın taleblerini kak grupunda hisse senedleri 24,85 lirada sâbittir. Tahviller, 40,95 lira (geçen haftaya nazaran 10 ku- Tuş fazla) ve mümessiller 34,90 lira (geçen haftaya nazaran 25 kuruş noksan) üzerinden muamele görmüş- lerdir. Merkez bankası hisse senedleri hafta zarfında 100,50 liraya kadar geriledikten sonra bazı yerlerden yu- kubulan taleb üzerine 102,50 lira yükseldi. Endüstriyel okâğıdlarımızdan As- lan Çimento isteklidir. Yeniden 30 kuruş tereffü ile 8,90 lirada kapan- karşılamış ise de fiatleri gitgide yük- | dı. Tramvay hisse senedleri de bir gseltmesi iyi bir alâmet telâkki edil. | parça aranıldı, Bunun neticesinde miyor. fiat 25 kuruş tereffü ile 11,50 lirada kaldı. Diğer kâğıdlarda mühim bir te beddül yoktur. Nominal fiatler şun- lardır: Umum Sigorta 12lira; İttihadı Mili 21,75 lira; Terkos 6,25 lira; Üs- küdar - Kadıköy su şirketi 2,50 lira; Bomonti 7,35 lira; İttihad Değirmen- cilik lllira; Şark Değirmencilik 0,85 lira; Telefon 8,40 lira; Şirketi Hayriye 19 lira; Şirketi Hayriye te- mettü hissesi 13 lira; Şark Eeza De- posu 2,60 lira; Omnfum 0,85 lira. Türk altını 1025 kuruştur. Gayri mubedil bonoları da 8,50 kuruşta Umumi bir ihtilât zuhurunda Amerikanın bitaraf kalması pek muhtemel olmadığından bazı yerler- den dolar hakkında ds tereddüdler hasıl olması üzerine bir kısım ser- mayeler İskandinavya memleketleri yolunu tutmuşlardır. İngiliz mali ga- zetelerinin yazdığına göre İsveç Dev. le bankasile hususi bankalarının al- tn stoku bu transferler yüzünden gittikçe kabarmaktadır. Fransız frangı altın esasına bağlı olmayıp sterlinin bir peyki bulundu- ğundan o da sterlin nisbetinde dü- şüyor demektir. Bunu, Merkez ban- kamızın tesbit ettiği resmi fiatlerden | değişmemiştir. ; anlamak daha kolaydır. Bu ayın meyli EY Fonsiye fiatleri geçen 3'ünde 100 f#rangin mukabili 3,44 Ji- ra iken, 10 unda 3,39 lira ve 17 sin- de 3,38 lira gösterilmiştir. Ticari mübadelâtı tanzim ve tas- fiyeye mahsus clearing hesablarında Alman markı gerçi altın paritesini muhafaza etmekle ise de bânknotla- nn kıymeti çok düşüktür. Kambiyo hesabile 100 mark bizim paramızla 50,33 lira ettiği halde 100 mark bank- not ancak 16,20 lira, yani sülüs kıy- metinden de aşağı değerindedir. Av- rupa piyasalarında bloguğ nevinden markların hepsi de son günlerde çök sukut etmiştir. Bu cümleden olarak hali hazırda Registermark, asıl Reichsmark'a nisbetle yüzde 61; | Kreditmark yüzde 88,50; Efleklen. OLUM Mühendis Faruk Altamın ve Ankarada dahiliye mütehassısı Dr. Adnan Ata. mın babaları ve Sümerbank Bakırköy Bez fabrikası işletme şefi Muzaffer Sirmanın kayın babası, Nazmi Atam ve Işık Liseli muhasebecisi Edip Ata. mın kardeşi, İstanbul baş mühendisliğinden Mütekait Mühendis Avni Atam Nazillide sekteikalbten vefat etmiştir. İstanbula getirilen cenazesi bugün (pazartesi) Bakırköyden 12,18 de kalkacak trenle Sirkeciye 12.8 de raci Üsküdardaki aile kab- 1903 tertibi 103 1911 tertibi 93,50 lirada kaldı. ——o——————— ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu gece (Suadiye - Şen Yol) da. Yarın gece (Taksim - Altıntepe) de (NUR BABA) Vodvil 3 perde İZMİR smmuzzu, ve mülhakatı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır. * Eylül Pazartesi İstanbul; Akşam neşriyatı: 1830: Dans musikisi (plâk), 19: İnci ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 1930: dans müsikisi (plâk), 1955: Borsa ha- berleri, 20: Saat ayarı: Grinviç rasatha- nesinden naklen, Hamiyet Yüceses ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2040: Ajans haberleri, 20,47: Ömer Riza Doğrul tarafından arab- <a söylev, 21: Sant ayarı: Orkestra: 1 - Delibas: Lakme, 2 - Valtenfer: Vals, 3 - Berje: Kovboy Ube, 21,30: Fesil saz he- yeti: Okuyanlar: İbrahim Uygun, Ali Bül- bül, Belma, 22,10: Hava raporu, 22,13: Sıvas saati: Ömer ve Âşık Osman, H. Şarkıları, 2250: Son haberler ve ertesi günün programı, 23: Saat ayarı, İstiklâl marşı, Son. Ankara — Öğle neşriyatı: 1430: Karı- şık plâk neşriyatı, 14,50: Plükla Türk mu- sikisi ve halk şarkıları, 15,15: Ajans ha- berleri, Akşam neşriyatı: 1830: Karışık plâk neşriyatı, 19,16: Türk musikisi ve halk şarkıları (Halük Recal), 20: Saat syarı ve Arapça neşriyat, 20,15: Türk musikisi ve halk şarkıları (Sadi Hoaşses ve Müzeyyen Benar), 21: Plâk neşriyatı, 21.15: Slüdyo Salan Orkestrasi: O| - Rachmaninofi. Prâlüde, 2 - Rubinstein: Bal Costumeö, 3 - Benjamin Godard: Berceuse, 4 - Relny Roland: Goldene Stunde, 5 - Cho- pin: Nocturne E'Moli, 6 - Alberi Lort- zng: Czaat und Zinimermann, 22: Ajans haberleri ve hava raporu, 22,15: Yarınki program ve son, Avrupa istasyonları Saat 20 de Breslav 20 karışık musiki — Hamburg 20 dans musikisi — Königeberg (20 - 20,40) dans musikisi — Leipzig 20 küçük akşam musikisi (klarnet, piyano, keman ve salre) — Münih 20,25 av havaları — Saarbrücken 20 Küçük melodiler — Athlone 20 - 2030 (Cshuberti in şarkıla- rı — Prag 2025 karışık musiki — Buda- peşte 1945 piyano konseri ve 20,50 plâk neşriyatı — Bükreş 20,15 karışık musi- ki — Droitwich (20 - 2045) Londra 80- kak musikisi — Roma 2090 orkestra ta- rafından müntekab parçalar — Varşova (20,30 - 21,45) şen musiki, Sant 21 de Berlin 21,10 şarkılar ve dans havaları — Leipig ve Frankfurt 21,15 Ştuttgarttan naklen Viyana şarkıları ve musiki — Deuts'hlands 21,10 Becthoven'in yedinci senfonisi — Hamburg 2i,10 karışık musi- ki — Kolonya 71/10 akşam Konseri (or- kestra, keman, flüt, piyano) Viyana 21,10 şarkı, gitara, harımonika ile karışık musiki — Belgrad 21 bir opera — Bor- Gesux ve Paris (21,30 - 2340) (4ehul) ün (Joseph) izmindeki oporusı — Budapeşte 421 - 7135) plâk neşriyatı — Budapeşte TI 2140 dans musikisi — Bükreş: Karışık musikiye deyam ve 2135 oda musikisi; (Onslow) un Ken kestiren tarafından müntehab pi la Lille ve Limoges 2130 konser — londra (Reg) (2120 - 2325) Wagner, Debussy, Grleg ve Hindemit'in eserleri — Lyon ve Paris Pp. 'T, T. (2130 - 2230) kabare musikisi — Marsilya 2130 neşeli musiki — Prag II 21 (Haydn) in eserleri — Rennes 2130 (Echanges) isimli komedi — Sottens 2140 piyano sonatları — Toulouse 21,45 operet musikisi. Saat 12 de Berlin: Şarkı ve dans musikisine de- vam — Breslav: Kanşık musikiye de- vam — Dansig ve Frankfurt: Ştatigarttan naklen programa devem — Kolonya: Akşam konserine deram — Münih 2220 oda musikisi: Klâsik eserler — Athlone (2230 » 2330)-şen sant — Belgrad: ope- raya devam — Bordeux ve Paris: (Mâhul) ün operasına devam — Budapeşte 22 or- kestra konseri — Bükreş 2220 şarkı ve 2245 bir garinodan naklen konser — Florans 22,45 piyano konseri — Lille — Timoges: Konsere devam — Lyon Paris P. 7. T. 29 - 930) pl genin si — Prag (Dvoraki in kuvarteti — Prag II 2230 salon orkestrası tarafından münlehab parçalar — Rennes: Komediye devam — Roma 2240 senfonik konser, Saat 23 de Deutsehlands (2330 - 2345) küçük ge- co konseri: Nefes sazları için 'Tr'o — Di- ğer Alman istasyonları Kolonyadan nak- len 2340 dan İtibaren orkestra İle muh- telif parçalar — Belgrad: Operaya de- vam — Bordeaux ve Paris: Operaya de- vem — Budapeşte 23,10 salon orkestrası tarafından muhtelif havalar — Bükreş: Gazinodanı naklen konsere devam — Florans; Piyano konserine devam, sonra dans musikisi — Kopenhag (23,25 - 24,18) orkesira tarafından Danimarka musiki- si — Lille ve Limoges: konsere devam — Uyon ve Paris P. T. T.: Oda musikisine devam — Prag (23,20 - 24) gramofonla şen musiki neşriyatı — Rennes: Komediye devam — Rama: Senfonik konsere de- vam ve şonra dans musikisi — Stokholm (2315 r 24) Mozart musikisi: Keman ve piyano Ile — Varşova 21 plâkla oda mu- sikisi, Saat 74 den ilibaren Dewtsehlandı (24 - 24,50) orkestra ta- Yafından müntehab parçalar — Diğer Al- man istasyonları OKolonyadan naklen programa devam — Budapeşte 24,10 çin- gene orkestrası — Kopenhag: Danimar- ka müsikisine devam, sonra dans musi- kisi — Milâno (24,15 - 1) dans musiki- si — Frankfurt ve Ştuttgart (1 - 3) ge- ee musikisi, orkesim tarafından münte- hab parçalar — Diğer Alman İstasyonları Kolonyadan haklen Şarkılar ve karışık musiki (1 - 4). YENİ NEŞRİYAT: ——— Boğazlar möselesi Bay Süleyman Kâmi İrem'in bu kıy- metli eserinin pek az kalan nüshaları © 19 Eylül 1938 | Fırtına denizde bazı kazalara sebeb oldu 4 motör ve yelkenli parç parçalandı, | içindekiler kurtarıldılar Dün İstanbulda hava yağmursuz | düşmüş, muhtelif yerlerinden bere | ik ekseriyetle güneşli geçmiştir. Üç | lenmiştir. gün süren yağmurlardan sonra bu iz kazal hava herkes tarafından iyi karşılan- Lİ emi edebil fırtına mıştır. Manmalih termometre bu | esnasında denizde de bazı kazalar ol mevsimde hiç tesadüf edilmemiş bir pe sizrişi muştur. Cideli Yusufa ald bir yel oi li aa nı yani kenli kayık İstanbuldan Büyükada- yedide 13 dereceye çıkabilmiştir. Dün tir. Bu ai Birdenbire çıkan ka- Do > pi reker Ml idi, z aş fırtınasının tesirile kayık oldu- üzgür istikametinden yerde batmıştır. Mustafa ve Meh- esmiştir. Bir parça hafilemekle be- | med isimlerindeki iki tayfa etraftan raber Karadenizde elân fırtına var. | yetişenler tarafından kurtarılmıştır. dır. z ; Aslan iaminde bir motorlü gemi de Yağmurun tahribatı | Cibali eivarmda demirli bulunduğu Son yağan yağmurların tahribatı | Sırada (birdenbire demirini taramış devam etmektedir. Bu cümleden ol. | ve yeni yapılmakta olan köprü du- mak üzere Pangaltıda bir ana kana. | baları üzerine düşmüş gemiye bağlı lizasyonu çökmüş, her hangi bir ka- | bulunan küçük bir sandal parçalan- zanın önüne geçilmek için lâzım ge. | Muş, köprü inşaatı dolayısile etrafa len tertibat alınmıştır. konan üç işaret dubası kopmuştur. Osmanbeyde bir kıraathanenin Tevfik isminde birinin idaresinde- çardağı devrilmiş, altında kimse bu | Xi Şen Türk yelkenli gemisi, İstinye: lunmadığı için nüfusça kaza olma- den Gemliğe müteveccihen hareket mıştır, etmiş, Fener açıklarında, havanın — birdenbire sertleşmesi üzerine dalga- Üsküdarda Selâmi Ali mahallesin- ların hüc: iş de Halidin, bayan Hüsniyenin evle- Mn bim yz rile Muradbey hamamı tehlikeli va- Sr een Sn. VE Ömer, siyette görüldüğünden Belediye mü. | ç774€ bir hayli uğraştıktan sonra, hendisleri tarafından boşaltılmıştır. imdadlarına gelen ölğer bir motör ğ tarafından kurtarılmışlardır. Beyand camisi önünde büyük bir ce- ü ismindeki i viz ağacı devrilmiştir. İhsanıhüda ismindeki motörü bir gemi de; Kilyos civarında âni olarak fırtınaya tutulmuş ve kayalara dü- şerek parçalanmıştır. Motör müret- tebatı olan üç kişi tahlisiye teşkilâtı tarafından kurtarılmıştır. Zincirlikuyuda kırk altıncı ilkmek- teb hademesi bayan Vasfiye yağmur altında oynamakla olan oğlunu ya- kalamak üzere koşarken bir çukura - Eğlence - İhtiras - Zevk ve güzellik Filmi KADIN OYUNLARI LORETTA YOUNG - WARNER BAXTER İ Garşamba akşamı MELEK Sinemasında İstanbul Üniversitesi Rektörlüğünden: Üniversitede Hukuk Fakültesinde Devletler Hukuk, Deniz ve Kara ticareti, İktisat Fükültesinde İşletme İktisadı, Edebiyat Fakültesinde Arap Fars filolo. jisi ve İlk zamanlar Tarihi Doçentiikleri açıktır. Talimatnamesi mücibince 17 İlKteşrin 1938 perşembe pünü saat 10 da imithanları yapılacağından isteklile. rin şimdiden rektörlüğe baş vurmaları. (6573) İstanbul Defterdarlığından: Cins ve mevkii Senelik muhammen Kira müddeti kira bedeli lira Beyoğlunda Tozkoparanda meşrutiyet caddesinde kâin 104 No, lu Akşam Kız Sanat okulu bakkaliyesi: Sultansetimde Cumhuriyet Kız orta okulu bakkaliyesi 180 Biryl Haydarpaşada Haydarpaşa lisesi berberlik salonu 240 Üçyü Yukarıda yazılı mektep bakkaliyelerile Berber salonu hizalarındaki kira ve müddetler! üzerinden senelik kiraları peşin verilmek şartile ve açık arttırma usulile ayrı ayrı kiraya verilecektir. Bu hususta izahat almak ve diğer şartları- ni öğrenmek istiyenlerin hergün Milli Emlâk idaresine ve müzayedeye iştirak edeceklerin de hüsnüahlâk ve seciye sahibi olduklarına, mahkümiyet ve sari hastalıkları bulunmadığına dair, Zabıta, Adliye ve sıhhiyeden alacakları resim« li vesikalara yüzde 7,5 pey akçalarile beraber 22/9/938 perşembe günü saat on dörtte milli Emlâk müdürlüğünde toplanan komisyona müracaatları. (M.) (6193) Ziraat Vekâletinden: Hayvan haslalıkları mücadelesindekullanılmak üzere papa zari usulü 119 12 kalem muzlece ve fenni alet satın alınacaktır. Muhammen fiat 12040 muvakkat teminat 903 liradır, Münakasa 5/10/938 tarihine müsadif çarşamba günü saat 15 de vekâlet binasında satın alma ko- misyonunda yapılacaktır. Alınacak mualece ve fenni âletin şartnamesi levazım müdürlüğünden pa rasız olarak verilir. Taliplerin mezkür tarihte teminat mektuplarını ve 2490 sayılı #ınunun 2 ve 3 üncü maddelerinde yazılı vesikalarını havi olan teklif zarf- larını saat 14 de kadar satın alma komisyonu başkanlığına teslim etmeleri ve saat 15 de de komisyonda hazır bulunmaları. (6546) Maliye Vekâletinden : Kaloriferler için alınacak 350-450 ton yerli Sömikok kömürü kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. Tahmin edilen bedeli- On bir bin yedi yüz ve ilk teminatı sekiz yüz yetmiş lira elli kuruştur. Eksiltme 29/9/936 perşembe günü saat 10 da vekâlet levazım müdürlü- ğünde toplanan eksiltme komisyonu tarafından yapılacaktır. Şartname Ankarada Levâzim müdürlüğünde ve İstanbulda Dolmabahçede Vekâlet matbu evrak anbarı memurluğunda görülebilir. İstekliler 2490 sayılı kanunun 2 ve $ üncü maddelerinde yazılı belgeler ve ilk teminat makbuzu veya banka kefalet mektuplarile birlikte kanunun tari. fatına ve şarinamedeki şeraite uygun ve noksansız olarak yazacakları teklif mektuplarını havi kapalı zarflarını eksiltme saatinden bir saat evvel komis- yon riyasetine vermeleri, (6331) Üniversite rektörlüğünden 150 o Biryl Dil Enstitüsü için Üniversite civarında dördü büyük olmak üzere yedi oda» lı bir apartıman veya ev aranmaktadır. ye akim. Da; sanlığın ire Glee > İml vü sylleği rr z Fa