20 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 20 — No, 7159 — Fiati her yerde 5 kuruş —— —— Harp AKŞAM Telefon: oBaşmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 o... tehlikesi zailoldu Çekoslovakya Ingiliz - Fransız plânını kabul ettiğini bildirdi Çek matbuatı: “Her ne olursa olsun kendimizi müdafaa edeceğiz,, diyor Hitlerin mühim beyanatı Henlein tevkif edilirse Südetlerin liderliğini ... . Yalnız bazı noktalar hakkında izahat Hitler deruhte edecek istedi, istediği izahat verildi Çekoslovak Kabinesi bugün saat on birde toplanarak kati cevabını bildirecek Çekler Südet memleketini Londra 20 Pragdan Röyter ajansına bildiriliyor: İngiltere ve Fransanın Prag sefirleri dün Çekoslovak cumhurreisi B. Benesi ziya- ret ederek hazırlanan İngi- liz - Fransız plânını tebliğ et- mişlerdir. Derhal Çek kabi- nesi toplanmış ve müzakere- de bulunmustur. Çek hükümeti gece saat ücte cevap vermiş ve harbe mâni olmak icin İngiliz - ransız plânını esas itibarile obul ettiğini bildirmiştir. alnız bazı noktalar hakkın- de izahat istemiştir. İzahat bu enhah verilmiştir. Cek kabinesi bugün on bir- de #onlanacak ve kati cevabi- m bildirecektir. Tahliye hazırlığı Berlin 20 — Çekoslovakyadan ge len miiltecilerin verdikleri malümata göre Çekler Südet memleketini tah- liye için hazırlık yapmaktadırlar Kamyonlar mütemadiyen buradan €$Ya ve saire taşıyor. Paris 19 (A.A. Neden ibaret ol- duğu pek gizli tutulmakta olan İn- Biliz - Fransız itilâfinm muhteviyatı Prağ hükümetine tebliğ edilmiştir. B. Çambörleyn, yarın tayyare İle Ak müanyaya giderek Hitlerle müzakere- lerine devam edecek ve mümkün ol- duğu takdirde merkezi Avrupa me- selesini muslihane halledecektir. Bu takâirde Avrupanın huzur ve sükünunu umumi. surette temin mak: sadile daha geniş müzakereler icrası İçin saha hazırlanmış olacaktır. Fransız, İngiliz ve Çek Ka- binelerinin toplantısı Paris 19 — Başvekil B. Daladier İle Hariciye Nazırı Bonnet bu sabah 8ekizi yirmi geçe Londradan tayyare | Me hareket etmişler ve 9,40 da Pari- | sin Bourget tayyare meydanında ka» Taya inmişlerdir. Başvekil derhal Har biye nezaretine gitmiştir. | Saat on buçukta Kabine, Reisicüm- hurun “reisliği altında toplanmıştır. Toplantıda bütün nazırlar bulunmuş- lardır. Başvekilin hatti hareketi ve İr- Biliz'hükümetile mutabık olarak tek- lif edilen sureti haller ittifakla tasvip edilmistir. Londra 19 — İngüiz kabinesi bı- gün toplanmıştır. gün toplanmıştır. Kabine, Fransız - İngiliz müzakerelerinin neticesini tâs- Vip eylemiştir. Çek elçisi B. Bonnet'den müteessir ayrıldı - Paris 19 (A.A.) — Hariciye Nazırı, | tahliyeye başlamışlar ai Çakoslovakyada seferberlik mi ? 50 yaşına kadar erkekler harice çıkamıyorlar Prağ 19 (A.A) — Prag makam» larının Çekoslovakyada umumi se- ferberlik hakkındaki haberleri dün dahi tekzip etmiş olmalarına rağ- men, cumartesi günü gece yarısın- dan itibaren Çek (o hududunun memleketi terketmek istiyen / elli yaşına kadar erkeklere kapatılmış olduğunu kaydetmek icabeder, Bu tedbir, halka tebliğ edilmeksizin tatbik edilmiştir. Kitap köşesi Nevyork sergideki paviyo- numuzda böyle,bir köşe yapılacak Ankara 19. (Telefonla) — Beynel- milel Nevyork sergisindeki paviyonu- muzda bir (kitap köşesi) yapılmasına karar verilmiştir. Bu Köşede harf in- Kilâbınun « 10“yılda mazhar Olduğu muvaffakiyetler tebarüz ettirilecek» tir, . Köşede teşhir, edilecek eserleri seçmek üzere İstanbulda teşkil edi- len komisyona Dahiliye Vekâleti na» mına Matbuat umum müdürlüğü , memleket işleri başmüsaviri B, Sadri Ertem, Maarif Vekâleti namına neş- riyat müdürü B. Faik Reşld, Hariciye Vekâleti namına da B. Baki Ragıp | iştirak edeceklerdir. B. Sadri Ertem bugünkü trenle - İstanbula . hareket ii İ B. Funk Alman İktisad Nazırı geliyor Berlin 19 (A. A) Alman mili İktisad Na- ogi zırı B. Funk dün Gi akşam Türk hü- kümeli erkânmı ziyaret o etmek | üzere Ankaraya hareket etmiş- tir. Kendisini is- tasyonda Türki- | ye büyük elçisi ile Bulgar ve Yu- goslav orta elçi- leri uğurlamıştır. B. Funk nbiklkatler: Meyhane bolluğu Bir muharrir arkadaşımız şikâyet ediyor : «İstanbulda meyhaneler pek taam- müm elti. Avrupada da lokantalarda içki bulunur. Fakat şehrimizin en yüzel mevkileri - meyhaneler tarafın- dan istilâ edilmiş gibidir!... İçkili lo kanlayı -anladık amma, bu kadar çok meyhaneye ne lüzum var!..» Cidden dikkat edilmesi lâzım gelen bir nokta: Biraz içki içmek? Evet... İnsanları bundan mahrüm etmeme- Li... Bildkis, üzüm mahsulünün fazla kullanılması, vücudlara ve iktisadi- yalımıza faydalıdır bile... Lâkin, ayyaşlık ve meyhane salgi- nt... Hari pe # Londra 19 — Daliy Mail gazetesi- nin Almanyada bulunan muharriri Word Price dün Berhtesgaden'de B. Hitler ile bir mülâkat yapmıştır. B. | Hitler İngiliz muharririne şu beya | matla bulunmuştur: — Çekoslovakya, kanunu esasisin- de plebisit diye bir şey olmadığın. dan halkın reyine müracaat edilme. İ sini kabul oedemiyeceğini söylüyor. Ben şuna kaniim ki Çek kanunu esa- sisinde 7 milyon Çekin 8 milyonluk ekalliyeti tazyik altında bulundura- cağından başka bir şey yoktur. — B. Çambörleyn'in seyahati sulh yolile anlaşma yollarının itikânları- nı artlardı mı? — B. Çambörleyn'in samimiyetine ve hüsnü niyetine kaniim. Fakat ge- Şehrimizde bulunan Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya, dün elektirik idaresi- ne gelerek tramvay şirketinin vazi- yeti etrafında bir müddettenberi ted. kikatta bulunan komisyonun rapor- ları üzerinde meşgul olmuştur. — Dayanır mı dersiniz?.. ; — Ehçelle tutmaz, ayağı giymez, hava | bir hafta garantidir bayanl... | “Bakalım o zaman Dr. Benes kararnamelerini ne kadar müddet neşredebilecek?,, diyor B. Hitler diyor ki: “Çekoslovakya Avrupayı zehirliyen bir çıbandır. Bu çıbanı ortadan kaldırmak lâzımdır,, Henleinin başını getirene 5000 ingiliz lirası mükâfat verilecekmiş Londra 19 (A.A.) — Ga. zetelerin haber aldığına göre, Prag hükümeti, Hen- lein'in başını getirene beş bin ingidiz lirası mükâfat vadetmiştir. ne şu kanaatteyim ki Çekoslovak meselesini kati surette ve derhal hal- (Devamt 10 uncu sahijede) Nafia Vekili geniş bir tedkik seyahatine çıkıyor (Tramvay şirketinin satın alınmaşı müzake- | relerine önümüzdeki ay içinde başlanacak kilinin reisliği altında bir defa daha toplanacak ve bu mevzu etrafındaki çalışmalarım tamamlamağa çalışa. caktır. Tramvay şirketinin salın alınma» sını temin etmek üzere Vekâlet tram- (Devamı 9 uncu sahifede) çıkarmazsanız ül Bİ AREİZ EE aldırmaz, dolaptan