20 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

B. Hitler Godesberge hareket etti Almanlar Çek hududuna doğru sevkıyata devam ediyorlar Berlin 20 — B. Hitler Godesberg şehrine hareket etmiştir. Burada B. Çambörleyni bekliyecektir. İngiliz başvekili, Çekoslovakyanın cevabi geldiklen sonra Almanyaya hareket edecektir. Pragdan - bildirildiğine göre plân hakkında gazetelerde çıkan haberler Prag mahafilinde hayret uyandırmış- tır. İngilterenin, Çeköslovakyanın mülki tamamiyeti hakkında vaziyeti. ni değiştirmesine hayret ediyor. Londra 20 — Ahman haberlere gö- Te Çek hududunda Alman askeri ha- rekâtı devam ediyor. Maamafih İn- giliz Başvekili, Almanyaya gelme- den evvel bir harekette bulunulmı- yacaktır, Belçikanın vaziyeti Brüksel 19 (A.A.) — Münakalât Na- zırı B. Marek, Brüksel hıristiyan ma- den âmelesi işçilerinin kongresinde söylediği bir nulukta, istisnasız her Beliçka hükümetinin kral tarafından çizilmiş olan istiklâl politikasını tatbi- ke karar vermiş olduğunu kaydederek demiştir ki: «Belçika, herkesle dost, fakat hür ol- mak istiyor, Belçika, barışın lehine bü- tün kuvvetini kullanacaktır. Fakat kendisinden serbes mürur hakkı iste. | E nemez. Bütün ihtiyat tedbirleri alın- Kr.» Brüksel 19 (A.A.) — Başvekil ve Ha- Ticiye Nuzırı B. Spaak, Cenevreye seya- hattan vaz geçmiştir. Çin - Japon harbi Kvangşov şehrini kurtarmak | için nevmidane bir muharebe cereyan ediyor Hankov 19 | (AA) — Bankor'ın 190 KI. şimali şarkisinde kâin Kvang;ov i şehrini kurtarmak için nevmidane bir | muharebe cereyan etmektedir. Japon- Jar şehri zaptettiklerini iddia etmek- te iseler de Çin makamları Japanla. rın şehre girdikten sonra tardedildik- lerini beyan eylemektedirler. Milletler Cemiyeti konseyinin gizli celsesi Cenevre 19 (A.A.) — Gizli bir içti- ma akteden Milletler Cemiyeti kon- seyi, paktın 17 mci maddesinin Çin - Japon ihtilâfma tatbikini istiyen Çin hükümetinin bu teklifini kabul et- miştir. Konsey aleni celse esnasında kararını bildirecek ve bu madde mu- cibince, ihtilâfın halli için Japonya Ya Milletler Cemiyeti âzalarma teret- tüb eden mecburiyetlere Katlanınazi. nı teklif edecektir. İ Şilide Naziler araştırılıyor Daha geniş bir isyan hazırla- dıkları haber alınmış Santiago şü) 19 (A.A.) — Polis, 5 eylül isyanındanberi ortadan savu- şan Nazi teşekküllerine mensub bir çok kimseyi araştırmaktadır, Reisi- cümhur Alessandri, Dahiliye Nazırına bir mektub göndererek Nazilerin yeni ve eyveikisinden daha geniş mikyasta bir isyan hazırladıklarına dair haber aldığını bildirmiş ve süratle ciddi ted- birler alınmasını emretmiştir , Arjantinde vaziyet Buenos - Aires 19 (A.A.) — Avrupa hâdiselerinin vehameti Arjantin efkârı umumiyesini heyecana düşürmeğe başlamıştır. Parlâmento ve üniversi- telilerle hemfikir olarak gazeteler tecavüzkâr rejimlerin takib ettikleri | usulleri takbih etm. ektedir. Ankarada yapılacak sıhhi ve modern evler Nafia, Gümrük ve İnhisar Vekâletleri de memurlar için evler yaptıracaktır Hükümet merkezinde evler yapılması işinin büyük memleket işleri arasında plâna ithal edilmesi küçük memurları çok sevindirdi Ankara 19 (Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayarın dört senelik yeni sanayi plânı hakkındaki beyanatı bu- rada büyük bir memnuniyet uyan- dırmıştır, Bilhassa, hükümet merke- zinde sıhhi ve modem evler yapılma- 61 işinin büyük memleket işleri ara- sında plâna idhal edilmiş olmast Kü- çük memurları çok sevindirmiştir. Başvekilimizin yapılacağını müj- delediği 450 evin eski koşu yeri ve ci- varında inşa edileceği söylenmekte ise de alâkadar Vekillerin İstanbulda bulunmalarından dolayı bunun tev- siki kabil olamamıştır. Diğer taraftan hükümetin yaptıra- cağı bu 450 eve ilâveten Nafia Vekâ- Jeti de kendi memurları için biro kadar ev daha yaptıracaktır. Bundan başka Gümrük ve İnhi- sarlar Vekâleti galip bir ihtimal ile | dajrelerin, diğer taraftan da yer yer teşekkül eden ve etmekte olan koo- peratiflerin yapacakları yeni ve ge- niş mikyastaki bu inşaat sayesinde hükümet merkezinin sıhhi ve modern ev ihtiyacı bir kaç senelik kısa bir zaman içinde tamamen giderilmiş olacaktır. Yurdun müdafaasında Türk gençliği Ankara (Akşam) — Maarif Ve- kâleti milli seferberlik müdürü ye- dek kurmay subaylardan B. Kad- MH Yaman (Yurdun müdafaasında 'Türk gençliği) edile bir eser neşret- miştir. Eserde Türk gençliğini ve onu ye- tiştirenleri alâkalandıran ve fayda- | landıran malümatlardan başka ya- İ banecı memleketlerdeki gençlik te- gelecek mali yıl içinde Ankaraya nak- ; Jedilecek olan İnhisarlar idaresi me- murları için Jüzunmu kadar ev yaptır- mak üzere giriştiği teşebbüslere de- şekküllerine ald enson vaziyetler kaydedilmektedir. Eserin muharriri genel kurmay ve Maarif Vekâletince takdire mazhar olmuştur.Maarif oOVekâleti kitabın Me ane deltası kar Başvekil Dahiliye Vekili ile birlikte Yalovaya gitti Geçen cumartesi günü şehrimize gelen Başvekil B. Celâl Bayar ile Da- hiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya dün saat 13,5 da köp- Tüden hâreket eden Akay vapurile Yalovaya gitmişlerdir. Başvekil ile Dahiliye Vekili bir müd- det Yalovada istirahat edeceklerdir. Iş bankasının Londra şubesi B. Muammer Eriş şubeyi aç- mak üzere bugünlerde Londraya gidecek Ankara 19 (Telefonla) — İş ban- kasının Londra şubesi müdürlüğüne Cümhuriyet Merkez bankası şube müdürlerinden B. Cabir tayin edil- miştir, Şube için Londrada Prens İstredde ve İngiliz bankasının kar- şısında bir bina kiralanmıştır. Bina modem bir tarzda tefriş edilmekte- dir. İş bankası umum müdürü B. Mu- ammer Eriş şubenin küşad merasi- mini yapmak üzere bugünlerde Iondraya gidecektir. Pazarlıksız satış Alâkadarlar, ayın 26 sında “icaret odasında bir toplantı yapacaklar Ankara 19 (Telefonla) — İktisad Vekâleti pazarlıksız satış hakkında» ki kararnamenin ne suretle tatbik edileceğini gösteren bir izahname hazırlamıştır. Yarın (bugün) alâka- dar Belediyelere gönderilecek olan bu izahnameye göre pazarlıksız satı. şa tabi tutulacak maddelerin flatleri esnaf tarafından tayin edilecektir. Es. naf etiketlerde göstermek şartile fiat- leri değiştirebileceklerdir. Yalnız âza- mi fiatleri hükümet tarafından tayin edilen maddelere esnaf tarafından üstün bir fiat konulamıyacaktır. Kararmamenin tatbikinde Belediye. Jere tahmil edilen en büyük vazife, etikette gösterilen flatlerden aşağı ve yukarı fiatlerle mal satılamamasını temin etmekten İbaret kalıyor. Bu izahnameyi alâkadarlara şifa- hen bildirmek üzere İktisad Vekâleti iç ticaret umum müdürü bugünlerde İstanbula gidecek ve ayın 26 sında İs- tanbulda ticaret odasmda alâkadar tüccar ve esnaf mümeşsillerinin hu- zurile bir içtima aktedilecektir. Bu iç- | i 2 timaa İzmirden de mümessiller çağı- rulmıştır. Iktisadi meseleler B. Watson dün Ankarada İktisad Vekili ile görüştü Ankara 19 (Telefonla) — Beynel- milel Ticaret odası reisi Watson ile refakatındaki zevat bugün geldiler, İstasyonda İktisad Vekâleti namına İç ticaret umum müdürü B. Mümtaz, Kalemi mahsus müdürü B. Fettah, Vekâlet ve Ankara Ticaret odası er- kânı tarafından karşılandılar. Misafirler, İktisad Vekâleti tara- fından Ankara palasta misafir edil mişlerdir. B. Watson ve arkadaşları öğleden evvel İktisad Vekili B. Şakir Kesebiri makamında ziyaret etmiş- ler ve muhtelif Iktisadi meseleler Üze- rinde görüşmüşlerdir. Belediye Fen işleri müdür muavini B. Asım tarafından misafirler şere- fine Barajda bir öğle ziyafeti, İktisad Vekâleti müsteşarı B. Halit Nazmi tarafından da yine Barajda bir ak- şam çayı verilmiştir. Müsleşarın zi- yafetinde Vekâletler müsteşarları, banka müdürleri, İktisad Vekâleti er- kânı hazır bulunmuşlardır. Yarın (bugün) Ticaret odası tarafından da İ Ankara palasta bir öğle ziyafeti ve- rilecektir. Misafirlerimiz Türkiyede gördükle- ri iyi kabulde dolayı beyanı teşek- şb “il Dün Geceki ve Bu Sahahki Efakberler Son dakika Çekoslovak meselesini hal için dört plân Çek hükümeti bir beyanname neşr ederek halka sükünet tavsiye etti Paris 19 — Çekoslovak meselesini halletmek için dört plân teklif edil miştir: 1 — B. Hitler Çekoslovakyada Al- | manların ekseriyette oldukları yer- lerin Almanyaya terkini istemiştir. Bu münasebetle bu havalide halkın reyi sorulmasını ve küçülecek olan Çekoslovakyanın yeni hududları için beynelmilel teminat verilmesini ileri sürmüştür . 2 - İngiliz Başvekilinin Fransız nazırlarile görüştüğü plân: Almanya yalnız Çekoslovakyanın garp hudu- dunda, nüfusunun yüzde doksanı Al- man olan yerleri ilhak edecek, Çe- koslovakya şimaldeki islihkâmların- dan ekserisini ve Fransa ile dostluk muahedesini muhafaza edecek, fakaf Sovyet Rusya ile anlaşmasım boza- caktır. 3 — B, Müssolininin plânı: Çekos- lovakyada Alman, Leh, Rumen, Ma- car ekalliyetler bulunan her tarafta halkın reyinin sorulması, Paris mahafili bu prensibin man- tıki neticesi Lehislandaki Alman ve Macar, Romanyudaki Macar ve Slav, Yugoslavya ve hattâ İtalyadaki Al- man ekalliyetlerin reyi sorulması demek! olduğu mütaleasındadır. Bu hareket Avrupanın sükünuna yardım ede- | mez. B. Mussollii yalnız Çekoslovak- | yada plebisit yapılmasını istiyor gö, rünüyor, Bu vaziyet teklifinin bütün * kıymetini ortadan kaldırmaktadır. 4 — Çekoslovakyanın 7 eylülde tek- lif ettiği plân: Ekalliyetlere çok ge- | niş muhtariyet verilmesi, fakat Çe- | koslovakya hükümetinin birliğinin muhafazası, Çekoslovakya Başvekili dün bu teklifi tekrarlamış, fakat top- rak terkini ve plebisiti kati suretle reddetmiştir. Paris mahafili İngiliz - Fransız müzakerelerinin Almanya ile Çekos- Jovakya arasında bir müzakereye yol açabileceğini, fakat bir anlaşma ih- timalinin pek zayıt olduğunu söyle- mektedir. Fransız gazeteleri de ilhakı tabii görüyor Paris 19 (A A.) — Matin gazetesi, Prağın diktatörlüğüne karşı yalnız Çekösloyakyada oturan Almanların değil aynı zamanda Fransanın müt- tefiki olan Polonyalıların, Macarla- rın ve Slovakların da muhalefet gös- terdiklerini ve hattâ Slovakların Mus- soliniye bir telgraf çekerek kendi lehlerine müdahalesini rica etmiş ok | duklarını yazıyor ve diyor ki: «Çekoslovakya denilen şey haki- katte bir çok unsur ve ırkların hali- tasından başka bir şey değildir. Bu unsur ve ırkların ittihadı hiç bir va- kit elde edilemiyecektir. İhtilâflara bir nihayet verilmek isteniyorsa, bunlara âzami muhtariyeb verilme Mdir.> Petit Parizlen, İngilizlerin, ekse- riyeti Alman olan mıntakoların ple- bisitsiz, geçenlerde Prağ hilkümeti. nin idaresi altında yapılan nahiye intihabatı neticelerine göre, Alman- yaya ilhakı hususundaki projesinde israr ederek diyor ki: «Bu usulün diğer bir faydası da plebisit istemiyen Prağ hükümetinin arzusunu yerine getirmiş olacaktır.» Republigue gazetesi, plebisit lehin- de bulunuyor ve bunun bir veya bir kaç devletin kontrolü altında - yapıl. masını İstiyor, / İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 19 (A.A.) — Bütün matbuet bugün, Çekoslovakyada Südet Alman- Yarına ve diğer milliyellere o plebisit, yapmak imkânının verilip verilmeme- sl meselesile meşgul olmaktadır. Bilhassa ekseriyeti Alman, Polon- yalı veya Macar olan kısımların ken. di ana vâlanlarına avdeti meselesini tedkik eden gazeteler, hattâ daha dü- ne kâdar mütereddid olanlar da dahil olmak üzere plebisit lehinde bulunu- yorlar ve plebisit yapılıncıya kadar da her türlü zorbalık hareketinden içti- nap edilmesi lüzumunu ileri sürüyor- lar. Bulgarlar da plebisit taraftarı Sofya 19 (A.A.) — Çekoslovakya bubranını tedkik eden Bulgar mat- buatı, müttefikan bir plebisitin zarü- retine hükmetmektedir. Maliye Vekâleti müsteşarlığı B.Cemal Yeşil dünden itiba- ren yeni vazifesine başladı Ankara 19 (Telefonla) — Maliye Vekâleti müsteşarlığına tayin edilen bütçe ve mali kontrol umum müdürü B. Cemal Yeşil bugün yeni vazifesine başlamıştır. B. Cemal Yeşil Mülkiye mektebinin 1921 senesi, mn ir, İlk memuriyete Maliye Vekâleti muhascbaf umum mü- dürlüğü hesabat kısmında başlamışlar. Bilâhare Büyük Mület Meclisi bütçe en- cümeninde kâtipiikte bulunmuş, 923 de maliye teftiş muavinliğine tayin edilmiş- tir, 024 - 925 de bir sene müddetle Fran- sada stajda, 935 ye kadar mrliye müfet- tişliğinde, sonra da mühasebab umum müdür vekâletinde bulunmuştur. B. Ce- mal Yeşil, 936 da yeniden ihdas edilen bütçe ve mali kontrol umum müdürlüğüne tayin ir. B, Cemal Yeşile yeni va- zifesinde muvaffakiyeller temenni ederiz, Donanmamız İzmire döndü İzmir 18 (Akşam) — Şanlı donan» 'mamız, Ege sularından tekrar İzmir limanına dönmüştür. İzmirliler, akın akın donanmamızı ziyarete gitmek. tedir. Çok nazik ve kibar bir zat olan donanma gmiralimiz Şükür Okan, İzmirlilerin donanmamıza karşı olan yüksek sevgi ve alâkası sebebile he”ki- .mızm donanmamıza ziyaretlerine mü» B. Mussolini bugün de bir nutuk irad edecek B. Mussolini dün ilk defa olarak Yugoslav toprak- larına girdi Roma 19 (A.A.) — Mussolininin yarın öğleden sonra Udine şehrini ziyareti esnasında yeniden bir nutuk söyliyeceği bildirilmektedir. Nutuk bütün İtalyan radyoları tarafından neşredilecektir. Belgrad 19 — B. Mussolini, Triyeste civarında yaptığı seyahat esnasında bugün saat 11 de ilkdefa olarak Yugoslav topraklarına girmiş ve 15 dakika kadar kalmıştır. Bu, dostça bir hareketten başka bir şey değildir. Sidet mıntakasından kaçan Yahudiler Bütün trenler kaçak Yahu- dilerle dolu Prağ 19 (MA) — Yahudilerin, Sü- det - Alman bölgelerinden firarları devam ediyor, Bu bölgelerden gelen bütün trenler, kaçak yahudilerle do- luduz. Bu bölgelerin bir çok yerlerin- de mağazalar kapalıdır.