19 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Insan iskeleti 206 parçadır. Bu par- Çaları 327 sinir harekete getirir, Bir insan vücudünde cereyan eden kanın ağırlığını bilmek isterseniz vü- Sudü tartıp 16 Me taksim ediniz. Şık kadınlar Yeryüzünün en şık kadınları bizim Memleketlerdedir sanmayınız. Dünya- Min en şık kadınları şimal kulbunda Shot kabilesinin yarı medeni kadınla. ndır, Bu kadınlarm kürkleri aşağı yu- karı 3000 lira eder. En azı 2000 Hra- k'kürk taşırlar. Bir Alman kâşifi bir Eskimo kadının boynunda Lutr kaplı, zibölin kenarlı arjante bir tilki gör- düğünü söylüyor. Kekemelere Bir İtalyan profesörü diyor ki: Yağ- murlu havalarda kekemelerin kekeme, likleri artar. Bunun için kekemeler | Yağmurda sokağa çıkmasınlar. Buna mukabil da çok güneşli sıcak hâvalarda kekemeler kekeliye kekeliye Şok konuşurlarmış!.. | Üzümlere Pahalı kitap Gütenbergin ilk bastığı incil Londrâ- da 30,000 İngiliz lirasma satıldı. Ge- çen sene de Amerikada eski bir incile 25,000 İngiliz lirası vermişlerdi. Gütenbergin bastığı incillerden an- cak 41 tane mevcuttur. İnsanlar uzuyor mu? Doktorların neşrettikleri raporlara bakılırsa evet, Amerikada Harvard üniversitesi pro- i fesörleri bir bülten neşrettiler. Bu bül- tene göre son seksen sene zarfında ta- lebelerin boyu 6 santimetre uzamıştır. Büna mukabil siklet artmamıştır. Cüceler diyarı Hindistanda, Vadnaharda yapılan kazılar sonucu cüce iskeletleri meyda» çikarılmıştır. ir zamanlar Hindistanda yeryüzü- nün en kısa boylu adamları yaşamış olacak, Çünkü bulunan iskeletlerin İ boyu 40 santimdir. z O diyarda hayvanlar da insanlardan boylu değillermiş. Bulunan bir öküz iskeleti 45 santim yüksekliğindeğir. taleb çok fakat fiatlar düşük Bir çok üzüm müstahsilleri üzümlerini yaş olarak satmağı tercih ediyorlar İzmir civarında bir İzmir (Akşamy — Son haftalar İçinde İzmirde üzüm satışları çok heraretlenmiştir. Fakat fialler dü- şüktür, Piyasanın ilk açılışına göre Şimdi satış fiatlerinde kilo başına 2-3 kuruş düşüklük vardır. Fazla 8iparişler, daha ziyade Almanya it- halâtçıları tarafından yapılmakta. tir. Hattâ söylendiğine göre bu si- Parişler o kadar çoktur ki İzmir ihracatçılarının bir kısinı, taahhüde girişmekten bile çekinmektedirler. Çünkü üzüm fiatlerinin muhakkak Sütette yükseleceği ümid edilmek- tedir. Simdiki siparişler, Almanya fiat kontrol dairesinin tesbit etliği dü- $ük fiatler üzerinden yapılmaktadır. Bilhassa son hafta içinde Egede Üzüm mıntakasına yağan yağmur- lar, bir çok sergilerdeki üzümleri 15- lattığından üzüm fiatlerinin her halde yükseleceği neticesine ovarı- maktadır. Bu itibarla Almanyadaki İthalât evlerinin, İzmir ihracatçıla- rinın kaldıramıyacağı derecede faz- ia siparişlerini kabule imkân gö- rülmemektedir. Almanya fat kontrol dairesinin, ilk piyasa açıldığı vakit üzüm fiati- ni şimdikine nazaran 2,5 kuruş fax lasile 9 numaralı üzüm için 19 Ku- ruştan tesbit edeceği ve diğer nu maralara da ona göre fiat vereceği tahmin olunmuştu. Fakat İzmirde milliyeti Türk ol muyan bazı ihracatçıların, piyasa Açıldığı günlerde Almanya piyAsası- fiatler üzerinden yaptık- Alman kontrol daire- fiatler | zenirde üzüm fiatleri | bir iki hafta içinde hayli düşmüştür. «Bundan üzüm müstahslillerinin ne üzüm sergi Hattâ bu kadar düşük fintle Alman piyasasına satılan üzümler,” rakib Yunan ve İran üzümlerinin satışla- rını tamamen baltalamıştır, Rekabet sahasında bu bir muvaffakıyet sayı- labilir amma İzmir havalisinde üzüm müstahsilleri, üzümlerini kurutmak için masraf ihtiyar edip çok ucuza satmaklansa taze olarak satmağı tereih eylemişlerdir. Gelecek yıllar zarfında pek az üzüm kurutulacağı tahmin ediliyor. Çünkü müstahsiller zarar edeceklerini düşünmektedirler, Yeni standardlar İktisad Vekâleti, İzmir bölgesi ih- racat kontrolörlüğü, 15 eylülden iti- baren ihraç edilecek yeni mevsim üzüm &standardlarını tesbit et- miştir, Yeni standardlar, irilik itibarile geçen senekinden a5 farklıdır, f& kat renk va lezzet itibarile geçen yı tiplerine faiktir ve gösterişlidir. . 8 ve 9 numara üzüm tipleri irilik ve renk faktürü bakımından daha gü- zeldir. Yeni standardlar, ihracatçi- lara bildirilmiştir. i Çuval meselesi 100 kilodan fazla üzüm alan çu- vallara konulan üzümler, muhtelif şekilerde bozulmakta idi. Üzüm ih- racatının kontrolü nizamnamesinde çuvallar hakkındaki hükümler bu yıl, Ege bölgesinde muvaifakıyetle tatbik edilmiş, bu sene müstahsiller çuvallara yüz kilodan fazla üzüm koymamışlardır. Bu sayede çuvalla- rın hamal kancnlarile tahribine meydan verilmediği gibi üzümlerin de bozulmaların önüne geçilmiştir. Ege bölgesinde yağan ilk yağmur- ilerdeki mühim mikdarda gelmiştir. , sarı renkle- | er piyasada çoğalacıklır. Bu sebebie iyi kalite üzümlerin fiatleri ZE senem lee Brezilyada asırlarca temel dıvarında gizli kalan bir define meydana çıkarıldı Brezilyanın Rio Grande de Sul €2-İ Bir zamanlar b letinde yaşıyan se- pet örücüsü Sinto Gareiro, orada ma- ruf şahsiyetlerden sayılır. Bundan 20 sene evvel onun ismi Şimali Amerikada da bir rol oy- Duyordu. O zaman iki Amerikalı ban- ker, Garsiro'nun yarı harap ve üç yüz metre murabbai genişliğindeki bir ar- sa Üzerine kurulmuş olan evini satın almak için kendisine 80 bin dolar tek- Hf etmişlerdi. Fakat Garciro şimdiye kadar yapilan birçok teklifler gibi, bu teklifi de katiyetle reddetmişti. Amerikalı bankerlerin o harap ev için bu kadar yüksek bir para teklif etmeleri, Amerikalı âlimlerden Bo- şer'in son neşriyatından ileri geliyor- du. Rio Grande'da her çocuğun bildiği şeyi profesör Boşer ilmen isbat edi- yordu, Mevzuubahis olan şey, 1760 se- nesindeki Santo Angelo kızıl derililer isyanında Portekizli korsan Gareiro tatafından gömülen define idi, Gare- iro, o zamanın en meşhur şakilerin- dendi, Gerek Brezilyaya gelen Avru- palıları, gerekse yerli kızıl derilileri yağma ederek büyük bir servet topla» mıştı. , Garciro 1761 senesinde öldü. Soy. mak üzere olduğu kurbanlarından biri göğsüne bir kama raplamıştı. Korsan bu yaranın tesirile, şimdi ha- rap bir hale gelen ve sepet örücüsü Gareiro tarafından kullanılan evde son nefesini verdi. Ölmeden birkag saniye evvel, korsan elile işaretler yar parak bütün servetini evin duvarları» na gizlediğin! oğluna anlalmağa ça- lıştı, Yatağının yanındaki! duvarı gös- terdi ve bodrumu işaret etti. Yeni mektepler Sivasta Atatürk okulunun inşaatı bitti Sıvas Atatürk okulu Sıvas (Akşam) — Sıvasta yapıl makta olan Atatürk okulunun inşa. atı bilmiştir. Okulda bu ders senesin- de derslere başlanacaktır. Yeni bina her cihetle mükemmeldir. Burada bir de akşam sanat okulu açılacaktır. Bu haber Sıvasta çok sevinç uyandırmış- tır. Sıvasta mekteb çağındaki çocukla. rın çokluğu gözönüne alınarak daha iki ilk okul yapılmasını karar veril. miştir. Belediye müfettişlerinin raporları Belediye müfettişleri, ifası karar al- tma alınan işleri teftiş ederler ve ma- kama aylık rapor verirlerdi. Belediye riyaseti bundan böyle müfettişlerden gündelik rapor almaği ve bu rapor- lari da Şehir meclisi âzalarından mü- teşekkil birer mürakabe komisyou teş- kil edip o komisyonlara havale etmek tasavvurundağır, ' Bu suretle başlanan bir işin seyri her gün takip edilmiş olacaktır. Şemsiye ile yaralamış Sirkecide Vasil ve Ali isimlerinde iki kişi kavga etmişler; bu aralık - Var silin iddiasına göre - Ali, şerosiye ile kendisini dövüp yaralamıştır, Polis, ikisini de yakaliyarak mah- İ kemeye sevkelmiştir, a Gareiro öldükten sonra duvar aran- dı, bodrum kazıldı, fakat define bu- Tunamadı, Bütün araştırmalar boşa gitti. O zamandanberi geçen iki asır zarfında define için yapılan mücade- leler emsalsiz bir aile muharebesi ta- rihi teşkil eder, Gareiro öldükten birkaç sene son- Ta İspanyollar o evi ele geçirmeğe ça- lıştılar, Babası gibi korkusuz bir kor- san olan Gareiro'nun oğlu bir define ordusu vücude getirdi. Askerlerine, define bulunduğu takdirde birer his- se ayırmağı vadetti. Define ordusu- nun vazifesi, definenin gizli bulundu- gu evi muhafaza altında bulundur- maktı, Sonraları bu define ordusu ef- radı şekavete adılar ve bütün Rio Grande havalisini yağma ettiler, Bu ordu efradile, gizli definede his» seleri olduğunu iddia edenler arasın- da birçok muharebeler vuku buldu. Bir gün muhalif taraf evi işgal etme- ğe muvaffak oldu Bunun üzerine ,Gareiro'nun torunlarından biri, de- finenin kendisi tarafından, çoktanbe- Tİ, bulunduğunu ve Portekize gönde- rildiği şayiasını yaydı. Bu torun da ölüm yatağına düştükten sonra oğul- larını yanına çağırarak O şayianın doğru olmadığını, definenin hâlâ evin lâzım gele- iğ nı, fakat defineyi bulamadığını ifşa etti ve evi yabancılara satmamaları- nı vasiyet ederek öldü. u define yüzünden kanlı çarpışmalar olmuş, evin her tarafı aranmıştı. Fakat bir türlü altınlar bulunamamıştı. Nihayet bir gece şiddetli bir rüzgârın yıktığı duvar defineyi meydana çıkardı O harap ev hak- kında mücadele de. vam edip durdu. O mıntakada yaşı- yan insanlar mede nileştikçe Gareiro- nun evini ele geçir- mek için kullanı: Jan usuller de değişti. Birçok kimseler Gareiro allesine cazibeli teklifler yap- - tılar. Bu aileye büyük paralar vadeden şirketler kuruldu. Gareiro'lar içinde en fakiri, bu- gün hayatta olan veocydeoturan sepet örücüsü Gareiro idi. Çünkü ka- rısı ve iki çocuğile beraber sefalet için- de yaşıyordu. Fakat, definenin bir gün meydana çıkacağından o kadar emindi ki, teklif edilen yüksek para lari almaktansa, aç kalmağı tercih ediyordu. Onun için son Leklif olan 80 bin doları da reddetmişti. epet örücüsü Gareiro, bu düşün- de haklı çıktı, Çok şiddetli bir ına esnasında evin kâgir duvarları yıkıldı. Fırtına geçtikten sonra Gare- iro, yıkılan leri dolaşırken, yerden yukarıya ru kalkan gayet süslü bir demir çubuk gördü, Fırtınadan ev- vel orası duvarla örülü idi, Gareiro derhal orasını kazdırdı ve birkaç çu- val altın buldu. Bunlardan başka da, birçok kıymetli eşya vardı ki bunla- rın Kızıl derililerden çalınmış olduğu- na şüphe yoktu. Fakat bunların da büyük bir tarihi kıymeti vardı, Garelro bunun üzerine definenin himayesini devlete tevdi etti. Define- nin yarısını devlete terketmeyi ta- ahhüd etti, Bu teklif devlet tarafın- dan kabul olundu. Şimdi, zavallı se- pet örücüsü, ecdâdından olan meşhur korsanın bıraktığı bu servet sayesin- de ömrünün sonunu refah içinde ge çirecektir. Eminönünde istimlâk işi çabuk bitirilecek Belediye, yeniden yıktırılacak binaları itfaiye vasıtasile yıktırmağa karar verdi Belediye, Eminönü meydanında ig- timlâk işlerini çabuk bitirmek için yeni bazı tedbirler almağa karar ver- miştir. Yenicami abdesthanesi sıra- #ında bulunan evkafı mazbutadan 9 dükkân. diğer adadaki Selânik bon- marşeslle Belediye malı sucu dükkânı ve gene evkafı mazbutadan Tekkollu 'Tayare piyango bilet mağazası yakın- da yıktırılaraktır. Bunları yıkma işi itfaiye tarafından yapılacak ve ankaz satılacaktır. Eminönü hanınm istimlâk bedeli, yüzde yirmi fazlasile 104 bin lira ola- rak bankaya yatırılmıştır. Mahkeme- den karar alınır alınmaz, bina yıktırı- Jacaktır. Balıkpazarı caddesinin sağ köşesinin başında bulunan Camba- zoğluna âit bina, Valide hanının ya- nındaki diğer bir bina da istimlâk pa- raları bankaya yatırılarak mahkeme- İ den karar alınmak suretile yıktırıla- caktır. Bu binalar da itfaiye tarafın- dan yıkılacaktır, İstimlâk sahasında muamelesi te- kemmül etmiyen yalnız iki bina kak mıştır. Bunlar da Balıkpazarı cadde- sinin - meydana nazaran - sol küşesi- ni teşkil eden binalardır. Bunların ka- dastroları henüz yapılamadığından sahipleri meçhuldür. Bu itibarla teb- liğat yapılamadığı için muameleleri de geri kalmıştır, Eminönünde istimlâke başlandığı gündenberi muamelesi ikmal edilen kiçin şimdiye kadar Belediye, Nafia Vekâletinden bir milyon iki yüz | bin liralık tahsisat aimıştır, Bu para- nın sekiz yüz seksen bin lirası mug- | melesi bitirilen emlâk için verilmiştir. Henüz dahâ muâmelesi intaç edilmi. yen 300 bin liralık emlâk vardır ki bunların istimlâk bedelleri henüz Ve- kületten istenmemiştir. Arabacıyı dövmüşler Topkapıda oturan arabacı Haydar, arabasile Fatihte Fevzipaşa caddesin- den geçmekte iken bir taksi olomobi- linin kenarına hafifçe çarpmış, bu ha- İe kızan şoför İsmail ile Nuri, beraber- ce arabacı Haydarı dövmüşlerdir. Polis, İsmall ile Nuriyi yakalıyarak mahkemeye vermiştir. issassanassasasasss. sane sasnaaaaanan (KALİBR G4) REYUE KOL SAATLERİ, MÜKEMMEL CEB SAATLERİ KADAR DAKİK VE TAM AYARDADIR. Kol saatinin ceb saatile ayni pre- sizyonda olması pek nadir bir key- fiyettir. Halbuki, KALİBR 54 REVUE KOL SAATİ en şiddetli fiziki harekâttan bile kat'iyyen müleessir olmaz ve ayarı pek güç bozulur. Bu saatin başlıca hususiyetleri: İmtiyazlı saniye çark, büyük çarklı hususi diş dizisi, kuvvetin mükemme- len nakli, büyük tâvla, tam ve daya- nıklı ayarı, gayet elâstiki ve kuvvel miknatisiyesinden âri «NİVAROX» pandülü, W$ sanlçilerde arayınız. fabrikalarının satış deposul Istaybul Bahçekapı Taş ban 27 Telefon: 21354 z