21 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Efakerler Çeklerle Almanlar arasında çarpışmalar Son dakika i Çekoslovakyaya karşı Al- man - Leh - Macar cephesi B, Hitler, Ingiliz Başvekilile yeni mülâkatında Macar -ve Leh ekalliyetleri meselesini de ortaya atacak Alman gazeteleri Çekoslovakyanın kabul cevabını vakit kazanmak için manevra sayıyor Berlin 21 — İyi membadan haber ! nen Berlinde bulunan Almanyanın alındığına göre bugün Alman, Macar | ve Leh ricali Romdende birleşerek Çekoslovakyadaki ekalliyetler mesele- sini ve üç hükümetin alacağı vaziyeti görüşecektir. Bu görüşmede Alman- ya namına B. Göring, Macaristan na- mına naib Horti, Lehistan namına Hariciye Nazırı B. Bek bulunacaktır. Londra 21 — Macar başvekil ve Ha- riciye Nazırı dün B. Hitlerle görüş- müşlerdir. Buraya gelen haberlere gö“ re bu mülâkatta Çekoslorakyada müt- tehid bir cephe yapılması konuşul- | muştur. B. Hitlerin, İngiliz başvekili- le yapacağı mülâkatta Macar ve Leh taleblerini de ortaya atacağı zannedi- diyor. Yeni mülâkat yarın Londra 21 — İngiliz başvektli ile B. Hitler arasındaki yeni görüşme per- şembe günü saat on beşte olacaktır, Manevra imiş Berlin 21 — Çekoslovakya hükü- | metinin İngiliz - Fransız plânını esas itibarile kabul etmesi burada vakit kazanmak için bir manevra sayılıyor. Bir gazetenin yazdığına göre mezu- | tir.» Son vaziyet hakkında gazetelerin mütalâaları Times : “ Çekoslavakya ekalliyetleri memnun simeği asla düşünmemişti ,, diyor Amerika gazetelerinden çoğu, Çekoslovakyaya topraklarından bir kısmını terketmesi yolundaki Fransız - İngiliz teklifini şiddetle tenkid ediyor Löndra 20 (A.A.) — Gazeteler, har- bin uzaklaşmakta olmasını görmek- ten mütevellid memnuniyetlerini ifa- de ediyorlar. Ancak, pek ender olarak sulhün bu kadar az bir heyecanla karşılanmış olduğunu da tebarüz et- tiriyorlar. Times gazetesi, Çekoslovakyanın şimdiye kadar asla ekalliyetleri mem- nun etmeği düşünmemiş olduğunu hatırlattıktan sonra, Çekoslovakya- nin hudutların tashihinden sönra, İs- yiçreden, Hollandadan, Belçikadan, Danimarkadan daha fazla nüfuslu bir devlet olarak kalacağını ilâve etmek- tedir, Gene bu gazete diyor ki: «Eğer sulh müahedeleri umumun o muvafakatile tadil edilirse, sulh yolu ile muahede- lerde zaruri olan (değişiklikleri yapmak prensibi kuvvet bulur, Me- deniyetin inkişafı da işte buna bağ- hdır.» Manchester Guardian gazetesi, sul- hün pek pahaliya elde edildiğini yazı- Ir, > “Daiy Ekspres, İngilterenin Çekoslo- vakyayı garanti etmesine şiddetle iti- raz ediyor, Amerika gazetelerinin makaleleri Nevydrk 20 (A.A.) — Amerika ga- zetelerinin ekserisi, Çekoslovakyaya topraklarından bir kısmını terketmesi yolunda yapılan Fransız - İngiliz kara- rını şiddetle tenkid etmektedir. Nevyork Times gazetesi, artık umu- mi harpten sonra muahedelerle tesbit han eee atl ir ge: m iyo o tir, diyon Prag sefiri vazifesi başına dönmiye- | cek ve gayrimuayyen bir müddet Ber- Jinde kalacaktır. Alman gazetelerinin makaleleri Berlin 21 — Alman gazeteleri Çekos- Jovakyada “Almanların tazyik edildi- ğinden ve hududda hâdiseler oldu- ğundan bahsederek Çekoslovakyaya karşı çok şiddetli makaleler yazıyor- Jar, ' Bir Alman gazetesinin makalesi Berlin 21 — Volkiscehe Beobachler İ gazetesi Çekoslovakya aleyhinde çok şiddetli bir makale neşretmiştir. Ma- | Kalede deniliyor ki; «Üniformalı Çek askerleri Alman toprağına girerek Almanlara ateş etmişlerdir. Çekler ih- timal bunu Alman taarruzu şekline İ koyazaklardır. Fakat Zaydenberg ve Aşenbergde Çek kurşunları izleri bu- nun aksini gösterir. Çekoslovakya vakit kazanmak İsti. yor. Fakat Almanya müzükerenir süs rüklenmesine meydan vermiyecek- Herald gazetesi diyor ki: «İki bü- yük demokrasi, Çekoslovakyayı yalnız idam sehpasına götürmekle kalmamış. lar ona kendi kendisini öldürmesi em- rini de vermişlerdir.» Yalnız Daily Nevs gazetesi, başka bir lisan kullanıyor ve diyor ki: <Eğer İngiltere ve Fransa harbe gir- miş de olsalardı bütün Çekoslovakya asıl muharebe sahası olacaktı. Galib her kim çıksaydı da oralarda tek bir adam kalmıyacaktı, (Frankocular, Gümhuriyet-. çilerin taarruzlarını püskürttüler Cümhuriyetçiler de Franko- culardan bir çok mevzileri geri aldılar Salâmanka 20 (A A.) — Franko karargâhının tebliği: Endülüs cephe- sinde düşmanın Villanueva ve Villa- delrio mınatakasında müteaddid ta- arruzlarını püskürttük. Düşman ağır zaylata uğramıştır. Teruel cephesinde, düşmanın Sar- pon tepelerine karşı yaptığı hücumlar da tardedilmiştir. Ebre cephesinde, düşmanın mühim birçok mevzilerini ele geçirdik ve ağır zayiat verdirdik, Barselona 20 (A.A) — Cümhuri- yetçi karargâhı tebliğ ediyor: Teruel cephesinde, kıtaatımız düş- mandan birçok mevzileri geri almış- . m Mtatürkle Ingiliz Kralı arasında feati olunan Ankara 20 (A.A) — Prens Con- naught'un vefatı münasebetile, Re- isicümhur Atatürk ile İngiülere Kralı altıncı George arasında aşağıdaki telgraflar teati edilmiştir: Majeste Altıncı George Londra Majestenizin prens Arthur de Con- naught'ün şahsında uğradığı ziyat büyük bir teessürle haber aldım. Ma- temlerine bütün samimiyetimle işti- Tak etmekte olduğuma inanmalarıni ve en derin taziyelerimin ifadesini kabul buyurmalarını majestelerinden rica ederim, K. Atatürk Türkiye Reisiçümhuru ğ Ankara Prens Arthur de Connaught'un mü- €ssif vefatı münasebetile gönderilen teessür mesajınızdan jevkalâde müte- hassis olarak, lütufkâr taziyetlerini- ze bütün samimiyetimle teşekkür ede- rim. z , George Et fiatleri Karaman, dağlıç fiatlerine 2 kuruş zammedildi Kıvırcık etinin satışi serbes bırakıldı Et fiatleri etrafında kasapların Be- lediye nezdinde yaptığı müracaat üze- rine Belediye İktisad müdürlüğünün yaptığı tedkikler dün bitmiş ve kara- man, dağlıç etlerine ikişer kuruş zam- medilmesi muvafık görülmüştür, Daimi encümen tarafından dün ve- rilen karara göre, fatlerine zammedi- len etler şunlardır: Karaman: Toptan 33 kuruş iken 8 kuruş iken 40 ku- .l optan 35 kuruş iken 97 ve perakende 40 kuruş iken 42 kuru- şa çikarılmıştır. Kasaplar, kıvırcık etinin serbes ola- rak satılmasını istemişlerdi. Beledi- yenin yaptığı tedkikler, kasapların bu taleplerine hak vermiştir. Son zaman- larda mevsim dolayısile piyasaya az miktarda kıvırcık geldiğinden, birçok Kasaplar kıvırcık yerine karayaka de- nilen eti satıyorlardı. Kıvırcık diye sa- tılan bu et, dağlıç etinden daha aşa- ğı bir lezzettedir. Belediye, kıvırcık etinin azlığından dolayı kıvırcık eti satışını da serbes bırakmıştır. Daimi enecümenden alınan bu karar hemen alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Yeni et fiatleri bugünden itibaren tat- bik edilecektir, Sığır, manda ve sair” cins et flatlerinde bir değişiklik ol- mamıştır. S Ziraat Vekili Ankaraya gitti Üç gündenberi şehrimizde bulunan Ziraat Vekili B. Faik Kurdoğlu dün akşamki ekspresle Ankaraya avdet etmiştir. Lüleburgazda bir otobüs devrildi İ İstanbuldan yirmi yolcu ile giden otobüsün bir yolcusu öldü 19 uağır yaralandı Edime 20 (Hususi) — Bugün İs- tanbuldan Edirneye gelmekte olan 75 numaralı otobüs Lüleburgazda hende- ğe yuvarlanmıştır. Otobüste bulunan 20 yolcudan biri ölmüştür. 19 yolcu da vücudlerinin muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmışlardır. Ölen Edirnekapıda diş doktoru Ke- mai Ülkerdir. Uzdnköprünün mu- hacir köyünden Şerif ağır yaralıdır. Otobüsün şoförü de yaralıdır. Kaza- ya arkadan gelen ve Mecdi adında biri tarafından idare edilen hususi otomobille yarış sebeb olmuştur. Bu otomobil bazan öne geçmiş, bazan geride kalmıştır. Bir ara'ık otomobil otobüsün yanmdan geçerken çamur- Tuğuna çarpmış ve Otobüs müvazene- sini kaybederek bir hendeğe yuvar. Janmış, üç defa takla atmıştır. Yarahlar hastaneye kaldırılmışlar, a Me ari si cü Polonyalı gönüllülerin de hududu işgal ettikleri bildiriliyor Çek - Alman müsademelerinde her iki taraftan da yaralılar vardır. Örfi idare bütün Südet mıntakalarına teşmil edildi Berlin 20 (A.A) — D.N. B. ajansı, Alman - Çek hududunda iki hâdise ol- duğunu bildirmektedir. Sant üçte Sidenberg civarmda Al manyaya iltica etmek istiyen bir grupu takip ederk Alman topraklarına giren bir Çek jandarma müfrezesile Alman hudud muhafızları arasında bir mü- sademe olmuş ve 17 Alman hudud muhafızı yaralanmıştır. Saat 4,30 da Schmiedeberg'de Çek küvvetlerile niformalı ve silâhlı Sü- det askerleri arasında cereyan eden bir müsademeden sonra Alman top- raklarına İltica eden bu Südetler ar- kasından ve Alman toprakları istika- metinde mitralyöz ateşi açılmıştır. Almanların taarruzları Prag 20 (A.A.) — Çeteka ajansı teb- liğ ediyor: Dün gece Almanyadan gelen silâhlı çeteler Çekoslovuk hududlarına tanr- ruz etmişlerdir. Çeteler evvelâ gümr- ! rüğe, sonra postaya saldırmışlar, ni- hayet nahiye binasını işgal etmeğe teşebbüs etmişlerdir, Çekler bir zırhlı | otomobilin himayesinde hareket eden bir jandarma müfrezesi, bir bölük âs- ker ve polis kuvvetlerile muharebeye? iştirak etmişlerdir. Askerlerden ve maliye memurlarından 6 kişi yaralan- mıştır, Mütecavizlerden de birkaç ki- şi yaralanmış ise de yaralılar Alman arazisine nakledilmişlerdir. Mütecavizlerin Südet Alman Jej- yonuna mensup oldukları ânlaşılmış- tır. Halihazırda nahiyede sükünet hü- küm sürmektedir. Jandarma takviye kıtalarile askeri müfrezeler siperler kazmışlardır. Ayni gece zarfında dör- Alman ordusu sonbahar maneralarına vabşladı Manevralarda Türk subaylar da hazır bulunuyorlar Königöberg 20 (A.A.)— Birinci Al man ordusunun sonbahar manevra- ları Şarki Prusyada kâin Angerap, Goldap ve Trcuburg mıntakalarında başlamıştır. Manevralârdâ, Kara ordusu kuman- danı general Brautehitech ile birlikte İtalyan, Macar, İspanyol, İsveç, İsviç- re, Türk, Bulgar, Yunan, Danimsr- kalı, Finlândiyalı, Estonyalı, Norveç- li ve Hollandalı birçok subaylar da ha- zır bulunmaktadır. Suriye Kabinesinin istifası bekleniyor Fransız - Suriye muahedesi ekalliyetler meselesinin hal- linden sonra imzalanacak Berut 20 (A.A.) — Gazeteler, Fran- $ız Suriye fevkalâde komiseri de Mar- tel'in beyanatını neşretmektedir. Bu beyanata nâzâran, Fransız-Suri- ye muaâhedesi yeni müzakerelerden ve ekalliyetler meselesinin hallinden son- ra imza edilecek, Lübnan devletinin hus dudları dâ değişmiyecektir. Bu beyanat burada hoşnutsuzluk u- yandırmıştır. Suriye Kabinesinin İsti- fası bekleniyor. Donanmamızın Ege sularında talimleri İzmir 20 (Telefonla) -— Limanı mızda bulunân donanmamız tajimler yapmak üzere Ege sularma hareket e EE EŞ düncü bir taarruz daha vuku bulmuş- tur. Marchendorf mıntakasında Klei- neaupa gümrük binasına ateş veril miştir, Alman arazisinden iki kere taarrü- za kalkılmıştır. Saat 3,30 da baslıyan ilk taarruz takriben bir saat sürmüş- tür, Saat 4 te ikindi bir taarruz daha vuku bulmuştur. Bu taarruzlar da Al- man lejyonu tarafından tertip edil- miştir. İki Çek maliye memuru yarâ- lanmıştir. Şehirde şimdi sükünet hü- küm sürmektedir. Polonyalı gönüllüler hududu işgal ettiler Varşova 20 (AA) — Gazeteler, hususi nüshalar çıkararak, Polon- müfrezelerin hududu ş iğini yazıyorlar. Kurjer Poranny, bu tedbire Çekler tarafmdan hududda yapılan askeri hazırlıklar üzerine müracaat edildiği- ni tasrih eylemektedir. Katovice 20 (A.A.) — Çekoslovak hükümeti, Polonya ile hududu k& pamış ve hudud üzerinde münkalâtı Mmenetmiştir. Alman toprakları üzerinde Çek tayyareleri Zinnwald 20 (A.A.) — Bir Çek as keri tayyaresi saat 14,45 de Zinnwald yakınında üç dört yüz metre yüksek- liken Alman toprakları üzerinde uç» Örfi idare Prağ 20 (A.A) — Örfi idare şimdi Bohemyanın şimalindeki hemen he men bütün Südetler mıntakasına teş- mil edilmiş bulunmaktadır, General Butlerin bir nutku «Almanyanın yaptığı Ameri- kan kanı ve parasile kendisin- den koparılanı geri almaktır; diy Nevyork 20 (A-A.) — General But- ler Longisland'da söylediği bir nutuk- ta Amerikanın her hangi bir harbin dışında kalması lüzumunu ileri sür- dükten sonra, «Amerika, Avrupa İŞ- lerine karışmamalıdır» demiştir. General Butler, Çekoslovakya me- selesinden de bahsederek demiştir ki: «Almanyanın şimdi yaptığı, Clemen- ceau ve Loyd George'un Amerikan ka- ni ve parasile kendisinden kopanlanı geri almaktan başka bir şey değildir.» Isviçrenin ihtiyat tedbirleri Bazı iptidai maddelerin ih- racı ruhsata tâbi tutuldu Bem 20 A.A.) — Resmen bildirildi- ğine göre, Federal meclisi her ihtima- Je karşı memleketin iâşesini temin et- mek için bazı iptidai maddelerin ih- Tacını ruhsatiyeye tabi tutmuştur, İnönü plânörcülük kampi İnönü plânörcülük okampındaki genç havacıların çalışmalarını gör. mek üzere Başvekil B. Celâl Bayar davet edilmişti. Başvekilimiz bu da- vete şu cevabı vermişlerdir; «Türk havacı gençliğinin nasıl ça» lıştığını yerinde görmek benim için büyük bir zevk ve kıvanç olacaktır. İşlerin icabı, beni çok mütehassis eden davetinize İcabete imkân vermedi. Teşekkürlerimi bildirir ve değerli ha- vacı gençlere selâmlarımla imuvaffa- kıyet temennilerimin iblâğını saygi» larımla rica ederim.» ç