27 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ZEŞA 1 'Teşrinicvvei 1938 an Son dakika B. Hitlerin bir nutku Son buhrandan alınan ders şudur: Hakkı ihkak ettirmek için kuvvetli olmak lâzım Berlin 27 — B. Hitler Viyanadan hareket ederek cenubi Moravyayı zi- yaret etmiş ve Ştayn şehrinin meyda» nında bir nutuk irad ederek demiştir ki: #«— Almanya milleti namına bütün dünyaya ilân ediyorum ki, Almanya, Miç bir zaman bu toprakları terketmi- yecektir. Südet Almanlarınn bugün duydukları sevinç ve iftihar, Avrupa- nın kuvvetli devletinin vatandaşı ol- malarından ileri geliyor. Son buhranı hatırlıyalım, Almanya, herşeye hazır» lanmış idi, Alman milleti de arkasında yekvücud olarak duruyordu. Son buh- rTandan alınan ders şudur: Hakkı, ih- kak ettirmek için kuvvetli olmak lâ- zımdır. Hiç bir ferd, seksen milyonluk bir milleti, susturamaz, ezemez ve çiğ- neyemez.» Alman Hariciye Nazırı buakşam Romaya varıyor Roma müzakereleri kısa sürecek ve ihtimal cumartesi günü nihayet bulacaktır Berlin 27 — Alman Hariciye Nazırı B. Ribbentrop dün akşam trenle Roma- ya hareket etmiştir. Gece saat yirmi ikide Romaya vasıl olacaktır. Berlin 26 (A.A.) — Beriner Tagab- lat gazetesinin Romadaki muhabirine göre , Von Ribbentropun Ramada İtalyan dirijanlarile yapacağı görüş- meler pek az bir müddet sürecek ve ih- timal cumartesi günü nihayet bula- caktır. Berlin 26 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden: Alman Hariciye Nazir B. von Ribbentropun Romayı ziyaret ede» ceği haberi siyaset ve diplomasi maha- filinde büyük bir hayret tevlid etmiş- tir. Bu seyahatin Alman Harleiye Na- zırı ile Polonya sefiri arasında dün ya. | pılmış olan görüşme neticesinde karar. Jaştırılmış olduğu zannedilmekte idi. Resmi Alman mahafili ise, Alman ve İtalyan hariciye Nazırlarının görüşme. lerinin on beş gündenberi tasavvur edilmekte olduğunu beyan etmektedir. Bu telâki, her iki tarafın müteka- bilen yekdiğerinden malümat alması mahiyetinde olacaktır. Almanya ile İtalya, halihazırda mevzuubahis olan bütün meseleler ve bilhassa Macar ekalliyetleri meselesi hakkındaki nok- tai nazarlarmı teati edeceklerdir. B. Ribbentrop ile kont Ciano, bu me- seleler müvacehesinde iki memleketin takib edeceği müşterek hattı hareketi tayine çahşacaklardır. Mülâkatta tes- Nihat meselesinin de mevzuubahis ola- cağı söylenmektedir. Roma 26 (A.A) — Alman ajansı bildiriyor: Roma siyasi mahfilleri, B. Von Ribbentropun Romayı ziyaretinin Macar - Çek meselesindeki ihtilâflar. dan ileri geldiği hakkındaki şayiala- rı yalanlamaktadırlar, Ruzveltin nutku Amerikada mütareke günü parlak surette tesid edilecek Vaşington 27 — Amerika Reisicüm- huru B. Ruzvelt, büyük bir merakla beklenen nulkunu dün irad etmiştir. 'B. Ruzvelt 11 teşrinisani 1938 gününü mütareke yünü ilân edeceğini haber verdikten sonra demiştir ki; «Dünya- nin bü karışık zamanlarında, başka- larının hâklarına riayet etmek su- retile ve bütün milletlerin hüsnüniyeti ile sulha olan imanımızı göstermek için mütareke gününün parlak bir surette tes'd edilmesi icap eder. Amerika 7000 tayyare yaptıracak Bundan sonra Amerika hava kuvveti diğer devletlerinkine faik olacak Nevyork 26 (A.A.) — Nevyork He- rald Tribün gazetesinin yazdığına gö- re, Amerika hükümeti, Mili Müdafaa vesailinin arttırılması çerçevesi dahi- Minde, asgari yedi bin harp tayyaresi İnşasına ait bir program tanzim ve tat. bik etmek tasavvurundadır. Bundan maksad, Amerikanın hava kuvvetlerini Almanyanın ve diğer memleketlerin hava kuvvetlerile müst- Yi veya bunlara faik kılmaktaır, İngiliz m muhteliti 3 Avrupa muhteliti O Londra 26 — İngiliz muhteliti, bu- “gün Arse stadında Avrupa muhte» litni, hâkim bir oyunla ve bariz bir i | | İ | , İngiliz - Italyan itilâfının tasdiki Salı günü, Avam kamarasında istenecek Londra 27 — Kabine dün toplanmış- far. Bu içtimada, salı günü, Avam ka- marasından İngiliz - İtalyan itilâfının tasdiki talep edilmesine karar verilmiş- tir. Tokatta zelzele Tokat 26 (Akşam) — Bu sabah sa- at yedide dört saniye süren şiddetli bir zelzele olmuştur. Hasar ve nüfusça zaylat yoktur. Kudüste sükün feessüs etti Maamafih civarda çarpışma- lar devam » ediyor Kudüs 26 (AA). — Şehirde sükün tecessüs etmiştir. Nizam ve Asayiş hü- küm sürmektedir. Maamafih varoş- larda tecavüzler devam etmektedir. Filistinin şimal mıntakasında birçok hâdiseler zuhur ettiği haber verilmek- tedir, : Takdirname ile taltif edilen Vali, Kaymakam ve nahiye müdürleri Ankara 26 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti, İmar ve idare işlerinde faa- liyetleri görülen Yozgad Valisi B. Fevzi, Vezirköprü kaymakamı İhsan, Kavak kaymakamı B. Fazıl, Çınar kaymakamı B, Emin, Bilecik kayma- kam vekili B. Basri, Aralık nahiye müdürü B. İdris, Lâçin nahiye mü- dürü B. Kâzım ile Barto nüfus me- farkla 3-0 yenmiştir. İngilizler, iki golü! muru B. Yümnü, Muş nüfus kâtibi Hi dere engin dağlama, | * a Bir kamyon dereye yuvarlandı 45 yolcu bir talih eseri olarak kurtuldu Kamyon bir müddet bir ağa- ca takıldığından içindekiler kendilerini dışarıya atabildiler Giresun (Akşam) — İçinde 45 yol- Cu İle Karahisara gitmekte olan bir kamyon İkisu mevklinde Karınca yo- kuşlarında uçuruma doğru gitmeğe başlamıştır. O sırada talih eseri olarak kamyon uçurumun başında bir ağaca talıl- mış, fırsattan istifade eden yolcular kendilerini dışarıya atmışlardır. Kamyonun ağır olmasından ağaç yıkılarak kamyon dereye yuvarlanmış ve param parça olmuştur. Hiçbir yol- cuya bir şey olmamıştır. Yalnız atla- ma €snasında bazıları bacak ve kol- larından hafif surette yaralanmışlar- dır. Başvekil bu akşam Ankaraya dönüyor Başvekil B. Celâl Bayarın bu akşam eksprese bağlanacak hususi vagonla Ankaraya hareket etmesi muhtemel. dir. Ecnebi sefirler, * Ankaraya gidiyorlar Bir müddettenberi şehrimizde bulu- nan Amerika sefiri ve müsteşarı, İtal- ya ve Danimarka sefirleri dün akşam Ankaraya gitmişlerdir. Idam kararı Çatalcalı Hüseyini öldüren Ali idama mahküm oldu Bir müddet evvel Çatalcada Hü- seyin adında birini, yolunu beklemek suretile öldürmekten maznun Alinin muhakemesi dün ağır ceza mahke- mesinde bitirilmiştir. Maznun Ali şimdiye kadar cürmü- nü inkâr etmişse de, yapılan muha- keme neticesinde yol beklemek sure- tile bu cinayeti taammüden işlediği #abit görülmüştür. Mahkeme, Türk ceza kanununun 450 inci maddesine tevfikan Alinin idamına karar ver- miştir. Ölçü ve ayar işleri İktisad Vekâleti yeniden tedbirler alınmasına lü ördü Ankara 26 (Telefonla) — İktisad Vekâleti, ölçü ve ayar İşlerinin emni- yet ve selâmetle yürümesini temin maksadile yeniden bazı tedbirler a)- msağa karar vermiştir. Bu sene muh- telif mntaka ve merkezlerde, bilhassa Karadeniz ve Şark vilâyetlerinde ya- pilân teftiş ve tedkikler sonunda bu tedbirlerin alınmasına lüzum görül- müztür. Vekâlet alınacak tedbirler hakkın- da hazırladığı tamimi valiliklere gön- dermiştir. Alınması İstenen tedbirler arasın- da şunlar vardır; Kasaba ve köylerde yasak ölçü ve âletlerin ©lân kullanılmasının önüne geçilecek, ilk muayeneden sonra uzun müddet kullanılan âletlerin doğru- lukları aranacak, muayenesi yapılmı- yan âletlerin kullanılmalarının önü- ne geçilecek kasaba ve bilhassa köy pazarlarında nizami ölçü kullanan- lar tarafından elân Okka, arşın va- hidi kıyasilerine göre icra usuliyle alışveriş yapılmasına meydan veril- miyecek, mülki ve beledi teşkilât ta- rafından ölçü ve ayar işleri lâyık ol. duğu ehemmiyet ve kıymetle takib ve tatbik olunacaktır. Belediye zabi- tası, jandarma, muhtar teşkilâtının ölçü işlerini daha fazla benimseme- io lerine gayret olunacaktır, © (© Çekoslovakya Macar notasına cevap verdi Karpatlaraltı Rusyası Kabinesinde iki nazır istifa etti Prag 26 (A.A.) —B. Şvalkovski, Çe- koslovakyanın Macar notasına olan cerabını saat 18 de Macaristan orta el- çisi kont Vettsein'e vermiştir. Prag 26 (A.A.) — Çek mukabil tek- Jiflerinin noktaları ibtiva ettiği haber verilmektedir: 1 — Çek hükümeti, Münih anlaşma- larına göre ancak Macar ekalliyeti mev- zuubahis olabileceği ve etnik mahiyet- te diğer meselelerin müzakereden ha- | riç tutulması icab edeceği kanaatin. | dedir. 2 — Hükümet, Macar ekalliyetleri meselesini Almanya ve İtalyanın ha- kemliğine vermek hususunda muta. bıktır. 3 — Macaristana verilecek toprak- Jarın devri tarihile bu işe müteallik fenni meselelerin tesbiti de hakemle- re sit olmalıdır. 4 — Çek hükümeti bu devir muame- lesini hazırlamak üzere muhtelit bir Macar - Çek komisyonunun derhal teşkilini teklif etmektedir. Karpatlaraltı Rusyası Kabinesinde istifalar Prag 26 (A.A.) — Muhtariyeti haiz Karpatlaraltı Rusyası hükümeti erkâ- nından Dahiliye Nazırı B. Edmon Bâsinski ile Münakalât Nazırı B. Jül- yus Revay islifa etmişlerdir. Londra 26 (AA.) — Finansiyal 'Taymis, yazıyor: Münih müzakerele- rindenberi İngiltere ve Fransa hükü- metleri, müsaid zamanın hülulünde müzakerelerde bulunmak için hazır olmak üzere müstemleke meselesini, heyeti mecmuası itibarile, tedkik et- mekten hâli kalmamışlardır. Hususi bir müşkil, cenubu garbi Afrika meselesi yüzünden tahaddüs etmiştir. Çünkü Cenubi Afrika birliği bu meseleye büyük bir ehemmiyet at- fetmektedir. Iskân kanunun- da değişiklik Yeni Yöyiha Büyük Millet Meclisine verilmek üzere Ankara 26 (Telefonla) — Hükümet, | iskân kanununda mühim bazı tadil. leri ihtiva eden yeni bir kanun lâyi- hası hazırlamıştır. Büyük Millet Mec- lisine verilmek üzere bulunan bu pro- jeye göre serbes iskân suretile Türki- yeye gelmek istiyen muhacir ve mülte- cilerin pasaportları hükümetten yar- dım istememek şartile 'Türk konso- Josluğu bulunan yerlerde konsolosl0s- larımızın doğrudan doğruya vere cekleri göçmen vizesile Türkiyeye serbesçe girebileceklerdir. Bu gibiler, beraberlerinde 12,000 li- rayı tecavüz etmemek şartile eşya ge- tirebilecekler ve bunlardan gümrük resmi alınmıyacaktır. Futbol federasyonu as başkanlığı Ankara 26 (Telefonla) — Devlet Demiryolları baş müfettişi ve eski Ankara spor bölgesi başkanı B. Ziya Ateş dutbol dederasyonu a as başkanla. Macaristana devredilecek bir Macar - Çek komisyonunun teşkili isteniyor ların tesbiti için Merkezi Prag hükümetile müuhta- riyeti haiz Slovak ve Karpatlaraltı Rusyası hükümetleri erkânınm Ma- caristan ile yapılacak müzakereler meselesini görüşmek üzere akdetmiş oldükleri toplantıda Karpatlarallı Rusyası hükümeti erkânı arasında bir ihtilâf çıkmıştır. B. Basinski ile B. Revay, Karpatlaraltı Rusyasında bir plebisit yapılması fikrine muarız bulunuyorlardı. Halbuki Başvekil An- drej Brodi ile Nazırlardan Stefani Fensik, bu fikri kabule amade idi- ler. Nihayet Meclis, Macaristana Al- manya, İtalya, Polonya ve Romanya nın hakemliğini teklif etmeğe karar vermiştir. B. Şvalkovskinin Budapeşte hükü- metine vereceği notanın mutheviya» tı işte bu son karardır. Polonya - Çek müzakeresi Varşova 26 (A.A.) — Pragda Po- lonyanın Prag sefiri İle Çekoslovak hükümeti arasında cereyan etmekte olan müzakerelerin yakında müşte- rek hududu kati surette tesbit edecek bir itilâfa müncer olacağı tahmin edlimektedir. Bu itilâf o mucibince cerubdaki birçok komünler, Polon- yaya terkedilecek ve bu komünler için evvelce verilmiş olan karar hilâ- fına hiçbir plebisit yapılmıyacaktır. İngiltere ve Fransa müs- temleke işini görüşüyor Ayaiyipı bazı eski müstemlekelerile Belçika e omeoeyeia ve:Portekiz müstemlekesinden ir kısmının verilmesi düşünülüyor Tesviye sureti projesini ilham eden umumi fikir, Almanyanın Kameron ve Togoyu istirdad etmesi ve Porte- kize aid şarki Afrikanın bir kısmile Belçika Kongosunun, Tanganikanın Almanyaya verilmesi merkezindedir, İngiltere hükümeti, bu müstemleke- ler ahalisinin reylerine müracaat edilmesi ve müstemlekeler meselesin- de yapılacak her türlü fedakârlığın umumi tesviye suretinin ancak bir unsuru olması lüzumuna kali bulun- maktadır. Bursa yakınında bir kamyon devrildi Biri ağır olmak üzere 17 yaralı var Bursa 26 (Telefonla) Bugün Niğdeden Bursaya gelmekte olan ve içinde ekserisi çocuk 23 yolcu bu- lunan kamyon, şehire 23 kilometrede Dimbaz köyü civarında bir virajı ge- çerken devrilmiş ve bir hendeğe yu- varlanmıştır. Yolculardan biri çok ağır olmak ü- zere 17 yaralı hastaneye kaldırılmış- lardır. Yolcuların Niğdede iskân edilen Bulgar göçmenleri oldukları anlaşıl. mıştır. Niğdeden buraya iş aramağa geliyorlarmış. Kamyon ve yük arabalari için tarife Ankara 26 (Telefonla) — Ankara belediyesi, otomobil ve binek araba- ları gibi kamyon ve yük arabaları için de nakil tarifeleri hazırlamıştır. Yunan kralı Londraya hareket etti i Atina 26 (A.A.) — Kral saat 21,10 da Paris yolu ile Londraya hareket et-