28 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 28 Teşrinlevvel 1938 Japonlar Hankeunu İsealiMi tamamladılar! ». Japonya diğer devletlerin menafiini ihlâl etmiyeceğine dair teminat verdi Hankeu 27 (A.A.) — Saal 16 da Ja- pon kıtaları Hanriverin . munsabın » da Uçangda Hanyangda ve Japon im- tiyaz mıntakasında ayni zamanda ka- raya asker çıkarmışardır. Bu mın- taka, muhasemalın başlangıcından- biraz sonra sivil Japonlar tarafından tahliye edilmişti. Rahip Jacguinot ile ecnebi memur lar ve gazeteciler işgal kıtalarının Ja- pon imtiyaz mıntakasına girişlerinde bazır bulunmuşlardır. Japon zabitleri, sığınma mıntakası hakkında derhal rahip Jacgulnot ile müzakereye başlamışlar ve mıntaka komitesile teşriki mesai ederek mın- takanın bitaraflığına riayet edecekle- rine dair teminat vermişlerdir. Bu müzakerelerden sonra râhip Jacguinot, japon kıtalarının başına geçerek onlara mntaka dahilinde kılavuzluk etmiştir. Şehrin işgali, hiç bir müsademe olmadan tamamlan. mıştır. İşgal edilen mıntakalarda tam bir sükünet hüküm sürmekledir. Braış için beş şart Pekin 28 (A.A) — İyi malümdi alan mahafiler Japonyanın barış için aşa- ğıdaki beş şartı ileri süreceğini zan- netmektedirler. 1 — Mareşal Çan - Kay - Şekin ye- rine Uangçinguey geçecek ve Hoing- çin de Başvekil olacaktır. 2 — Japonya ile Çin arasında eko- nomik mesai, 3 — Cenup Çininin orta Çin hükü- metine kayıtsız ve şartsız mutavaatı, Japonyanın şimal Çindeki hususi menfaatleri tanınacaktır. Buna mu- kabil Japonya da barıştan sonra altı ay zarfında kıtaatını çekmeyi vaade- decektir, 4 — Japonyaya meselâ Tsingtau daki tahribat ve taşkınlıklar için taz- minat verilecektir. 5 — Kuomintano faaliyetine devam edemiyecektir ve her türlü komünist ve Japon aleyhtarı faaliyete nihayet verecektir. Japon kuvveti * Başkumandanlığı Tokyo 271 (A.A.) — Domei ajansın- Ingilterenin Amerikaya : hitabesi Lord Halifaks radyoda bir nutuk söyledi Londra 21 — Hariciye Nazırı lord Halifaks, dün akşam radyoa Amerika” lilara hitaben ira ettiği nutukta de- miştir ki: «— Bir ay evvel geçirdiğimiz ka- ranlık günlerde B. Ruzvellin müda- halesinin sulh için ne kadar faydalı olduğunu biliriz. Sizin de, bizim de dünyaya karşı mesuliyetlerimiz var- dır. Bitaraflık hakkında vazetliğiniz kanunları mevzuubahis etmiyoruz. Bi- ze karşı yaptığınız tenkidler, işleri- mize gösterdiğiniz alâkayı isbat eder, Bunlar gösteriyor ki Amerika ile İn- gillerenin kütleleri arasında Avrupa- nın sükünetini karıştıran cereyanlar hakkında esaslı bir ihtilâf yoktur. İngiltere, Fransa ile beraber, sulhü muhafaza için yapılması lâzım gelen her şeyi yaptığına kanidir.» Ankara radyo stüdyosu bu gün Ankara 27 (AA.) — Türkiye radyo istasyonu stüdyosunun açılışı yarn saat onda Ankara radyo evinin bü- yük sa'onunda yapılacaktır. Törene İstiklâl marşı ile başlanacak ve marş dinlendikten sonra hükümet namına mikrofon önünde bütün memlekete hitaben bir nutuk irad olunacaktır. Nutku müteakib Cümhur Başkanlı» ğmın filârmonik orkestrası tarafın- dan senfonik bir konser verilecektir. dan: Resmen bildirildiğine göre impa tor hanedanından general prens Hi. mekte bulunan Japon kuvvetleri baş kumandanlığına tayin edilmiştir. Tokyo 27 (A.A.) — Resmen bildiril diğine göre Japon kıtaatı, Hankeu, Çan ve Havyâma şehirlerini Tokyo sa- ati'ile saat 17,20 de tamamile işgal etmiştir. İngiliz sefirinin Japonyaya bir notası 'Tokyo 27 (A.A.) — Nişi gazetesi İngiliz sefiri Sir Rober Krejinin 26 ilkteşrinde Hariciye nezretine bir no- ta tevdi ederek Hankeunun sukutun- dan sonra Çindeki İngiliz hukuk ve menafline Japon hükümetinin naza- ri dikkatini celbetmiş olduğunu istih- baratına atfen yazmaktadır. Hong - Kong 27 (A.A.) — Cenubi Çindeki Japon kuvvetlerinin başku- maândanı general Furuşo erkânıharbi- yesinden binbaşı Matsutaniyi Kanton dan Hong - Kong valisine ve kara ve deniz kuvvetleri şeflerine tazimlerini bildirmeğe memur etmiştir. Söylendiğine güre, bu zabile veri- len vazife Hong - Kongda gizliden gizliye yapılan sulh müzakereleri ve Japonyanın himayesinde bir cenubi Çin hükümetinin kurulmasile alâka- dardır. Binbaşı Matsutani Japon ha- rekâtının münhasıran askeri bir hede fi olduğumu ve Çinlileri erzaktan mah rum bırakmak gayesini gütmekte ol- duğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, Japonyanın diğer dev. etlerin Omenfaatlarmı korumak için elinden geleni yapacağını, şimdi bu devletlerin hakiki maksatlarını anlamış olduklarını ilâve etmiştir. Binbaşı Matsutani, Havas ajansının muhabirine de beyanatia bulunarak askeri işgal tamam olur olmaz Japon yanın İngiltere ve diğer alâkadar dev- letlerle müzakereye girişerek müna- kalâtın tekrar tesisine muvafakat edeceğini söylemiştir. Bununla bera- ber bu müzakerelere neden ihtiyaç olacağını ve niçin ecnebi memleket- ler nezdinde teşebbüslerde bulunma- sı icap ettiğini tasrih etmemiştir. : Bulgaristanda kar fırtınası 12 kişi öldü, zarar ve ziyan ühimdi Sofya 21 (Akşam) — Son günlerde Bulgaristanda yağan karın 80 santi- metre irtifada olması * neticesinde Gabrovo kazasında 2000 ve Biçkin na- hiyesinde 10,000 dekar meyva bahçe- si harap olmuştur, Karın ağırlığından bütün meyva ağaçlarının dalları kıni- mıştır. Zarar ve ziyan hesab edilme- miştir. Kar üzerine Balkanlarda kurt sü- rüleri de hücuma geçmişlerdir. Filibe be kazasının Rasevets köyünde bir ço- banın balkanda kalan sürüsünden 160 keçiyi kurtlar yemişler ve 29 unu. da boğmuşlardır. Bulgaristanda soğuktan ölenler 12 olmuştur. Bunların dördü Türktür. Belgrad 21 (Akşam) İki gün evvel memlekette çıkan şiddetli kar fırtına-" ları insanca da zayiata sebep olmuş- tur. Gevgeli havalisinde yağan karın irtifa | metreyi bulmuştur, Yugoslav hudud muhafızlarından bir miralay, bir mülâzim, bir asker hududda kar içerisinde donup kalmışlar ve hudud muhafızı köpekler tarafından ölü ola- rak bulunmuşlardır. Diğer bir Yugos- lav hududunda kar fırtınasına tutu- lan bir yüzbasile üç askerin hayatları da zorlukla kurtarılabilmiştir. Alış veriş meselesinden kavga Şeshzadebaşında oturan Ahmed ve Celâl, bir alışveriş meselesinden kavga i 1 çı ile Ah-| n Fransız Başvekili Parise döndü Daladiye Marsilyadaki nutkunda beynelmilel Marsilya 77 — B. Daladiye bugün Radikal kongresinde söylediği nutuk- ta, bütün Fransaya hitap ettiğini kay dettikten sonra evvelâ beynelmilel politikadan bahsetmiş ve ezcümle de. miştir ki: — Münih anlaşmalarından doğan vaziyet, harbin önüne geçilmemiş ol. duğu takdirde doğacak olan vaziyete müreccehtir, Fransanın teslimiyeti mevzuubahis olamaz. Fransanın kuv. vet önünde eğilmiyeceği malümdur. Eğer Münihte bir ültimatom karşısın- da bulunsaydı, müsavi vaziyette mü. zâkere edemeseydi, milletin mukave- metine müracaat edilecekti. Münih eseri bir mantık hareketi olmuştur.» dirmiş ve nutkunu şu sözlerle bitir. miştir: Fransanın ne bir kurlarıcıya, ne de bir mukadderat adamına ihtiyacı vardır. Fransanın azmli işçilere ih- tiyacı vardır, Memleket bütün evlât- Jarının gayretile kendi kendini kurta- racaktır. Hürriyet namına, her Fran- sızdan zaman zorluklarının elzem kıl. dığı fedakârlığı istemek için kendi- mizde hak görüyoruz. Marsilya 27 (A.A.) — B. Daladier saat 16 da Marsilyadan hareket et- miştir. Şimali Filistinde askeri harekât mii Nesi deki evlerin tamamile yıkılması muhtemel Hayfa 21 (A.A.) — Şimali Filistin. de askeri harekât devam etmekle ve bilhassa Hayfada İngilizler eski Ku- düs şehrinde yaptıkları gibi hareket etmektedir. Bütün şehirde araştırmalar yapıl- maktadır. Bazı şüpheli şahısların sr gınabilecekleri Çarşı mahallesini sıkı bir kontrol altında tulmak imkânsız olduğundan, bu mahalönin tamamile yıkılması muhtemelidir. Kudüs 27 (A.A.) — Fevkalâde ko- miserliğin resmi gazetede inlişar eden bir kararnamesi ile önümüzdeki 6 ay içinde kabul edilen Yahudi mubacir- lerinin adedi 4620 olarak tesbit edil- miştir. Irakta yahudi aleyhtarliği büyüyor Kahire 27 (A.A) — Bağdattan bil. dirildiğine göre, İraktaki Yahudi aleyhtarlığı cereyanı gittikçe kuvvet- lenmektedir. Yahudi klübüne bir bom- ba atılmıştır, Üç Yahudi sokak orta- sında öldürülmüş ve iki Yahudi orta- dan kaybolmuştur. Araplar Yahudi mağazalarına karşı boykot yapmış- lardır. Türk Maarif cemiyetinin fevkalâde toplantısı Ankara 27 (Telefonla) — Türk ma» arif cemiyeti bugün Trabzon mebusu B. Hasan Sakanın başkanlığı altında fevkalâde bir toplantı yaptı. Cemiyet başkanı B. Refet Urfa cemiyetin çâ- Yışmaları hakkında izahat verdi. Bu izahat takdirle tasvip edildi. Nevyork sergisi dahili ve harici propaganda işleri Ankara 27 (Telefonla) — Nevyork sergisi hazırık komisyonu, relsi B. Salâhaddin Çamın başkanlığında top- Jantılarına devam etmektedir. Sergi- nin dahili ve harici propaganda işleri eski Tan başmuharriri B. Ahmet E- min Yalman tarafından fedvir edile. cektir. İngiliz terbiye ve deniz nazırlıkları Londra 27 (A.A.) — Deniz Bakan. Jığına Terbiye Bakanı lord Stanhope xwe onun D Y Almanyaya verilecek müstemleke meselesi İngiltere Avrupada tam sükün tesis tetikten sonra bu meseleyi görüşecek Londra 71 (A. A.) — Havas ajansı- nm muhabiri bildiriyor: Kabine, Çambörleyn tarafından çizilen yolu tamamile takib etmekte- dir. Çambörleynin plânı, şahsi temas- lara müsteniden Avrupada gerginli- | ğin izalesi için mümkün olan her ş6- ye baş vurmakla beraber memleketin müdafaa, kabiliyetini âzami hadde çıkarmaktan ibarettir, Gerginliğin izalesi için düşünülen çarelerin başında İngiliz - İtalyan #tilâfının tatbika - konması meselesi gelmektedir. Bu mesele, gelecek salı günü faaliyete geçecek olan parlâ- mentoya teklif edilecektir. Eski Alman müstemlekeleri mese- lesine gelince, bu meselenin halline mukabil Avrupada sükünetin indesi- nin temini lâzım geleceği söylenmek- tedir. Çünkü İngiltere ancak sükü- net kâfi derecede teessüs ettikten sonra bu hususta sarih müzakerelere girişmek istemektedir. Yeni tayin edilecek nazırların isim- lerinin gelecek hafta nihayetinden evvel ilân edileceği zannedilmemek. tedir, Amerika silâhlanmağa | Çek sendikaları devam edecek B. Ruzvelt yeni bir nutkun- da bunun lüzumundan bahsetti Nevyork 21 (A.A) — B. Ruzvelt, dün söylediği bir nutukta ezcümle şöyle demiştir: «İnsanlar, düşünmekte, meramını ifade etmekte ve Allaha dua eylemek- te serbes olmadıkça sulh olamaz. İk- tisadi ve içtimai kalkınmaya tahsis edilmesi lâzımgelen vesait ve mena- mesi lüzumunu izah etmiştir. Nevyork 21 (AA) — B. Ruzvelt, dün akşam söylediği nutukta, Ameri- nesile bulabilmesi için, her türlü me- saiyi sarfemeğe âmade olduğunu söylemiştir. Hatip, şu sözleri ilâve etmiştir: «Bütün bu söylemiş olduklarımı söylemekle Amerikan milletinin de- mokrasiye olan imanını yeniden ilân ve teyid etmiş oluyorum. Biz, millet- ler arasında sulhün teessüsü, sükü- nun hüküm sürmesi, mevcud mesele- lerin muslihane müzakerelerle halle- dilmesi ve bü bapta sarfedilecek gay- yetlerin birleştirilmesi için o çalışıyo- Tuz, Gerek hududlarımız dabilinde, ge- rek şahsi münasebetlerimde ayni ide- aller için çalışıyoruz; tâ ki, tecrübe saati hulül ettiği zaman demokrasi- nin düşmanlarına muvaffakıyetle kar- şı koyabilmesi imkânını bahşedecek yegâne kuvvet olan bu irade birliğini bulabilelim.» Ingiltere - Italya Misak gelecek ayın on yedi- sinde meriyete girecekmiş Londra YI (A.A) — Yorkşhayr Post gazetesinin diplomasi muharriri, iyi malümat alan İngiliz mahafilinde, Ankara 27 (A.A.) — rumu genel sekreterliğinden: Yaz çalışmalarının sonu âlmarak kurum merkez bürosu ile çalışma kol- ları Ankaraya dönmüşler ve Yenişe. Daimi bir komisyon teşkiline karar verildi Prag 21 (A.A) — Çkoslovak amele sendikalarının mümessilleri Pragda toplanarak bütün amele sendikaları mümessillerinin iştirakile daimi bir komisyon teşkiline karar verilmiştir. Bu sendikalar şimdiye kadar muh- telif siyasi partilere bağlı bulunmak- ta idiler, Esasen demokrat, sosyalist nasyonal, komünist, popülist ve kato- dik partilerine bağlı bulunan sendika» lar 15 gün evvel prensip itibarile bir tilâf akdetmiş bulunuyorlardı. Şim- di bu itilâfın çifçi ve mili ittihad par- tilerine, yani merkez ve sağ cenah pars lerine bağlı bulunan sendikalara teş- mili arzu edilmektedir. Hitler Şuşnigi ziyaret etmedi Berlin 21 (A.A.) — İyi heber alan Alman mahfüleri, Hitlerin Şuşnig” ziyaret ettiğine dair dolaşan sayla hakkında, Şuşnig rahatsız olduğu ci» hetle, bu haberin doğru olamıyacağı- nı bayan etmektedir. Şahab kabinesi istifa etti Beyrut Zi (A.A:) — Nazırlar ara sında çıkan ihtilâf üzerine Şahab ka- binsi istifa etmiştir. Fransanın Roma sefiri gele- cek hafta Romaya gidiyor Paris 21 (A A.) — Fransanın Ro- ma sefiri Fransova Ponse'nin cuma günü Parise gelmesi beklenmektedir. Sefir, o gün Hariciye Nazırı Bone ta- rafından Kabul edilecek ve gelecek hafta zarfında Romaya gidecektir. İspanya ve Çin sefirleri Bir müddettenberi şehrimizde bu- Tunan İspnaya ve Çin sefirleri dün akşamki ekspresle Ankaraya gitmiş- lerdir. Bir eli koptu Fındıkhda Şakir isminde bir ş0- för, idaresindeki kamyonla, bozuk bir “kamyonu yedeğine alıp çekmekte iken kömür amelesinden Mahmud, kamyonu çekecek halatları muayene etmek istemiş, bu sırada. bir eli ha“ Jatla bir demir parçası arasında $i* kışarak kopmuştur. h Yaralı Beyoğlu hastanesine yati- rılmıştır. Kazada kimsenin sun' ve taksiri bulunup bulunmadığı araştı rılmaktadır. d hirde Kâzım Özalp caddesinde 1/5 nu.| <a maralı kurum merkezinde çalışmala» ra yeniden başlamışlardır. Liselere alınacak parasız yatılı talebeler Ankara 72 (Telefonla) — Bu sene İiselere alınacak parasiz yatılı. talebö- ler için açılan müsabaka imtihanın neticesi bugün belli olmuştur. Hazır. riste üdürlük ÖLÜM Şehrimizin maruf Cam tüccarlarındai SİON Biraderlerin valideleri bayan CLARA SİON vefat etmiştir. Cenaze merasimi bugü saat MW de Beyoğlunda Yüksek Hendekteki KENESSET İSRAEL Sinagosunda yapıla” | cağmdan arzu edenlerin merkür saatti bulunmaları ve işbu İânm davetiye