28 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Doğanspor ve Yamanlar takımları | so, arasındaki maçta bazı hâdiseler oldu. de a TE > AM ER ME ığanspor, Yamanlarspor takımları ve İzmir (Akşam) — Bu hafta yapı- Jan lig müsabakaları, bazı hâdiselere sebebiyet vermiştir. Demirspor - Ateş- &por takımları arasındaki müsabaka, hakem B. Esad (Yamanlar) ın ida- resinde yapılmış, (4 - 0) golle Ateş- 8por takımı galib gelmiştir. Birinci devre (2-0 golle bitmiş, ikinci dev- reğe dahâ iki gol atan Ateşsporlular, Demirspor takımı oyuncularına göz açlırmıyarak çok güzel oynamış ve haklı bir galibiyet elde etmişlerdir. Demirspor takımının zayıf halde bulunduğunu işaret ederek günün mühim müsabakası Doğanspor ve Yamanlar spor müsabakasının izaha- ına geçelim. Hakem Mustafa gelme diği için B. Baha Konuralp'ın idare- #inde yapılan bu müsabaka, (2-1) Doğansporun lehine neticelenmiştir. Hakemin, maçı iyi idare €dememesi | Yüzünden Oyunculardan sonra tri- bündeki seyirciler arasında da gürül- tüler olmüş, işe polis müdahale ede- Tek milessif bir hâdiseye meydan ver- Mmemiğtir. Ajanlardan hiç biri de sahada bu- Yunmuyordu. Her iki takım, en küv- Vetli kadrolarile sahaya çıkmışlardı. Beri başlıyan oyunun ilk devresi ta- Mamen Doğansporun ağır tazyiki Altında geçmiştir. İkinci devrede hakemin hatalı sa- Ylan müdahaleleri o görülmüştür. 13 üncü dakikada Yamanlar sağaçı- â, bir gol kazandırınca Doğansporlular 24 üncü dakikada beraberlik ve 42 nci dakikada galibi” iz golü atmışlardır. Yamanlar spor- Oyuncular, bu golü ofsayd telâkki genişler, hakemin okararsızlıkların- an sinirlenen oyuncular birbirine ler ve bir aralık kavga, tribün- lerdeki seyircilere sirayet elmiştir. Hatta kavgalar, soyunma odalarına devi etmiştir, Lig müsaba- hakem lisansları tedkik ederken tatsız bir şekilde geçmiş, oyun 2-1 Doğansporun galebesile sona ermiş- tir, Atletizm müsabakalari Lig maçlarından evvel bölge atle- tizm birincilik müsabakaları yapıl. mıştır. Neticede 78 puanla Üçokspor birinciliği, 73 puanla Alsancak ikin- ciliği, 20 puanla Yamanlarspor üçün- cülüğü kazanmışlardır, Atletizm mü- sabakaları, bu yıl mevsimsiz yapıldı- ğı için alâkasız geçmiştir. Bu itibar- la alınan dereceler düşük olmuştur, Müsabakaların neticeleri şunlardır; 100 metre sürst: Üçoktan Fahri birinci, Alsancaktan Fethi ikinci, Üçoktan Nihad Üçüncü, 200 metre sürat: Üçoktan Fahri birinci, Alsan- İ caklan Fethi ikinci, L&tfi üçüncü, 400 metre sürat: Üçoktan Fabri bi- rinci, Alsancaktan Lütfi ikinci, Üçok- tan İbrahim üçüncü, 800 metre yarı sürat: Demirspordan Ali birinci, Üçoktan Kemal ikinci, Şevki üçün- cü, 110 metre manialı: Alsancaktan Suha birinci, Üçoktan Hüseyin ikin- ci, Üçoktan Şefik üçüncü, 1500 met. re yarı mukavemet: ye Ali birinel, Üçoktan İb: ikinci, Kemal üçüncü, 5000 metre mukave- met:. Yamanlardan Rasim birinci, 10,000 metre mukavemet: Yamanlar- dan Rasim birinci, yüksek atlamada; Alsancaktan Suha birinci, Üçoktan Adil ikinci, Fahri üçüncü, . sırıkla yüksek atlama: Alsancaklan Suha birinci, (eirid ve gülle atmada, tek adımda da aynı genç birinci), üç adımda Üçoktan Vedad Siyri birinci, Alsancaktan Suha ikinci gelmişler- dir. 4X100 metre bayrak yarışını Al sancağın Suha, Fethi, Doğan, Lütfi takımı kazanmıştır. 4X400 bayrak yarışım da Üçokun Fabri, İbrahim, çavuş ve Adilden mürekkeb takımı kasanmıstır Bekmlas Ağeiikikin © (Balkan kupası) neden devam simedi? ada toplanan kongre- dört federasyon da hüsnü niyet göstermişti Sofyadan aldığımız bir haberle (Balkan kupası) İsmi altında organi- ze edilen turnuanın artık tamamile tarihe karışmak üzere bulunduğunu öğreniyoruz. Balkanlar arası futbol temasını arttırmak için tertib olunan bü turnuanın bu âkibete uğraması her halde arzu olunan bir şey değildi. Bulgar federasyonunun teşebbüsü üzerine evvelki sene Sofyada Balkan kupasi kongresi toplanmıştı. Beynel- milel bir turnuanın ortadan kalkma- mevzuunun öhemmiyetine binaen bu kongredeki vaziyet ve haleti rü- hiyeden biraz bahsetmek faydalı olur kanaatindeyim. Mevruubahis kongrede federasyo- nümüz, Ankaradaki yeni ve modren stadında bu turnuayı 1938 senesinde tertib edeceğini bildirmiş ve iyi niye- tini isbat etmişti. Bulgar federasyonu, turnuanın de- vamını en çok arzu edenlerden biri bulunuyor ve turnuayı her zaman Organize edebileceğini ileri sürüyor- du. Romanya federasyonu, merkezi Avrupa ile olan sıkı ve yakın temasi- ni kaybetmemek şartile bu turnuayı, muayyen tarihlere münhasır olmak şartile organize etmeğe razı idi, Yunan federasyonu, kongreye, dö- iz tekayyüdatı dolayısile murahhas göndermemiş, Bulgar federasyonun- dan bir zatı teykil elmişti, Yunan f6- derasyonu 1937 organizasyonuna ta- Upti, yalmz döviz tekayyüdatı dola- yısile bazı kayıdlar ve şartlar koy- muştu, Yugoslav federasyonu Balkan ku- pasını terktemiş bulunuyordu. Ve o tarihten itibaren de iştirak etmiye- ceğini bildirmiş bir günlük bir çalış- ma İle, yeni bir nizamname tesbit ve İlerideki programı tanzim eden kongre Yugoslav federasyonunun İş- tirakini temin etmek için teşebbüse karar vermişti, Yalnız bu arada ilk organizasyona talib olan Yunanista- nın talepleri, kabili hal görülerek nazarı dikkatten uzak kalmıştı, İşte, Yunan federasyonunun ilk nazarda halledilebilecek gibi görülen ve bilhassa döviz tekayyüdatını alâ- kadar eden kaydü şartları yerine ge- lemeyince ilk organizasyon yapıla- madı ve bu da olmayınca ve diğer fe- derasyonlar da teşebbüse geçmeyince (Balkan kupası) fiilen tarihe intikal etmiş oldu. Kongrede temsil edilen dört fedo- rTasyonun yukarıda kısaca anlattı- fım, hüsnü, niyetlerine rağmen tur- nua maalesef yaşıyamamıştır. Kupayı, en son sahibi olan Roman- ya federasyonunun “elinden almak için son bir gayret sarfeden Bulgar federasyonunun bu son teşebbüsü belki bu tumua fikrinin yeniden kö- Tüklenmesine vesile olabilir, Aksi hal- de iki milli takımın yapacağı iki maç tarihe intikal eden kupanın en son sahibini tayin edecektir. Ulvi Yenal Trikolorul Rumen takımı bugün şehrimize geliyor Cumartesi Şişli, pazâr Pera! ile karşılaşacak 'Trikolorul Rumen takımı bugün şehrimize geliyor. Cumartesi Şili, pazar Pera İle karşılaşacak. Roman- yanın Ünirea Trikolorul takımı Cüm- huriyet bayramma tesadüf eden ta- til günlerinde iki maç yapmak Üüze- re bugün Romanya vapurile şehri- mize gelecektir. İstanbul lig maçlarmın her hangi bir şekilde tehir edilmesini münasip görmiyen spor mıntakası Rumen ta- kımı ile federe klüplerimizle karşı- laşmasına müsaade etmediği için Ru- menler şehrimizde federe olmıyan klüplerle karşılaşadaklardir. Yapılan anlaşmaya göre Trikolorul di ll r k illa Si kai Geçmiş zamanlar Bağdad şimendiferine aid bir hatıra Anadolu şimendiferlerini Bağdada kadar temdid etmek Abdülhamidin en büyük emellerinden biri idi. Halbü- ki bu hattın askerlik ve iktisadiyat noktai nazarından bizim için hayırlı ve faldeli olacağına kail olan Çarlık dip- 1omatları türlü entrikalar ile bu işin busule gelniemesine (çalışıyorlardı. Anadolu şimendiferinin inşaatı ve İş- Jetilmesi imtiyazını almış olan Alman- yalı sermayedarlar - Moskoflara rağ“ men Bağdad yolunu da yâpmağa ta- dip olmuşlardı. Padişah bu teklifi mem- nuniyetle kabul etti. Ancak ihtiyata riayetle her ihtimale karşı bu hattın tesisini ve işletilmesini yalnız Alman- lara bırakmamak ve ayni zamanda 'Moskofların entrikalarile Almanların teşebbüslerini sektelendirmekten vika- ye eylemek -arzusile bu işe Fransız ser- mayedarlarını da dahil etmek istemiş idi. Padişâhın arzusuna hizmetle hepi» miz çalıştık çabaladık Fransızların Al- manlar ile yarıyarıya sermaye koya» rak bu işe girmeleri hakkında esas iti. barile muvafakatlerini temin ettik. Fakat Fransızların Almanlar ile anlaş- mak üzere bir itilâf yaptıkları Petres- bugda işitilince Fransız sormayedar- ların bu işten vaz geçirilmelerini Fran- sa hükümetinden musırrane taleb et- mek ve Hariciye Nazırı Delkaseyi Si- kıştırmak üzere Rusya Hariciye Nazırı kant Lamzdori Parise gelmekte oldu- guna dair Abdülhamidin aldığı bir ha» ber münasebetile endişelendiğini ve Lamzdorfun teşebbüslerini behemehal akamete uğratmanın çaresini bulmak- lığımı sureti mahsusada benden bek- lediğini saraydan telgrafla bildirdiler. Vakıâ Lamzdorf iki gün sonra Parise geldi. Gerçe Moskof diplomatları bir seneden evvel Fransızları bu işe sok- durmamak için bütün nüfuzlarını is. timal etmiş oldukları ve Hariciye Na- zırı Delkase Rusyaya pek meyyal bu- Tunduğu halde Bağdad şimendiferinin vereceği külliyetli kâra tama eyliyen Fransız sermayedarlarını kandırmak mümkün oldu. Meclisi mebusanda irad edilen bir Suale cevaben Delkase Fransalı &er- mayedarların Almanlar ile nafi müte- savi şartlar ile Bağdad şimendiferi işi. ne İştirakleri Fransa hükümeti tara- fından kabule şayan görüldüğünü itira» fa mecbur edilmişti. Fakat muahha- ren Almanyalı sermayedarların en bü- şında bulunan Doyç Bank tamaa düş- tü; mütesavi şerait meselesinde ve ehemmiyetçe ikinci derecedeki bazı maddeler hakkında inad ve ısrarla uyuşmıyarak müzakeratı keşmekeşe düşürmüştü. Lamzdorf işte vaziyet bu halde iken Parise gelip ve Delkâseyi kadnırıp «Almanların bizim istediği. miz şeraiti mütesaviyeye müvafakat etmiyecekleri anlaşıyor. Bunun üze- rine Fransa hükümeti kendi sermaye» darlarına bu işe işlirak etmelerini tay«- siye etmiyecektir, girecek olanlar olur- sa hükümetlerinin muavenetlerine mazhar olmıyacaklarını bilmeleri 1â- zım gelecektir» mealinde meclisi vü kelâdan bir kararname istihsalile icap edenlere tebliğ ettirdi. Almanlar ile Fransızların araların. da esas itibarile hasıl eltikleri itilâfın katiyyen bozulması hakkında Fransg hükümeti tarafından bir karar ittiha- zıni da Lamzdorfun Delkaseden istiye- bayramınm birinci cumartesi günü saat 15 de gayrifedere klüplerin şam- | piyonu Şişli ile yapacak ve bu karşı- | laşmayı Adnan Akın idare edecektir, Rumen takımı ikinci maçını bay- , ramın İkinci pazar günü sabahleyin | saat 10,30 da ecnebi takımlara karşı | çok muvaffakıyetli maçlar çıkaran Pera ile yapacak ve bu maçı Şazi Tez- can idare edecektir, il Rumenler pazar günü saat 16 da memleketlerine avdet edeceklerdir. Sipahiocağında atlı mani müsabakaları Sipahi Ocağı tarafından tertib edi- Jen atlı mâni» müsabakalarının so- İ#umndusu havanın bozukluğu yüzün- den göçen hafta yapılamamıştı. Mü- sabakalar önümüzdeki pazar günü ceğini işittiğim halde talimata ter- fikan hemen Hariciye Nezaretine mü- racaat etmeyip ekserisi tanıştığımız ve görüştüğümüz dostlarımdan Olan ser- mayedarlar ile temasa geçtim ve Bağ» dad hattının inşaatından ve işletilme» sinden şirkete terettüp edecek külli. yetli kârın miktamna dair mütehassıs- ların gösterdikleri rakamları mübalâ- galıca olarak dostlarıma bildirdim. Sermayedarlar Rüsların gönlünü hoş etmek için buişe girişmekten hasıl olü- cak menafli feda etmeğe razı olmuyor- lardı, Gidip Delkaseyi ve Maliye Nazi- rını Lamzdorfun arzusuna uymaları- hın önünü almağa çalıştılar. Diğer ta- raftan bende gerek Delkase nezdinde ve gerek Fransızların behemehal işti. rakini iltizam eden Maliye Nazırı nez- dinde müessir teşebbüslerde bulun. dum ve Doyç Bank'ın tamahkârlıkla müşkülât göstermesinden dolayı güzel bir işi tehlikeye düşürmek ve Fransa sermayedarlarını mühim bir kârdan mahrum etmek caiz olmadığı gibi bize Rusyaya mümaşatle Türkiyede iş yap- mak istemediğiniz zannını vermenizde politikanıza uymaz itikadındayım. Bu yoldaki muamelelerinizle bizdeki ik- tisadi ve mali vaziyetinize halel vere- ceğinizi düşünmeniz lâzım gelir» de- dim. Gerek dostumuz olün sermaye- darların ve gerek benim defaatle icra ettiğimiz teşebbüsatın tesiri ile Fran- sa hükümeti Lamzdorfun arzusu veğ- hile esas itilâfın bozulmasına karar vermedi, Yalnız Almanlar tarafndan şeraiti mütesaviyeye müteallik teklif. lerin kabulüne tslik ile müzakerenin tehirini tavsiye etmekle iktifa etti, Fransızlarla Almanlar arasında te- kevvün eden ihtilâf Doyç Bank'ın hem şirket reisliğine ve hem de müdürlüğe birer Alman Koymak istemesi keyfiye- ti idi. Bu ibtilâfı ortadan kaldırmak is- tedim. Eğer müdürlüğe bir Fransız ges tirilirse ve yahud müdürlüğün ihdasın. dan vaz geçilirse Fransızların Alman. larla uzlaşmaları mümkün olacağını ve bu ihitlâf hakkında sureti hususi. yede tarafımızdan tavassut icra edile- cek olursa kolayca her iki tarafın ara- ları bulunabileceğini anladım ve padi. şaha arzettim. Amma bu tarihten son» ra bu mesele hakkında bana İstanbul. dan hiç bir emir ve talimat gelmedi. Almanya sefaretinin icra ettiği tebii. gatın tesirati ve Doyç Bank vekilleri. nin ilkaatı ile Sultan Abdülhamidin Fransızları teşrik hususunda isrardan vaz geçtiğini sonradan haber aldım. Salih Münir Çorlu Mütekaid Büyük elçi* İki çocuk buldukları dinamit. © leoynarkenağır yaralandı İzmir (Akşam) — Urlada İskele mektebinde okuyan şoför Şabanoğlu Hamdi ve Mehined adlarında iki 0 cuk, meklepten evlerine giderlerken Urla tâhaffüzhanesi yolunda bir di- namit bulmuşlar ve bu korkunç si- lâhı kurcalarken ateş aldırmışlardır. Hamdi ellerinden, Mehmed de ayak- larından ağır sufette yaralandıkla- Tenda tedavi için İzmir Memleket hastanesine kaldırılmışlardır, Dina- mitin nereden geldiği tahkik edili- . 1132 109 64 D3E Va, 448 6231158 1452 İdarehane: Babıli civan Acunuslak sokak No, 8 1743 184