28 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

/KŞAMDAN AKŞAMA Spor hünerciliğinden bilfiil spora... Bazı binaların çatlakları vardır ki, İçinde oturanlardan ziyade sokakta- kiler görür. Bazı hastalıklar vardır ki, bizzat benzi sararandan fazla ya- bancı bir nazar tefrik eder. Sanırım, 8porumuzun da rahatsızlığı, her gün bu işle hercümere olanlara kıyasla, bu işe yabancı insanlar teşhis edebi- lirler, Bir vücut tasavvur ediniz: Yalnız İki uzuv şişkin, kuvvetli... Ötekilerin kimi hasta, kimi sıska, kimi bir ceni- Dinki gibi, teşekkül bile etmemiş... Sporumuzu da buna benzetiyorum... İsmi anılınca akla hemen kalın ba- caklar geliyor: Futbol! Bir de kalın ense: Güreş, : Son senelerde atçılığa, denziciliğe biraz gayret sarfetmek istedik, Fakat daha neler olması lizun ki bizde yok... Üstelik, o diğerleriyle tenasübsüz gayri tabii şekilde büyüyen uzuvlar, klübeülük ihtiraslarile bazı hastalık. lar arzediyordu Güneş klübünün, kendine, — bir ağacın muntazam, inkişafını temin edecek budamaya benziyen — bir ameliyat yaptığını öğreniyoruz: Faz- la büyümüş kısımları artık işletmiye. cek. — İçtimai klüb olmakta devam edecek; tenis, goli, atçılık atıcılık, | kara ve deniz acvılığı, dağcılık gibi en çelimsiz kısımlarını muhafaza ey- | liyecek; onlar üzerinde çalışacak. Lâğvedilen şubeler mutalea edilir. | se. Bilhassa futbol ve güreş mahdud | miktarda gençleri sivriltmek ve hü- | nerlerini para mukabili seyrettirmek | karakterinde olanlardı. | Bundan sonra Güneş muayyen in- | sanlara marifetler yaptırıp başka- | larına seyrettirmek evsafındaki İki belli başlı ve memlekette salgın ha- | lindeki spor şubesinden (ayrılarak, herkesin hevesine, meyline göre ya- pabileceği, cidden teşvike muhtaç kı- sımlara bütün gayretini sarfedecek demektir. Sporumuz, futbol, güreş gibi kı sımları devleştirip ötekileri cüce bıraktıkça bir nevi canbazlık halini alıyor. Biltüil iştirak eden 11, haydı haydı 22, 44 kişi. Bunlar etrafında ön binlerce meraklı, seyirci, dediko- | ducu, naracı, komisyoncu, spor siya- setçisi... Yalnız bu şubelere dayanan spor, teşvike lâyık değildir. Bütün çağlar- daki insanların, yüz binlerce insanın iştirak edebileceği spor şubelerini teşvik yolunu tutmak gerekti. Eğer Güneş, bu düşüncelerle hare- ket elti de, samimi surette nümüne olmak istiyorsa, (tabii futbolü, güreşi terketmek diğer klüblere tavsiye edi- lemez; fakat ihtirasından ayrılmak edilir!) Güzel bir ders!.. Sopr, bir kaç yüz beden hünereisi- nin, ve o kadar da lâf ebesinin inhi- #arından çıkarıp bütün halka mal €dilmeli... (Wâ - Nü) Bahçede bulduğu cisim pat- ladı, kol ve başından yaraladı Üsküdar Bağlarbaşında oturan Ha- Mi isminde bir rençber, o civarda Ha- lihdin bahçesinde çalışırken eline fi. #eğe benzer bir şey geçmiş, bunu fir- lâtıp yere attığı bir sırada patlıyarak kol ve başından yaralanmıştır. Yaralı Zabıta tarafından hastaneye kaldırıl- Miş Üsküdar adliyesi de tahkikata el- muştur. | kat kayıtlıdır, Son tasfiyedenberi ge- ŞEHİR HABERLERİ Avukatlar kanunu Baroda hazırlık yapılmasına başlandı Yeni Avukatlar kanunu, kânunu- evvel iptidasından itibaren meriyet mevkiine girecektir. Kanunun tatbi- katı için yapılacak hazırlıklar etra- fında İstanbul barosu reisi B, Hasan Hayri dün bir muharririmize şunları söylemiştir: — Yeni kanun, kKânunuevvelin bi- rinde meriyet mevkine giriyor. Ru ka- nun mucibince barodü mukayyed avu- katlar için yeniden bir lâvha hazırla- nacaktır. Bu lâvhays dahil bulunan avukatlar toplanarak yeni bir idare meclisi seçeceklerdir. Bu idare meclisi iki nam altında vazife görecektir, Meclis, yeni, kanun hükümlerine göre idari işlerle meşgul olduğu za- man <İdare meclisi, namı altında çalışacak, her hangi bir şikâyet veya | cezai bir talebi tedkik ederken «Disip- lin meclisi. ismile vazife görecektir, Gene yeni kanun mucibince avu- | katlar için bir asgari Ücret tarifesi tanaim olunacaktır, Yeni kanun, Disiplin kisinden daba geniş bi. iy mektedir. Bu suretle meclis, Azayı da- ha sıkı bir mürakabe altında bulun- duracaktır. Mesleğin icaplarile kabi- | Ji telif olmıyacak hareketleri tesbit edilecek âza, Disiplin meclisinin kara- rı ve Haysiyet divanının tfasdikile | barodan çıkarılacaktır. | Hâlen İstanbul barosunda 661 avu- | çen beş sene zarfında baroya yeniden 183 âza kaydolunmustur. Mevcud âzüs nın sekizi kadındır. Halk bankası 15 İkinciteşrinden itibaren faaliyete geçecek Merkezi Ankarada olmak üzere te- şekkül eden, esnafa kredi temin ede- cek Halk bankasının İstanbul şubesi- ne aid hazırlıklar tamamlanmıştır. Sandık, Postahane civarında eski Sa- | nayi ve Maadin bankası binasında açı» | lacaktır. Banka, 10 ikinciteşrinde fa- aliyete geçecektir, Bankaya İktisad Vekâleti, Vilâyet, Belediye ve Ticaret odası hissedar ola- rak iştirak edecekler ve banka bir | anonim şirketi halinde idare edile- cektir. Banka, küçük esanfa yardım etmek üzere derhal faaliyete geçecek- tir, ———— i Gayrimübadillere hazine İ bonosu tevzii tesri edilecek İ Gayrimübadiller tarafından yapılan birçok müracaatler üzerine Gayrimü: | badiller cemiyetinin Maliye Vekâleti. | ne mürücaal ederek, mütebaki istih- kaka mukabil verilecek hazine bono- larının tevgiinin Lesriini rica ettiğini yazmıştık. Haber aldığımıza göre, Maliye Ve- kili B, Fuad Ağralı bu müracaati iyi karşılamış ve hazine bonosu tevzli işi- nin tost vistir, (pi e Şikâyetler Otobüsler gayrimunta- zam şekilde işliyor Dünyanın her tarafında oto- büslerin seyrüsejeri bir nizama tabidir. Muayyen bir saatte kal kar, muayyen bir zamanda gi- deceği yerde bulunur. Belki biz- de de hareketler saatle tanzim edümiştir. Fakat muvasalat 80 ati katiyen muayyen deği. Her giin ayni saatte bindiği- niz otobüs sizi mutlaka beş on dakika farkla gideceğiniz yere götürüyor. Sabahları otobüs fazla servis k için şehir içinde da - şolları korkunç bir süratle geçiyorlar, fakat saat on birden sonra bu otobüslerin süratli git- tiği pek az görülüyor. Durak yer- lerinde uzun müddet yolcu bek- lenir, biletçiter - seyyar (satici- lar gibi - yolcu bulmak için ba - girıp dururlar. Çok deja gidece- ğiniz yere tramvay daha evvel gider. Bühassa belediye nizamlar na riayetsizik had bir hal al muğtır. 24-10-938 pazartesi sabahı sa al 8,45 te Şişliden hareket eden 3470 numaralı otobtis de mutat şekilde yolcu topladıktan sonra Taksime kadar geldi, orada ben- zin almak üzere durdu. İçinde bulunan kontrolöre, bu şekl hareketin yasak olduğunu hatırlattım. — Belediye menetti ama yapalım idare ediyoruz!, Diye cevap aldim. â Tabii bu hale bütün otbüs halkı sinirlendi. Eminönüne ge- linceye kadar münakaşa ve pa- tırdı halinde devam elti, Ve Emin önüne saat 9 da gelmesi lözım gelen otobüs 10 dakika geç kal- dı. Her türlü iş-aahibi için bir dakika bile olsa kıymetlidir. Belediye otobüsçülere milsag- de verirken muhakkak ki hal kın nakil vasıtasına olan ihtiya» cımi düşünmüştür. Halbuki oto- büsçüler para kazanmak için ça- liştyorlar. Halkın menfaali ve be- lediyenin. emirleri hiçe sayılıyor. Şişlide: Ahmet Şükrü n8 İki hırsız yakalandı Çakır Vahan Uzun İsak 15 gün evvel Galatada Mahmudiye Caddesinde A, E. G, elektrik deposun- da şef Tomasın asıl: caketi cebinden cüzdanı çalınmıştı, Cüzdanda 6090 lira vardı, Polis ikinci şube üçüncü kısım memurları tarafından yapılan araş- tırma neticesinde cüzdanı çalan Sa- bıkalı Çakır Vahan ve Uzun İsak ya- Yıktırma işi Belediye yeni teşkilât yapmağı düşünüyor Eminönü istimlâk sahasındaki bi- nalardan bir kısmı bir müleahhide ihale edilerek, bir kısmı da itfaiye ve- saitile yıktırılmıştı. Binalar içinde bazısının enkazi, müteahhidlerin rağ- betini celbetmiyecek mahiyette oldu- ğundan, Belediye bunları yıktırmak hususunda müşkllâta uğramıştı. Eminönü İstimlâk muameleleri, Be- lediyenin İmar münasebetile yapaca- gı istimlâk işlerinde bir tecrübe ma- hiyetinde olduğundan, Belediye şehir plânının tatbiki. sırasında istimlâk edilecek binaların yıktınlması işini kolaylaştırmak için bir tedbir almak fikrindedir. Bunun için istimlâk neti- cesinde yıktırılacak binaların bir mü- teahhide verilmiyerek Belediyenin | hususi bir teşkilâtile temin edilmesi düşünülüyor. Bu tesisat ya itfaiyeye bağlı olacak, yahut müstakillen çalı- şacaklır, Dünkü hava tazyikı Yeşilköy Hava rasad merkezinden aldığımız malümata göre, dün yur- dun hemen her tarafında hava kapalı ve kısmen yağışlı gçemiş, rüzgür ce- | nup istikametinden esmiştir, İstanbulda hava bulutlu geçmiş, rüz- gâr cenubu garbiden saniyede beşle yedi metre arasında bir süratle esmiş- | tir, Dün saat 14 te hava tazyiki 761,2 milimetre olarak kaydedilmiştir. Dün en yüksek hararet gölgede 19,6, en düşük sıcaklık ta 13,9 derece olarak tesbit edilmiştir. 123 çeşme Sular idaresi yeniden beda- | va çeşmeler açtı Kırkçeşme sularının kapatılma- sından sonra Sular idaresi şehrin ! muhtelif semtlerinde birçok meccani Terkos çeşmesi açmıştı, 937 senesinde tesis edilen çeşmelerden başka 938 se- nesi içinde de 100 çeşme açılmış ve bunların suları temin edilmiştir. Bundan başka daha 16 çeşme yapıl- mışsa da bu çeşmelere henüz su ve- rilmemiştir. On güne kadar bunların suları da temin edilecektir. | Bundan başka yedi camiye de ayrı- i ca Terkos suyu verilmişlir. Bu suret- le Sular idaresi geçen kânunusaniden itibaren şimdiye kadar 123 meccani “Terkos çeşmiesi tesis etmiştir, Eminönü Halkevi binası Eminönü Halkevine ilâve edilecek ye- ni bina için toprak kaldırma ameliyo- sİ tamamlanmıştır. Yeni binanın te- meli bugünlerde atılacaktır. Ancak elde bulunan tahsisat ile hazırlanan | plâna göre bütün binanm inşasına im- kân görülemediğinden, binanın bir kısmı tamamlanacak, mütebaki kr sım için de ayrıca tahsisat ayrılacak» | tır. sarmananansssssess ss san kalanmışlar ve suçla; etmiş- lerdir, Çaldıkları paranın bir kısmı meydana çıkarılmıştır. Tahkikata de- vam ediliyor. — 2 — Bay Amca konservatuvarda ama Çocuklerimiz oyun bilmiyorlar... Geçenlerde bir ilk mektebe uğra- dım. Çocukların teneffüs zamanı idi. Bahçede oynuyorlar. Dikkat et- tim. Bütün oyunları benim, hattâ babamın, hattâ büyük babamın za- manından kalma şeyler... Kovalama- ca, köşe kapmaca, «elbende.» , ebir- dirbir» , «seke seke ben geldim!» oyunları... Bir çocuk grupuna yaklaşarak sor- dum; — Siz başka oyunlar bilmez misi- niz?... Biri cevap verdi: — Biliriz... — Meselâ ne oyunları bilirsiniz? — Zıpzıp, «uzun eşek» , - bu oyun birdirbirin başka şeklidir - körebe kaydırak, hırsız polis... Ve Çocuk bundan başka oyun sa- yamadı. Halbuki onun söylediği oyunların hepsini ben biliyordum. Bunları hattâ babam da bilir. Belki büyük babam da bunları oynamıştır. Bugünün çocuğu muhakkak ki hâ- lâ dünyanın en mikroplu ve fena oyunu olan zıpzıp. kaydırak vesaire ile meşgul... Halbuki biraz gözümüzü maarifi son derece ilerlemiş memleketlere çe- virirsek orada meklep programları arasında çocuk oyunlarının son de recede mühim bir mevki işgal ettik- lerini görürüz. Bugün Amerikada oyun ayni z&- manda mühim bir ders haline de girmişt r. Bir çok çocuklara, birçok şeyler yeni ve güzel oyunlarla öğreti- lir. Hattâ toprak üzerinde şekiller çi. silerek hendese gibi güç bir ders bile oyun çerçevesi dahiline girmiştir. Orada çocuk oyunları üzerinde ça- lışan mütehassıslar vardır. Kitaplar yazılır, konferanslar verilir, Ve her sene çocuğun fikrini, bedeni kabiliye- tini arttıracak, onun hayatta cesarti, şahsi teşebbüs gibi duygularını kuv- vetlendirecek yeni oyunlar bulunur, ve bunlar hemen çocuklara öğretilir, Mektep dersi kadar oyun da mühim bir şey addedilir. Oyun mektebin «senelik mufredat programıs na gir miştir. Hattâ ders saatinde öğretilmesi pek küçük addedilen bir çok şeyleri çocuk oyun arasında daha büyük bir zevkle ve hiç farkında olmaksızın kavrar... İtiraf edelim ki bizim mekteplerde oyuna bu derece ehemmiyet verilmi- yor. Çocuklar Nuh zamanından kal- ma zıpzıp, elbende, kaydırak vesaire gibi eski oyunlardan başka hiç birşey bilmiyor. «Çocuk oyunu» diyip geç- miyelim. Bu yeni maarif sisteminde bir «terbiye meselesi» halinde telâkki ediliyor... Hikmet Ferdiun Es sasemasasessasssessansenesrsnssasnsesasansesen Cenaze merasimi Müessif irtihali dünkü nüshamız- da yazılan merhum Suphi paşa hali- lesl ve Bükreş elçimiz bay Suphi Tanrıöver'in valdesi bayan Ülfet'in cenazesi dün öğleden evvel Modada- ki evinden kaldınlarak İstanbula nakledilmiş ve cenaze namazı Valide camiinde kılındıktan sonra aile kab- ristanına defnedilmiştir. Cenazede âile erkânı ve dostları bu- lunmuştur. Arkadaşımız Bay Suphi 'Tanrıöver'e ve ailesi erkânına samimi taziyetlerimizi sunarız, 1) (> Nihayet bize de çalışma fırsatı Sıkı Bay Amca... ... Ressamlar Anadoluya gönde- rildi... ... Muharrirler için hikâye müsa- bakaları açıldı, diye gıpta ederken... ... Nihayet müzisyenler arasında da bir senfoni müsabakası açıldı, Hem de iyi eserler için mükâfat vari... B. A, — Oldu olacak, bari dillere musallat olan kötü eserler için müca- zat olsa!..,