3 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

3 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

takımını 3 sa Trikolor 1 yendi Rumenler pazara nazaran dün daha Ezgin oynadılar © Dünkü maçtan bir enstantane Federe olmıyan klüpler tarafından dört maç yapmak Üzere şehrimize da- vet edilen Bükreşin Trikolor takımı İkinci maçını dün Taksim stadında az bir seyirci önünde Galatasarayla yap- tı, Ahmed Âdemin hakemliği altında yapılan bu maça Galatasaray şu ş0- kilde bir takımla çıktı: Fuad - Lütfi, Adnan - Suavi, Bedii, Ekrem - Necdet, Süleyman, Salim, Eşfak, Bülend, Rumen takımı ise pazar günü Perâ- ya çıkardığı kadroyu aynen muhafa- za ediyordu. Oyuna Galatasarayın ohücumile başlandı. Rumen müdafaasında kesi- len bu akın derhal soldan mukabele gördü. İlk dakikaların verdiği inliba Galatasaraylıların rakiplerini benim- semedikleri ve lâkayd bir şekilde ça- lıştıkları, buna mukabil dört günden- beri şehrimizde bulunan Rumenlerin yol yorgunluğunu ve saha yabancılı. | ğını gidermiş bir vaziyetle kendilerin- | den emin olarak çalışmaları şeklinde | idi, KARŞILIKLI GOLLER: 7 nci dakikada Galatasaray kalesi- | ne âni bir hücum yapan Rumenler soliçlerinin çalımından sonra sıkı bir. | “ şütile birinci gollerini yaptır. Bu sa- yı sarı kırmızılıları harekete getirdi. Merkezden yaptıkları ilk hücumda İ kaleye girmek üzere bulunan Eşfakı | Rumen müdafileri düşürdüler, Verilen penaltıdan, Necdet Galatasarayın be- raberlik sayısını yaplı. Bir dakika fa- sıla ile yapılan bu gol Trikolor takı- mını sarsar gibi oldu. Başlangıçtan- beri düzgün oynıyan muhacim hattı bozuldu. Önlerin bu durgunluğu mü- dafaaya da tesir edince Galalasaray- kurmağa muvaffak oldular, Sağlı sol- Iu yaptıkları akınlarla Rumen kalesi- ni tehdide başladılar, GALATASARAYIN İKİNCİ GOLU 20 nci dakikada sağdan seri bir hü- defa olarak Rumen kalesine soktu. Bu sayıdan sonra Galatasarayın hâ- kimiyetini daha fazla artıracağı ve sayı adedini çoğaltacağı tahmin edi- lirken, Rumenlerin canlı çalışmaları buna imkân vermedi ve devre 1-2 Ga- Matasaray lehine kapandı, İkinci devrede Galatasaray, takımın. da bazı tadilât yapmış ve Sacidi kale- ye, Celâli sol hafa, Sabriyi merkez mu» hacime alarak sahaya çıkmıştı. Oyuna Rumenlerin sağdan yaplık- İarı bir hücumla başlandı. İlk dakika- larda fazla enerji sarfeden Rumenler oyun üzerinde hafif bir üstünlük kur- mağa muvaffak oldularsa da bu üs- tünlükleri fazla sürmedi, Bu hâkimi. yet esnasında yakaladıkları mütead- did fırsatlar, muhacimlerinin kale önündek! beceriksizliği yüzünden bir netice vermedi. Onuncu dakikadan İtibaren oyun Üzerinde tekrar hâkim vaziyete giçen sarı kırmızılılar Rumen kalesini teh- dide başladılar, 15 inci dakikada çok müsaid bir fırsat yakalayan Bülend sıkı şüt çekmek hevesi yüzünden, plâse bir vuruşla kaleye sokabileceği topu avuta altı. Dakikalar ilerledik- çe Rumenlerin mağlübiyetten kurtu- kalmasına sebep oluyordu. Nitekim Süleymanın yaptığı üçüncü gol sırf bu hatalari yüzünden oldu. GALATASARAYIN ÜÇÜNCÜ GOLU: 23 üncü dakikada sol taraftan Bü- Süleyman rahat ve emin bir vuruşla üçüncü defa olarak Rumen kalesine soklu. Maçın son dakikaları het iki tala- mın karşılıklı akınları arasında de- vam etti ve nihayete yakın karanlık | içinde oynanan oyun, vaziyet değiş- meden Galatasarayın 3-1 galebesile İ bitti. Rumenler üçüncü maçlarını cu- martesi günü revanş mahiyetinde tek- rar Pera ile yapacaklar ve pazar sâ- bahı da Şişli ile son oyunlarını oyn yacaklardır, NASIL OYNADILAR? Birinci devrede Fuad, ikinci devre- | / de Sacld Galatasaray kulesini çok gü- zel ve yerinde müdahulelerile idare ettiler. Fuadın yediği golde halası yoktu. Adnan, Lütfi müdafaası isa- betli kurtarışlarla temayüz etti. Her iki devrede de haf hattına iyi bir oyun çıkardı, denemez. Muhacim hattında Eşfak günün en iyi oyuncusu idi, Bülend ile Süleyman vazifelerini yaptılar. Necdet ve Salim iyi günlerinde değillerdi. Rumen takımı pazar günkü maçi- na nazaran daha iyi bir oyun çıkardı. Oyun itibarile vâsattan yukarı bir ta- kım hissini veriyor. İçlerinde kaleci santrhaf, sol müdafi nazarı dikkati celbettiler. ŞAZİ TEZCAN Voleybol maçları Beyoğlu Halkevi lokalinde Şişli Halkevi ile Kuleli Süel lisesi voleybol ve basketbol takımları dün karşılaş- tılar. Saat 15 te hakem Telmik'in idare- sinde Icra edilen voleybol maçı çok heyecanlı ve zevkli oldu. Neticede Şiş- Wi Halkevi takımı ö-15 ve 17-15 Kuleli Bisesini mağlüb etti. Bu maçtan sonra yapılan basketbol müsabakasını da Şişli Halkevi 19-22 kazanmağa muvaffak oldu. Son oyun Deniz Harp okulu ile Şişli Halkevine mensup «Çelik Klüp» vo- leybol takımları arasında idi, Saat 17 de ve Halkevinden Telmih'in hakem- liği altında cereyan eden bu maçta Çelik Klüp, Deniz Harp okuluna 15-8 ve 17-48 galip geldi, AMtafürkle Devlet reisleri arasında samimi telgraflar (Baş tarafı 1 İnci sahifede) Ekselâns Türkiye Refsicümhuru B. Kemal Atatürk Ankara Türkiye Cümhuriyetinin on beşinci yıldönümü münsasebelile ekselânsları- na en kalbi hissiyat ve tebrikâtımı, ta- mamile iadei âfiyetleri hakkındaki di- leklerime terdif ederken Türk mille- tinin refah ve taalişinin devamı te- mennilerini âarzederim, Ağolf Hitler Alman Reichskanzleri Ekselâns Atatürk Türkiye Cümhur Başkanı Ankara Türkiye milli bayramı münasebetle ekselânsınıza çok hararetli tebrikleri- mi ve sihhatleri ve şahsi saadetleri ile Türkiye Cümhuriyetinin refahı hak- kındaki çok samimi temennilerimi ar- zederim, Albert Lebrun Ekselâns Cümhur Başkanı Ankara Milli bayram münasebetile sami- mi tebriklerimle birlikte dost ve müt- tefik Türkiyenin refahı ve onun yük- sek başkanının şahsi sandeti hakkın- dâki en hararetli temennilerimin ka- bulünü ekselânslarımdan rica ederim. Pol Cümhur Başkanı Ankara Mili bayram münasebetile, şahsi saadetleri, dost ve mütelffik asil Türk milletinin refahı hakkındaki en sa- mimi temennilerimin kabulünü Ekse- lanslarından rica ederim. .dorj Elen Kralı 'Ekselâns Reisicümhur Kema! Atatürk Ankara Türk milli bayramında, Ekselânsı- nıza Türkiyenin refahı ve şahsi sad- detleri hakkındaki cn samimi temen- nilerimi teyit etmekle bahtiyarım. Vittorio Emmanuel Ekselâns Kemal Atatürk Cümhur Başkanı Ankara Size en hararetli tebriklerimi ve çabuk iyi olmanız ve tam sıhhati. niz için samimi temennilerimi arza Türkiye milli bayramını fırsat ittihaz | | etmekle bahtiyanm. Şahsiyetiniz ve | asil Türk milleti için olan en iyi sa- adet ve refah temennilerimi arzede- rim. Faruk I Türkiye Reisicümhuru Kemal Atatürk Hazretlerine Türkiyenin mesut bir hadise teş- kil eden milii bayramı münasebetile, aziz kardeşimin selâmet ve saadeti- ni şehametli Türk milletinin tealisini ve dost komşumuzun terakkiyatını candan ve pek samimane dualarımla tazarru eylerim. Rıza Pehlevi Ekselâns K. Atatürk Cümhur Başkanı İstanbul Türkiye Cümhuriyetinin 15 inci yıl dönümü münasebelile, ekselânsları- na en samimi tebriklerimi ve sıhhat. lerinin mesud bir surette avdeti ile Türkiyenin refahı hakkındaki temen- nilerimi arzeder ve en iyi dostluk hislerimi teyid eylerim. Boris Ulu Önder Atatürk Ankara Hatay milleti en büyük bayramın on beşinci yılını kutlularken koruyu- cu ve kurtarıcı Büyük Atasına sonsuz saadet, sidıhat ve mutluluk diler, ben de ellerinizden öper derin saygi- larımı ârzetmekle en büyük haz ve şerefi duyarım. Hatay Devlet Reisi Tayfur Sökmen Ekselâns Atatürk Cümhur Başkam Ankara Türkiye Cümhuriyetinin 15 inci yıl dönümü münasebetile samimi teb. riklerimle çabuk ve tam surette İyi- leşmeniz ve dost Türk milletinin sa- adet ve refahı için olan en iyi temen- Çeklerle Micarlar hakem kararını kabul ettiler (Baş tarafı 1 inci sahifede) 2 — Çekaslovakyanın geri vereceği araziden çekilip Macaristanın bu ara- ziyi işgal etmesi, 5 teşrinisanide buş- hyacak ve 10 teşrisanide nihâyete erecektir, 3 — Çekostovak hükümeti, terke- dilecek araziyi, tahliye esnasında, iyi bir vaziyette terketmeğe gayret eyli- yecektir. 4 — Bir Macar - Çekoslörak Komi- tesi, teferruat o meselelerini, ezcümle milliyetler meselesi ie hakkı hiyar | meselesini haledecektir. Ayni komite Çekoslovak mıntakasında kalan Ma- | carlar İle terkedilen mıntakalarda sâ- kin gayri Macarların him için kararlar alacaktır. 5 — Komite, Bratislavadaki etnik grupun şehrin diğer gruplarının ayni vaziyeti muhafaza etmesine nezaret edecektir. 6 — Macaristan, Çekoslovakya ile birlikte, arazi terkinden doğacak muh- temel ekonomik güçlükleri ve teknik münakale güçlüklerini ortadan kal nasında güçlükler ortaya çıktığı tak- dirde, Macaristan ile Çekoslovakya lâf, Almanya ve İtalyanın hakemliği- ne terkedilecektir. Derhal tatbike geçiliyor Viyana 2 (A.A.) — Hakem kararının verilmesini müteakip, Macaristan ve Çekoslovakya Hariciye Nazırları, im- zaladıkları bir protokolda, hakem ka- rarına ittilâ kesbettiklerini bildirmiş, hakem kararmın kati hal sureti teşkil ettiği hakkındaki 30 teş- rinlevvel tarihli deklerasyonlarinı te- *yid etmiş ve bu hakem kararını kayıt- $ız, şartsız ve hemen derhal tatbik ey- lemeği teahhüd eylemişlerdir. İki Hariciye nazırının beyanatı Viyana 2 (A.A.) — B. Vön Ribben- trop ve Kont Ciano, birlikte yaptıkla- rı müşterek beyanatta Ezcümle de- mişlerdir ki; «Roma - Berlin mihveri, Avrupa po- | Utikasında bir sulh ve nizam unsuru | olduğunu bir kere daha isbat etmiş- tir, Muahedelerin haksızlığı neticesin- de doğan anlaşmazlık ocaklarından birisi ortadan kalkmışlır. Macaristan ile Çekoslovakya arasındaki münase- betlerin, işbirliği ve iyi komşuluk zih- niyeti dahilinde inkişaf edeceğini te- menni etmekleyiz.» Karpatlaraltı Rusyası ovası- nın büyük bir kısmı Macaris- tana veriliyor Viyana 2 (A.A.) — Tahkimnameye göre, Macaristan, Karpatlaraltı Rus yasında Munkacevo, ve şimdiye ka- dar bu mırlakanın merkezi olan Uz- hotodu ve Slovakyada da Köosiceyi almaktadır. Merbut haritada, Kar. patlaraltı Rusyası ovasının büyük ekseriyetinin de Macaristana verildi. ği gözükmektedir. Bununla beraber hudut, memleketin içine derin su- rette nüfuz etmemekte, ya'nız Mun- kacevo, Kosice ve Uzhorodu çevirmek Üzere üç girinti yapmaktadır. Lvovda Polonya aleyhinde ü işl Varşova 2 (A.A.) — Ukrayna istik- lâlinin 20 nci yıldönümü münasebe- tile terlib edilen dini merasimi mü- tenkip öğleden sonra Lvovda bir nü- mayiş yapılmıştır. 1,500 genç, Polon- ya aleyhinde bağırıp çağırarak sokak- lardan geçmişlerdir. EEE EŞEN, nilerimi kabul buyurmanızı rica ede- rim. Kalenin Ayni zamanda, Belçika kralı, Af- gan kralı, Meksika Reisicümhuru, Salvador Cümhurreisi, Japonya im- paratoru, Irak kralı, Arnavutluk kra- lı, Altes Emir Abdullah (Umman), Majeste Abdülâziz İbnissuud, Macar krallığı naibi, Polonya Cümhurreisi, Yunan Başvekili, Çekoslovakya Baş- vekili, Hatay Millet Meclisi Reisi B. Abdülgani Türkmenden de Büyük Şefe samim! tebrik telgrafları gelmiş- tir. Atatürk bü tolgraflara samimi ce- vaplar vermiştir. Nümayişçiler dağıtılmış ise de pa- zar yerinde tekrar toplanarak şehro- manetinin camlarını kırmışlardır. 6 kişi tevkif edilmiştir. Bundan sonra Polonya politeknik mektebi talebesi de bir mukabil nümayiş yapmıştır. Karpatlaraltı Rusyası hükü- meti adını değişti Viyana 2 (A.A.) — Karpatlaraltı Rusyası hükümeti, memleketin ismi- ni değiştirmeğe karar vermiştir. Bun- dan böyle sKarpatlar Ukraynası» de- necektir. Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 2 — Jour gazetesinin Berlin muhabiri, Viyana konferansı hakkın- da şu telgrafı çekmiştir: «Çekoslovak meselesinde Polonya hedefine vara- mamıştır. Almanyanın Avusturya ve Çekoslovakyada arzularını elde ettik- ten sonra tuttuğu yolun, Polonyada yapacağı akislere pek o kadar ehem. miyet vermediği herkesce malümdur, Münih itilâfındanberi Alman - Po- lonya münâsebatı, şimdiye kadar görülmemiş derecede soğuktur. Petit Journal diyor ki; «Macar - Çek meselesinde Alman tezi galebe çalmıştır. Bunu beklemek lâzımdır. Rutenya, Alman ileri hareketinde bir kale vazifesini görecektir. Polonya ve Rusyanın Ukraynadaki nüfuzuna karşı yapılacak taarruzlar bu kâle den idare, şarka doğru, Romanyaya akış bu kaleden himaye edilecektir. Bazı İtalyan gazeteleri faşizm ve nazizmin demokraşilere karşı yeni bir zafer kazandığını ilân etinişlerdir. Bu, safdiller için bile kolayca Inanı- Tamıyacak bir garibedir. Fakat İtal- yanlara nasihat etmek bizim vazife- miz değildir» Macarların ümidi Budapeşte 2 — Macar hükümeti, ahalisi Macar olan Slovak toprakla- rının tamamen Macaristana ilhakını beklemektedir. Gelecek hafta topla- nacak olan parlâmentodan bu iha kım kaydı istenecektir. Bu münase- betle hükümet son haftalar zarfın- daki faaliyeti hakkında parlâmen- toya izahat verecektir. Hükümet bundan sonra dahili iş- ler ve imar programile meşgul ola- caktır. Büyük bir kayıp (Baş tarafı 1 nci sahifede) Son Mebusan meclisinde Gelibolu, Büyük Millet meclisinde de Tekir. dağı mebusluğunda bulunmuştu. Celâl Nuri İleri 1877 de Gelibolu- da doğmuştu. İyi tahsil görmüş, hu- kuk mektebini bitirmiş, İngilzce ve Nigâr sokağında Feridiye , apartı- zı Beşiktaş Sinan Paşa camiin de kılındıktan sonra Rumelihisarın- da aile mezarlığına defnedilecektir. Celâl Nuri İlerinin vefatile mem- leket kıymetli bir fikir adamını kay- betmiştir. Ailesi erkânına taziyleri- mizi sunarız. Kendisile evlenmiyen kadını döğen genç 34 gün hapis yatacak Ahmed adında bir! kendisile eyien- meğe razı olmıyan Ayşe adındaki ka dına dün Akbıyık camisinin. avlusun- da raslamış ve kadına gene evlenme teklifinde bulunmuştur. Ayşe bunu da reddedince Ahmed avluda kadını döğmüştür, Dün Sultanahmed üçüncü sulh ce za mahkemesinde yapılan muhakem$ neticesinde Ahmedin $4 gün hapsin? karar verilmiş ve mahkemede tevkif edilerek Tevkihaneye gönderilmiştir.