3 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Londrada Londra şehremininin her sene ter- İlb ettiği alayda zamanın en mühim MİLİ teşebbüs ve hareketi temsil edil- mektedir. Bu sene bütün İngilterede vücud zindeliğini ve çevikliğini art- tırmak ve İngilizleri sağlam ve kuv- vetli bir millet yapmak hareketi her işin fevkinde sayıldığından Lord Ma- yor yani şehremininin alayında bu hususa mühim bir yer verilecektir, Vücudün zindeliğini ve çevikliğini arttırmağa yanyan her türlü spor ve iiman ve eğlenceler için birer yon tahsis edilecektir.- Meselâ sporunu göstermek için ga- yet büyük bir kamyonda vücude ge- tirilecek suni dağlara dağcılar tırma- mp ceklerdir. Golf oyunu için bir kamyonda saha hazırlanacaktır, li Seylânda Budist manastırı yapılacak mı? Şark memleketlerinde $ ati ve dinleri tedkiki ile meşhur İngiliz zen- ginlerinden sir Strickland 87 yaşında olduğu halde vwa adasında vefat etmiştir. Bu zat milyonlar tutan servetini muhtelif hayır ve din işlerine teber- rü etmiştir. Bunların arasında Seylan Adasında bir Budist manaslırının te $isl hakkında teber giliz lirası vardır Müteveffanın avukat halis ve dindar bir ğunu ve B manastır ya Mirası sarfetm: ni iddia edörek ığurunda elli bin İngiliz ndan geçmediği» vasiyetnamenin bu İngilterede kamçı ve İngilterede küçük müerimler kamçı ve değnek cezası İle tecziye edilmek- tedirler, Son zamanlarda bu bedeni yen çocuklara tatbik çok zararlı olduğuna dair K şiddetli bir cereyan hasıl ketin en maruf de' ları bu cezanın faydasından ziyade zararı Olduğuna dair beyanatta bu- Yunmuşlardır. Bunlardan biri eski Dahiliye Nazr- rı Vikont Samusldir. Mumaileyh son İ elektrik tertibatı hazırlanmıştır. Alay-| İ dist papasları kendilerine değnek kalkacak mı? bir nutkunda demiştir ki İ «Kamçı ve değnek cezasi bir ibret dersi olarak cinayet erbabını azalt- şöyle dursun bilâkis en şerir ci- yetleti çoğaltım. Bedeni ce xa hakkında yeniden tedkikatta bu- lunmağa memur edilen dahiliye ne- zareti me komitesinin ittifakı âra ile vermiş olduğu karardan çok memnun oldum. Bu heyet erkek ço- | Cuklar olsun büyükler olsun her han- | Bi suretle kamçı ve değnek cezasının İ Meclisin açılma töreni spor alayı Alay kışın ortasında yapılacağın- dan alaya iştirak edeceklerin üşüme- mesi düşünülmüştür. Fakat sporcu- ların hepsi de harekette bulunacak- larından bunların soğuktan muhafa- zaları için hususi tedbirlere müracaat etmeğe lüzum görülmemiştir. Yalnız koca bir havuzu taşıyacak kamyonda mütemadiyen suya dala- cak ve yüzme hünerleri gösterecek kızların soğuktan muhafazası büyük bir mesele olmuştur. Mayolu kızların suni dalgalar ile çalkanmakta olan havuzda buzlu havada atlamak ve yüzmek ile kendilerini ısıtamıyacak- larından kızların vücudlarını ve ha- vuzun sularını sıcak tutacak İnce da 24 spor temsil edilecektir, kısmında bir yaalışlık olduğunu ile- ri sürmüştür. Fakat sir Strickland'ın mütevelli tayin ettiği misler Aldred müteveffanın Budist olduğunu ve bu Şark dini uğrunda elli bin İngiliz W- rası bırakacağını kendisine şifahen söylediğin! anlatmıştır. Müteveffanın zevcesi de avukatın fikrinde bulunduğundan Seylân Bu- yeni bir manastır yapılacağı ümidinin suya İ düşmekte olduğunu görerek telâş et- | rdir, Seylân Budist mezhebi teş- kilâtı Londrâya bir avukat gönder- | miştir, Bu adam mâhkemede elli bin Ni kurtarmağa çalışacaktır, İ tatbik edilmesini cemiyet için çok za- rarlı bulmuş ve bunun bilâ istisna kâmilen ilgasını istemiştir. Dayak cezası medeni memleketler- de ve bahusus anglosakson milletle- re asla yakışmaz. Pek yakında İngil- n bu lekeden kurtulacağını ümid ederim.» Eski Dahiliye Nazırı cinayetin ka bahati ve mesuliyeti failine mi yok- sa cemiyete mi aid olduğuna dair s0- rulan bir suale insani ve akli düşü- nen her ferdin caninin de kendisini haklı gördüğü bir şikâyeti olup olma- dığını araştırması icab eylediğini bo- yan etmiş ve İngilterenin bütün ce- | za sisteminin hakikaten ahlâki nok- tadan muhik olup olmadığını araş- tırmak zamanı geldiğini söylemiştir. Eski Nazır şimdiki cinayetlerin baş- Luca saiki fakruzaruret olduğuna gö- re bunların İzalesi için en müessir çare İş ve para temini olduğunu da ilâve etmiştir. Yukarıda Vekiller Atatürkün nutkunu dinlerken, aşağıda Başvekil nutkunu Pkurken ve Meclis Relsi B. Abdülhalik kip nutkunu okurken., Renda tekrar relsliğe seçilmesini mü. kocasını aramakla meşgul imiş! Birleşik Amerikada yerliler için za- bılaya kaydolunmak ve ikametgâhi- nı bildirmek mecburiyeti yoktur. Bir Amerikalı bugün Nevyorkta, yarn Böostonda oturabilir, Mekânını naklet- tiğini zabıtaya haber vermez. Onun içindir ki bugün mister Miller namı altında Nevyorkta yaşıyan bir adam, ister maişet derdinden, ister başka bir sebepten dolayı olsun, orasını terke- der, gidip Şikago'da veya San Fran sisko'da mister Smith ismini alarak yerleşebilir, Senelerdenberi oturduğu şehre ve taşıdığı isme yüzünü çevirmesi, on- dan sonra başka bir şehirde trenden çıkarak kendisini herkese başka bir nam altında tanıttırması pek kolay- dir. Bunu okuyanlar her halde bu gibi vakaların nadiren zuhur ettiğini ve ancak mücrimler tarafından tatbik olunduğunu zannedeceklerdir. Halbu- ki iş, hiç öyle zannedildiği kadar de- gildir. İstatistiklere bakılacak olursa oralarda yazılı olan rakamlar aksini isbat etmektedir, Geçen sene zarfında Birleşik Amerikada 1 milyon 100 bin kişi bu suretle ortâdan kaybolmuştur, Yeni maceralara atılan bu bir mil- yondan fazla insanı yerlerinden oyna» tan sebepler çok muhteliftir, Tabii bu sebeplerin başında gelen ve en mü- him rolü oynıyan işsizliktir. Fakat zannetmeyiniz ki işsiz kalanlar mut- laka yeni bir iş bulmak için seneler- denberi oturdukları yerleri terk ile başka diyarlara gidiyorlar. Burada başka bir âmilin de tesiri görülüyor: Amerikalılar son zamanlarda Ameri- kada pek ziyade yayılan kredi siste- minden âzami suretle istifade ediyor. lar, Aile de refah ve konfor temin €den radyo, buz dolabı ve saire gibi şeyleri çok uzun vadeli kredilerle te- darik ediyorlar. Ondan sonra, aile r6- İsi birdenbire işsiz kalıyor, taksitleri ödeme imkânı kalmıyor, onun için oturulan muhifin #erkedilmesi ıztırarı başgösteriyor. İşte ortadan kaybolan- ları harekete getiren en büyük sebep budur. — Bunlardan sonra, bazı aile gürültü- lerinden, karı ve koca kavgalarından dolayı oturdukları yerlerden kâçanlar geliyor, Babalarının emrettikleri tar- za uymuyan bir hayat sürmek istiyen | Iktisadi meseleler | Pamuk ipliği fiatı Piyasada pamuk ipliği, narhdan fazla flatle satılıyor, fabrikada pa- keti 520 kuruş olan bir paket pamuk ipliği, piyasanın muhtelif yerlerinde 600, hattâ 700 kuruşa fiat buluyor. Halbuki İktisad V eti, pamuk ip- liği ihtikârna mâni olmak için narh yapmıştı. Pamuk ipliği yapan fab- rikalar narha riayet etmektedir. Fa- kat fabrikaların narhı tatbik etme- leri, ihtikârı kökünden halledeme- miştir. Çünkü ihtikâr, fabrika ile küçük müstahsiller arasındaki mutavassıt- Jar tarafından yapılmaktadır. Bir misal getirelim: Şilede bez dokuyan âileler var. Bunların haftada ancak bir kaç pakete ihtiyaçları olur, Bir âile, bir kaç paket iplik almak için, Şileden fabrikaya kadar gelemez. Gelse bile, pamuk ipliği kendisine pahalıya mal olur, Bu ailenin yapa- cağı İş, pamuk ipliğini Şiledeki rakendeciden almaktan ibarettir. pe Demek oluyor kİ bir nizamname ile narh yapmakla, ancak büyük müesseselerin, fabrikaların vaziyeti kontrol ediliyor. Pamuk İpliği almak istiyen küçük müstahsiilerin bun- dan istifade etmesine imkân yoktur. Pamuk ipliği köylerde bile satılan metadır. Bu malı, yalnız fabrikanın satış mağazasında değil, köy bakka- Güzel Anacleta Augustin Yapılan bir istatistiğe göre Amerikada her sene bir mili yon kişi ortadan kaybol- makta ve izleri bulunama- maktadır. Bunlar başka yer. lerde başka isimlerle yaşı- yorlar. Kaybolmanın sebe leri işsizlik, kredi ile alınan eşyanın taksitlerini ödeye- memek, aile geçimsizliği- dir. İzini kaybettirenler ara-! sında birçok aile reisleri de vardır. oğullar, sevdikleri erkeklerle evlenme- lerine müsaade dilmiyen kızlar ve bil- hassa karılarına kızan kocalar hep bu ikinci zümreye dahildir, Son sene zarfında Amerikada kaybolan bir mil yondan fazla insanın 130 binini karı- larını birakıp kaçan kocalar teşkil ediyor. Bu 130 bin erkeğin karısi bir senedenberi kocalarını aramakla ve yahut avdetlerine intizar etmekis meşguldür, Her ne kadar zabıtaya kaydolun. mak mecburiyeti yoksa da Amerikan zabıtası gene bu gibileri takip etmek için muazzam teşkilâta maliktir. Po- lisler, polis hafiyeleri ve hususi de. tektifler firarilerin izini bulmağa ça lışmaktadır. Fakat, ortada bir kayıd bulunmadığı için kayıpların ancak ya» rısıni bulup çıkarmak mümkün ola» bilmektedir. Kaçanların dörtte biri“ nin de bir müddet sonra kendiliğin- den eski yerine avdet ettiği tecrübe ile sabittir, Mübebaki dörtte bir is9 sırlara karışmakta ve bir daha meyda» na çıkmamakta ve çıkarılamamaktar dır. Şayet firari başka bir isim takın makla kalmıyarak ayni zamanda ki yafetini de değiştirir, sakal bırakır, saçlarını uzatırsa o zaman kendisini takibe koyulan zabıta memurları ve detektifler nevmid bir vaziyete düşü yorlar, Böyle bir adamı bulmak, bir saman yığını içinde toplu iğne ara- mağa benziyor, Benelerdenberi kaybolanlar içinde bü» yük ekseriyeti erkekler tşkil ediyorlar, 1937 senesinde kaybolanların 700 bini erkek ve 400 bini kadındı. Kayıp ka- dınlar pek nadir olarak bir daha geri geldikleri için, ekalliyette kalmaları. nı bu suretle doldurmaktadırlar. Ka» dınlar kayboldukları zaman, firar s6- bepleri ekseriya anlaşılamıyor. Mese- lâ üniversite talebesi olan, zengin ba- bası ve anası tarafından çok sevilen bir kız bir gün eski elbiselerini giyi- yor, çantasına bir iki tuvalet takımı yerleştiriyor, o çantayı alıp gidiyor, niçin gittiği anlaşılamadığı gibi, bir daha da bulunamıyor. Kaybolanlar içinde en esrarengis vaka, güzel Anacleta Augustin'in ma- cerasıdır. Bu kadın aradan sekiz se- ne geçtikten sonra, anası matemini tutmakta iken birdenbire meydana çıkıvermiş, Fakat ondan sonra gene kaybolmuş ve bir daha bulunamamış» tır, Kaşar peyniri içind altın kaçırılıyormuş Bulgariştanda bir kaçakçılık meyda- na çıkarıldı, bir kaç kişi yakalandı Sofya (Akşam) — Bulgaristandan z yolile Filistine yapılan büyük tahkikatı Bu kaçakçıhı, i Burgaz- dan Mendel Lazarov ve Jak Assa nam- larında iki kişidir. Bunlar, külçe al tın olarak 38,5000 kilogram ve made- ni para olarak da 10,019 adet altın kaçırmışardır. Polis, Burgazda Mendel Lazarı EEE EEE lında bile ayni fliate satmak lâzım... Bunu yaptığımız takdirde narhdan beklenilen hizmeti görmüş oluruz. Bütün bunları anlattıktan sonra, şu sual hatıra geliyor: «Ne yapmalı?» Bu gibi meseleleri kökünden hallet- mek için, kooperatifleri bir zaruret olarak kabul edenelere göre mesele pek kolaydır: Müstahsiller elele ver- meli, fabrikalardan ucuz pamuk ip- liği almalı, bu suretle aradaki mu- #avassıtlardan kurtulmalı... Eğer bu maksadla kurulacak koperatif fikri bu işin önüne geçerse, pamuk ipli- fi ihtikârından kurtulmak için, her tarafta kooperatifler açmalıyız HA. ait ve altınları elektrikle eritmeğe mahsus bir fırında meydana çıkar. muştır. Burada 2 veya 25 kilo ağırlı. ğında külçe altınlar kaşar peyniri te- kerleklerinin içerisine konulmak su- retile kaçırılmıştır. Bu ameliye de şu suretle yapılıyor. mur Kaşar tekerlekleri, ikiye nü yor, ve ortalarına açilan oyuklara külçe halinde #ltın konulduktan son- ra ikiye bölünen tekerlek parçaları yapıştarılıyormuş. Bu suretle hazırlanan altın dolusu. kaşar tekerlekleri Burgazda vapur acentası veznedarı Kostapop İvanofa veriliyorlarmış, Oda bunları güm- rükten kolayca geçiriyormuş. Böylelikle içerisinde altın külçeleri bulunan kaşar tekerlekleri, İstanbul. da Solomon ve Albert namlarında iki kişiye veriliyor, buradan da Filistine kaçırılıyormuş. Atın kaçakçılığı failleri ve bu işle alâkadar birkaç sarraf tevkif edilmiş. tir, Yakında mahkemeleri görülecek- tir.