6 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife2 AKŞAM 6 Teşrinisani 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Macar ordusu Çek | erazisini işgale başladı Muhtemel bir çarpışmanın önüne geçmek için 3 kilometrelik bitaraf bir mıntaka kuruldu Almanya Karpat Ukraynasına İşçi müfrezeleri göndermeği teklif etti Budapeşte 5 (A.A.) — Macar Tel- graf ajansı Macar kıtalarının saat 10 da «Orta Avrupa saati. Macar - Çekoslovak hududunu geçtiklerini bil. dirmektedir. Macaristanm bütün şehirleri do- nanmış ve kilisede ruhani âyinler ya- pılmıştır. Kral naibi amiral Horty, elde edi- Jen arazi halkına hitaben neşrettiği bir emirnamede şöyle söylemektedir: sİztırab seneleri artık nihayete er- miştir. Sen - Etyen tadının şuaları, artık hepinizin üzerinde parlamakta- dır. Macar milleti, sizi iştiyak ve aşk- Ja bekliyor.» Bratislava $ (A.A.) — Slovakya ta- rafından terkedilen arazinin Macar kıtaları tarafından işgaline bu sabah başlanmıştır. İlk olarak Medve ve Bodjava nahiyeleri civarında kâin Şut Adası işgal edilmiştir. Karpatlaraltı Ukraynasında Macar kıtaları bu sa- bah Uzhorod, Mukasevo ve Berehovo mıntakalarına girmişlerdir. Bu şehir. lerdeki Karpat - Ukrayna idari te- şekkülleri çekildikten sonra milli ko- miteler vücude getirilecektir. Milli komiteler Macar ordusuna tes- | Jim edilmek üzere umumi binaları işgal etmişlerdir. Bu komitelerin âza- sı sokaklarda inzibatı temin edecek- İerâir. Muvakkat hudud hattı Budapeşte 5 (A.A.) — Bratislavada müzakerelerde bulunmakta olan Ma- car - Çekoslovak askeri komisyonu, hudud komisyonu tarafından kati hu- dud çizilineiye kadar meriyette kal. 'mak üzere Çekoslovakya ile Macaris- İ tan hiyaneti cürmü ile maznundur. Ispanya harbi Frankocular Ebre sahilinde hükümetçileri sardılar Pinel 5 (A.A.) — Frankist kuvvet- ler, Pnelin cenubu şarkisinde Moravet Me Ebre ayakları ve Canaletas arasın- da 13 kilometreden uzun bir mesafe- de Ebrenin sağ cenahını İşgal etmek- tedir, Sierra - Sierra Pandolo, Nsierra Percha - Cabals - Pinel. . Moravet çenberi içinde mühim mıkdarda hü- kümetçi kuvveti muhasara edilmiş vaziyettedir. Hükümetçilerin iki sağ çenahı arasındaki bütün irtibat ke. İsilmiştir. Bunların sol sahili ile yegâne irti- .bat yolunu, Frankist topçu ve hava “kuvvetlerinin bombardımanı âltında bulunan yarı bozulmuş bir kaç köp- İrücük teşkil etmektedir. Harp çıkarsa ez Afrika birliği bitaraf Londra 5 (A.A) — Daliy Mali ga-* gelesinin yazdığına göre, Son buhran esnasında cenubi Afrika birliğinin İngiltere harbe girdiği takdirde gü- 'ya bitaraf kalacağından (İngiltereyi haberdar etmiş olduğuna dair çıkan haberler resmi İngiliz mahafilinde tekzib edilmektedir. Cenubi Afrika birliği böyle bir kâ- rarı ittihaz etmiş olmak şöyle dursun derpiş bile etmemiştir. B. Çambörleyn iyileşti Londra 5 (A.A.) — Hafif bir soğuk algınlığından muztarib olan Çambör- leynin sıhhi vaziyetinde büyük bir sa- Jâh hasıl olmuştur. Başvekil hafta .sonu tatilini geçirmek üzere bu sabah | Prağdaki Alman mektepleri Südet tan arasındaki yeni hattıfaslı tesbit etmiştir. Bu hattıfasıl, kati hudud üzerinde hiç bir veçhile müessir ola- mıyâcaktır. Çekoslovakya, Çekoslovak ordusun- da askerlik etmekte olan Macarları derhal terhis edecektir. Keza Çekoslovakya Macarlardan te. kâlifi harbiye suretile alınmış olan at ve arabaları da derhal sahiplerine ia- de edecektir. İki ordu arasında herhangi bir hâ- diseye mâni olmak için Macar ordu- sile geri çekilecek olan Çekoslovakya ordusu arasında işgal zamanına mün- hasır olmak üzere üç kilometrelik bir bitaraf mıntaka muhafaza edilecektir. Prağdaki Alman üniversitesi Prağ 5 (A.A.) — Toledni List gaze- tesinin salâhiyettar bir menbadan öğ- rendiğine göre Prağdaki Alman üni- versitesi ipka edilmiyecektir. Bu ga- zeteye göre Alman üniversitesi ile memleketine nakledileceklerdir. Almanya işçi müfrezesi göndermeği teklif etti Prağ 5 (A.A.) — Karpat « Ukrayna Nafla Nazırı Almanyanın Karpat «- Ukrayna hükümetine en müstacel nafia işlerini yapmak üzere «İş cep- hesis müfrezelerinden bir kaçını gön- dermeği teklii ettiğini bildirmiştir. Brodi vatan haini Uzhorod 5 (AA) — Karpat Uk. | raynası Başvekili Yolosin, 27/10 ta- rihinde tevkif edilen mebus Brodinin mallarının müsaderesi emrini imza- lamıştır. Brodi, sanıldığına güre, vi Çinliler bir şehri geri aldılar | Kanton şehrine mukabil taar-! ruz hazırlıkları yapılıyor Şunghnig 5 (AA) bildiriyor: Nyantgsin mıntakasına karşı ya- pılan mukabil bir hücum netice sinde Hupenin cenubu şarkisindeki Çin kuvetleri, Yangtse nehri sahilin- de ve Yangçinin 35 kilometre cenu- — “Çin ajansı bunda kâin Lungkang şehrini geri almışlardır. Yungfun 5 (AA) — Çin ajansı bildiriyor: Çin kumandanlığının nezareti al- tında, Kantona karşi bir mukabil ta- arruz için seri surette hazırlıklara devam olunmaktadır. Nümüne kıta- Jarından mürekkep mühim miktarda Çin takviye kuvvetleri, Kanlonun 80 kilometre şimalinde ve Kanton - Han- kov demiryolunun 20 kilometre gar- binde Tsingusana gelmiştir. Aynı za- manda meşru müdafaa kıtaları ve milis partizen kıtaları da nehrin şark ve garb sahilleri boyunca tahşit edil. mektedir. Bunlar lüzumü takdirinde muntazam Askeri kuvvetlere yardım edecek ve Kanton, bu suretle üç İsti- kametten mukabil taarruza maruz bırakılacaktır. Belgrad elçimiz, B. Stoyadi- noviçle görüştü Belgrad 5 (A.A.) — Stoyadinoviç, dün 'Türkiyenin Belgrad elçisini ka- bul etmiştir. B. Hitler Veimarda Weimar 5 (A.A.) — Hitler, onuncu 'Thuringen nasyonal - Sosyalist kon- gresine iştirak etmek üzere bu sâbah Wetmar'a gelmiştir. Bu münasebetle yarın, alâka ile bekliyen nutkunu söy- ii ml 105 : Kral Karol ile Prens Pol mülâkatı Romanya ile Yugoslavya arasında fikir beraberliği olduğu anlaşıldı Bükreş 5 (AA) — reti tebliğ ediyor: 5 teşrinisanide, Bükreşte Kral sa- rayında Kral Karol ile Yugoslavya Kral naibi prens Pol arasında, Ro- manya Hariciye Nazırı B, Komnenin de iştirakile bir konferans akdedilmiş ve umumi politik vaziyet üzerinde fi- kir teatisinde bulunulmuştur. Bu mü- nasebetle, tedkik edilen bütün mese- leler üzerinde tam bir fikir beraberli. ği bir kere daha müşahede edilmiş ve iki memleket arasında anlaşma ve iş birliğinin halen her zamankinden daha sıkı olduğu görülmüştür. Eral Karol, naib prens Pol ve Ha- riciye Nazırı B. Komnen, bilâhara, bir av partisi için Arada mınlakasına gitmişlerdir. Prens Pol oradan Bel- grada dönecektir. Kömür yüklü kamyon Beyazıtta açılan hendekler- den birine yuvarlandı Bu gece saat yarım raddelerinde Beyamıtta bir kaza dimuş, Tekirdağ 12 numaralı kömür yüklü bir kamyon Beyazıtta Çatal han önünde su bo- ruları döşenmek üzere olan açık hen- deklerin kenarından geçmek isterken birdenbire toprağın çökmesile hen- değe yuvarlanmıştır. Yuvarlanma ne ticesinde kamyonun bir kısmı hurda- haş olduğu gibi şoför Mehmed Emin ve muavini de muhtelif yerlerinden yaralanmışlardir. Yaralılar derhal hastaneye kaldırılmışlardır. Yarın akşam ay tutulacak Rasadhaneden * bildirildiğine göre bu ayın 7 nci pazartesi günü akşa- mı külli husuf olacak ve memleketi- mizin her tarafından görülecektir, Husufun muhtelif safhalarına aid za- manlar şunlardır: Ayın tululmağa başlaması saat 22.41 de, Külli husuf başlaması saat 23.45 de, Külli husuf ortası saat 24.26 da, Külli husuf nihayeti saat 1.07 de, Husufun bitmesi saat 2.12 de. Emden Varna limanını da ziyaret edecek Sofya 5 (Akşam) — Köstenceye gis den Almanların «Emden« kruvazörü ayın 12 sinde Varnayı da ziyaret ede- cektir. Ziyareti esnasında, Almanların harbi umumide batırılan «İ 19» tah- telbahiri için Varnada «Kardeş tepe- si» denilen mahalde dikilen anıtın kü- şad resmi yapılacaktır. Emden Varna- da parlak bir surette karşılanacaktır. Denizbank ank vapurları Yakın sahillerde işl işliyen dört vapur esaslı surette tamir edilmek için kızağa çekildi Kınalı, Burgaz, Heybeli ve Basra vapurları esaslı şekilde tamir ve tadli edilmek üzere kızağa çekilmiştir. Bu dört vapur yaza kadar işlemiyecektir. Esasen kış tarifesinin tatbiki sıra- sında fazla vapura ihtiyaç kalme- maktadır. Bu vapurların makinelerinde tami- rat yapılacağı gibi tefrişat ta yenile- necek, yolcuların daha rahat seyahat edebileceği şekilde değişiklikler yapı- Jacaktır. Dört vapur yaza kadar ha- zırlanacak ve yazın yepyeni bir şe- kilde seferlere başlıyacaklardır. Basra müstesna, diğer üç gemi Denizbankın yakın sahillerde işliyen en yollu ve Hariciye neza- iLembergde Ukraynalılar kendilerine göre konforlu vapurları- © dır. Yeni Atina metropolidi seçildi Atina 5 (A.A) — Elen Olosefal or- todoks kilisesinin altmış bir yüksek ruhanisi, bugün Atina büyük kilise- sinde toplanmışlar ve 22 teşrinievvel de vefat eder. Hrisostomasın yerine Atina metrepelidliği ve Elen kilisesi yeisliğine Korent, metropolidi Damas- ile Lehler çarpıştılar Ukraynalılar bir o teli taşlıyan Lehli- lere ateş açtılar, tevkifat yapıldı Varşova 5 (A.A.) — Dün öğleden sonra Lvov, (eski ismi Lemberg) de Polonyalı nasyonalist talebelerle Uk- rayna abalisi arasında çarpışmalar olmuştur. Üniversite tarafından ter- tib edilen bir mitingi müteakib tale- beler bir alay teşkil ederek bir Ukray- na otelinin önüne gitmişler ve otelin camlarını kırmişlardır. Otelden ateş edilmesi üzerine talebeler de ayni suretle ateş ederek mukabele etmiş- lerdir. Polis nümayişçileri dağıtmış, otel- de araştırmalar yapmış ve üzerlerin- de tabanca bulunan 10 Ukraynalıyı tevkif etmiştir. Talebeler Ukranya ticaret merkezinin önünde tekrar top- lanarak mağazalara hücum etmişler- dir. Halk, nümayişçileri taşa tutarak mukabele etmiştir. Polis 30 talebeyi ve 50 Ukraynalıyı tevkif ederek sü- küneti iade etmiştir. Sokaklarda po- lis devriyeleri dolaşmaktadır. Birçok kişinin yaralandığı söylenmektedir. İngiliz ve Fransız nazırları Pariste neler görüşecekler ? Dörtler anlaşması, Almanların müstamleke ta'ebi, Ispanya ve Milletler Cemiyeti meseleleri tedkik edi'ecek Londra 5 (A-A.) Çambörleyn ile lord Halifaksın Parise yapacak. | ları seyahatin hedefi Fransız - İngi- | liz dostluğunu teyid etmek ve İki memleket nazırlarına müstakbel si- yaseti derpiş etmek imkânını vermek- ten ibarettir. İngilizler totaliter dev. | letlere karşı takib edilen sükünet si- yasetinin İngiliz . Fransiz münase- betlerini haleldar etmediğini göstere. ceklerdir. Yapılacak istişarelerin baş- lıca iki noktasını Almanya ile müna- sebetlerin istikbali ve İspanyol ve Ak- deniz meselesi teşkil edecektir. Londra 5 (A.A.) — İngiliz Başveki- | li ile Hariciye Nazırının yakında Pa- risi ziyaret edecekleri haberi bu sa- bahki İngiliz gazetelerinde büyük bir slâka ile mevzuu bahsolmaktadır. Gazetelerin umumiyetle mütaleası- na göre, bu ziyaret esnasında görü- gülecek meselelerin başında dört dev- et arasında bir anlaşma yapılması ihtimelleri, Alınanların müstemleke istekleri, İspanya dahili harbi ve ni- hayet Milletler Cemiyetinin istikba- Mi vardır. Daily Telegraph, Fransa ile sıkı İş birliğinin İngiliz harici siyasetinde bir esas olmakla devum edeceğini €- hemmiyetle kaydeylemektedir. Daiiy Herald gazetesi de Fransa ile Almanya arasında bir ademi tecavüz paktının akdi o görüşüleceğini yaz maktadır. Gene bu gezeteye göre, Fransa ile İtalya arasında da bir Ak- deniz anlaşması yapılması mevzuu | bahis olacaktır. İ Paris 5 — Matbuat, Çambörleyn ve Halifaksın Londra seyahatleri hak- kında tefsirlerde bulunmaktadır. Le Journal gazetesi şöyle yazıyor; «Bu büyük ve iyi bir haberdir, Ara- daki samimi itilâfın bu yeni tezahi- Tü bu anlaşmaya bütün kıymetini v6 riyor. Beynelmilel hayatın yeni bir safhasının başında buluruyoruz.Bu- nun aksülâmelleri Avrupanın çerç&. | vesini fazlasile aşacaktır. Bizim eski kıtamızda evvelâ Münih itilâfının, İtalyaya yaklaşmanın ve İspanyol me- | selesinin neticelerini derpiş etmek lâ- zımdır. Bunlardan başka Fransa ile Tugilterenin Arapların galeyanı me- selesile de uğraşmaları lâzım geliyor. Bu pek nazik bir meseledir. Epogue gazetesi de şöyle diyor: «Asıl mesele demokrasilerin dikta- törlüklerle münasebetlerini tayin et. mektir, Fransa ile İngilterenin hangi şartlar altında diktatörlükle idare edilen memleketlerle uyuşabilecekle- rini tesbit etmek Jfzımdır. İngiliz ve Fransız Nazırlarının mü- lâkâtından yeni bir Dörtler konferan- si çıkarsa, buna biz hayret etmiyece. giz» İspanyol vapurunu Frankocular batırmış Almanlar ittihamları şiddetle reddediyorlar Berlin 5 (A.A) — Şimal denizinde İngiliz sahillerinde batan İspanyol Cantabria vapuru hakkında Strasburg radyosu tarafından dün akşam Al manya aleyhinde müfterisane neşri- yatta bulunmuştur. Bu radyo, batan vapur tayfasının ifadelerine istina- den geminin bir Alman zırhlısı tara- fından batırıldığını ilân eylemiştir. Bu sabahki Alman güzetleri bu if tiraya karşı şiddetli neşriyatta bu- lunmaktadır. Völkicher Beobachter gâzetesi diyor ki: «Mezkür vapur bir Franko muavin kruyazörü tarafından batırımıştır. Almanya enternasyonal bir cinayetle ittiham olunuyor. Fransa Başvekili Daladiye'nin 6 teşrinievvelde vermiş olduğu sözü tutup tutmıyacağını ve bu iftirada bulunanları Fransız hü- kümetinin cezalandırıp cezalandırmı- yacağını bilmek isteriz. Eğer cezalan- dırdmazlarsa Fransız Başvekilinin sözlerinin ciddi telâkki edilemiyeceği- Başvekilin bu akşam Ankaraya dönmesi muhtemeldir (Baş tarafı 1 inci sahifede) Üstündağ, şehrimizde bulunan say- lavlar, üniversite rektörü B. Cemil Bilsel, belediye, Parti ve Denizbank erkânile resmi, hususi daireler, ban- kalar müdürleri tarafındar. karşılan- mışıtır, B. Celâl Bayar Kendisini karşılayan zevatın ayrı ayrı ellerini sıktıktan ve kısa bir müddet görüştükten sonra Acar motöriyle Dolmabahçe sarayma gitmiştir. 'B, Celâl Bayarın bu akşamki eks- prese bağlanan hususi vagonla Anka raya dönmeleri muhtemeldir, İstanbul 5 (A.A. ) — Bugün Anka- radan gelen Başvekil Celâl Bayar, Haydarpaşadan motörle (doğruca Dolmabahçe sarayına giderek Atatürk tarafından kabul! buyurulmuş ve ken- | dilerine muhtelif işler hakkında ma- ruzatta bulunmuştur. Yugoslav Başvekili bugün bir nutuk söyliyecek Belgrad 5 (A.A.) — Yarın Petrvoğ* rad şehrinde Yugoslar radikal birliği partisi büyük bir içtima tertib ede- cektir. pe bu münasebete söyliyecektir,