9 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Erzincan hattını işletmeye Başvekil açacak, dönüşte Malatyada tedkiklerde bulunacak Sene 21 — No. 7209 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA $ Teşrinisani 1938 Sovyet müdafaa komiseri B. Voroşilof bir cihan harbini muhakkak görüyor Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Atatürkün sıhhati Büyük Şefinsıhhi vaziyeti hakkında bu sabah neşredilen tebliğ İstanbul 9(A.A.) — Riya- | seticümhur Umumi Kâtipli- ginden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sıhhi vaziyetleri hakkın- da müdavi ve müşavir tabib. | vaziyet ciddiyetini muhafa- İeri tarafından bu sabah sa- | za etmektedir. at 10 da verilen rapor ikinci | maddededir: ! 2 — Geceyi rahatsız geçir- diler. Umumi hallerindeki bız muntazam; 128; tenef- . füs: 28 dir. Dün gece neşredilen tebliğ : İstanbul 8 (A.A.) — Riya- seticümhur Umumi kâtipli- ğinden: 1 Bugün, ikinciteşrinin sekizinci salı günü, saat «23» de Reisicümhür Atatürkün sıhhi vaziyetleri hakkında müdavi ve müşavir tabibleri tarafından verilen rapor ikin- Müdavi tabibler: Prof, Dr. Neşet Ömer İrdelb Prot. Dr. Mim Kemal Öke Dr. Nihad Reşad Eelger. Müşavir tabibler; Prof. Dr. Âkil Muhtar Özden Prof. Dr..Hayrullah Diker Prof. Dr. Süreyya H. Serter Dr. M. Kâmil Berk Dr. Abrevaya Marmaralı, ci maddededir. 2 — Bugün saat «18,30» da hastalık birdenbire normal seyrinden çıkarak şiddetlen- miş ve sıhhi vaziyetleri yeni- den ciddiyet kesbetmiştir. Hararet derecesi: «36,4» Nabız: Muntazam, «100» Teneffüs: «22» dir. Devlet makinesinin yeni ihtiyaçlara intibakı Eski zamanlarda Devletin vazifesi çök sade idi: İçerde hakkı ve âsayişi korumak, dışarıda vatanın menfaatle- Tİnİ ve hudutlarını muhafaza etmek, bü işlerin masraflarına karşılık vergi almak Milletler büyüdükçe Devletin gör Güğü işler de arttı. Vaktiyle ferdlerin, silelerin, cemaatlerin kendi kendile- rine başardıkları vazifeler, yavaş ya- | vaş Devlete geçti: Mektep açmak, yol yapmak, hastalara bakmak ve saire gi- bi. Devlet millileştikçe halkın işleri âmme hizmeti seklini aldı, Devlete yüklendi. Bu suretle, milletin hayatı genişleyip faaliyeti tekâmül “ettikçe | letin vazifeleri de çoğaldı ve güç- | i, Nihayet son asırda, bilhassa cihan harbinden sonra Devlet, iktisadi ha- yata hâkim olmağa başladı. Bugün gördüğümüz, biribirine en zıd sanılan memitket idare şel rin adı ve mahiyeti n, hepsinde müşterek bir nokta var: Devlet, her yerde, milli hayatın bütün faaliyetlerine az çok hâkimdir, Milletlerin hayatı gittikçe daha muğ- lâk bir ha) aliyor. Çalışma sahaları ge- nişledi, faaliyetlerin çeşidi çoğaldı, bil give ihtisas, her şubede, inceldikçe inceldi, İktisadi endişeler bâşa geçti. Jik kuruluşunda gördüğü işler gibi | çok basit olan Devlet makinesi, az 20- manda bu derece muğlâk, girit bir | “hal alan milli hayat derecesinde te- kâmül edememiştir. Milletlerin inki- gafı çok ileri gitmiş, Devlet makinesi geri kalmıştır, Devletçi rejimlerin uğ- radıkları zorluklar, eski-basit bir uz- wun, yeni ve karışık vazilelere intibak | edememesinden ileri geliyor. Yeni Dev- | let sistemleri, yeni baştan kurulma- mış, zaruri olarak, yeni işlerin icab ettirdiği ekleme.ve tadülerle yapıl mıştır. Fakat, asırlarca sürmüş mü- esseselerin kökleşmiş anane ve #lış- Kanlıkları vardır. Devletin İdaresine geçen birçok yeni, muğlâk, nazik iş- leri döndürmek için kurulan her yeni şube, çıkarılan her yeni nizam, eski Devlet idare zihniyetinin tesiri altın- da kalmış, o köhne anane çerçe içine giren yeni unsurların teji mesuliyet kabiliyetlerini de boj is, muş- | tur. Tasav tnreli ki Devletçi re- jimlerde, De banka muamelele- rinden toprak hsullerine, fabrika işletiminden ti t münasebetlerine kadar, milli hayatın en karışık ve en (Devamı & üncü sahifede) wözmeddin Sadak İl İngiltere, Hitlerin demok- rat devletlerle anlaşma emellerini tahkik ediyor Kral Jorj, anlaşma fikrinin inkişafına çalışılacağını nutkunda beyan etti Paris 8 — İngiliz Nazırlarının Parisi ziyaretleri hakkında Övr gazetesi şöy- le diyor: sİngiltere - hükümeti, B, Çambör- leyn ile Lord Halifaksın Parise seya- hatlerini hatırlatmak için B. Hen- dersöndan Berlinde . B. Hitler ve ct- rTalındakiler nezdinde bir anket yap- masını müstacel olarak istemiştir, Anketin hedefi, Almanya ile demok- raksiler arasında müzakerat icrasi- nın Mümkün olup olamıyacağını, tayyareler yüzdesinin tesbiti ve har- bin insanileştirilmesi için bir hava itilâfı akdi hakkında müzakerelerde bulunmak kabil olup olmadığını an. Iamaktır, Bu suretle Almanyanın, hiç ölmaz- sa Alman müstemlekelerinin “iadesi meselesini müzakere etmek üzere Mil. letler Cemiyetine dönmesi mevzuu bahsolacaktır. Filyaki Gski Alman | İngiliz Kralı Torj müstemlekeleri meselesinde İngiltere. | ike bir müzakere yapılmasını iste- Cenevrede - «Müstemlekelere müteal. | mektedir. (Devamı 6 ncı sahifede) Suikastın hesabı Alman .yahudilerinden sorulacak Berlin 8 (A. A.) Dünkü Lo- kal Anzelger ga- zötesi gibi bü Sa- bah çıkan gaze- teler de von Ratba yapılan su- ikastin — Alman- yadaki Yahudi- lerin vaziyetine tesir edeceğini yazmakta dırlar. sabı sorulacağını ve yahudilerin is- İedikleri amansız milcadelenin baş. layacağını yazmaktadır. Suikasdecinin iki akrabası tevkif edildi Pariş 8 — Almanya sefarethanesi- hin üçüncünü kâtibini tabanca ile 2 Yo rinden yaralayan Polonya yahudisi Feiber Grymstamın amcası ve teyze- si de tevkif edilerek Adliyeye verilmiş- lerdir. Bunlar, hudut harieine çıka- rılmış olan eşhası evlerinde beslemek» le müttehim bulunuyorlar, Berliner —oTa- Filbakika carih Fransada ikamet geblat diyor ki: etmekten meneğilmiş olduğu halde <Bu suikast bü- bu akrabasının evinde saklanıyordu. Yaralanan Von Rath sabık Alman sefiri Von Koesterin yeğenidir. Almanya sıkı tahkikat yapıl- masını istedi Londra 8 — Berlinden bildirildiği. (Devamı 4 üncü sahilede) tün ağırlığile Ya hudilerin üstüne düşecektir.» 12 Ulr Blatt ga- zöetesi, Almaniya- Fransız hükümetin- den sıkı bir tahkikat Yapılmasını istiyen Paris Alman sefiri Ven Weleğek da bulunan yahudilerden bunun he- Hararet derecesi; 36,8; na-| 'Başvekil dahili ve harici siyaseti izah etti Parti Meclis grupu B. Celâl Bayarın beyanatını ittifakla tasvip etti Başvekil Celâl Bayar Ankara garında bütün Vekillerimizle beraber Ankara 8 (A.A) Çümhuriyet Halk Partisi B. M. M, grupu umumi heyeti bugün - 8/11/1938 - saat 15 te reis vekili Trabzon mebusu Hasan Sa- kanın başkanlığında toplandı. Söz alarak kürsüye gelen Başvekil Celâl Bayar Büyük Millet Meclisinin tatili devresinde cereyan eden dahili ve harici bütün mesal hakkında, Ha- tay ve Dersim işleri de dahil olduğu Tokyo 8 (A A.) — Hariciye Nazırı | B. Arita, ecnebi sefirlerine “bir nota tevdi ederek -muhasematın «pek ya- kında» Şenzi; Hupeh, Houman ve Kuangsi eyaletlerine de intikal edece- Gini bildirmiştir. Votada, halde, uzun izahatta bulunmuş ve ay- ni mevzular üzerinde söz âlan birçok hatipler de dinlendikten sonra, umu- mi heyet, hükümet reisinin beyanatı- nı ittifakla tasvib etmiştir. Ruznamede başkaca (görüşülecek mevzu olmadığından, salı günü top- Janılmak üzere celseye nihayet verik miştir, - Japonya, harbi diğer “yerlere de teşmil edecek Tokyo hükümeti, devletleri oralarda bulunan tebaaları için tedbir almağa davet etti Çinliler apon ileri yürüyüşüne mani olmak üzere Hur'an viâyetinde 400,000 kişi tahşid ettiler baalarıma ihtiyat tedbirleri aldırma- ları talep olunmaktadır. TTehouy 8 — Central News'un istih- baratına göre Kantonun 40 kilo- metre şimalinde kâin olan Longçin Çinliler tarafından istirdad edilmiş- Kırkayak — Allaha şükür, Insan değilimf,..