10 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 sahife Sene 21 — No, 7210 — Fiati her yerde 5 kuruş Bütün memleket matem içinde Atatürk bu sabah dokuzu beş geçe gözlerini dünyaya kapadı Atatürk demişti ki: “Benim naçiz vücudümü bir gün elbette toprak alacaktır. Fakat Türkiye Cümhuriyeti ilelebed payidar kalacaktır ,, Atatürk Türkün tarihinde ve gönlünde daima yaşayacaktır —e Türkiye Gümhuriyeti Hükümetinin resmi tehliğidir: 4. Müdavi ve müşavir tabiplerinin neşredilen son raporu Atatürkün Dünyaya gözlerini kapadığını bildirmektedir. Bu acı hâdise ile Türk vatanı büyük yapıcısıni, Türk milleti Ulu Şefini, insanlık büyük evlâdını kaybetti. Milletimize içimiz yanarak bu tarife sığ- mayar zıyamdan dolayı en derin taziyelerimizi su- narız. Kederlerimizin tesellisini, ancak ve ancak onun büvük eserine bağlılıkta ve aziz vatanımızın hizme- tinde ârarız. Şurasını da herşeyden evvel beyan etmeliyiz ki ölmez olan onun büyük eseri Cümhuriyet Türki- yesidir. Hükümetiniz, içinde bulunduğumuz bü mühim anda bugüne kadar olduğu gibi dikkatle vazife ba- şindadır. Müesses olan nizamı ve vaziyeti idame hu- susunu büyük Türk milletinin hükümetile tekvü- cud olarak teyid ve temin edeceğine şüphe yoktur. Teşkilâtı esasiye kanununun 33 üncü maddesi mucibince Büyük Millet Meclisi Reisi Abdülhalik Renda Reisicümhur vekâleti vazifesini deruhte et- miş ve ifaya başlamıştır. Gene teşkilâtı esasiye kanununun, 34 üncü mad- desi mucibince Büyük Millet Meclisi derhal yeni Reisicümhuru intihap edecektir, Türkiyenin en bü- yük makamına, teşkilâtı esasiye kanununa göre ge- çecek zatın etrafında hükümeti ile, şanlı ordusile ve bütün kuvvetile Türk milleti sarsılmaz bir varlık ola- rak toplanacak ve yükselmesine devam edecektir. Bugün ayrılığına ağladığımız Büyük Şefimiz Ata- türk, he: vakit Türk milletine güvendi. Eserlerini bu güvenle yaptı. İdamesi esbabını da istikmal ederek güvenle büyük milletimize bıraktı. Ebedi Türk mil- İeti, onun eserlerini ebediyetle yaşatacaktır. Türk gençliği onun kiymetli vediası olan Türkiye Cüm- huriyetini daima koruyacak ve onun izinde yürüye- cektir. Kemal Atatürk Türkün tarihinde ve gönlünde daima yaşıyacaktır. Tabiplerin bu sabahki tebliği Atatürk saat 9 u 5 geçe terkihayat etmişlerdir İstanbul 10 (A.A:)— Atar) türkün müdavi ve müşavir ta- bibleri tarafından verilen ra- por suretidir: Reisicümhur (o Ataürkün umumi hallerindeki vehamet dün gece saat 24 te neşredi- len tebliğden sonra her an artarak bugün, 10 ikinciteş- rin 1938 perşembe sabahı sa- at9u5 geçe Büyük Şefimiz derin koma içinde terki ha- | yat etmişlerdir. Müdavi tabibler: Pr. Dr. Neşet Ömer İrdelp Pr. Dr. M. Kemal Öke Dr. Nihat Reşat Belger Müşavir tabibler: Pr. Dr. Akil Muhtar Özden Pr. Dr. Hayrullah Diker Pr. Dr. Süreyya Hidayet Ser-| ter. Dr.M. Kâmil Berk Dr. Abrevaya Marmaralı Dün akşamki ve geceki tebliğler İstanbul 9 (A.A.) — Riya- seticümhur Umumi Kâtipli- ğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sihhi vaziyetleri hakkın- da müdavi ve müşavir tabip- leri tarafından bu gece saat «24» de verilen rapor ikinci maddededir. 2 — Saat «20» den itibaren dalgınlık artmıştır. Umumi ahval vahamete doğru sey- retmektedir. Hararet derecesi: «37.6» Nabız: «132» Teneffüs: «33» dür. İstanbul 9 (A.A.) — Riya- seticümhur Umumi K âtipli. ğinden: 1 — Reisicümhur Atatür- kün sıhhi vaziyetleri hakkın- da müdavi ve müşavir tabip- leri tarafından bu akşam sa- at «20» de verilen rapor ikinci maddededir. 2 — Bugünü yorgun ve dal- | Cümhur Riyasetinin inhilâli; | intihab ederiJ Yeni Reisicümhur/ intihabı için Büyük Millet Meclisi yarın toplanıyor | Reisicümhur Atatürkün milleti mateme gark eyliyen | zıyaı dolayısile teşkilâtı esa- | siye kanununun 34 üncü mad- desi mucibince yeni Reisi- cümbhur intihap edilmek üze- re teşrinisaninin İl inci cu- ma günü Büyük Millet Mec- | lisini içtimaa davet ederim. Reisicümhur vekili ve Bü- yük Millet Meclisi Reisi Abdülhalik Renda (Otuz dördüncü madde şudur: — ie Mec- lis müçtemi ise yeni Reisicümhuru | derhal intihab eder. Meclis müçtemi değilse reis tara- | İ fından hemen içtimaa davet edilerek | Relsicümhur intihab edilir. Meclisin intihab devresi hitam bulmuş veya | intihabatın tecdidine karar verilmiş olürsa Reisicümhuru gelecek Meclis Başvekil bu sabah Ankaraya gitti Başvekil B. Celâl Bayar bu sabah saat ll de hususi İrünle Ankaraya dönmüştür. Bayraklar yarıya indirildi Bütün dünya radyoları Atatürkün vefatından teessürle bahsediyor Bu sabah saat 11,25 den itibaren bütün daire, müesseselerde milli aa- tem alâmeti olarak bayraklar yarıya indirilmiştir. Avrupa radyoları Atatürkün vefa- anı büyük bir tessürle haber vermiş- lerdir. Şehrimzide bulunan eğnebi ga- zeteler ve ajanslar muhabirleri gazete lerine telgraflar çekmişlerdir, aERanEE23 BASARAAANA gın geçirdiler. Umumi ah- valdeki ciddiyet biraz daha ilerlemiştir. Nabız: Muntazam, kada «124» Teneffüs: «40» Hararet derecesi: «37,6» dır daki- İ sürükliyebilmek — kudretindeydi. Kemalizm Türk milletinin kalbinde ebediyen yaşıyacaktı Ne meş'um bir gün içinde yaşıyo- rüz, İnsanlık ailesi, en büyük evlâdı- nı kaybetti. Bütün beşeriyet de, Türkler gibi, karalar bağlasın! O, yalnız bizim de gildi. İçimizden fışkırıp en büyük mil- let, en eski ve en şerefli millet diye ta- nıdığı ve bize de öyle tamttığı mille- timizin başına geçti. Onu sinemizden doğurduğumuz için büyüklüğümüze ve şerefimize bir kere daha inandık. Bedbinliğimizden, bitkinliğimziden bi- zi çekip çıkardı, yeniden dünyaya ge- tirip Atamız oldu. ; Tarihte bütün milletlere rehberlik eden Türkün Önderi olduğu için, bi- zi kurtararak ve yükselterek bütün mazlum kavimlere örnek gösterdi. Bütün ümidsizlerin ümidiydi; mu- cizelerin babasıydı. Büyüklüğünün binbir tecellisini kendi nefsimizde, en geniş milli emel- lerimizden en dar şahsi hayatımıza kadar tecrübe ettiğimiz için, bütün kalbimizle ona bağlanmıştık. Bizi ve başkalarını arkasından istediği yere Sü- rükledi de. Fakat tehlikeli sergüzeşt- lerden hiç birine atmadı. Daima selâ- İ mete, daima iyiliğe götürdü. Beşeriyetin onu takdis edeceği bir ülu vasfı da budur: Milletini, pençe- sinden kurtardığı milletlerle dost et- | ti. Onlara ulüvvücenab dersi, İbret dersi, ahlâk dersi, tegallüp etmemek ve muhterem bir millete hürmet et- mek dersi verdi. Kuru sözle değil; fi- ille, yarattığı teşkilâtla sulh peygam- beri oldu; ve dünyanın sulhe en muh- taç bulunduğu bir devirde bunu yap- ta. Bugün onu başımızdan kaybetmek. lâsın. Çünkü en büyük evlâdının vü- cudünden mahrum kalmakla, insan- lığın kıymeti bir dâhi baş azametinde sukut etmiş bulunuyor. Biz Türk milleti ise, onun Kemaliz. mine varisiz. Kalbimizde Atatürkün büyük matemi ile beraber manevi mi- rasını da taşıyoruz. Felâketlerin en derinine boğulduğumuz şu sırada, milletimizi taziyet edecek gene onun sözlinü bulabiliyoruz: «Benim bu naçiz vücudümü bir gün elbette toprak olacaktır. Fakat Tür- kiye Cümhuriyeti ilelebed payıdar kalacaktır.» Kemalizmi kalbinde ebediyen yaşa- tacak olan Türk milleti varolsun. AKŞAM