10 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

10 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Amerikada Mik | Avam kamarasında bir Son dakika Almanyada yahudiler aleyhinde şiddetli nümayişler oldu | | | Alman sefareti kâtibi öldü, yi öldü, Almanyada yahudilerin silâh taşımaları yasak edildi Berlin 10 — Pariste bir Leh Yahu- disinin suikasdına uğramış olan Ak man sefarethanesi kâtibi fon Rathın öldüğü haberi buraya gelir gelmez, bütün Almanyada Yahudiler aleyhin. de nümayişler yapılmıştır. Bu nüma- yişler, büyük bir şiddet iktisap etmiş- tir. Hersfeldde Yahudi sinagonu ateşe | verilmiştir. Sinagon tamamen yan mıştır. Berlin 10 — Pariste bulunan Alman»! lar, kütle halinde hastaneye giderek Von Rathın naşını almışlar ve Alman | sefarethanesine nükletmişlerdir. Naş sefarethanenin büyük sâlonuna vaze- dilmiştir. Müteveffanın arkadaşları cenaze- nin başında nöbet bekliyorlar. B. Ru- dolf Hes ile B. fon Ribbentrop mütevef. | fanın ailesine taziyetlerini bildirmiş. | tir. Fransız cümhurreisi yaverini B. Da. | Iadier kalemi mahsus müdürünü 5€- | farethaneye göndererek ve Paris vali- gi de bizzat giderek Alman sefiri Von ,Valçeke taziyetlerini bildirmiştir. Almanyada Yahudiler silâh taşımıyacak Berlin 10 — Almanyada bulunan Yahudilerin silâh taşımaları ve evlc- rinde silâh bulundurmaları yasak edilmiştir. Bu yasağa riayet etmiyen- ler tecömmü kamplarına sevkedile- cekler ve 20 sene nezaret altında bu- lundurulacaklardır, Von Roth öldü Parts 9 (A.A.) — İki gün evvel bir Polonyalı Yahudinin suikastine uğri- yan Alman büyük elçiliği kâibi von Rath bu akşam saat 16,30 da ölmüş- tür, Berlin 9 (A.A.) — Paristeki Alman elçiliği kâtibi von Rath'ın ölümü yal- nız siyasi mahafilde değil, efkârı umu- miyede de şiddetli bir teessür ve he- yecan uyandırmıştır, Siyasi mahafil bu hususta muhte- riz davranmakta ise de Almanyanın Yahudi meselesindeki hattı hareketi üzerine her halde tesirlerini göstere- ceği gizlenmememektedir. Filistin için Londrada bir konferans toplanıyor Woodhead komisyonu Hayfa, Kudüs ve Akabede İngiliz mandasının lehindedir Tondra 10 — İngiliz hükümeti Fi- Mistin meselesi hakkında bir beyaz ki- tab neşretmiştir. Bu beyaz kitaptan Pilistinin taksimi projesinin reddedil- diği anlaşılmaktadır. Buna mukabil | Filistin meselesinin sureti hallini mü- #akere etmek için Londrada bir konfe- | rTans toplanacak bu konferansa komşu hükümetler de davet edilecektir. İngil- tere, Filistin mandasının' beyneimi- lel mahiyetini göz önünde tuttuğu cihetle, - alâkadar hükümetlerin de fikri istimzaç (edilecektir. Fakat bu hususta fikirleri sorulacak hükü- metlerin elyevm Cenevrede temsil edilen hükümetler mi, yoksa Lozan San Remo muyhedelerini imzala- miş olan hükümetler mi olacağı he- nüz belli değildir. Konferansa, Filis- tinde bugün hüküm süren kargaşâ- ıklardan mesul olanlar ve ezcümle Kudüs müftüsü elhaç İbnülhüseyini çağırılmıyacaklardır. Beyaz kitaptan anlaşıldığına göre Irlandada grev Dublinde nakil vasıtaları işlemiyor Dublin 9 (A.A.) — Nakil vasıtaları grevi umumileşmiştir. Bütün tram- vaylar ve otobüsler depolarda kal- mıştır. İki bin kişi greve iştirak et- mektedir, Grevtiler, sendikanın mümanaatı- na rağmen talebleri isaf edilmedi. ği takdirde işe başlamıyacaklarını söylemektedirler. Grevciler iş saatin- de kahvede oturduğu görüldüğü için yol verilen bir memurun tekrar işe alınmasını istemektedirler. İtmirde bir odacı müdürüne tabanca çekti İzmir 9 (Telefonla) — Karşıyaka su dairesi odacısı 16 yaşında Cevad işinden ılmak istenmesinden do- Belediyeye giderek müdür B. Kâmiye tabanca çekmiş ve tehdid et- miştir, Cevad kendisini yakalıyacak- larını hissedince tabancasını ateş Filistin meselesinin tedkikine memur edilmiş olan Woodhead komisyonunun İ relsile bir âzası, komisyonun diğer âza- sının noktai nazarına muhalif ola- rak Filistinin idare bakımından şi- mali, cenubi ve merkezi diye üç kısma ayrılması fikrinde bulunmuşlardır. Ko- misyon Filistinin ekonomik birliğinin | muhafazasını tavsiye oeylemektedir. Komisyon, İngilterenin şarki Ak- dehi sevkülceyşi vaziyetinin sar- sılmaması için âzami dikkat ve ihti- mam göstermiş ve her halde Hayfa, Kudüs ve Akabede İngiliz mandası- nın behemehal idamesi lehinde bulun- muştur. Tulikerim civarında bir muharebe Kudüs 10 — Dün Tulikerim civa- rında İngiliz askerlerile bir Arap çe- tesi arasında, şiddetli bir muharebe vuku bulmuştur. Bir İngiliz askeri ö 2 asker yaralanmıştır, Hare kât devam ediyor. Yugoslavyada Büyük bir kimyevi maddeler fabrikası açıldı Belgrad 9 (A.A) — Dün akşam çıkan bütün gazeteler B. Stoyadino- viçin huzurile Şabatz şehrinde açı: lan büyük kimyevi maddeler fabri- kasından bahsetmektedirler. Gazeteler, milli müdafaa ve İkti- sad bakımından kuvvetli ve müstakil bir Yugoslavya vücüde getirmek için büyük bir enerji ile çalışan B. Stoya- dinoviç hükümetinin yorulmaz faa- liyetini tebarüz ettirmektedir. İngiltere Kralının Amerika seyahati Nevyork 9 (A.A.) — Nevyork Times gazetesi yazıyor: «Vaşingtonda İngi- liz Kralının yapacağı ziyaretin husu- si mahiyette olduğu noktasında ısrar edilmektedir Çambörleynin Krala refakat ede- ceği hakkındaki haber hayret uyan- dırmıştır. Gi bu bn hususi | | İ | letler Cemiyeti Lima konferansında böyle bir teşekkül kurulması ileri sürülecek Vaşington 10 — Perunnuun merkezi olan Lima şehrinde toplanacak olan Amerika ittihadı konferansında bir- leşik Amerika hükümeti, emniyet siyasetini müdafaa edecektir. Bu konferansta bir Amerika Miiletler Cemiyeti ve bir Amerikan ittihadı divan adaleti tesisi ileri sürülecektir. Portakallarımızı ıslah Yeniden altı çeşid portakal fidanı getirtildi Adana 8 (Hususi muhabirimiz- den) — Çukurovadaki portakal cins- lerinin ıslahı ve çeşitlerinin çoğaltıl- ması için çalışılmaktadır. Şehrimiz ziraat müdürlüğü arzu edenlere pa rası mukabilinde dağıtılmak Üzere Pilistinden altı çeşit portakal ve üç cins limon ve mandalina ısmarlamış- tır. Gelecek fidan cinsleri, ambalâja dayanıklı, tatlı çekirdeksiz portakal- larla, mart ve nisanda kemale gelen Valânsiya çeşidi ve soğuğa dayanıklı, meyvaları iri ve sulu, çekirdeği 83 Vaşington nevali ile kan portakalıdır, Aynca Limon ve Cumkan por- takallarile kırmızı Drepfurt portakal- ları ve ikinci teşrinde kemale gelen sulu kırmızı limon, senenin her mev- siminde meyva veren Yüreykor, ve eylülde yetişen Lizbon limonları, Kla- matin mandalina fidanları getirtil- mektedir. Bu cinslerin hepsi de Çu- kurova topraklarında yetişmeğe mü- saiddir, Bu suretle Çukurova porta- kalları çok çeşitlenecek ve her alıcı- nın arzusuna göre mahsul elde edi- lebilecektir. Etrüsk vapuru Dünkü tecrübede saatte 10 mil yaptı Süratinden kaybetmesi odolayısile havuza alınan yeni vapurlardan Et- rüsk dün tamirden çıkmış ve Deniz- bank fen heyeti tarafından tecrübesi yapılmıştır. Etrüskün sürati 10 mil. den de aşağı düşmüştü. Dün Marmarada yapılan tecrübe- ler kısmen iyi netice vermiş, yeni va- pur 10 mil süratle seyretmiştir. Etrüsk Almanyadaki ilk tecrübe sinde 13,5 mil sürate malikti. Etrüsk vapuru yarın sefere çikacaktır. Bu seferde fen heyeti de bulunacak ve tecrübelere devam. edilecektir. Aldığı eşyayı yayı başkasına satan bir hamal mahküm oldu 'Taksimde bir müşterinin evine gö- türmek üzere Mısır çarşısında yor- gancı Hakkının dükkânından aldığı pamukları yerine götürmeyip Hay- dar adında birine satan hâmal Meh- medle suç ortağı Haydar dün asliye | dördüncü ceza mahkemesinde mu- İ hakeme edilmişlerdir. Muhakeme ne- ticesinde bunlardan Mehmedin 14 ay, hırsızlık malı bilerek satın alan Haydarm da dokuz gün hapislerine karar verilmiştir. Nevşehirde kar Nevşehir (Akşam) evvel başlıyan mebzul yağmurlardan sonra bu gece Kar yağmağa başla- mış ve bu sabah ona kadar devam etmiştir. Yağan kar eri erimektedir. Kocasını döven a kadın 49 gün hapse mahküm oldu Geçenlerde Nuriye adında bir ka- âın kocasının eyinden çıkarak bera. ber yaşadığı Kâzım adında biri İle gezerken kocası Salâhaddin tesadüf etmiş ve karısına eve dönmesi! tar edince Nuriye kocasını dövdüğü gibi ayırmıya gelen polis memuruna da tokat vurup hakaret etmişti. Dün asliye dördüncü ceza mahkemesinde Nüriyenin muhakemesi yapılmış ve suçları sabit olduğundan 49 gün hap- sine karar verilmiştir. Nuriye mah- elilerek tovkifhenava h- — Bir hafta | mebusun tenkitleri B. Hitlerin Ingiliz dahili işlerine karışmasının reddini istiyor Londra 9 (A.A.) — Avam Kamara- sı bügün Kralın nutkuna verilecek cevabı müzakere etmiştir. Londra 9 (A.A.) Kamarası Kralın nutku hakkında müzakerede bulunacaktır. Bilhassa dış politika münakaşa edilecektir. Yarın milli müdafaa meseleleri müzakere edilecek, cuma günü de umumi müzakere yapılacaktır. Pa- zartesi günü muhalefetin dış politi. ka hakkındaki teklifi müzakereye ko- nacaktır. Birkaç muhafazakâr mebus Kra- ln Mühimmat Bakanlığından ve mecburi milli hizmetten bahsetmeme- sini teessürle kaydeden bir takrir ver. | mişlerdir. Londra 9 (A.A.) — Avam Kamara sında Çabörleyn tarafından söyle- lair söz alarak kralin nutkuna hâkim olan ruhu anladığını ve «bilfiil bü- tün memleketi etrafında toplıyan harici siyaseti takviye etmek üzere bir milli birlik vücude getirilmesi im- kânı olup olmadığıs meselesine dair nutukta bir telmihte bulunulmamış olmasına teessüf ettiğini söylemiştir. Sinclair, milli Ohürriyeti koru- Macarlar işgale devam ediyorlar Almanya, Polonya ve Maca- ristan için serbes mıntakalar müzakeresine başlanacak Budüpeşte 9 (A.A.) — Macar ajan- sı bildiriyor: OMacar işgal kıta- ları dün kendilerine Layin edilen yer- leri işgal etmişlerdir. İşgal tam bir intizam içinde cereyan etmiştir. Halk her tarafta kıtaatı şevk ve he- yecanla karşılamıştır. Berlin 9 (A A.) — Gazetelerin is- tihbarma göre Çekoslovakyada Tu- na nehri üzerindeki Bratislavada Al manya, Polonya ve Macaristan için serbes muntakslar tesisi husunda ya- kında müzakereler başlıyacaktır. Çekoslovakyada kalan Almanlar Prag 9 (A:A.) — Kundt tarafından geçende ihdas edilen Alman nasyo- nâl sosyalist mebuslarından ve Aâya- nından mürekkep parlâmento grupu bir tebliğ neşrederek Alman selâhi- yettar mahfillerinin son hâdiseler neticesinde sefalete düşen Çekoslo- vakyalı Almanlara yardım edilmek üzere Kundt'un emrine mühim bir meblâğ verdiklerini bildirmiştir. Pragda Çek makamlarının muva- fakatile bir «tasfiye ve tensikat için Alman iş ofisis ihdas edilecektir, Bir horoz yüzünden kavga Kadıköyde oturan madam Kristina | ile ayni evde oturan Aliye ve kardeşi | Necmiye, bir horozun evin içinde do- laşmasına, sebebiyet verildiği iddiasi- le biribirlerile kavga etmişler, iki kar- deşler madam Kristinayı dövdükleri için polisçe yakalanarak mahkemeye verilmişlerdir.. Yağ işi hakkında esaslı tedbirler alınacak Sıhhiye Vekâleti, İstanbul piyasa- sında satılan yağlardan çoğunun ka- rışık olduğunu ve alınan sekiz müneden ancak birinin gıda kabili yetini haiz bulunduğunu ve yağların sıkı surette kontrol ve tahlil ettiril. mesi lâzım geldiğini bildirmiştir. Belediyenin bir omüddettenberi muhtelif yerlerden alınan nümune- lerin tahlilleri neticesi bu ay sonun- da Sıhhiye Vekâletine bildirilecektir. Vekâlet. bu netirelere göre vağ tei Bugün Avam | | merasimde ekser nazırlar, nen nutku müteakib Archbald Sinc- | nü- | mak için hükümetin ne yapmakni yetinde olduğunu sormuştur, «Min hayata ecnebi bir devlet şefi tara dan vukubulan müdahele; ye telmil eden hatib demiştir ki: «Başvekilin böyle bir müdahaley reddetmek için ilk fırsattan istifad edeceğini ümid ederima Sinclair, Hitler tarafından Çörçi ve Greenwood'a yapılan bücumlar hatırlattıktan sonra Kralın nutkuni verilecek cevabi ariza hakkında cere yan €decek müzakereler arasında hürriyet prensiplerine karşı yapılan bu hücumların reddeğileceğini ümid etiğini söylemiştir. İngiliz başvekilinin nutku Londra 10 — Yeni belediye reisi- nin ik'adı merasimi dün yapılmış. Bı sefirler ve birçok zevat hazır bulunmuştur. Başvekil B. Çambörleyn, bir nutuk irad ederek İngilterenin siyasetini şu dört noktada hülâsa etmiştir 1 — Sulhü muhafaza, 2-İ reyi, dünyada hürmetle m görecek derecede kuvvetleni 3 - Sanaylin inkişafını temin etmek - Milletin yaşadığı şeraiti ıslah et- mek için durmadan ça Amerikada intihap Umümi vali intihabatında Repüblikenler 17 va'ilik kazandı Vaşington 10 — Birleşik kada yapılan umumi vali intihabatı, bitmiştir. 32 vali umumilikten 15 demokrat ve 17 repübliken vali in- tihab ediimiştir, 17 repübliken umu- mi validen onu yeni intir edilmiş- tir. e Repüblikenler n valilikten dokuzunu demokralların zararına olarak kazanmışlardır. Birleşik Amerikada mevcud olan 48 vilâyetten 30 unda demokratlar mevkilerini muhaf Cümhurreisi B. Ruzve na dönmüşlerdir, Amerikada parlâmento intihabatı Netyork 9 (A.A) intihabatı hakkında Son neticeler şunlardır: Mebusan meclisi: 236 147 cümhuriyetçi, 2 progresist Âyan: 21 demokrat, 11 cümhuriyst- si, New - York 9 (A.A.) — Lehman rö- kibi Cümhuriyetçilerden Dewey'den takriben 75,000 rey fazla kazanarak tekrar New - York devleti valiliğine tayin edilmiştir. Takriben 60 mınta- kanın intihab neticeleri henüz alin- it V Parlâmento neşredilen en demokrat, İ mamıştır. Harlan -Kentueky- (A.A.) — Mün- tebibler arasında vuku bulan bir ar- bede esnasında dört kişi ölmüştür. Polis sekiz kişiyi tevkif etmiştir, 1933 senesinde yapılan İntihabat esnasın- İ da da Harlayn kontluğunda çıkan kar kaşalıklar esnasında 20 kişi kadar öl- müştü, 2 . Tıb fakültesinde su tedavisi kürsüsü Üniversite tıp fakilltesinde bi lim ve su tedavisi kürsüsü tesi miştir. Denizbank Yalo rü doktor B. yin edilmiştir. Denizbank yakın sahiller | için kış tarifesini hazırladı Denizbank yakın $ vapurlarının kış tari bitirilmiştir. Birincikânundan itiba-