13 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

; 13 'Teşrinisani' 1088: Reisicümhur intihabından intibalar f Bolda Büyük Millet Meclisi binasında Riyasetletimhur bayrağı çekilirken, sağda, Relsiclimhur AEŞAM Bahife 8: Büyük Şefin aziz hatıraları arasında Şişlideki inkılâp müzesinde Atatürke ait mühim hatıralar var ri Kapali bir ev... Gİ“ Önünde (yarıya. | inde bir bayrak Pencerelerden dı- şarıya: ne: bir ışık süzülüyor, ne ha» Mf birsen. İşte Atatürkün Anado luya geçmeden ön ce büyük inlnlâbı hazırladığı müte- vaz ev... Şu'pancurları ka- pali pencerelerden - şimdi Dolmabah- çesarayında hare ketsiz yatan - Ön- der, kimbilir ekaç kere dışarıya bak- tı. Şu mermer mer- diyenleri kaç Kere çiğnedi? Türk inkılâp ta- rihinde mühüm biz yerl olan bu evi kim merak etmez? Kim içini gezmek istemez? Atatür. Kün dolaştığı sa- Yonları, oturdu gu odayı, yattığı yeri. kim görmek istemez? Fakat bugün için buna imkân yok- tur. İsmi cAtatilrk İnkılâbı Müzesi; olarak; değiştirilen; Şişildeli ev mik kemmei' bit surette tanzim edilince. ye kadar herkese Küpalidir; HAttE ga- zetecilere: de... Bugün burayı gezmek“imkânı ol madıği içlir size Atatürkün evini bus. rayı çok iyi tanıyan, orada Atatürke- le bir çok defalar görüşmüş olan bir arkadaşımın ağzından anlatayım. İşte mermer merdivenleri çıktınız. Demir kapının Killdinde bile bir hu- susiyet vardır; Gilidim anahtarı soku- lacak yeri uzun bir demirle dışarıya çıkmıştır. Şimdi gayet güç açılan bu Kapıyı Atatürk büyük bir Kolaylıkla Aaçarmış; Ve evinin anahtarını dalma yanında taşırmış; İçeriye girdik... Ge- ne bir Kaç mermer merdiven... Alt katta küçük bir oda, bir sofa, bir bü- yük oda... Aşağı mutfağa inen tahta merdivenler... Merdiven başları buzlu camekânla ayrılmış, Yukarı kat Mus- tafw Kemalin bütün vaktini geçirdi- Hi yerdir... İşte Ikinci katta çıkıntılı bir oda... Atatürkün odası... Duvarlar koyu viş- ne çürüğü Kâğld kapan.. Mustafa. Kemal büyük inlalâbı bu odanın vişne çürüğü: rengindeki du- varları arasında düşünmüş... Arka tarafta milli kahramanın. yatak oda- Sivar... kinci katın taksimati da şöyledir: Bir büyük oda; bir sofa; iki küçük | oda... Burada büyük Kahra elbisesi duruyor. İşte s kongre- sinde giydiği siyah veston:.. Ayni gün ayağındaki ayakkabıları, gömleği.. Öteki elbisesi milli mücadelede giydi- ği askeri üniforma... Kalpağı, getr- Teri. Atatürk müzesini bazırlıyanlar bu elbiseleri, yanyana ikinci Katta man- kenler Üzerinde teşhir edecekl anın iki kat ; Mankenlerin. üzerine Büyük Ölünün mulâj, halindeki çehresi. konulacak... Son zamanlarda Atatürk müzesi için çok zengin dukümanlar-da top- Ianmağa başilımıştır. Bunların ara- | sında pek mühim vesikalar vardir... Meselâ bunlardan biri büyük bir sofra örtüsüdür. Bu sofra örtüsünün Üzerinde Atatürk kurşun. kalemle harf inkılâbının ilk projelerini yap- xiş, Türk Imlâsının ik şeklilerini çiz- miştir, Bu sofra örtüsü beyaz kelenden- dir. Üzerinde gene kendi renginde kareler vardır, Atatürk, üzerinde bir Şişlide pancurla.. 7 ği z Atatürkün büyük İnkılâtımızı hazırladığı Şişlideki ey örtünün üzerine yeni: harflerle Türk imlâsının: nasıl yazılacağını. kaydet- miştir. Sonra örtünün: üzerinde bü- yük inlalâperhir çok heceler yazmış- tar, Arkadaşları. Atatürkün bu masa örtüsü üzerinde: yeni Türk imlâsını gösterdiği! zamanı! hatırlıyorlar, Bun» lardan biri diyor ki — Bu'masa örtüsündeki! yazılar Kizkulesi: parkında yazılmıştır. O gece Atatürkle arkadaşları bu parke ta oturuyorlardı. Yeni harflerden. ve yeni, imlâdan bahsaçılmışlı. Atatürk kâğıd istedi. Bazı şekilleri göstermek istiyordu. Lâkin kâğıd ge ye kadar bü yük inkilâpçı kalemle beyaz örtünün üzerinde yeni yazının: İmlâsını arka daşlarma çok iyi bir surette gösterdiz Bunları anlatan zatın yanılmadığı muhakkaktır. Çünkü Atatürk de kendi el yansile bu örtünün. altına «Kızkulesi parkı: ismini ve o gecenin tarihini de kaydetmiştir. «Atatürk İnkılâp Müzesis ne geti- rilen. kıymetli. vesikalardan. biri de Atatürkün. ek yazısile yazdığı. «Harf yoarşı». vesikasıdır, Bu vesika. şöyledir Bir nota kâğı di... Notaların beşer çitgisi' üzerinde Atatürkün: yazdiği Harf” marşı... İlk mısra yalnız sadâli harflerden: yapıl. miştir. Bu, vesikanın de Atatürkün el yazısile «Harf ma kelimeleri ya zılıdır. Bu arada Büyük Alanın kendi el yazıları, kendi elile yaptığı Baritalar da vardır. Dakümaniurdan. biri de çok mü himdir. Bu Külhane parkında Ata- türkün söyl in müsveddesi- dir Atatürk Gülhane parkında; söyliye- | ceği nutku hemen. orada. hazırlamak istemiş; eline-gayet küçük zımbalı bir defter almıştır. Büyük Ala, tarihi nut- kunu bu zımbalı defterdeki kâğtdlara keydetmiştir. Nutuk tam kırk dört sahife tutmuştur. Bu nutkun 44 sahifösi Atatürkün el yazısile-İn kılâp-müzesinde durmak- tadir: Atatürk İnkılâbı müzesine da- ha bir çok kıymetli. hatıralar da ge tirilecektir. Meselâ bunlardan biri Büyük İnki- lâpçının önünde uzun seneler çalış- tığı masadir. Bu masa şimdi mini Kaliramanını kız. kardeşi bayan, Mak- bulededir. Her halde Atatürk İnke lâp: müzesinin. gayet, mükemmel. bir suretle tanzim edileceğine bize şim- d'den ümid gelmiştir.