13 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

yg m e MM MM e ANAMA e RE REZ YE yp MA pe PM ey - Sahife AEŞAM 13 Tögrinisani 1038 Dün Geceki ve Bu Sakahki Haberler Ingiltere, Almanyaya dün birnota verdi Zarara uğrayan Ingiliz tebeası için tazminat İsteyecek, Ingiliz matbuatında heyecan devam ediyor Londra 12 (A.A.) — Times gazete sinin bildirdiğine göre sir Ogelive Fordes tarafından Almanya Hariciye nezaretine verilmiş olan notada, İn- giliz maslahatgüzarna gelen şikâ- yetlerden birçok İngilizin perşembe günkü nümayişler esnasında. mutâ- zarnr olduğu anlaşıldığı kâydedil- mekte ve İngilterenin tazminat İste- mek hakkını muhafaza ettiği bildiril. mektedir. Notuda İngiliz tebaasının himaye- si İçin tedbirler alınacağı ümid edil diği ilâve edilmektedir. Londra 12 (A A.) — Times gazete- si Canterbury baş piskoposu monsen- yör Cosmo Gordon Lang'ın bir mek- tubunu neşretmektedir. Mektupta bilhassa şöyle denilmektedir; «Perşembe günü Almanyada ve Avusturyada vukubulan gaddarane ve tahribkârane hareketlerin bırak- tığı inflal hislerini derhal izhar et- mekle zannedersem, İngilteredeki bü- #ün hiristiyan ahalisinin hissiyatına terceman oluyorum. Alman zimanı- Berlin şehrinde dört bin Yahudi tevkif edildi | Paris gazeteleri, Yahudilere karşı yapılan tecavüzleri şiddetli bir lisanla tenkid ediyorlar Berlin 12 (A.A.) — Dolaşan bazı haberlere göre Berlinde şimdiye kadar 4,000 Yahudi tevkif edilmiştir. Paris 12 (A.A.) — Gazeteler Alman- yada Yahudiler aleyhinde yapılan nü- mayişleri şiddetle tenkide devam et- mektedirler, Epogue gazetesinde Henry de Ke- rillis yazıyor: «Von Rath'ı katleden genç Yahudinin bu menfur hareketi. ni şüphesiz takbih ediyoruz. Diploma» tin herkesin sempatisini kazanmış dü- rüst bir adam olması bizi bir kat da- ha müteessir ediyor. Fakat bir delinin şahsi hareketile Alman Yahudilerini istilâ eden kin dalgası arasında bir münasebet bulamıyoruz. Bu kin neticesinde bütün Almanya, da yangınlar çıkarılmış, yağmalar ol- muştur. Büyük bir milletin bir şahis tarafından işlenilen bir cürüm dolayı- sile intikamını âciz ve silâhsız bir ekal diyetten alması kadar çirkin ve vahşi bir manzara tasavvur edilemez.» Matin gazetesi şöyle diyor: «Otorite her yerde nizamı temin etmek demek- .tir, Kargaşalığa müsaade edenler ar- tık otoriteden bahsedemezier. Adalet Leh istiklâli 20 nci yıldönümü münasebe- tile askeri merasim yapıldı Varşova 12 (A.A.) — MIM isliklâlin | yirminci yıl dönümü, memleketin bütün garnizonlarında tertib edilmiş olan askeri geçld resimleri ile tesid edilmiştir. Varşovada bu geçit resmi, mareşal Rydz Smigiy ile hükümet erkânının, kordiplomatiğin ve ata- şemiliterlerin ve kesif bir halk küt- lesinin muvacehesinde < yapılmıştır, Halk askerleri şiddetle alkışlamıştır. Devlet reisi, 'Teçen'de tahaşşüt etmiş | olan Silizyalı askerleri teftiş etmiştir. Cehubi Afrika milli müdafaa nazırı Berlinde Berlin 12 (A.A) — Cenubi Afrika Milli müdafaa ve sanayi Nazırı B. Pirov bir kaç gün kalmak üzere önümüzdeki hafta ortalarında Ber- | sil — İS ii > “mek üzere gazetecileri davet etmesi, dârlari kendilerine karşı göstermeğe hazir olduğumuz dostluğun bu gibi | hareketlerle tehlikeye düştüğünü müdrik olsa idiler ne kadar iyi olur- du» Londra 12 (A.A) — Almanyada yahudiler aleyhinde yapilan nüma- yişlerin doğurduğu heyecan İngiliz matbuatında devam etmektedir. 3 News Chroniele gazetesi Dr. Goeb- bels tarafından verilen izahatı kabu- le şayan görmemektedir. Bu gazete, şöyle yazmaktadır: «Propaganda Nazırının izahat ver- bütün dünyaya yayılan dehşet sesi- nin Almanyada da duyulduğu ümi- dini veriyor.» Daily Herald gazetesi de bu tarzda bir mütalâa : yürüttükten sonra di- yor ki: «Bu hafta cereyan eden müthiş va- kalarla bazı devlet adamlarına yapı: lan bedhahane hücumlar halıhazır- da bir İngiliz - Alman itllâfı teşeb- büslerini güçleştirmektedir.» her yerde daima devlete münhasır ka- lan bir imtiyazdır. Adalet halka ter- kedildiği zaman artık adaletin tesisi mevzuu bahsolamaz.» Almanyada Yahudiler aleyhinde Çı. | kanlacak olan kanunlardan bahseden Petit Parislen gazetesi diyor ki: «Hoyratça bir terörün yerine siste- malik bir zulüm ikame edilecek, Bu hareket, Almanyanın şerefine ve men- faatine uygun değildir ve nasyonal « sosyalizmin gaddarane hareketleri et. rafındaki düşmanlık çenberini geniş- letmekten başka bir işe yaramıyacak- tar.» Ocuvre gazetesi, şöyle diyor; «Şimdi de Berlin bizi «Yahudi mese lesinin beynelmilel bir mesele» oldu- guna inandırmak istiyor. Almanya 'Hariciye Nezareti, Fransiz - Alman takarrübünün, bu takarrüb ne kadar arzuya şâyan olursa olsun, Almanya - Yahudi düşmanlığı ile müvazi gide cek bir Fransız - Yahudi düşmanlığı. nın üstüne kurulabileceğine ciddiyet- le kani midir?» başmakalesinde Macaristanda kabine buhranı Yeni Kabineyi B. İmredi teşkil etti Budapeşte 12 (AA) — — Birçok ga zeteler, Budapeştede dolaşan bazı şa» yialara makes olmaktadır, Niolcorai Ujsag gazetesi diyor ki: «Başvekil İmredi, davet relsine İs- tifasını vermiş ve mumaileyh tarafın. dan yeni Kabineyi teşkile memur edil- miştir. Kabinede bir değişiklik yapıl. ması beklenmektedir.» ! Maciarsag gazetesinin zannettiği. | ne göre Dahiliye Nazırı istifa etmiştir. İ Bu gâzeleye göre, Çekoslovakyadaki Macar arazisinin iadesi, Macaristanm siyasi sahifesini kapatmış ve İmredi- nin Kabinenin istifasını takdim et- mesi yeni bir İmredi Kabinesi teşkili imkânını vermiştir. Alman - Danimarka itilâfı “Berlin 12 (A.A.) — Alman - Dani. marka itilâfı bir sene müddetle uzatıl- mısır. Beynelmilel askeri hekimlik kongresi Kongreye heyeti murahha- samız da iştirak etti Cenevre 12 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Beynelmilel askeri hekimlik kon- gresinde mukaddema verilen. bir ka- Tar mucibince Cenevrede harb zama- nında orduların yaralı ve hastaları- nin İyi bakılmaları için bitaraf mın- takalar ihdasimı istihdaf eden bir konferans toplanmıştır. Konferansa 17 hükümetin murahhas ve mütehas- sısları iştirâk etmiştir, Hükümetimiz namına da bü konleransa general Mazlum Boysan ile Mili Müdafaa Vekâleti hukuk müşaviri Selâhaddin Pmar iştirâk etmişlerdir. Konferans sıhhi şehir ve mıntakaların tarifini ve bu şehirlerin hangi şartlar dalre- sinde tesis edileceğini tesbit etmiştir. Konferans tarafından hazırlanan bir proje hükümetlerin tasvibine diplo- matik yollar vasıtasile arzedilecektir. Bu mıntakalar sulh zamanında te- sis edilebileceği gibi harb zamanında dahi tesis edilmek imkânı mevcuttur, Glocester dükü ile Vindsor dükü görüştüler Windsor dükü İngilterede z yerleşecek Paris 12 (A.A) mekte alan Dük ve Düşes de Glocester, Rivoli caddesinde'bir otelde Dük ve Düşes de Vindsor ile görüşmüşlerdir. İki kardeş Dük de Vindsorun evlen- mesindenberi görüşmemişlerdi. Londra 12 (A.A.) — News Chronicle gazetesinin bldirdiğine göre Dük ve Düşes de Windsor, büyük bir ihtimal- le İngilterede yerleşecektir. Dük, ve- liahdlığı ve krallığı zamanımda Bel. veder şatosunu pek sevdiği cihetle zevcesile birlikte gene bu şatoda otur- mak isteyeceği tahmin edilmektedir. Bir Çek tayyaresi İtalyaya indi Roma 12 (A.A) — Bir Çekoslovak avcı tayyaresi, Udin yakınında mec- buri sürette yere inmiştir. Kanatları ve uskuru kinimiş olan tayyarenin pilotuna birşey olmamıştır. Amerikada intihabat Kabine ilk defa olarak bir toplantı yaptı Vaşington 12 (A.A.) — İntihabattan sonra Kabine ilk defa olarak taplan- Matbuata yaptığı beyanatta Roo- sevelt, şimdiye kadar federal idare ta- rafından tatbik edilmiş olan liberal siyaseti takibe devam edeceğini bil- dirmiştir. Bu nikbinane mütalâaya siyasi mü- şahidler iştirak etmektedirler, Müşahidler, mevcut ekseriyetin, muhafazakârlarla demokrat partisi cümhuriyetçilere iltihak ettikleri tak- dirde kolayca yıkılacağını söylemekte- dirler. Adilâne ve devalı bir sulh için Londra 12 (A.A.) — Amerikaya hi- taben radyoda söylediği bir nutukta Loyd George, dünyada adilâne ve de. vamlı bir sulh tesis etmenin yegâne çaresi mazideki tecrübeler ve her ne- vi ideoloji harleinde olarak büyük dev. letleri bir konferansa davet etmekten ibaret olduğunu söylemiştir, Cerh ve kavga 'Kasımpaşada, oturan bakkal Melh- medle çırağı Hikmet, bir hesap mese- lesinden karga etmişler, Mehmed, çı- rağımı bıçakla yaralamıştır. 'Tahtakalede emanetçilik eden Emin ile simitçi Muharrem de bir para me- selesinden münazaaya tutuşmuşlar, Muharrem, Emini bıçakla yaralamış» tar, Halıcıoğlunda oturan Mıgırdıç ve Misak isimlerinde iki çocuk kavga et- mişler, Mıgırdıç eline geçirdiği bir ci- simle Misağı yaralamıştır, Paristen geç- ;! | mim malimat yoktur. Japonlar Yangçede 340 bin maktul verdiler Bir Japon kumandanı, ölen Japonların hatırası tebcil edilirken bu rakamı itiraf etti Chungking 12 (A.A.) — Şanziden alınan haberlere göre, cephede mak- tul düşmüş olan Japon askerlerinin hatırasını tebeli için Linfende yapı- lan bir toplantı esnasında fırka ku- mandanı Taniguahi, Japon kıtaatı- na beyanatta bulunarak 340,000 Ja- pon askerinin Yangçe muharebele- rinde maktul düşmüş olduğunu şöy- lemiştir. Kumandan, maktuller ara- sında 6 general ve madün rütbede 103 zabit bulunduğunu ilâve etmiş- tir. 'Tanigunhi, Şenzinin cenubunda | Çin çetelerine karşı yapılan son mu- | harebe esnasında Japonların subay ! ve er olarak 15,000 maktul vermiş ol- | duklarını da kabul ve teslim etmiştir. | Bitaraf müşahidler, Japonların Çin- deki: zaylatına aid Japon rakamının kasten azaltılmış bulunduğunu ve bundan maksat, halkı soğutmamak bu harbe karşı husumet hislerini tak- viye etmek olduğunu beyan etmekte- ir, Çinlilerin bir muvaffakıyeti Chansha 12 (A.A.) — Çin Telgraf ajansı bildiriyor: Hankovun sukutundanberi ilk de- fa olarak Çin kıtaatı, Hupehin cenu- bunda mühim bir muvaffakiyet ka- zanmışlardır, Bu noktada takriben iki bin kişilik bir Japon alayı Hsiaoling de inhizama uğratılmıştır. Çinliler tarafından yapılan mukabil bir taar- ruz esnasında Japon kuvvetleri üç taraftan ihata edilmiş ve 1,500 Japon imha olunmuştur. Japon kuvvetleri- nin bakiyesi, şimal istikametinde ricat etmiştir. Çinliler tarafından Hsiao- lingde kazanılmış olan zaferin gaye si, Japonların Hunani istilâ etmeği istihdaf eden ileri hareketlerini, hiç olmazsa muvakkaten durdurmaktır. Macar hükümet naibi Kassa şehrine girdi Amiral Horti, kıtaat başında şehre girerken büyük tezahürat yapıldı Budapeşte 12 (A.A.) — Macar na- ibi hükümeti, Macaristana Jade edil- miş arazinin en büyük ve en chem- miyetli şehri olan Kassaya mutantan bir surette girdiği esnada büyük kli- senin radyo ile neşredilen çan sesleri, bu tarihi hâdiseyi bütün memlekete ilân etmekte idi. Macar kıtağtının başında Kassaya giren naibi hükümet, kendisine hita- ben söylenen nutuklara heyecanlı bir hitabe ile mukabelede bulunmuştur. Naibi hükümet, Macar milletinin müşkil ve nazik olan hakem vazifesi- ni üzerlerine almış ve vaziyetin ida- mesi kabil olmadığı kabul ve teslim edildiği halde yirmi sene içinde bir türlü halledilmemiş olan meseleyi bir iki dakikada halletmiş bulunan bü- yük devletlere minnettar olduğunu söylemiştir. Macaristanın kati gün- lerde kendi tarafını iltizam etmiş olan necip Polonya milletine de şükran borcu yardır. Naibi hükümet, nutkuna bütün Macarları istikbalde tarihte misli mes- buk olmıyan bir şekilde ve kan dökül meksizin muzaffer olmuş olan mu- hik Macar davasının hükümran kuv- vetinin çerçevesi içinde bütün ener- jilerini bir araya getirmeğe davet etmek suretile nihayet vermiştir. Başvekil, balibi hükümete cevaben bir nutuk irad etmiştir. Bundan sonra naibi hükümet, be rTaberinde bayan Horti ve oğulları ve Başvekil olduğu halde mili marşın terennümleri arasında kliseye gitmiş ve klisede yapılan bir âyinden sonra makbereye inerek Macar istiklâlinin en yüksek milli kahramanı olan prens Rakodzinin mezarına bir çelenk koy- muştur. “ Merasim bir askeri geçid resmi ile sona ermiştir. Ispanyol harbi. Hükümetçiler bazı muvaf- fakıyetler kazandılar Barselon 12 (A.A.) — Cümluriyet- çilerin bir tebliğinde Hükümetçilerin düşmanın Sergre ve Kbre köprülerine karşı yapmakta oldukları taarruzlara kahramancasına mukavemet etmekte we düşmana ağır zaylat verdirmekte oldukları bildirilmektedir. Şark cephesinde düşmanın bir çok mukabil taarruzları tard edilmiş ve Cümhuriyetçiler Nules mıntakasın- daki mevzilerini islâh etmeğe mu- yaffak olmuşlardır. Barselon 12 (A.A.) — Üç motörlü beş tayyare bu sabah 50 bomba at- mak suretile şehri bombardıman et- miştir. Bombalar büyük meydan ve limân civarındaki mahalleye düşmüştür. Birkaç bina harap olmuştur. 10 kişi ölmüş, 30 kişi yaralanmıştır. Londrada bir asayişsizlik hâdisesi Lonâra 12 (A.A.) — Harb maktul- lerinin hatıralarını tebell için tertib edilmiş olan merasim esnasında bazı yerlerde asafişi ihlâl eden hareketler olmuştur. Beljast'da süküt dakikasi- üm başlangıcında iki infilâk vukua gelmiştir. Telefata sebebiyet vermiş olan bu infilâklar hakkında mütem- Filistin meselesi İngiliz istemi else Nösiri beyanatta bulundu Londra 12 XA-A.) — Dün akşam Filistin hakkında bir nutuk söyle- miş olan dominyonlar ve müstemle- keler Nazırı B, Malcon Mac Donald, şöyle demiştir; «Her nekadar kuvvet istimali zaru- ri ise de meseleyi sadece kuvvet halle- demez. Meseleyi hal için askeri değil, siyasi bir faaliyet sarfı lâzımdır. Şu halde asilerin faaliyetleri henüz ta- mamile tenkil edilmemiş olmasına rağmen hükümet, meseleyi siyasi ba- kımdan ele almak hususunda vakit kaybetmemiştir. Araplarla yahudiler arasında bir anlaşma yapılması her halde müreccahtır. Bizim İlk gayre. timiz meseleyi münakaşa ve müzake- re ile halletmek olacaktır.» Bir haftalık gümrük hâdiseleri Ankara 12 (A.A.) — Geçen bir hafta içinde gümrük muhafaza teşkilâtı bir ölü yüz elli kaçakçı, bin dört yüz kirk dokuz kilo gümrük kaçağı, elli. bir kilo inhisar kaçağı, üç kilo sekiz- yüz yetmiş beş gram uyuşturucu mad- de, üç yüz yetmiş beş defter sigara kA gıdı, yetmiş sekiz Türk lirası ile kırk dokuz kaçakçı hayvanı ele geçirmiş. tir, ğ ud