26 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

26 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Vin EİN RO. Pekiyi am, BA Rİ ğe 1 Reklâmeılık dünya Kadar eskidir. İnsanlar oldu olasıya, mallarını medh. etmek ve herkese iyiliğini duyurmük istemişlerdir. . Ev ve yol olalıdanberi âfiş de vardır. Atinada kanunlar afişlere yazılıp du- varlara yapıştarılırdı. Romada hem kanunlar ilân edilir, hem de kitaplar ve açılsarttırma veya i eksiltmeler afişlerle halka bildirilirdi. Orta çağlarda okuması yazması ol- © muyanlar çokluktu. Bunun için ilânlar ağızla yapılırdı. Bir adam mahalle ma- halle dolaşıp ilân edilecek şeyi haykı- ra haykıra halka bildirirdi, Bugünkü modern afiş şekli 17 nci asırda başladı, Tüccarlar mallarını kâ- Zıdlara yazıp astılar. 1686 da Romada bir kanun çıktı ve fena malı iyidir di- ye reklâm yapanların cezalandırılaca- ğı halka bildirildi. Yazın işsiz kalacağını bilen bu adam, kışın kazandığı paraların hep- | sini yemiyor, biriktiriyor. Görüyorsunuz ya çocuklar, insan- Jar kazanmak için ne işler icad edi- yor. Taştan para çıkarmak işte bu- na derler! İkiyi dört yapın 7 Resimde iki köpek görüyorsunuz... Bu iki resme dört çizgi ilâve ederek bu iki köpeği dört köpek yapabilirsi. 0 ni? Bunu yapmak için resim yapmasını bilmek lâzım değildir. Aşağı - yukarı müdevverimsi dört çizgi çekmek kâ- dir. Koca yumurta Yer yüzünün en büyük yumurtası nı hangi kuş yumurtlar bilir misiniz? Hayır devekuşu değil... Madağaskar adasında Aepiyormi kuşu yumurtlar... mış. Bu kuşun nesli tükenmiştir. Herkesin kildiği hikâye Evvel zaman içinde bir bay ile bir bayan vardı. Bay bayanın kocasiydı, bunun için de bayan bayın karısı olu- yordu. Ne iyi “tösadüf değil mi? Bay -ile bayan çok mesuddular. Uzun zaman yaşadılar, çok çocukları oldu ve her pazar tavuk yediler. İşte hikâye burada başlıyor. Bilirsiniz, tavuğun herkes başka yerlerini sever, göğsünü yer, bazı kim; kimi kanadından İ risi ile gerisinden. Fakat göğüsle but tarafı mühim- . Amma göğsü sevenler mi ek- riyettedir, yoksa budu £ Sevenler Bu henüz Budu sevenler daha İez2e başka m olan bir hekikat var vuk iki kanatlı, iki butlu, çift gö- | güslüdür. Je bayan tam eli sene ; tavuk yediler, bayan göğsünü, bay | budunu yed Erlendiklerinin ellinci yıldönü- münde gene Sofraya tavuk kızartma- sı geldi. Bayan tavuğun budunu İ kesti: — Al sevdiğin budu! dedi. Kocasının tabağına koydu, sonra davetlilerine döndü: — Eli senedir t&vuğun göğsünü yiyorum deği, hiç te sevmem, fakât kocam budu sever diye. fedakârlık ediyorum Bay yerinden fırladı: — Nel... dedi. Ben hiç sevmediğim budu rsam senin hatırın -için, i seviyorsun diye yiyorum. karış açık kaldı: ben de senin yordum. Ben de bilseydim... Tam elli sene birbirlerinin halırı- ' n, birbirlerine azap i kocasina, kocası karısına zorla sevmediği şeyi yedir- mişti. Bu hikâyeyi mi?... Bu hikâ biliyorsunuz değil ri herkes biir. Hem eğlenin hem Yerden biten devler Yer yüzünde dev gibi ağaçlar da | vardır. Daha doğrusu ağaçların da | devleri var, Avustralyada bir ökaliptüs görürsünüz ki, yüksekliği üç yüz yir- mi beş ayaktır, yani otuz katlı bir bi- na kadar yüksektir. Böyle boyca yüksek olan ağaçlar olduğu gibi, ence de çok büyük gaç- lar vardır, Kaliforniyada bir ağaç gö- rürsünüz ki, gövdesinin kutru on iki İ metredir, On iki metre kutru olan bir gövde- yi kaç kişinin kucaklıyabileceğini siz hesab ediniz. En khüy zünde bir genç kız için en büyük servet nedir bilir misiniz? Bu yazıyı okursanız Jan Jak Russo- nun fikrini öğrenmiş olursunuz Dostlarından biri: oğlu geldi, nişanlandığını haber verdi, sonra ni- şanlısının meziyetlerini saydı. Russo genci tebrik kâğıdla bir kalem aldı: Nişanlınızın me daha söyleyiniz, sizi din Genç adam başladı: — Evlenecöğim kiz çok zengin... Russo kâğıda bir sıfır çızdı. Genç devam etti: -— Çok güzel bir Russo sıfırın yanına bir sıfır daha koydu. Genç anlattı: iyetlerini bir | — Çok asil, amima fevkalâde asil bir Yol kazalarına karşı Her yerde oto- mobil kazası pek çoktur. Bilhassa Amerikada her yerden fazla oto- mobil kazası olu- yor. Bunun için büyük bir kum- panya, bir sene zarfında kaza yapmıyan şoförlere bol para mükâfatı veriyor. Buna rağmen kaza yapan veya ka zaya sebeiyet veren şoför, şoförlerden mürekkep bir mahkeme huzurunda hesap veriyor ve kabahatlı ise şoför. Tükten menediliyor. Amerikada kamyon, otobüs ve oto- mobiller her hafta muayeneye tâbidir. ler. 1937 de Amerikada mühim hiçbir kaza olmadı. ağacı | ettikten sonra eline bir | Döğüşen deniz aygırları Deniz aygırları sulak yerlerde yaşa- yan fil cüsseli hayvanlardır. Günlerden bir gün iki denizaygırı, büyük bir yolun ortasında kavgaya tutuştular. Bu yol doğu Afrikada büyük bir şoseydi, Denizaygırları kavga ederler- ken uzaktan bir postacı kamyonu gö- Me — eden deniz aygırları kam; görünce hemen durdular, Derhal bir- lik oldular, hücuma geçtiler ve kam- yöna tos vurup bir hendeğe yuvarla- dılar, sonra yakındaki meh kaçtılar, Kamyonun şoförü büyük korku ge- | çirdi. Amma ne korku Yaralanma» dı ve yoldan geçen başka bir kamyon | imdadına gelinceye kadar posta pa- ketlerini bekledi. I öğrenin İyi yürekli kartallar Kartala Iyi yürekli demek pek uy- gun olmuyor değil mi? Hiç kimse kartallara bugüne kadar iyi yürekli dememiştir, bilâkis kartal vahşi, yırtıcı bir kuştur. Ancak bugüne kadar verilen bu hüküm, bugün artık haksız ve yanlış sayılabilecek. londrada, hayvanat bahçesindeki Kartalların yuvasında ne buldular İki tane serçe yuvası Serçeler oyumurtlamışlar, kartal yuvasında yavru çıkarmışlar ve besli- yorlar Demek ki kartallar denildiği kadar kötü kuş değil! ük servet Genç adam sözüne şöyle nihayet | ver âilenin kızı... Russo soğukkanlılıkla o sıtırların | yanına bir sıfır daha attı, | Bilmecemiz! 13 harfli bir tatlıyım 8,7, 6, 1mi neşelis 9, 12, 13, 10, um «bir yemiş» 1, 5, 4, üm «tabaka» 3,2, 4 üm uyüksekçe yer» 11, 8, im «örneks 9,8, 11, 10 um «uzun kulaklı hayvan» 12, 2, 6ım «şimal geyiği» 7, 4,2, 1im sesvap ucusdur. ss.» Bilmecemizi doğru halledenlerden 1 inciye 10 lira, 2 inciye: Büyük bir su- Iu boya takımı, 3 üncüye: Eş bir dol. ma kalemle bir kurşun kalem, 4 üncü. ye: Bir çalar saat, 5 inciye: Büyük bir defter, ayrıca 75 kariimize de muhte. lif hediyeler verilecektir. — Fevkalâde iyi ahlâklı bir kız. Bu son söz üzerine Russo biraz durdu, sonra sıraladığı Üç sıfırın ba. şına 1 rakkamını yazdı: — Meziyet diye hiç biri istikbalde mes'ud olacağınıza delil teşkil etmiyordu. Ancak bir tek meziyetini söylediniz Ki, ötekilerin hepsine bedeldir: İyi ahlâklı... Nişan. lanızın yalnız ve yalmz by meziyeti var; bu da mes'ud bir yuva kurmanız için kâfidir. Sizi tebrik ederim, Not: edib ve filozofudur, Kanun nazarında herkes müsavidir, iddiasını ortaya atan mütefekkirdir. Fransa ihtildi Russonun fikirlerinden üham almış- far. 1742 de doğdu, 1778 de öld: Tokat yiyen aslan Vaka bir Af- rika köyünde ge- çer. Köy halkı bir senede otuz iki kurban ver- di. Bir aslan kö- ye geliyor, birini kapıp gidiyor - du. Kaptıkları- nın çoğu da çocuklardı... Bu aslanla kimse başa çıkamıyordu. Bir gün gene köye geldi, bir çocuğa hücum etti. Çocuğun annesi koştu, ve aslanın suratına şiddetli bir tokat vurdu. Hayvan öyle şaşaladı, öyle şa- şaladı ki, bir müddet olduğu yerde ka- Jakaldı, sonra arkasını döndü ve koşa koşa kaçıp gitti, O günden sonra bir daha köye uğ- ra ile uyandırılmış oluyorlar. | saydığınız şeylerin Jan - Jak Russo Fransız | ye e EVİ Uyandıran adam Parisin büyük bir işçi mahallesinde bir adam rahat rahat para kazanma nani usulünü buldu: Uyuyanları uyan» dırıyor. Acele etmeyin, kimseyi rahatsız ete miyor, bilâkis. * Bilirsiniz, amelenin çok erken kalk- ması, erkenden işinin başında bulun- ması lâzımdır. Bu adam gece yarısından biraz son- ra kalkıyor, mahalleyi dolaşıYor ve er. kenden işinin başına gidecek olanla- rın kapısını çalıp uyandırıyor. Uyuyanları uyandıran adamın kü- çük bir defteri var. Bu defterde uyan dıracağı kimselerin isim ve adresleri yazılı... Erkenden adresi yanlı olan evin kapısını çaliyor, uyandıracağı kimsenin adını haykırıyor ve bir pen- cere açılıncaya kadar bekliyor. Uyandırılmasını isteyen her amele bu adama günde on para veriyor. Haf- talığı peşin verenler haftada kırk pa- Adam abonelerine tenzilât yapıyor. Aylık peşin verenlerden beş kuruş alıyor. Ancak bu kazanç kış günlerine mah- sus, yazım adam işsiz kalıyor. Sekiz çivi meselesi Resme dikkat ediniz. Şeklin ortasın- da bir dört köşe etrafında da sekiz çi. vi var. Bu şekle dümdüz sekiz çizgi çizerek sekiz kısma ayırmız, bu kısımlar ayni şekilde ve ve ayni mesahada olsun ve her birinin içinde bir çivi kalsın, * İşyar maymun Siyamda büyük bir şampanze, büyük bir fırıncının kasasında oturmakla- dr Bu maymunun işi çok mühimdir: Verilen paraların sahte olup olmadı. ğını konirol ediyor. Müşterinin ver- diği parayı dişlerile ısırıyor, para kı- rdırsa sahledir!...