26 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

26 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

26 Teşrinisani 1938 mazı Antep, Maraş ve Bo zcaadada matem Halk, Atatürkün eserlerini muhafazaya Edirnenin kurtuluşunun vN dün Atatürk anıtı önün ©... and içti yıldönümü münasebetile| de bir toplantı yapıldı! Atatürkün cenaze merasimi günü memleketin her tarafında toplantılar yapılmıştı Yukarıdaki resimlerde bu top- iantılardan bir kısmı görünüyor, Birinci sırada, İzmirdeki toplantı ve Atatürk &bidesine konulan çelenkler, ikinci sırada izriler ağlarken ve Manisadaki toplantıda vali ile komutanlar (ortadaAtatürk &bidesi önünde nutuk söyle- niyor), üçüncü sırada Adanada Atatürk Abidesi ve Manisadaki toplantı, dördüncü sırada Adanadaki toplantı Antep 25 (A.A.) — Mill matemon iki gündenberi acıların en müthişini çeken şehrimizde derin bir teessür, göz yaşı, hıçkırık arasında Ulu Şefe Olan derin ve sarsilmaz bağlılığın samimi bir tezahüratı olarak geçti, #ün resmi, hususi müesseseler, mağazalar, dükkânlar kapanmıştır. Halk radyolar başında Ankarada ya- pılan cenaze töreni neşriyalını taki- bediyordu. Saat il de Halkevi salo- nunda binlerce vatandaşın iştirakile bir tören yapıldı. İstiklâl maışından sonra Ulu Şelin ölümü ile duyulan umumi isessür ve heyecan tebarüz ildi. Alanın gençliğe hitabı okun- du. Üç dakikalık tazim sükütuile törene son verildi Saat 14 de on binlerce vatandaşın iştirakile Cümhuriyet meydanında Atanın büstü etrafında bir toplantı yapıldı, İstiklâ! marşile törene baş- landı, Şepenin matem marşından sonra Parti nanıms Çevik, gençiik (oOadına, belediye namına ve Halkevi adına Büyük Şe- fin ebedi ziya ile duyulan büyük acı ve teessüre terceman olan söylevler verildi, Atatürkün ölmez eserleri $â- yılarak bu eserleri muhafazaya and içildi. Hıçkırıklar içinde dinlenen sö;levlerden sonra üç dakika ayakta Süküt edildi. Büstün önünde yapılan tezim geçişi ile törene son verildi Maraşta Maraş 25 (AA) — Bugün bayra- min ikinci günü olduğu halde sokak- Mr ve umumi caddeler her günkün- | den daha tenhadır. Büyük Atalarının İ ziyaı dolayısile kendini yük acılar gilgide bir kim ziyaretine mücadelenin İl gösteren bü- naktadır. Hiç bi'e gitmemektedir gün'e Mili Atstür- ibay B. Riza | akrabalarının | görünüyor. kün yolunda yürüyerek düşmanı ilk defa yirmi bir gün süren kanlı bir muharebeden sonra çıkaran kahra- man Maraşlılar, Büyük Alalarına | hürmet ve içlen bağlılıklarını göster- mişlerdir. Büyük Atanın ufulü karşı- | sında mütemadiyen güz yaşları dök- mektedirler, Bozcaadada Bozcaada 25 (A.A.) — Büyük Ats- mızın ölümü gününden itibaren baş- layan sönmez teessür küçük büyük genç ihtiyar bütün Bozcaada halkı- nın çök acı çok yakıcı göz yaşlarının akmasına yol açmıştır. 21/11/1938 de Ulu Atamıza son ihtiram ve son- suz bağlılığımızı bir daha göstermek ve onun açtığı feyizli yolda bütün hızımızla yürüyeceğimize Söz ver- mek, and içmek için saat 14 de Cüm-| huriyet meydanında toplandık. Ata. mızın büstü, göz yaşlarımızla ıslan- mış çelenklerle örtüldü. Bir zaman. lar milli saadetlerimizi anmak için toplandığımız bu meydanda, şimdi hüzünlü bir süküt hüküm sürüyor. Başlar iyik, gözler nemli, yürekler dan Büyük Ölünün hayatı, büyük inkılâpları ve ölümünün ulusu Üze- rinde, cihan efkârında uyandırdığı | derin teessür ve acı dokunanklı bir dille anlatıldı. Bu esnada halk, hiç- kırıklarını zapiedemiyor, büyük âci- larını gözlerinden akıtıyorlardı. Saat 16 da meşaleler yakıldı. Mektepliler memurlar ve bütün halk, kalblerine gömdükleri Atalarının büstü önün- den ihliramla geçtiler, Merasim sona erdi, Afyonda Afyon 25 (A.A.) — Gecikmiştir. Büyük zıyaları ulusumuzu, yurdu- muzu matemlere boğmuş olan yüce adlannda bütün ömrümüzün, mille- timizin yasını tuttuğumuz yüce ebe- di Şefimizin 21/teşrinisani matem | gününde tedfinleri dolayısile vilâyeti- mizin merkezinde ve her köşe ve bu- cağında yüce Atatürkün yüce hatıra- larını bütün ha'k, büyük ihtiram te- zahürleri ve göz yaşlarile anmıştır. Başta vali Durmuş Evredilek, uzun biz nutuk vermiş, Atatürkün hayatın- da eserlerini anlatmış, halkın minne. tini, bağlılığını tebarüz ettirmiş, Ata. türkün ülkesinin eserlerinin yaşama. sı andı içilmiştir. Atanın izinde yü- rümek andları tazelenmiştir. Bundan sonra nutuklar verilmiştir. Xbedi Şefin herbirinin yanında cüm- huriyet ördusundan birer erin ihti- am nöbetini beklediği meşalelerin ve birçok çelenklerin bir tazim hâlesi ile çevrelediği Atatürk Zafer anıtının yüce ebedi Şef Atatürkün yüce varlı- ğı huzurunda teşrifat sırasile başta vali ve komutan, hükümet, ordu ve parti, meclisler ve teşekküller erkânı, mektepliler, halk kitleleri ihtiram ge- cidi yapmış olmak suretile son tazim İ ve minnet ve şükran borçlarını öde. | mişlerdir. Edirnenin kurtuluşu Edirne 25 (A.A.) — Edirnenin kur- taluşunun yıldönümüne rastlayan bu gün Edirneliler, Atatürk anıtı önünde bir toplantı yapmakla iktifa etmişler» dir, Toplantıda bir nutuk söyliyen vâ- 5 yurdun diğer köşelerinin olduğu gi- bi, Edirnenin de kurtuluşunu Atatür- ke borçlu olduğumuzu anlatmış ve bu münasebetle ebedi Şefimizin 2a7iz hatırası bir kere daha minnet ve şük- ola yâd ve taziz edilmiştir. İ dığı halde şimdi İyi kalit Adana mektupları Çukurovada pirinç ziraatı menediliyor ,Mütehassıslar, sıtmann önüne geçmek için pirinç ekiminin men'i lâzım geldiği neticesine vardılar Adana (Akşam) — Çukurorada pirinç ekimi devam ettikçe sıtmanın kökünün kurutulamıyacağı anlaşıl- mış bulunuyor. Senelerdenberi Çu- kurovanın muhtelif çeltik bölgelerin- de çalışan geniş bir sıtma mücadele teşkilâtı mevcuddur. Bu teşkilât dur İ madan çalış sunu g ttiği haldi Çukurovadan kaldı tik ziraati devam etti «sıtmâs yı amıştır. Çel- pirinç ziraatinin diği neticesine varmışi hususta hazırladıklar; rı, sıtma mücadele h müzakere ettikten göndermişlerdir. Haber dı; önümüzdeki me Çukurovada çeltik ziraatine müsaade etmiyeceği, etse bile şehirlerden, kasabalardan, köylerden uzak pek mahdud bir sa- hada pirinç ziraati yapılmasına saadede bulunacağı anlaşılmakta İşte Cümhuriyet hükümetinin sıh- hi teşkilâtı bugün bu mevzua da bü- yük bir kuvvetle el atmış bulunuyor. Çok basit bir muhasebeden sonra çi- kacak rakamlar hayret vericidir. Aşağı yukarı ortalama bir hesapla cenub bölgesinde tam 10,000,000 kilo çeltik çikar, Ne büyük bir verim kay- nağı diye hayret edersiniz. Memnun | olutsünüz. Fakat hesabın neticesine | Egede tütün satışları Satılan tütünlerin miktarı 19 | milyon kiloyu buldu İzmir (Akşam) Tütün piyasa- sındaki durgunluk zail olmuştur. Her tarafta tekrar satışlara başlan- maşlır, Piyasa açılalıdanberi şimdiye kadar Ege mıntakasında satılan tü- tün miktarı 19 milyon kiloyu bul muştur. Bidayette yüksek kalite tü- tümler kilosu 90 - 110 kuruştan satıl- tütün 75 kuruştan, diğer kaliteler 35 - 60 ku- ruş arasında satmaktadır Rekolle, 30 milyon kilo tahmin edildiğine göre henüz satılmamış, müstahsil elinde bulunan tütün mik- tarı 11 milyon kilodur, Satılan tütün- lerin 10 milyon kilosunu Amerikan tütün kumpanyaları almışlardır, Gediz ovası Sulama işi için tesisata başlanıyor İzmir (Akşam) — Nafia Vekâleti, Manisa vilâyeti ile Menemen kazası dahilinde Gediz ovasının sulanması için Gediz nehri üzerinde yaplıracağı muhtelif tesisala yakında başlattıra- sktır, Kanalların açılması ve Menemenin Emirâlem nahiyesi dahilinde regülü- tör inşası için 550,000 lira sarfedile- cektir. Bu tesisatın bir buçuk senede tamamlanabileceği söyleniyor. Regü- lâtör ve Kanalların inşasından sonra Gediz ovası, (Bereket ovası) halini alacaktar. Mısırda büyük manevralar yapılacak Kahire 25 (AA) — İlkkânunun ilk iki haftası içinde Mısır ve Sudan kıtalarının iştirakile Sudanda büyük manevralar yapılacağı haber veril mektedir. On beş gün kadar sürecek olan bu manevralar Hartum ve Su- dan limanı civarında yapılacaktır. Tunusta veba Tunusta 7 ve 10 teşrinlevvel ve 8 teşrinisani 938 tarihinde bir kaç veba vakası görüldüğü haber alındı- ğından bu liman muvaredatına kar- şı icab eden sıhhi tedbirler alınmış- tır, varınca bu düşünceler değişecektir. my Çukurovada sılmayı önlem sarfettiğini min eder Tam İ am 1,504 zan boylu oyalanmak lü kü, çeltik ziraati me- Her yıl u kav- ıât dev- davaları gaları, su davaları oluk zinde bu su kavgaları kar halini alırmış Mütehassıslar diyorlar & 100 hektar bir çeltik âfi gelecek su, 1000 asına bol işte bu da göste ki, Cümhu- * hükümeti hayırı bir iş daha başarmak üzeredir: Çukurovada pi- rinç yerine pamuk ektirmek! Karısını kaçıranı karakolda yaraladı Polisler daha fazla ateş et- mesine mâni oldular tarlasına hektar pamuk ol yeter.» İzmir (Akşam) İzmirde B. Hikmet adında biri karısı Lütfiyeyi iğiai ederek kaçıran Mehmedi taban- ca kurşunile karakol içinde ağır su- rette yaralamıştır. Vaka şöyle olmuş- tur B. Hikmet, bundan bir müddet ev- vel evlenmişti. Son zamanlarda Meh- med adında biri kardeşi ile birlikte kadımı iğfal etmiş, kaçırmıştır. B. Hiks met, müddelumumilik ve zabıtaya müracaat ederek nikâhlı karısını iğ- fal ile kaçıran hakkında takibat ya- pümasını ve karısının bulunmasını istemiştir. Bunun üzerine Mehmed zabıtaca Yakalanmış, ifadesi almmak için Do- laplıkuyu polis karakoluna götürül- ed komiserlik odasında sticvab edilirken Hikmet karakola yölmiş, yanında taşıdığı tabancasını âni bir hareketle çekerek Mehmedin üzerine dört el ateş etmiştir. Mermi- lerden biri Mehmedin sağ memesi al- tından girmiş, sırtından çıkmıştır. Polisler, B. Hikmetin elindeki ta- bancayı daha fazla ateş etmesine meydan overmiyerek (o almışlardır. hastaneye kaldırılmış, B. Hikmet ya- kalanmıştır. Tahkikat neticesinde iğ- fal edilerek kaçımlan genç kadının, Karşıyaka civarında İbrahimin evin- de bulunduğu anlaşılmış, kadın ev- künde 15500 liraya yeni bir istasyon binası inşa ettirilecektir. İnşaata yar kında başlanacaktır. Almanyanın Vaşington sefiri hareket etti Vaşington 25 (A.A.) Almanya efiri dün akşam Hamsa vapurile ha- reket etmiş ve zevcesile kızını Vaşing- tonda bırakmıştır.