28 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Japonlar Hong Kong müs- temlekesine nasıl girdiler? Köprüyü geçmek istiyen Japon askeri Ingi- lizlerin müdafaa tertibatı üzerine çekildiler Londra 27 (A.A) — Pazar günü neşrolunan gazeteler içinde yalnız Sunday Ekspres İngiltereye aid olan Hang-Kong müstemlekesine Japonlar) tarafından taarruz edildiğini büyük başlıklarla neşretmektedir. Bu gaze- te, hadisenin kendi muhabiri tara- fından telefonla verilen - tafsilâtımı şu suretle anlatmaktadır; «Cumartesi sabahı Japonlar Shun şehri üzerine şiddetli bir taarruza başlamışlardır. Japon tayyareleri İn- glliz mıntakasına iltica etmeğe çalı- şan sivil Çinliler üzerine mitralyöz- lerle ateş açmışlardır. Az sonra ek- serisi 13 ve 15 yaşında bulunan Çin müdafaa askerleri şimendifer köprü- sünü Hong-Konga doğru geçerek be- raberlerinde bulunan silâhları ve as- keri levazımı nehre atmışlardır. Fa- kat kıtaatın kısmıküllisi nehrin şimal sahillerinde Japonlarla şiddetli bir muharebeye başlamışlar ve ancak tümidsiz bir mücadeleden sonra yer- lerini terketmişlerdir. O vakit 60 kadar Jaj köprüden 400 metre kağ idik geçitte nehri geçerek İngiliz mınta- kasına 6 İngiliz askeri tarafından İş- ze bulundurulan 12 numa- ralı karakolun karşısından girmiş- lerdir. İngiliz askerleri her hangi bir hadiseye meydan vermemek emrini almış oldukları için İngiliz bayrağını indirerek Karakolu terketmişler ve Sofyarlaki nimayişler Hükümet sokaklarda her türlü seyrüseferi yasak etti Solya 77 (A.A.) — Resmi bir tebliğde deniliyor Ki: «Neuiily muahedesinin imzası yıl dönümü münasebetile mümayişlere mâni olmak için yapılan bütün ihtar- İara rağmen dün bilhassa gençler ta“ rafından mühim toplantılar yapıl- muştur, Polisin bütün tedbir ve gayretlerine rağmen tabrikâtçılar nümayişleri fesadçı maksadları uğrunda İstismar etmek istiyorlar. Hağiselere mâni ol- menetmişlerdir. üzerine Japon zabitleri İlerliyerek hı dudun Şhun Şhun nehri rinde değil, 13 kilometre daha cenubunda olduğunu ileri sürerek kendilerine serbes yol verilmesini İngiliz alayına emretmişlerdir. Fakat İngiliz zabiti bu iddianın yanlış olduğunu, elinde bulunan harita ile isbat etmiş ve bir saat kadar süren münakaşadan sonra Japon kuvvetleri geri çekilmiştir.» Şarkla Hong - Kong İngiliz müstem- lekesine tecavüzü hâdisesi halledilmiş- tir Japonlar, Hung - Kong İngiliz ma- kamatına tarziye vermişlerdir. Amnnmullisn yüksekliği bir metreyi geçmiştir. Alman hâberlere göre ölenlerin mik- ” darı dört yüzden fazladır. mek kabil olamıyor. teahhurla sefer yapıyorlar. Amerikada kar fırtınasında mak ve alınan tedbirleri tatbik etmek için hükümet Yi ikintlteşrin pazar günü Sofya sokaklarında ber türlü seyrüseferi tamamile yasak etmiştir. Hırvat meselesi Yugoslav Başvekili bir nutuk irad ederek bu işi hallede- ceğini söyledi Belgrad 21 (A.A.) — Başvekil B. Btoyadinoviç, Bosna Hersekte söyle- diği bir nutukta Hırvat meselesini hailetmek istediğini ve bunu Maçek'in teklif etti şekilde fakat «Bir kral, bir millet, bir devlet» formülü içinde halledeceğini bildirmiştir. l B. Stoyadinoviç, bu şerait dahilin- de, müzakereye âmade olduğunu ak- si takdirde Maçek'in bizzarure mu- halefette (kalacağını kaydettikten #onra Yugoslav radikal birliği parti- âlnin teşkili süretile ortodokslarla riki mesainin ihya miştir. Hususi muhasebe müdürleri arasında nakil ve tayinler yapılacak Ankara 27 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti hususi muhasebe müdürleri arasında yeniden bazı nakil ve tayin» iler yapacaktır. Bazı hususi muhasebe müdürlerinin de terfileri bu arada ic- Ya edilecektir. Mahalli idareler umum müdürlüğünce hazırlanan tayin ka- rarmamesi bugünlerde Vekületin tas- Japonlar kendi bayraklarını çekmek suretile orasını işgal eylemişlerdir, Yalnız İngiliz zabiti şahsen müra- câat ederek Japonların geri çekilme- lerini istemiş ve uzun bir münakaşa- dan sonra bu talebini kabul ettirmiş- ba iş gr sini peş öbür yagi bir açarak İngiliz toj e me in ea di kadın üzere yedi öl alimler ve on EYL de yalar lardır. Diğer taraftan 150 Japon askeri köprüyü geçmeğe teşebbüs etmişler- 8e de İngilterenin Midilseks alayına mensub askerleri tüfeklerine kurşun sürerek süngülerle İngiliz toprağına geçilmeği Bunun Hâdise kapandı Londra 28 Japonların Uzak Kar fırtınasından 400 kişi öldü Şehirler arasında telefonla görüş“ Trenler büyük 92 kişi öldü Nevyork 27 (A.A.) — Dört günden- beri devam etmekte olan şiddetli kar fırtınasından 92 kişi ölmüştür. General Nediç Yugoslav Harbiye Nazırı Belgrada döndü Belgrad 27 (A.A) — Avala ajansı bildiriyor: Ankarada Atatürkün oe- naze merasiminde Yugoslavyayı tem- sil etmiş olan Harbiye ve Bahriye Ne- İ zarı general Nediç ile heyetin diğer âzası dün Belgrada avdet etmişlerdir. Türkiye elçisi B, Haydar Aktay, ve Hariciye Nazırı B, Stoya- dinoriçi ziyaret ederek Türkiye Reisi- cümhuru İsmet İnönü ve Türk hü- kümeti namına, Yugoslavyanın Ata türkün cenaze merasimi münasebe- tile Ankaraya hususi bir heyet gön- dermiş olmasından dolayı mumalley- he teşekkür etmiştir. Evlenme evrakı parasız verilecek Ankara 28 — Evlenme evrakının bedava olarak verilmesi için meclise yerilen kanun dahiliye encümenin- den geçmiştir. Bu devrede kanuniyet kesbedecek olan lâyiha mucibince evlenme evra- kı olarak verilecek, dam- ga resminden ve bütün harçlardan Ynuaf olacaktır. Halk Partisi büyük kurultayı Umumi reisi seçmek için bi- rinci kânunda toplanması muhtemel Ankaradan gelen haberlere göre dört senede bir toplanan, önümüzdeki ilk. baharda toplanması icap eden Cümhu- riyet Halk partisi büyük kurultayı, ağlebi ihtimal birinci kânun ayında toplanacaktır. Büyük kurultayın vak- tinden evvel toplanmasına sebep, Bü- yük ve Ebedi Şeften açık kalan parti umumi reisliğine yeni bir zat seçmek- tir. Hiç şüphe yoktur ki, parti umumi relsliğine daimi ve değişmez başkan sıfatile Reisicümhur İsmet İnönü in- tibap edilecektir. Büyük kurultayın içtimama genyöl kurul öyeleri, partiye mensup: bütün emi ilyönkurul başkanları, il el ince m rağ seçilen delegeler iştirak Parti büyük kurulta; Celâl Bayar al ön panış nutkunu da umumi reis edecektir. b / Başvekil bugün Ankaraya dönüyor Ankara 28 — Çelik fabrikasının inşaatını teftiş için Karabüke gitmiş olan Başvekil B. Celâl Bayar. bugün Ankaraya dönecektir. Sıvasta talebe sayısı artıyor Stpas (Akşam) — Şehrimizdeki li- se, orta ve İlkokullarda talbe sayısı bu yıl geçen yıllara nazaran artmıştır. Li. sede bugün 800 ü mütecaviz, ortaokul» da 850, ilkokullarda ise merkezde 4 De fazla talebe okumaktadır. kullarımıza artan bu alâka - da icab eden tedbirler ri şubeler açılmış ve açıkta talebe kal- ... e Bükreş tiyatrosunda bomba patladı 10 kişi öldü, 40 seyirci de yaralandı Bükreş 2 — Burada vahim bir hâ- dise olmuş, Yahudi aktörlerin piyes temsil ettikleri bir tiyatroya bomba atılmıştır. Bombanın intilâkından 10 ü Nevyork 271 (A A.) — Siyasi mülte- ciler komitesindeki Amerika mümes- sili Taylor, Amerikanm halihazırda mer'i olan, muhacirler hakkındaki takyidati değiştiremiyeceğini beyan etmiştir. Mumaileyh, Filistin kapıla- ! rinin tekrar Yahudilere açılmasından başka hal çaresi olmadığını tasrih etmiştir. New-York Times gazetesi yahudile- rin pek zengin bir mıntaka olan Tan- ganika'ya sevkedilmelerini meninu niyetle karşılamakta ve İngilterenin bu müstemlekeyi Almanyaya iade et- memeği kati surette teahhüd ettiğini ilâve eylemektedir. Varşova 27 (A.A.) —Gazetelerin gece| nüshalarında çıkan ve yarı resmi ma- hiyette olduğu kanatini veren bir ma-| kalede müdellel rakamlarla Yahudi- lerin Polonyadan hicret etmesi lüzu- mu tebarüz ettirilmektedir. Bu me- kalede ezcümle şöyle denilmektedir: «Klâsik bir mühaceret memleketi olan Polonya, son zamanlarda bütün | Yahudilerin hicret ettiği bir memle- ket olmuştur. Çünkü diğer memle- ketlerden koğulan Yahudiler Polon- yaya akın ederek Yahudi meselesinin vahim bir şekil almasına sebebiyet vermektedirler. Şimdiki vaziyetin içinden çıkma- nın yegâne çaresi, Polonyaya yapılan Yahudi muhacereti meselesinin ci- ban ölçüsü ile ve bizzat Y: kile tedkik ve halledilmesi Polonya - Lituanya Lituanya, Vilnonun kurtuluşu | manyada ve ecnebi cemiyetini feshetti tuluş» ismi altında faaliyette bulunan cemiyetin feshedildiği Elta ajansı ta- rafından bildirilmektedir. kişi ölmüş, 40 kişi de yaralanmıştır. Zabıta, şiddetli tahkikat yapmaktadır. B. Çambörleyn Romayı | ziyaret edecek Londra 28 — Deyli Meyl gazetesi İn. giz Başvekilinin B. Mussoliniyi ziya» ret edeceğini yazmaktadır. Bu ziyaret, Akdenizde bir cevelân esnasında Yâ pılacâktır. Bu haber henüz resmen teyid edilmemiştir. Cenubi Afrikada . . bir hava faciası Berlin 28 Ahvali havaiyeyi tedkik etmek için Lofthaf hava şirketine mensup dört motörlü bir Alman yolcu tayyaresi Kaptan hareket ederken bir | palmiyeye çarparak ateş almışlar. Yol- culardan on biri derhal ölmüş, dördü de ağır suretie yaralanmıştır. Ölenler arasında Almanyanın en maruf tay- yare pilotları vardır. Bu facia, Almanyada derin bir Bunun sebebi Polonya - Lituanya diplomatik münasebetleri normalleş- tikten sonra iki memleket arasında- xi bütün meselelerin diplomasi yolile halleğilmesine karar verilmiş olma- sıdır. Bu yeni vaziyet dolayısile mez- kür cemiyetin mevcudiyeti Polonya ile Lituanya arasındaki iyi münase- betlerin inkişafna mâni olacak sul tefehhümlere yol açabilirdi. A am Vatan vapurunda kaçakçılık Varnadan limanımıza muhacir ge- tiren Vatan vapurunda mühim bir kaçakçılık meydana çıkarılmıştır. Vapurda araştırma yapan gümrük muhafaza memurları, geminin dibin- de bulunan su deposunun üstündeki tahtaların ekli olduğunu görünce şüphelenmişler, tahtaları kaldırarak un kapağın kaldırınca suyun sathında bir takım lehimli matem uyandırmıştır. Leh ve Slovak askerleri gene çarpıştılar Varşova 28 — Leh askerleri, Lehis- tana verilen Çekoslovak arazisinin son parçasını İşgal ederlerken vahim hadiseler çıkmış, Slovak ve Leh as kerleri arasında müsademeler vuku- bulmuştur. Müsademelerde bir Leh binbaşısı ölmüş, bir çavuş da ağır si- rette yaralanmıştır. Müsademe, Çe- koslovakların ricat ederken Lehlilere | ateş açmalarından ileri gelmiştir. Le- hangi bir mas tutulması mem- Evleneceklerin h rafa ve ianeye tâbi nudur. histan hâdiseyi Prag nezdinde şiddet- Hbir protestoda bulunmuş, mesullerin cezalandırılmasını istemiştir. tenekelerin yüzmekte olduğunu gör- müşlerdir. Lehimli tenekelerin için- de gayet ince kadın muşambaları, kürkler, içi kürklü dışı derlli gemici ceketleri ve saire bulunmuştur. Suç- lular, anarak beşinci asliye mahkemesine verilmişlerdir. Sırtüstü yüzme dünya rekoru kırıldı Anvers 21 (A.A) — Yüzme müsa- bakaları esnasında Hollândalı ma- dam Van Feggelen esasen kendisine aid olan sırtüstü 100 metre dünya rekorunu 1 dakika 12 saniye 9,10 da kırmıştır, Eski rekor 1 dakika 13 Sör niye idi. # Amerika yahudi muhacir alamayacağını bildirdi Polonya gazeteleri de yahudilerin bu memlekete akınına care bulunmasını İstiyorlar tir. Halbuki devletlerin tarzi hareketi vaziyetin vahametine tekabül etme- mekte ve bu tarzı hareketin riyakâ- tane olduğunu kabul etmek mecbu- riyeli hasıl olmaktadır. Çünkü bu devletler infial göst, nfial göstere- rek Yahudilere karşı merhametlerini Izhar etmekte olmalarına rağmen Ya- yari muhaceretine engel olmaktadır- ar» Yahudiler milli Çek temerküz partisine kabul edilmiyecekler Prag YI (A.A) — Mili Çek temer- küz pertisinin teşkilât komitesi, Ya- hudilerin bu partiye kabul edilmiye- ceklerini bildirmektedir. Bir milyar marklık vergi Berlin 27 (A.A.) — Maliye Nazım Yahudilerden alınacak bir milyar mark fevkalâde vergi hakkında ma- liye şubelerine yaptığı bir tamimde bu verginin Yahudiler tarafından Al- memleketlerde tasarruf olunan bütün emlâke göre KANI ve fakat bu yekündan re mikdarının tenzil olund tasrih etmiştir. Bu vergi, sim biyetinde olup da elyövm ecnebi mem- leketlerde bulunan Yahudilere de şa- mildir. Zevç ve zevcenin, gkrabaların veya çocukların emlâki ayrı hesab edilmi- yecektir. Umumiyet üzere bu emlâ- kin kıymetleri 12 !kinciteşrin 1938 Kai Mmriridiş avancta:** nn Yabancı memleketlerdeki kalanlar Brezilyadan 10 bin kişi İtalyaya dönüyor Rie « de - Janeire 21 (AA) — Ec nebi memleketlerde bulunan İtalyan ların memleketlerine avdeti mesele- sihden bahseden Globo gazetesi Sao- İ paoloda bulunan 10,000 İtalyan işçi- siin memlekete avdet etmek üzere Saopaolo İtalyan konsolosluğuna mü- racaat ettiklerini yazmaktadır. Karadağın Sırbistan ile birleşmesinin yıldönümü Belgrad 27 (A.A) — Dün Çetine de Karadağın Sırbistanla birleşmesi- nin yıldönümü neşe içinde tesid edil miştir. Karadağın her tarafından gel miş olan muazzam bir halk kütlesi bu münasebetle yapılan merasime iş- tirak etmiştir. Adli sicil teşkilâtı Ankara YI (Telefonla) — Emniyet işleri umum müdürlüğü yurdda işle- nen suçların ilmi bir şekilde teğkikini ve işlenen suçların mahiyetini, suç işleyenlerin sabıkalarını ve suç mik- tarını tesbit etmek üzere bir adli sicil teşkilâtı kurmağı kararlaştırmıştır. Umum müdürlük muhtelif yaban- ci memlekelerin bu husustaki mevzü- atını getirterek tedkik ve yurdumuza en uygun gelen hükümleri tesbit et- miştir. Buna dair clan kanun lâyibası yakında hazırlanacaktır. İki yangın başlangıcı Galatada Mumhane caddesinde B. etin idaresindeki dör katlı tütün imalâthanesinde dün yangın çıkmış ve kırk balye kadar tütün yandıkten sonra ateş söndürülmüstür. Yangının sebepleri araştırılmaktadır. Bakırköyde Banyolar caddesind8 madam Katinanın evinin bacası d& tutuşmuş ise de derhal yetişen itfaiye ateşi genişlemeden söndürmüştür.