28 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Iktisadi ve mali hafta Fransız - Alman anlaşmasının akisleri - Avrupa borsalarında vaziyet İngiliz Başvekili bay Chamber- lain'in Hariciye Nazırı Lord Halifax ile beraber Paris ziyareti iki memle- keti birbirine bağlıyan doştluk rabi- talarının bir kere daha tezahür ve tersinine vesile teşkil etti, İngiliz ve Fransız gazeteleri bu hadiseye uzun başmakaleler tahsis ederek, İngilte- re İle Fransanın bütün dünyada | menfaatlerinin ayni olduğunu ve binaenaleyh her hususta yekdigeri ile müşavere ederek münasebetlerini #iklaştırmalarının elzem olduğunu tebarüz ettirmektedirler. Timeş gazetesi daha ileri giderek: | «Mademki Fransanın, artık Almanya tarafından ihata edilmesi korkusu r, siyasi sahada Fransa ile daha sıkı bir teşriki mesai lâzım- dır» kanaatini izhar ediyor. Fransanın, Almanya taralından kuşatılmak tehlikesinin zail olduğu sözü, bu iki memleket arasında im- zalanan ademi tecavüz misakından ileri geliyor. Filhakika her iki dev- let, budud ve arazi hususunda bir- birlerine karşı hiç bir taleb ve müddeiyatları kalmadığını ilân etmiş- ler ve şayet aralarında her hangi bir ihtilâf zuhur edecek olursa bunu sulhen ve mecburi hakem usulü ile halletmelerinde mutabık kalmışlardır. İtiraf etmeli ki bu misak Avrupa- nm huzuru namına kazanılmış bü- yük bir muvafakıyettir; çünkü ne Çin - Japon muharebesi, nede İs- panya boğuşması, Almanyanın muh- temel bir müddeilyatı kadar Avrupa siyaset âlemine korku telkin etmi- yordu. Şimdi sıra İtalya ile Fransanın ba- rışmasına gelmiştir. Gayet mukte- dir bir diplomat olan Fransanın ye- ni Roma sefiri bay François - Poncet bu işe var kuvvetile çalışmakla be- Tayan, İyıyiitama vermeme sie beyin için elinden gelen gayreti sar- | karıştırmağa hazırlanan reislerine | tan açığa hücumları, ne bu muannid yasi hayatından tamamile tecrid ve tebid etmeğe taraftar görünmekte- dir. Sosyalistlere gelince, devlet mü- essesatına karşı taarruzlarını o de- rece artlırmışlardır ki ortalığı gene karşı, Fransanın en ağır başlı sıyasi güzetesi, (bu reisin Fransız tabiiyeti- ne sonradan girmiş bir yabancı ol duğunu telmihen): «Bütün Fran sızlar namına söz söylemeğe hakikâ- ten kendinizde salâhiyet görüyor mu- sunuz?s gibi çok manidar 'bir ihtar- da bulunmuştur. Fakat ne bu ihtar, ne de diğer milliyetperver gazelelerin daha açık- relsi, ne de diğer sosyalist şeflerini itidale sevkedemiyor. İşte onların tahrikâtı neticesinde- dir ki Fransanın her tarafında ye- niden fabrikaları işgal hadiseleri ile müterafik grevler başlamış ve hü- kümet kuvvetleri ile grevciler ars- sında müsademeler devam etmekte bulunmuştur. Hafta zarfında Londradan Ameri- kaya doğru altın sevkiyatı azalmış ise de sterlin, dolara nazaran gene iki buçuk cent sukut ederek 4,66 da kalmıştır. Sterlinin bir peyki olan Fransız frangı da o nisbette gerile- miş demektir. Haftanın son dört | günü bütün devairi resmiye ile be- | raber bankalar da kapalı bulunmuş olduğu için Merkez bankamız kam- biyo fiatlerini tesbit edememiştir. Bu fiatler bugün belli olacaktır. Sterlinin zaafı neticesi olacak, beynelmilel piyasalarda muamelât durgun, esham ve tahvilât fiatleri sukuta mütemayildir. Memleketimizde esham ve B. Şükrü Saracoğlunun Hariciye Vekâletini deruhte etmesi dolayısile Balkan antantı memleketleri İle Sadabat paktını imzalayan Hariciye Nazırları arasında toati edilen telgraflar Ankara 77 (A.A.) — Hariciye Ve- kili B. Şükrü Saracoğlu, Hariciye Ve- kâletini deruhte etmesi münasebetile Balkan antantı memleketleri Harici- ye Nazırlarına aşağıdaki telgrafı gön- dermiştir: Hariciye Vekâletini deruhte eder- ken, ekselânsınızın şahsında dost ve müttefik memleketin hükümetini se- Jâmlamak ve size sadık ve hürmetkâr doslluğumun teminatını teyid etmek benim için derin bir memnuniyeti mu- cibdir. Feyizli sulh kaynağından ilham alan harici siyasetin direktiflerine azimle bağlı kalarak ekselânsınıza arzetmek isterim ki, eskiden olduğu gibi bu ha- rici siyasetin başlıca unsurunu Balkan devletleri arasında tesis olunan sıkı teşriki mesaide arayacağım ve sulhün hizmetine konulan eserinizin kendine has olan itimatlı dostluk havasının içinde ilelebet devam edeceğine kati- yen kaniim. Sizin şahsi yardımınız bu sahada bana çok kıymetli olacaktır. Şükrü Saracoğlu Hariciye Vekili Sadabad paktını imzalıyan devletler Hariciye Nazırlarına Ankara 27 (A.A.) — Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu, Hariciye Vekâle- tini deruhte etmesi münasebetile Sa- dabat paktını imza eden memleketler Hariciye Nazırlarıma aşağıdaki tel- grafı göndermiştir: Hariciye Vekâletini deruhte ederken, ekselânsınızın şahsında dost ve müt- tefik memleketin hükümetini selâm- lamak ve size sadık ve hürmetkâr dost, luğumun teminatını teyid etmek be- nim için derin bir memnuniyeti mu- tahvilât vaziyeti İN Gulundüğü gibi Jstimhema; * e muamele cereyan etmediğiri- | fetmekten geri durmuyor. Eğer bunda da muvaffakıyet har mi olursa yalnız Avrupa değil, bü- tün dünya iktisadiyatı büyük bir nefes alacak ve belki de milletleri kemiren o bitmez tükenmez harb te- darikâtına nihayet verilerek bu uğur- da sarfedilen milyarlar, insanların refahı için istimal edilmeğe başlanar caktır. Fransanın siyasi sahalarda ia. in muvaffakıyetlere rağmen ik- in mali işleri bozuk olmakta berdevamdır. Bülçede tevazün hu- sule getirmek için hükümetin gös” terdiği gayret ve mesaiye, komünist ve sosyalistler engel olmakta ve memleket dahilinde dalma bir fesad havası yaratmaktadırlar. Fransızların ekseriyeti komünistle- re, artık ecnebi bir devletin talimatı ile hareket eden birer casus nazari- le bakmakta ve onları Fransanın si- DOROTH den okuyucularımıza nominal bir surette olsun hiç bir fiat veremiye- ceğiz. Yalnız 25 son 101 eden yüzde yedi buçuk faizli Türk borcu tahvilâtı kuponlarının tediye- sine bugün başlanacağını kaydet- mekle iktifa ediyoruz Beher kupona tediye edilecek mikdar 92 kuruş 10 paradır. *eşrinde vadeleri hu- TURAN TİYATROSU HALK GECESİ Hsik sanatkârı Naşld okuyucu Semiha MOLLA İFFARDA 1 P. KARNAVAL 2P Lecalar: (100). Her- yer: (20). Paradi: 10. E. Sadi Tek tiyatrosu Taksimde (Bu gece) Umumi arru üzerine (KUDKET HELVESN Meşhur vodvil 3 perde. Tel: 4099 o OK Nefis bir ŞAHESER YARATTI MAUNELLA AŞK » ŞİİR - GÜZELLİK » MUSİKİ ve HEYECANLI MACERALAR FİLMİ Çarşamba akşamı M E L E K. sinemasında NATTA'nın cibdir. yeyizn sun kaynağını Tr bağlı kalarak ekselkimiize üre isterim Ki, bu harici siyasetin unsur- larından birini Sadabad paktını im- za eden devletler arasında müesses sıkı teşriki mesaide arayacağım ve sulhün hizmetine konulan eserimizin kendine has olan itimatlı dostluk ha- yasının içinde ilelebet devam edeceği- e katiyen kaniim. ' ai yardımınız bu sahada bana çok kıymetli olacaktır. Şükrü Saracoğlu Hariciye Vekili Rumen, Yunan, Yugoslav Hariciye Nazırlarının cevapları Ankara 27 (A.A.) — Hariciye Vekili | B. Şükrü Saracoğlu, Balkan antantı memleketleri Hariciyç Nazırlarına gönderdiği telgrafa B. Eomnen, B. Metaksas ve B. Stoyadinoviç'den aşar ıdaki cevapları almi ştar: Ekselâns Şükrü Saracoğlu Hariciye Vekili | Ankara İ Bu anda aldığım telgraflarında iz- | har olunan hissiyattan dolayı ekse- lânsınıza hararetle teşekkür ederim. Ekselânsınızın yeni yüksek makam. larına geldikleri anda memleketim hakkında teyid olunan samir) dost- luk hissiyatı, iki memleketimiz ara- sında mevcud ananevi ie eyi kirmde ve sıkı dostluk için olduğu gibi Bal kan antantı memleketlerini birbirine bağlıyan çözülmez bağlar için de ye- ni bir bürhan teşkil eder. Yüksek yazifenizde muvaffakiyeti- niz ve asli vatanınızın itilâsı hususla» rında en hararetli temennilerde bu- lunurken yüksek hürmet ve sadık dostluk hissiyatımın kabulünü ekse- lânsınızdan rica ederim. Comnene Romanya Hariciye Nazın Ekselâns Şükrü Saracoğlu Hariciye Vekili ANKARA Lütufkâr telgraflarından dolayı ek selânsınıza hararetle teşekkür eder- ken, yeni yüksek vazifelerini deruhte ettiği bu anda candan tebriklerimi ve samimi dostluk hislerimle beraber, mesud neticelerle dolu Balkan antan- tı siyasetini ilham etmekten fariğ ol- mıyan yüksek prensiplere sadakatla bağlı müşterek muslihane teşriki me- $ai idealinde iki dost ve müttefik mem- leketimizi birbirine bağlıyan sıkı ra- bıtalara uygun olarak müesses müna- sebetlerden dolayı memnuniyetimi ar- zetmek benim için hususi bir zevk teşkil eylemektedir. Bu büyük sulh eserinin sizin yar- dımınızla ayni dostluk ve imtizaç ha- yası içinde bütün Balkan milletlerinin nefine olarak fasılâsız devam ettirile ceğine kanlim. Metaksas Ekselâns Şükrü Saracoğlu Hariciye Vekili Ankara 'Türkiye Hariciye Vekâleti makamı- rın ekselânsi tarafından deruhte edil. diğini müşir lütufkâr telgrafınıza de- rin bir memnuniyetle muttali oldum. Bu münasebetle size en samimi teb- riklerimi ve yüksek vâzifenizde muvaf. akımla yete aramkiemrer İrAŞZ AYIM sallmıum se ye : mek isterim ki, iki dost ve müttefik milletlerimizin hissiyatına pek mesut bir tarzda tevafuk eden itimatlı dost- luktan mülhem teşriki mesaiyi ekse- lnsınız ile de idame etmekle pek bahtiyar olacağım. Stoyadinoviç Başvekil ve Hariciye Nazırı Afganistan, Irak ve İran Hariciye Nazırlarının cevapları Ankara 27 (A.A) — Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlunun telgrafına Af ganistan, Irak ve İran Hariciye Na- zırları aşağıdaki cevapları gönder- mişlerdir; a sa Vekili ü ümhuriyeti Hariciye "Pürkiye Cü iy > Ekselâns Şükrü Saracoğlu Hariciye Vekili Ankara Hariciye Vekilliğini deruhte etme- niz münasebetile en samimi tebrik- lerimi arzetmekle büyük bir mem- nuniyet duymaktayım, Irak ile Cümhuriyet hükümeti ara- sındaki münasebetlerin mümtaz se- lefiniz tarafından çizilen anânevi dostluk içinde ve Sâdabat paktını im- zalayan memleketlerin Sıkı teşriki mesaisi ile inkişaf ederek memleketle- rimiz için yeni bir ferah ve terakki dev- resi açacağı kanaatile birlikte izhar olunan asil duygulara İştirak ederim Bu siyasette sizin şahsi yardımını- zın hepimiz tarafından takib olunan bu büyük eserde başarılar elde etmek- liğimize imkân vereceğine kaniim. Tevfik Elsuveydi Irak Hariciye Nazırı Ekselâns Şükrü Saracoğlu Türkiye Hariciye Vekili ANKARA Ekselânsınızın telgrafını büyük bir memnuniyetle aldım. İki memleketi- mizi birbirine bağlıyan sağlam dost- luğun Sâdabat paktı sayesinde tesis İ olunan sıkı teşriki mesai İle kuvvet- leneceğine ve Ankarayı son ziyaretim esnasında tanımakla derin bir intiba altında kalmış olduğum ekselânsınızın şahsında, sulhün hizmetine konulan İ bü muazzam eserin itimad ve dostluk havası içinde payidar olabilmesi husu- sunda en faal unsurlardan birini bu- lacağıma kaniim. Keza, mufahham hükümdarım tarafından çizilen İran harici siyasetinin idamesinde yardımı. nızın benim için en kıymetli bürhan- lardan biri olacağına kanaatim var.. N i gd, Sıvasta akışa in:2 “ar okulu açıldı ıvas (Akşam) — Şehrimiz vilâ) et | bel ayrılan 51 bin lira tah- sisatla modem teşkilâtı bir Atatürk ilkokuluna kavuşan Sıvas, bu yıl Kür tür Bakanlığı tarafından açılan genç | kız ve yetişkin kadınlarımızın ileri bir ev ve cemiyet metodlarını, bilgilerini öğrenen ve bunlardan istiyenleri, kısa İ bir zamnda iş hayatına hazırlamak | üzere, bir «Akşam kız sanat okulu> vardır. Okul, genç kızlarla tahsil ça- ğını geçirmiş kadınlar için olmak üzere, iki şubelidir. Okulun açılması i şehrimiz bayanları arasında alâka ile anmıştır. | line kadar 100 e yakın talebe İ okula kaydedilmiştir. Okul direktör- Tüğüne de Beyoğlu Akşam kız sanat okulu öğretmenlerinden Kadriye Şa- İ hin tayin edilerek vazifesine başlamış» Zatı samilerinin “Türkiye Cümhü- riyeti Hariciye Vekâleti makamı celi- Mine intisablarını müş'ir telgrafları vasıl olarak bu dostunuzun fevkalâ- ; r ğı kul gele“ Haber aldığıma göre bu oi cek yıl sanat enstitüsü haline getiri- Yecektir. ib oldu. Tebrikâtı Eskidenberi iki kardeş Afgan ve Türk milletlerinin bu bariz kardeşlik ve dostluğu Sâdabat misakile dört ynemleketi birleştirmiştir. Bu vahde- tin ilânihaye payidar olmasını diler, dost ve kardeş necib Türk milletinin saadelini temenni ederim. Faiz Muhammed Papanın sıhhati Roma 21 — Papanın sıhhati hak- kında neşredilen son raporda tehli- kenin geçtiği bildirilmektedir. semananasanunya sanan. Ge la u Halkevinden: 1 — W | yemde gün saat 1830 da Evimizin Tepebaşındaki merkez binasında —e bay Sabri Oran tarafından (oder M mari» mevzuunda konferans verilecektir. 2 — Herkes gelebilir. Yarın akşam ; İPEK ve SARAY sinemalarında INDA Tamamile memleketimizde ve sid oldu İLO ADASIN çekilen ynaroz Kadısı lib - Emin Belli - Halide - Mahmud - Şevkiye - Baş renas Bell AZİM - VASFİ Muammer - H mea umar uklar sinema gişesinde satılmaktadır. Tdelonı İPEK 44289 - SARAY: N alı kolti her iki New York gergisi seyahatlerine gideceklerin dünyanın en eğ büyük vapurları olan (GUEEN MARY-NOMANDI E) de Kamaraları ve en muazzam otellerde odaları ayrılmıştır. Bu vapurlarla hususi gitmek istiyenlere yer verilebilir. alatasaray, İTA Peraplas acaaf: NATTA Gi ez 4 — "Telefon: 43542 karşısı, Telefon: 4491