16 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Hatay devletreisi bazı şayialar hakkında beyanatta bulundu Italyaya göre Akde- nizde statüko ne demektir ? - Sene 21 — No, 7244 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 16 Kânunuevvel 1938 Almanya Akdeniz işlerile alâkası olmadığını bildirdi Bir Ingiliz gazetesine göre Fransanı azmi harp tehlikesini uzaklaştırmış Fransız eski muharipler cemiyetine mensup Italyanlar istifa ediyorlar. Fransız gazeteleri Italyan iddialarına şiddetli makalelerle mukabele ediyorlar Tondra 15 — Fransız « İtalyan mü- hasebatındaki gergmlik artıyor. Bura- ya gelen haberlere göre Fransız eski muharipler cemiyetine mensup bütün İtalyanlar istifa edeceklerdir. Italyan gazetelerinin şiddetli neş- riyatı devam etmektedir. Paristen gelen bir habere göre Fran- $ü Akdeniz vaziyeti ve İtalyanın id- diaları hakkında Almanyanın düşün» Cesini sormuştur. Alman Hariciye Na- Zırı fon Ribbentrop şu cevabı vermiş. tir: «Almanya Berlin - Roma mihverine sadıktır. Fakat Akdeniz işleri Alman- Yayı doğrudan doğruya alâkadar et- mez,» İngiliz gazteleri ne diyorlar? Londra 15 İngiliz gazeteleri, Fransiz Hariciye Nazırı B. Bonnet'nin Fransız meclisi hariciye encümenin- deki beyanatını büyük bir ehemmiyet- le kâydediyorlar. Fransız Hariciye Nas 2r1,4ikincikânun 938 tarihinde eski Fransız Hariciye Nazırı B. Delbos ta- rafından yapılar beyanatı teyiden İn- giltere sebebsiz yere tecavüze uğrar. 8a Fransanın İngilterenin yardımıns koşacağını söylemiştir. Gazeteler bu- nh& ehemmiyet veriyorlar. Daily Expres gazetesi diyor ki: «Bir taraftan B, Chamberisin'in İtalya ta- rafından Tunus üzerinde ileri sürülen isteklerin Akdenizde statükonun mus hafaza edileceğine dair olan anlaşma- Ya bir tecavüz teşkil edeceğini söyle. mesi, diğer taraftan Fransız Hariciye Nazırının, harp tedhidi karşısında bi- le Fransanın hiçbir fedakârlıkta bu- İstanbul, Ankara vilâyet parti kongreleri toplandı 'Tunusta nümayişçiler tarafından duvarlarına mürekkep şişeleri atılan İtalyan konsoloshanesi lunmayacağını söylemesi her türlü harp tehlikesini ortadan kaldırmakta. dır.» Muhalif News Chronicle diyor ki: «İtalyanın istekleri arasında irtibat vardır. Müstemleke isteği Frankoya muhariplik hakkı verilmesi için ileri sürülmüştür. Dünkü toplantıdan iki görünüş (Yazısı dördüncü sahifemizdediz) İspanyada faşizmin zaferi Fransız menfaatlerini büyük tehlikeye koya- caktır. Bu hal İngiliz menfaatlerine mugayirdir. Çünkü Başvekilin salı günü söylediği gibi İngiltere ile Fran- sanın menfaatleri birdir. (Devamı 4 üncü sahifede) Yeni iki tefrikamız YAPRAK AŞISI Meraklı büyük tahlil romanı Yazan: BURHAN CAHİD TURAKINA "Tarihi roman Yazan: İskender F. Sertelli Yarınki nüshamızda neşrine başlıyoruz. Dilkikksmtleri Maariften dileklerimiz Maarif şürası toplanacak. Muhte lif tahsil derecelerinde ve program- fardd icab eden değişmeler yapıla- cak, Talebeye pratik bilgiler, mesleki bilgiler öğreten ve her mezununa ha- yatta behemahal bir baltaya sap ol. mak imkânını bahşeden bir maarif şekli istiyoruz, Çocuklara avara olmak fırsatını vermiyecek. sıla nizamlar konulma sara da diliyoruz, Nesilden nesile değişmiyen kilap- lar; nesilden nesile, bir pragram da- hilinde örlan bir mii kütüphane; mektep dışında kalınışlarla meşgul olacak müesseseler... Maarif şürasından başlıca bekle diklerimiz bunlardır, Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Vekiller Heyeti Dün Reisicümhurun nil riyaseti altında Ziraat Vekâletinde toplandı Toplantıda Ziraat Vekilinin muhtelif ziraat işleri hakkında verdiği izahat dinlendi Ankara 15 (A.A.) — Bügün Ve. killer Heyeti Reisicümhur İsmet İnönünün riyaseti altında Ziraat Vekâletinde toplanmış, Zirnat kongresi ve memleketin muhtelif ziraat işleri hakkında Ziraat Ve- kili tarafından verilen izahatı dinliyerek tasvip etmiştir. Ankara 15 (Telefonla) — Rei- sicümhur İnönü, bugün saat 15,30 a doğru Ziraat Vekâletine gelmiş ve Ziraat Vekili B. Faik Kurdoğlu ile Vekâlet erkânı tara fından karşılanmıştır, Reisicümhurumuzun Ziraat Vekâletine teşriflerini müteakip Başvekil B, Celâl Bayar ve diğer vekiller de Ziraat Vekâletine gel- mişlerdir, İsmet İnönü, Ziraat Vekâletinde toplanan Vekiller heyetine riyaset etmiş, toplantı fasılaşız olarak saat 20 ye kadar devam etmiştir, Toplantıdan sonra Zirmat Ve kâleti salonunu teşrit eden İnönü Afganistan büyük elçisinin veda ziyafeti Ankara 15 (A.A.) — Afganistanın Moskova büyük elçiliğine tayin edi- len şehrimizdeki büyük elçisi Sultan Ahmed Han, bu akşam bir veda su- varesi vermiştir. İ Kabul resminde Başvekil Celâl Ba- | yar, Hariciye Vekili Saracoğlu, kor. diplomatik hazır bulunmuştur. Ahmed Han, şehrimizdeki uzun vazifesi devamınca herkese kendisini sevdirmiş ve iyi hatıralar bırakmış İ bir diplomattır. salonda toplu bir halde bulunan Vekâlet erkünmu, Ziraat enstitü- sü rektör ve profesörlerini kabul buyurarak ayrı ayrı iltifalta bu- lunmuşlardır. Ziraat kongresi ayın 27 sinde toplanacak Ankara 15 (A.A.) — Reisicüm- hur İsmet İnönünün riyaseli al tında Ziraat Vekâletinde topla- nan Vekiller Heyetinde Ziraat Vekili tarafından izah edilmiş bu- lunan birinci köy ve ziraat kal- kınma kongresi içinde bulundu- umuz birincikânun ayının 27 n- ci salı günü parti fevkalâde Ku- rultayının hitamını müteakip toplanacaktır. Reisicümhurun yeni seyahati Ankara 15 (Telefonla) -— Rei- sicümhur İnönünün yakında An- kara kazaları dahilinde bir teğd- kik seyahatine çıkacakları haber alınmıştır. Möpl A vEA Ş Ş YAZAN: REFİK HALİD Yarından itibaren heşre başlıyoruz, 20 Nci asrın tabii ölümlerinden bir kaçıl...