16 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

16 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

16 Kânunuevvel 1938 mmm MM Rus generali Milleri ka- & çıranların muhakemesi çok meraklı oldu Yakalanan yegâne suçlu eski dansöz her şeyi inkâr ediyor Paris ağır ceza mahkemesi çok esrarlı bir davayı görmeğe (| başla. mıştar. Bundan iki evvel, ecnebi emleketlerde ya» se ne Yar cemiyetinin reisi general Miller, bir öğle vakti bir randevuya gitmek için köşebaşında bekliyen bir oto- moble binmiş ve bir daha izi bu- Yunamamıştı General Miller, orladan kaldırı ması için bir tu- zâk teskil eden randevuya gitmez den evvel, yazıha- nesinin masası Üzerinde bir mek- tub birakmıştı Miller bu mektubunda | sabık Rus generali Skobli- | avassutile kendisine verilen gittiğini haber veriyordu. tneral Miller, ortadan hiç bir iz | bırakmaksızın kaybolduktan sonra | arkadaşları bıraktığı mektubu yâzı- nin üzerinde bulmuşlar ve bu lavrassut etmiş olan ge- <oblini cemiyet merkezine da- İ vet ede sorguya çekmişlerdi. | General Skoblin, kaçamaklı cevab- lar vermiş, cemiyet merkezinden çi- kıp gittikten sonra ortadan kaybol. | Muştu. İ General , Skoblinin bu âni firan, Millerin kaçırılmasında en bellibaş- hı rolü oynadığında şüphe bırakma- mıştı, Zaten sonradan yapılan tah- | kikat ve araştırmalar, general Skob- lin ile karısı dansöz Pleviçkaya'nın mücrimiyetine dair bir çok ipucu ; ele ver: Bunun üzerine general | Skoblin için yalz karsı randevuya neral iki sene an tahkikattan sonra şimdi dansöz Pleviçkayanın Paris ağır" mahkemesinde, general Milleri | iş olan Skoblinin cürüm or- suçile muhakemesine başlan- cez kaçır tağı mıştır. Bugün elli yaşında olan Pleviçka. ya Rusyada iken dansözlük yapıyor, kıvrak danslarile bilhassa orta halli seyircileri çıldırtıyordu Skoblin ka- barede Pleviçkayayı görmü siya cihetle, liker evlen- mişti, sevdiği Rus ihtilâlinden sonra kocasile be- raber Fransaya “İltica eden Pleviç- kaya her sene, bilhassa Sovyet Rus ya ie hemhudud memleketlerde turneye çıkar, konserler verir ve töp- ladığı paralar sayesinde kocasile ge- çinirdi General Skobline gelince, o beyaz Ruslar mahafilinde şüpheli bir adam olarak telâkki edilirdi. Skoblin her İşe burnunu o sokardı. Bolşeviklere hizmet ettiğinden kuşkulanılırdı. Haltâ general Millerin esrarengiz surette tegayyübünden bir kaç gün evvel bu şüpheli generalin Beyaz Ruslâr cemiyetinden tardedilmesi düşünülmüş, fakat general Miller, ar-| kadaşlarının bu tasavvuruna mâni l 1. İşte general Skoblinin gıyaben rısı Pleviçkâyanın Y: n muh: me edildikleri tegayyüb hadisi Tamanlarının kısa Ti budur; kah- tercümei halle. | | Puris ağır ceza mahkemesi reisi, celseyi açar açmaz general Millerin hasıl kaçırıldığını jüri heyetine an- Pleviçkaya'nm 1936 çekilen bir resmi lattıktan sonra sözüne devamla de- di ki: — General Miller sağ mıdır, ölü- mü dür bilmiyoruz. General Miller, ortadan yok olmasına sebeb olan O mahud randevuya gitmezden evvel yazıhanesinin üzerinde arkadaşı mi- ralay Kuşonskiye hitaben şu mektu- bu bırakmıştı: «General Skoblinle saat 1230 da Jasmin caddesinin köşesinde bir randevum var. Belki de bu bir tu- zaktır.» Miralay Kuşonski, kendisine bıra- kılan bu. mektubu, ancak gece saat 23 de yazıyanesinin üzerinde bul müştu. İşte bütün felâket, bu te- ehhürden ileri gelmiştir. Eğer bu teehhür vaki olmasaydı, Skoblin kaçmağa vakit bulamıyarak yakala- nacak ve bu muammanın düğümleri çözülecekti. Akla iki ihtimal geliyor: Biri ge- neral Millerin firarı, öteki de kaçı- rlmasıdır. Firar ihtimali katiyen varid değildir. Binaenaleyh en. sağ- lam ihtimal, kaçırılmış olduğudur. General Milleri kaçıranlar kimler- di, nasıl kaçırmışlardır? Bunları bil- miyoruz. Fakat Skoblinin bu tuzağı tertib edenler arasında bulunduğunu biliyoruz. Size bunu isbat edeceğim. Gene bildiğimiz bir şey daha vardır ki, o da huzurunuzda bulunan karı- sinin da bu işte suç ortağı oldu- gudur. General Millerin kaçın nün gecesinde, sabaha karşı saat iki- de general Beyaz Ruslar birliğine gelmek üzere uykusundan uyandırı)- mıştı. Karısının iddiasına bakılırsa Skoblin bu âni davetten o kadar şa- şırmıştı ki, bir söz söylemeden git- mişti, Skoblin Beyaz Ruslar cemiyetine gittiği zaman beyaz Rus amiralla- rından Kedrov kendisinden: « Milleri ne yaptın? diye sor. muştu. — Ben mi? Kendisini İki günden beri hiç görmedim. General Millerle öğle vakti gö- rüştün. Bu hususta elimizde deliller var. Bu mukabele üzerine evvelâ yüzü kızarmış, sonra da saşkına dönmüş. tür. Cemiyette bulunan Ruslar, kendi- ine ifadesini vermek için polis ko- m ilgine gitmesini söylemişlerdir. Skoblin kabul eder gibi görünmüş, cemiyet merkezinden çıkar çıkmaz doğruca Neviliyye ve bârakasında ete satmakta olan madam Kri- voşyefa - başvurarak ertesi günü iade AKŞAM | etmek için 200 frank ödünç almiş, ondan sonfa ortadan kaybolmuştur. Bu işte, Pleviçkayanın rolünü an- latmak lâzımgelir. ci günde saati saatine bütün hare kâtını takib edelim. Pic o gün bir lokantaya giderek hafif bir yemek ye: Bu esnada madam Pleviçkaya aya | ga kalkaral i — Lokantada bir saat kaldım. Reis: — Hayır imadam, lokantada bir Bant değli, ancak on beş'daklka dur- dunuz. Bunu tesbit ettik. Lokanta- dan terzi Karoline gittiniz. Kendisi terzide bir kaç dakika kaldığını iddi ediyor. Halbuki gene zabıtaca terzi- de elli dakika kaldığı ve ikide bir terziye: — «Aman çabuk olunuz. Kocam beni aşağıda otomobilde bekliyor» de- diği tsebit edilmiştir. Bu da yalandı. Kocası kendisini aşağıda beklen yordu. Bu da genera! Millerin kaçı- rıldığı anda kocasının kendisini oto- mobilde beklediğini güya isbat için uydurulmuş bir yalandı O sırada Sköblin, Milleri kaçırıyor- du. Madam terziden çıkfıktan az bir zaman sonra saat on dörtte kocasile şimal İstasyonunda buluşmuştu. İki. si de güya bir dostu uğurlamak için istasyona gitmişlerdi. İstasy velâ karısı, sonra da Skoblin mişti. Skoblin, general Mill duğu tuzaktan geliyordu. Şir tasyonuna da gel Millerin kâçi- rıldığı anda, güya istasyonda bulun- duğunu” göstermek “içindi Skoblin, aradan geçen bu 110 da- kika esnasında ne yapmıştı? Nereye gitmişti? Tuzağa düşürdüğü Müleri nereye götürmüştü?... Bunu kimse bilmiyor. Suçlu kesti ve: — Bütün azizler üzerine ederim ki ben de bilmiyorum. Reis devamla: | Pleviçkaya yalan söylediğinin | meydana çıktığını anladıkça sorgu | hâkimliğinde ifadesini değiştirdi. Fa- kat artık yalan söylediği, vaziyeti sakladığı sabit olmuştur. Pleviçkaya tevkif edildiği zaman üzerinde kocasının bir karnesi çıktı. Bu karnenin bir sâhifesinde şu not «On iki buçukta Raffet cad- kadın gene reisin sözünü yemin Suçlu kâdın, gene mânasız bir şe. kilde kendisini müdafaa etmek iste- di. Kocasile çok iyi geçindiğinden ve birbirlerini sevdiklerinden bahsetti Reis sordu: çok — Mademki kocanız sizi çok sevi- yordu, niçin müdafga etmedi ve si- zi bir alçak gibi bırakarak kaçtı? Suçlunun avukatı müdahale ede- rek: — Belki oda ölmüştür, dedi. | Müddeii şahsi vekili cevab verdi: | — Hayır, Skoblin sağdır ve elimiz- de deliller vardır. Artık sağ olmıyan yalnız general Millerdir. Suçlu kadın: — Hayır, kocam da öldü, diye hiç- kırdı. KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır, Alım satım, kira işlerin. de iş ve işçi bulmak için İstifade ediniz! | ket i ni açmak üzere dün parti Beden a eri direktörünün beyanatı Beden terbiyesi idealinin tahakkukunda gençliği en büyük yardımcımız sayıyoruz Ankara 15 (Telefonla) — Beden ter- biyesi genel dirketörü general Cemil Tahir, genel direktörlüğün çalışma» ları hakkında bana şu izahatı verdi: — Mali senenin nihayetine kadar €ski Spor kurumunun programı tat- bik edilecektir. Bunun için muvakkat | | bir bütçe hazırlamakla meşgulüm. | Muvakkat bütçe tasdikten geçtikten ! sonra merkez teşkilâtımızı tamamlı- yacağız. Yeni mali sene başından iti- baren de Beden terbiyesi kanununun çizdiği çerçeve dahilinde asıl faaliye- timize başlıyacağız.» General Cemil Tahir, Beden terbi- yesi genel direktörlüğünün takip ede- ceği çalışma sisteminin yüksek istişa- re heyeti tarafından tesbit edileceğini söyliyerek demiştir ki: «— Hükümetin Beden terbiyesi iş- lerine'ne kadar büyük bir ehemmiyet verdiği malümdur. Bizim birinci dü- şünce ve arzumuz temiz ve liyakatli Türk gençliğini disipline gönüllü ola» rak bağlanmış görmektir. Ben 'Türk gençlerini yakından tanırım. Askerlik | hakkındaki hayatımın mühim bir kısmı onlarla beraber geçmiştir. Salâhiyetle sö; bilirim ki, disip- lin, Türk gençliğinin yaratılışında mev. tuddur. Eğer bunun aksine olarak spor İ sahalarında zaman zaman bazı disip- linsizliklere tesadüf ediliyorsa, bunun idarecilerin, idaredeki onoksanların- dan ileri geldiğine şüphe edilmemeli- dir, Esasen disiplin öyle bir şeydir ki zahiren hürriyete aykırı gibi telâkki edilir. Hakikatte ise hürriyetin kon- disidir. Çünkü disiplin demek, hare- iradesine ve binnetice nefse hâ- kim”olmak demektir, General Cemil Tahir Türk gençliği- İ nin işlek kabiliyetinden sitayşle bah- setmiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: «— Beden terbiyesi idealinin tahak- kukunda gençliği en büyük yardım- camız sayıyoruz.» Öğrendiğime göre, general Cemi) Ta» hir sporcularla tanışmak üzere yakın- da memleket dahilinde bir seyahate çıkacaktır, Genel direktörlükte yeni tayinler Ankara 15 (Telefonla) — Beden ter- Vali ve Belediye reisinin rahatsızlığı Manisadan dönerken yolda kendi- sini üşüten vali ve belediye reisi Dr. Lütfi Kırdar, parti vilâyet kongresi- binasına gelmiş, fakat kongrede hazır bulun- duktan sonra tekrar vali konağına dönmeğe mecbur olmuştur. Vali dün vilâyet konağında vilâyet | ve belediyeye aid işlerle meşgul ol- | cular Hüsameddin, Sıtkı, Zeki, Eş biyesi genel direktörlüğü genel mü- | fettişliğine eski Spor Kurumu genel sekreteri B. Nİsameddinin getirileceği hâberler doğru değildir. Bu vazifeye kimin tayin edileceği he- nüz belli olmamıştır. Beden terbiyesi genel direktörlüğü Hesap işleri reisliğine Varidat umum müdürlüğü şübe müdürlerinden B. Nafiz tayin edilmiştir. Eski Eskrm fe- derasyonu başkanı B. Fuad Balkan da Beden terbiyesi genel direktörlüğü Eskrim federasyonu başkanlığına ta- yin edilmiştir. Diğer taraftan Beden terbiyesi ge- nel direktörlüğü «Beden terbiyesi ve spor» adile aylık bir mecmua çıkur- mak üzere hazırlıklara başlamıştır. Yeniden lisans alan hakemle istanbul hakem kursuna devam ederek imtihanda muvaffak olan ha- kem namzedlerinin evrakları tasdik İçin Ankaraya gönderilmişti. Bu ew raklar Beden terbiyesi müdürlüğü bol federasyonu tarafından tasdik edi- lerek şehrimize gönderilmiştir. Yeni- den hakem olarak kabul edilen spor- 1, Şehap olmak üzere beş kişidir. Ken- dilerine muvaffakıyet dileriz. İstanbul voleybol ajanlığı Askere giden İtanbul voleybol ajan- lığı vazifesinin hazirana kadar Beden terbiyesi müdiriyeti İstanbul bölgesi direktörlüğü tarafından vekâleten ifa edilmesine karar verilmiştir. Voleybol, basketbol müsabakalarına yakında başlanacaktır. Kispeşt Macar takımının şehrimizde yapacağı maçlar Yılbaşı tatilinden istifade edilerek şehrimize davet edilen Macar Kispeşt takımı, bu dâveti kabul etiğinden, önümüzdeki hafta için Macaristanda- ki lig maçlarına iştirak eden kadrosi- 16 şehrimize gelecektir. Macar takımı önümüzdeki cumar- tesi Şişli, pazar günü Pera ile karşı- Yaşacaktır. Ayın 31 inde Galatasaray- la üçüncü maçını oynıyacak olan Ma- Carlar pazar günü Şişli - Pera muhte- litile dördüncü ve son karşılaşmalar nı yapacaklardır. i Garsonlar, terziler, berberler | muştur, Bu arada belediye fen işleri | müdürü Hüsnü Keseroğlu vilâyet ko- | hağına giderek bazı işler etrafında valiye izahat vermiş ve kendisinden bazi emirler “takili etmiştir. Halk andır yas mera- simle açılıyor İstanbul Halksandığı bugün saat 11,30 da merasimle açılacaktır. İkti- / sad Vekili B. Şakir Kesehiri Halksan- dığını açmak üzere bu sabah Ankara- dan şehrimize gelmesi beklenmekte- dir. B. Şakir Kesebir şehrimizde bir müddet kalarak iktisadi odâirelerde tedkiklerde bulunacaktır. Tramvay şirketi idare meclisi reisi geliyor Tramvay şirketinin merkez idare meclisi reisi B. Sipesial bugün Brük- selden şehrimize gelecektir. İdare meclisi reisi şirketin önümüzdeki pa- zartesi günü ya ağı umumi heyet toplantısına ri edecek ve bir müddet da An £ şirketin sa âlınması mevzuu Üze- rinde Nafin Vekâletile temaslarda bu- lunacaktır, aset yin ve ahçılar için bir mektep açılacak Esnaf cemiyetleri müşterek. yar dım heyeti garsonlar, terziler, ber- berler ve ahçılar için bir mekteb aç- mağa “karar vermiştir. Garsonlar mektebi esasen mevcuttur. Ancak bazi anlaşamamazlıklar o yüzünden mektepden istenildiği şekilde istifa de edilememektedir. Bu cihet gözönünde tutularak bir bina kiralanması ve dört sanat şube- #i müntesiplerinin bu binada ders görmeleri karar altına alınmıştır. Yurd bilgisi vesaire gibi dersler hep bir armla okunabileceğinden fazla muallime Oihtiyaç (o kalmıyacaktır. Şüphesiz kurslara devam edenler ih- tisasa müteallik dersleri ayn ayrı öğretmenlerden göreceklerdir. Gümüşsuyu - Dolmabahçe yolu Bir gazete, Gümüşsüyü ile Dolma. bahçe arasında yapılmakta olan yo Yun müteahhidi taahhüdünü zama nında ifa etmediğinden mukavelesi- nin feshedileceğini yazmıştı. Yaptır ğımız tahkikata göre, bu haber asıl sızdır, Altmış günlük mukavele müd- detinde havalar bazı günler çok fe- na gittiği ve araya bazı tatiller girdi. $i için vaktinde taahhüdünü yerine getiremiyen müteahhid o belediyeye müracaat ederek mukavele müddeti- nin temdidini istemiştir. Belediye da- m pek az kaldı alarak mütenah- hidir kabul müd: atım MaŞtır, mürâ etmiş ve