16 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

MM Istanbul, Ankara vilâyet parti kongreleri toplandı iki senelik faaliyet raporları okunarak kabul edildi B. Lütfi Kırdar: “İnönünün, partililerin çalışma tarzlarına dair verdikleri direktifler mesaimizde bize rehberlik edecektir,, dedi Cümhuriyet Halk partisi vilâyet kongresi, dün parti vilâyet merkezin- de toplanmıştır. Toplantıda mebus- Jarımızdan B. Selâh Cimcoz, Hüsnü Yaman, müddelumumi Hikmet Onat, vali muavini, belediye reis muarinle- ri. bütün kaza kaymakamları ve di- ger devatr müdür ve reisleri ile mat- buat müntesipleri hazır bulunmuş- Jardır. Saat 11,15 te vali ve İlyönku- rul başkanı doktor. Lütfi Kırdar ri- yaset kürsüsüne çıkarak kongreyi şu gözlerle açmıştır: Sayın arkadaşlar, Bugün Partimizin 938 İl kongresi- ni açmakla bahtıyarım. Kısa bir zâ- man İçinde çok enerjik ve çok bairz terakki mesafelerini kuvvetli ham- Jelerle aşarak başarılan büyük inkı- Jâplarımızı burada bir daha hatırlar ve hatırlatırken bütün parti arkadaş- Tarımızı ve onların sayın delegelerini ve değerli konuklarımızı sonsuz Sây- ğı ve sevgi ile selâmlarım. Bu seneki kongremiz, Ebedi Şefi- mizin acıklı vefatına yakın günlere rastlamış bulunmaktadır. Onun yük- sek hatıralarına tazim duygularımı- zı, ayağa kalkarak ve beş dakika ih- tiram sükütunda kalarak izhar ve te- yit edelim. B. Lütfi Kırdarın bu teklifi üzeri- ne salonda hazır bulunanlar ayağa alkmış ve derin bir sükün içinde ebedi Şefin âziz hatırası taziz edilmiştir. Bundan sonra başkan doktor Lütfi Kırdar sözüne devam ederek dedi ki: B. Lütfi Kırdarın nutku «Yeni vazifeme henüz başladığım bir s1- Trada siz kiymetli parti arkadaşlarımla ya- kımdan tanışmak fırsatını bana veren bu Kongreyi iyi bir tesadüf olarak karşıhyo- Tam. Kongremizde, sayın İstanbul halkının ocaklardan başlıyarak yükselen dilekleri ni dinliyeceğiz. Bu dileklerin açık ve sa- mimi bir şekilde ortaya konulması ve gö- Tüşülmesi partimizin esas ümdelerinden biridir. Ebedi Şefimizin kurduğu Cümhuriyet Halk Partisi, değerli ve sayısız inkılâpları başurmış, bize yepyeni bir vatan kazandır- muşlır. Ancak daha yapacağımız işler de çoktur, Bu müstakbel mesaimizde de bize yolu, Büyük Mini Şefimiz birkaç gün ev- vel Kastamonuda irad buyurdukları nu- tuklarında vazih bir şekilde işaret buyur- dular. Bu meyanda partililerin çalışma tarrlarma dalr verdikleri direktifler, me- gaimizde bize rehberlik edecektir. Sayın arkadaşlar, Parti, partililer için samimi bir yuva- dır. Gayemiz bu yuvada yapacağımız fe- rağatli mesailerle milletimize faydah hiz- metlerde bulunmaktır. İşte bu mefküre yolunda aziz. arkadaşlarımla sürekli ve kopmaz bir bağlılık içinde çalışacağımıza ve çok iyi işler göreceğimize inanarak kon, gre rutnamesine geçiyorum, Bundan sonra doktor.Lütfi Kırda- rın teklifi üzerine reyi işari ile Üskü- dar delegesi ve Üsküdar tramvay şir- keti müdürü İbrahim Kemal Bay- bura başkanlığa, Eminönü delegesi Refik Ahmed Sevengil, başkan vekil. Tiğine avukat Mekki Hikmet Gelen- bey ve Naci Ali Moralı da sekreterli- ge seçildiler. Başkan riyaset kürsüsü- ne geldikten sonra fyönkurulun iki senelik çalışma raporu okunmağa başladı, Rapor, sant 12 ye kadar kıs- men okunduktan sonra tatil müne- sebetile içtima saat on dörde talik edildi. Öğleden sonra İkinci celse saat 14 de başkan ve- kili Refik Ahmed Sevengilin reisliği altında açıldı. Beyoğlu Âzası B. Ek- rem Tör söz alarak delegelerin celse arasında raporu baştan başa okuya- rak ıttıla peyda ettiklerini raporun okunmasına hacet kalmadığını söyle- di ve bu teklif kongrece kabul edil- dikten sonra reis idare heyeti rapo- ru etrafında söz istiyen olup olma- dığını sordu. Kartal delegesi Şera- feddin Özer söz alarak dedi ki; — Raporda Dudulluda bir yatı mektebi açılacağı Üsküdarın yalı mek- tebine ihtiyacı yoktur. Kartala tabi Sa- ında bir de hazır bina var- | Kongre burada açılmasını Reis Refik Ahmed, bunun dileğe ta- allük ettiğini, teşkil edilecek dilek içti- mama havale edilmesini söyledi. Ra- por hakkında başka söz söyliyen ol- madığı için hesaba taallük eden kısım müstesna olarak idare heyeti raporu kongrece kabul edildi. Bundan sonra işari rey ile encümenlerin seçimi ya- pıldı. Encümenler şunlardır: dır, yatı mektebinin teklif ederim. Encümenler Hesap bakımı encümeni: Raşid Gökdemir, Mehmed Ali Gökçen, Bİ- can Yağcıoğlu, Şerafeddin Özer, Na- ci Ali Moralı ve doktor Turhan. Rüş- tü Diktürk. Bütçe encümeni: Sadık Gükbakan, Celâl Kocaer, İbrahim Tarın, Niya- zi Tevfik Yükselen, Osman Fikret, Selim Bülend, İbrahim Kemal. Dilek encümeni: Cemaleddin Fa- gil, Avni Yağız, Zühtü Çıbıkçıoğlu, Macid Oktav, Hayri Uğur, Celâl Se- yid, Ömer Çam. Bundan sonra bugün saat 14 de toplanmak üzere celseye nihayet ve- rildi . Kongreye verilen rapor Kongreye verilen rapor iki yil için- de İstanbul vilâyeti dahilinde parti, Halkevleri, vilâyet ve belediye kanal- Jarile tahakkuk ettirilmiş muhtelif İşlerin ve bu meyanda yeni yapılacak işlerin tafsilâtını göstreen kısımları ihtiva etmektedir. Bundan başka raporda partinin iki senelik hesap hülâsası mevcuttur. ! Buna göre iki sene içinde 229,633 li- / ra 82 kuruş gelir temin edilmiş, 180,079 lira 32 kuruş masraf yapıl mış, 49,654 lira 50 kuruş da 938 yılı tahsisatına, devredilmiştir. Ankara parti vilâyet kongresi toplandı Ankara 15 (Telefonla) — Cümhu- riyet Halk Partisi Ankara vilâyet kongresi bugün saat ii de Kınlay genel merkezinde Vali ve Parti baş- kanı B. Nevzad 'Tandoğanın riyaso- tinde toplandı. Kongre Nevzad Tan- doğanın söylediği mühim bir nutuk- la açıldı. B. Tandoğan nutkunda ezcümle dedi ki: «Arkadaşlarım, halkçı rejimimizde hal- kın idare İşlerine karışması yalnız vilâyet ve belediye meclislerini terkib etmek yo- ile vilâyet ve belediye işlerini idare teme- sile kalmamaktadır. Bizim rejimimizde bütün yurddaşlar Parti makanizmasının işlerine en geniş bir şekilde karışırlar. Ve bu yolda devlet idaresinde müessir olur- lara 'B, Nevzad Tandoğan Partinin Par- ti kongrelerinde halkın dilek ve şikâ- yetlerini dinlemeğe verdiği ehemmi- yeti tebarüz ettirdikten sonra kon greye iştirak eden mümessillerden halkı alâkalandıran bütün mevzuları en geniş ve serbes bir tarzda mevzu- ubahs etmelerini rica etmiş ve sözle- rine şu cümlelerle nihayet vermiştir; — Büyük Mili Şef Aziz Cümhurreisimiz İsmet İnönün bu seneki vilâyet kongrele- rinin ilki olan Kastamonu kongresini ken- di mübarek elile açmış olmasını çalışma- larımız için yeni bir istikamet, bir uğur ve yeni bir değer ve büyük bir şeref saydığı- mızı tebarüz ettirmek borcumdur, vilâye- timiz halkının Büyük ve Milli Şefe zeval- #iz bağlılıklarmı, minnet ve şükran hisle- rini bu toplantı dolayısile teyid ederken kongreye çalışmalarında muvaffakiyetler dilerim. B. Nevzad 'Tandoğanın şiddetle al- kışlanan nutkundan sonra Atatür- kün aziz hatırası 5 dakika ayakta durmak suretile anıldı. Müteakiben seçim yapılarak kongre reisliğine di- yanet işleri reisi B. Rıfat Börekçi re- is vekilliğine B. Rauf Ayaşlı, sekreter- Miklere B. Nasuhi Baydarla B. Mecdi Sayman seçildiler, iki yılık fagliyet raporu okundu ve encümenler stçi- lerek celseye nihayet veridi. n saat 11 de toplana- Suriye ve Lübnan Araplari çok alâkadar oluyorlar Berut 15 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Filistin işi Suriye vesLüb- nanın Arap mahfillerini pek ziyade işgal etmektedir. Şamdaki Filistin müdafaa komi- tesi Mısır Başvekiline bir telgraf çe- kerek Mısır hükümeti tarafından yu- varlak masa konferansına iştirak için ileri sürülen şartlardan dolayı min- netlarlığını bildirmiştir. Suriye Arap propaganda bürosu bir tebliğ neşrederek Arapların her şeyden evvel Filistinde Yahudi mu- haceretini durdurmıyan bir plânı kabul etmelerinin imkânsız olduğu- nu teyit etmektedir. Bütün Arap şahsiyetler Londra konferansına iştirak için en salâbi- yeti mümessil olarak büyük müftiyi göstermekte müttefiktirler, Bir İngiliz müfrezesi pusuya düştü Kudis 15 (A. A.) — Tul -el -Kerim civarımda kurulmuş olan bir pusuya düşen İngiliz askerlerinden biri telef olmuş, ikisi de yaralanmıştır. Bunun üzerine vaka mahalline. derhal bir müfreze asker gilmiş ve mütearrızları ağır zaylata uğratmışlır. Kudüs eşrafından Şeyh Mahmudül- ensari bir Arap tarafından sokak or- tasında rovolverle öldürülmüştür. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Asım, Taksim: Kürkçüyan, Fi- rTurağada Brtuğrul, Kalyoncukullukta Zafiropulos, Beyoğlu: İstiklâl cadde- sinde Galatasaray, Tünelde Matkoviç, Galata: Okçumusa caddesinde Doğru. yol, Pındıklığa Mustafa Nail, Kasım- paşa: Vasıf, Hasköy: Halıcıoğlunda Barbut, Fatih: Saraçhanede İbrihim Balil, Karagümrük: Mehmed Arif, Bakırköy: Merkez, Banyer: Osman, Aksaray: Nuri, Beşiktaş; Vidin, Fe- ner: Vitali, Kumkapı: Lâlelide Hay- dar, Küçükpazar: Kensasom, Samat- ya: Yedikulede Teofiles, Alemdar: Cağaloğlunda Abdülkadir, Şehremini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: Altıyolda Merkez, Modada Nejad Sezer, Üskü- dar: Imrahor, Eminörü: Agop Minas- yan, Hejbelinda: Halk, Büyükada: Şinas Rıza, Her gece açık eczaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki ec enneler her gece açıktır. Bakırköy Halkevi Başkanlığından: 18/12/9838 tarihine rastlıyan pazar günü saat 17 de Evimiz salonunda Tasarru? haf- tası münasebetile Şükrü Kafaoğlu tars- fından (Ailede ekonomi ve ekonomi ter- biyesi) mevzulu bir konferans ve onu ta- kiben Halkevi cazl tarafından bir konser verilecektir. Davetiyeler İdare memurlü- ğundan alınmalıdır. Taksimde; (Bu gece) f p Büyük komedi 4 perde Yakında: Büyük bir temsil hadisesi e (İNSAN MABUT) ÇENE rak encümenlerin raporlarını müzâ- kere edecektir. Kongre reisinin İnönüne çektiği telgraf Cümhuriyet Halk Partisi kongre riyasetine seçilen diyanet işleri reisi Rıfat Börekçi tarafından “Reisicüm- hur İsmet İnönüne şu telgraf çekil miştir: Bugün toplanan Cüml tisi vilâyet kongresi delegeleri ilk öder olarak Büyük ve Aziz Milli Şefimiz İsmet İnönüne sarsılmaz ve zevalsiz bağlılıkla- rmı ve ebed müddet yükran Ve minnet hislerini en derin tazim duygularile bir defa daha arza vesile buldukları için çok mesud ve babtiyardırlar. Bu şerefli ödevin benim için hayatımın en büyük bir maz. hariyeti olacağını tazimlerimle arzeder, mübarek elerinizden öperim. Ankara C. H. P, Vilâyet kongresi Başkanı Rifat Diğer vilâyetlerde Dün İzmir, Edirme, Kütahya, Yoz- ga, Burdur, Samsun vilâyetleri Par- ti kongreleri de toplanmıştır. Almanya Akdeniz işlerile alâkası olmadığı bildirdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 15 — Jour guzetesi diyor ki: «İtalya Almanyanın kendisine müza- heret ettiğini söylüyor. Fakat Roma » Berlin mihveri İtalyaya bir şey vermi» yor. İtalya acaba Fransa zararına bir şey verilmesini mi istiyor? Buna im- kân yoktur, Bizim hudutlarımız in- sanların kanı ile çizilmiş hudutlar. dır» Diğer Fransız gazeteleri de Fransa- nın hiçbir fedakârlıkta bulunmasına imkân olmadığını yazıyorlar, Stefani ajansının bir tebliği Roma 15 (A.A. )— Stefani ajansı- nın diplomatik muhabiri yazıyor: İtalyanın Akdenize ve Afrikaya mü- teallik olan istekleri beynelmilel mat- buatta bir takım mütalcalar yürütül. mesine sebebiyet vermekte berdevam- dır. Alman gazeteleri, Almanyanın İtalya ile tamamile mütesanit olduğu- nu yazmakta ve İtalyanın hayati men- faatleri karşısında Almanyanın ay» nlle B. Mussolininin Almanyayı alâ. kadar eden hayati meseleler karşısın- da tuttuğu yola benzer bir hattı ha- reket kabul etmiş olduğunu ilâve et- mektedirler. Bu anlayışın alâimi Amerika yaze- telerinde de görülmektedir. Avam Kamarasında sorulan sualler Londra 15 (A.A. ) — Stefani ajan- sı muhabirinden: Başveki!, muhafazakârlardan B. Adamsın İngiltere ile Fransa arasın- da tedalüi bir ittifak akdedilmesi ta- lebine süküt ile mukabelede bulun. muş ve Korsika ve Tunusun taarruza uğraması takdirinde İngilterenin Fran sanın yanı başında mevki alacağını açıkça beyan etmesini istiyen amele fırkası mebuslarından B. Mandere'de cevap vermemiştir. Amele fırkası mebuslarından Shin. veli, Başvekili general Frankoya mü- hariplik haklarının verilmesi mesele. sinin kendisinin Romayı ziyareti 8- rasında münakaşa edilmiyeceği husu- sunda teminat vermeğe davet etmiş- tir. İngiliz parlâmentosunda ha- rici siyasete karşı bir grup tesisine çalışılıyor Londra 15 (A.A.) — Muhafazakâr Daily Mail gazetesinin siyasi muhabi. ri yazıyor: Eski Hariciye Nazırı Edenin taraf- tarlarından birçok mebus dün akşam toplanarak parlâmentoda hükümtein harlei siyasetini tenkit etmek üzere bir grup teşkilini konuşmuşlardır. Bu mebuslar yine ayni meselenin müza- keresine devâm için bu akşam da tek- rar parlâmento binasında toplanacak- lardır. Ekserisi genç muhafazakârlar- dan mürekkep olan bu mebuslar Chamberlâin'e Almanya ve İtalyaya daha azimkâr hattı hareket ittihaz 16 Kânumueyvel 1938 Bir ilim adamını kaybettik İstanbul üniversitesi tıp fakültesi estoloji ve ambrloloji doçenti iken iki yıl evvel Efganistan tıp fakültesi pro- fesörlüğüne gitmiş olan sabık Kasta- monu mebusu merhum bay Hasan Fehminin oğlu doktor Edip Sümerka» mn kısa bir hastalığı müteakib vefat ettiğini teessürle haber aldık. Genç yaşında derin tetebbüü ile Fakülte kütübhanesine okuttuğu der- sin kitabını kazandırmakla memle- ket ilim hayatında ilerisi için büyük bir kıymet olmağa namzed bulundu- ğunu ispat eden bu genç İlim adamı- mızın vefatile üniversite muhiti çok çalışkan bir elemanını kaybetmiş bu- lanmaktadır. Üniversite ailesine derin taziyetlerimizi bildiririz, 25 —1z — 1938 Esham ve 'Tahvilât 'Türk borcu I peşin 19,125 Sıvas - Erzurum WI 19,05 Anadolu Demiryolu mümessil n— PARA ve ÇEKLER (Kapanış flatleri) Londra 1 Sterlin 530 New-York 100 Dolar 125,30,75 Paris 100 Prank 329,15 Milâno 100 Liret 6,505 Cenevre 100 İsviçre Pı. 2334 Amsterdam (o 104 Florin 68,06 Berlin 100 Rayhşmark © 5029 Brüksel 100 Belga 21,12 Atina 100 Drahmi 107 Sofya 100 Leva 15425 Prag 100 Çekoslovak Kr. 430 Madrid 100 Pezeta 5,36 Varşova 100 Zioti 23,8115 Budapeşte 160 Pengo 2440125 Bükreş 100 Ley 080,75 Belgrad 109 Dinar 24050 Yokohama 100 Yen 3421 Btokholm 100 isweç Er 30,17 Moskova 100 Ruble 23,695 Bu akşam saat (0) da CİÇİÇE) Büyük operet : Raşit Rıza, Mü- zik: Seyfeddin Asal, Yazan: Yusuf Sururi Büyük Macar büle Cumartesi ve pazar Malibe 15 de # TURAN TİYATROSU Sanatkâr Naşid, Cemal Bahir, okuyucu Semiha, Mezey varyotesi 3 perde E. 1250 237 728 948 1209 Va. 532 7181209 1429 1641 1820 25 senedenberi bütün İstanbulda gösterilmiş olan filimlerin umumunun haslât rekorunu kırmış olan Aşkın Göz Yaşları TÜRKÇE SÖZLÜ ve ARAPÇA ŞARKILI FİLMİ T A K $ j M sinemasında 4 üncü hafta olarak büyük bir muvaffakiyetle devam ediyor Bu filim BOMAN FİLİM ŞİRKETİ tarafından işletilmektedir. Ankara belediyesinden “Temizlik işleri için yükleme ve boşaltma ameliyatını otomatik olarak ya- pacak teşkilâtı cami münasip miktarda çöp kamyonu alınacaktır. Bu kam- yonların mazot yakmaları şarttır. Talip olanların teklifleri kamyonların fayda nihayet kânunuevvel sohuna (4978) ve sınıflarını bildirir mlümat ve kat kadar Belediyeye bildirmeleri ilân olunur. üç AHBAB ÇAVUŞLAR , HAYDUTLAR ARASINDA TÜRKÇE SÖZLÜ (8855) SARAY w P E K sinemalarında Görülmemiş bir muvaf- fakiyetle başladı.