16 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Kânunuevvel 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA On yedi yaşında bir tasarruf kahramanı Üç beş sene evvel boyuna atazallu- mu halv mektupları alırdım: «Şöyle perişanım..», Oo «Şöyle geçinemiyo- rum...» tarzında... Derken bunların mdedi azaldı, arkası kesildi... Karileri- mi başka mevzular alâkadar ediyor. Sikâyetleri varsa bile belediyeden, şu veya bu usulsüzlükten... Hayat kav- gasında zebun olmuş bedbahtlara mahsus o ümidsiz feryadlar değil, Esasen, müesseselerin kapılarını da «ayni senelerde olduğu gibi- işsizler aşındırmıyor. ss Geçenlerde bir mektup aldım. İm- zası İ, D. alelâde bir kâğıd üzerine, yeni harflerle ve çocukumsu bir hatla yazılmış. İlk sahifesine göz atar at- maz: — Eyvah... « dedim. « Gene feleğe kolunu büktürmüş bir biçare... Hali- ne yanıp duracak... | Okudum, okudukça hüznüm arttı. Fakat son tarafına gelince, sürprizle karşılaştım. Nikbinlik! o Kurtulmuş! Kurtulmakla da kalmıyor! Sevincini ilân etmek arzusunu duyuyor! Baş- kalarıma da kendi gibi olmağı, didiş- meyi itavsiye ediyor! i Bunu yalnız bir tek insana mahsus değil, birçok insanlara, bir nesle, bir cemiyete aid hal ve ruh değişikliği say. | dığım için, bahse ehemmiyet veriyo. Tüm. Mektubu birlikte okuyalım; Dalmi karlinizim. Hayalimde sizinle bir yakınlık peyda ettim, Beş sene zarfında hayatımda nasıl değişiklikler "olduğunu, ne müşküller içinde kaldığımı size yaz- mağı istedim. 1933 de ilkmektepte okuyor- | dam, Yaşım on ikiydi, dördüncüdeydim. | Babamın ölmesi üzerine mektebi terket- meğe ve ondan tevarüs ettiğimiz bileyei dükkânını işletmeğe mecbur oldum. Fakat işin açemisiydim. Yanıma bir adam al- dım, İki yüz liralık sermayemiz eritti Ben de yalnız çalışmağa başladım. Anne- me ve İki kardeşime bakmak için çabalı- yordum. Dükânmda mal kalmamıştı, Bir komşum bana, üç ay vade ile, yirmi beş kuruş gündelik faizle ve motörümle tez- gühumi rehin göstermem şartile yüz lira ikraz etti. Fakat ev ve dükkün kiraları, yergiler, elekirik, geçim ve faiz beni bu- nalttı, Borcumu vadesinde ödeyemedim. Dünyalar başıma yıkıldı. Bahusus, annem- den gizli olarak “bu teşebbüse girmiştim. Çektiğim azabı ben bilirim... Herşey mah- yoldu... Kimseye derd anlatamadım. 1935 senesiydi. Garsonluk ettim, ame- lelik ettim. Anneme Baktım ve 1937 den İibaren, biraz para biriktirdim, Bir dük- kün açmak yine emelimdi ve aştım da, | Yine babamın sanatını yapıyordum. Fakat artık her cihetçe daha usta oldum. Şimdi tam esnafım! Bir iş daha öğrendim. Onu da yapacağım. Sermaye lâzım, biriktiri yorum... Bu hayat on iki yaşında bir çocuğun başından geçmiştir. Şimdi on yedi yaşm- dayım... Babamın yerini çalışarak tuttu- gumu düşündükçe adeti mes'ud oluyorum. Çalışmaktaki zevki hiç birşeye tercih et. mem... Rica ederim, beni gazetenize yazınız. “Öğünmek için değil, nümune gös- terilmek için yazılmak istiyor; İsmini bile ancak baş harflerile kaydetmiş... Su tasarruf haftasında gıyabı dos- tum bu çocuk kahramanın azimkâr Şizgilerle kırışmış ve içinde yeni bir ideal kaynıyan alnını hürmetle öpe- rim. En muhtaç olduğumuz vatandaş tipi, işte budur... Düşünce yılmıyan, yukarı sıçrayınca gözü daha yüksek- lerde olan vatandaş... (vâ-Nü) man eş Portakal ihracına başlandı Portaka! ihracatına başlanmıştır. Dörtyoldan ihracat, oradaki İhraç kooperatifi tarafından yapılmaktadır. Piyasaya bol mal gelmeğe başlamış- ŞEHİN HABERLERİ istimlâk bürosu Bu hafta içinde çalışmağa başlıyacak Umumi Vilâyet meclisi kararile imar plânının tatbik ve tahakkuku İ için şehrimizde yapılacak istimlâk iş- lerile meşgul olmak üzere bir İstim- lâk müdürlüğü teşkiline karar veril- mişti, Bu karar Dahiliye Vekâletin- ce tasdik edilerek Belediyeye tebliğ edilmiştir. İstimlâk müdürlüğü kad- rosu Belediye Fen işleri Harita şube- sine bağlı olarak bir müdür, bir mü- kendis, üç fen memuru, bir avukat, bir muakkip, bir de daktilodan mü- rTekkep olacaktır, Vali Lütfi Kırdar, yeni müdürlüğe tayin edilecek zatı bugünlerde intihap edecek ve İstimlâk bürosu hemen faa- liyete geçecektir. Sirkcideki modern banliyö peronu gelecek ay içinde açılacak Sirkeci şimendifer istasyonununda İ yapılmakta olan modern banliyö pronunun ancak bir ay sonra açılabi- leceği anlaşılmaktadır. İnşaat bir hay- lı ilerlemiş olmakla beraber daha ba- zı noksanların ikmali için küşad res- mi 15 kânunusani de yapılacaktır. Yeni banliyö peronu halka açıldık- tan sonra şimdiki bilet (o gişelerinin bulunduğu holde bazı tadilât yapıla- caktır, Sirkeci şimendifer istasyon bi- nası önümüzdeki yaza kadar asri bir hale gelecektir. Facia tahkikatı Eski emniyeti müdür muavini dün de dinlendi Dolmabahçe hâdsesi etrafında tah- kikat yapan Mülkiye müfettişleri B. Ali Seydi, B, Salın ve Polis müfettiş- lerinden B, Şeriften mürekkep heyet dün de akşama kadar meşgul olmuş- tur, Evvelki gün müfettişler tarafın- dan dinlenen eski Emniyet müdür muavini ve şimdi Emniyeti umumiye birinci şube müdürü B. Kâmran dün de müfettişler tarafından o çağırıla- rak dinl, Bundan başka hâdise sırasında va- zife gören bazı polis memurlarının da müfettişlerce ifadelerine müracaat edilmiştir. B. Kâmrandan dün, evvel- ki gün kendisine sorulan Sualler etra- fında, diğer alâkadarların evvelce ver- dikleri ifadelere göre, müphem görü- len bazı noktaların tavzihi istenmiş- tir, Mülkiye müfettişleri, lüzum görür- lerse, B, Kâmranı bugün de dinliye- ceklerdir, Dün Emniyet müdürlüğü ikinci şu- be müdür muavini B, Tevfik ile polis santrallarından bazılarının malümat- larına müracaat edilmiştir, Tahkika- tın önümüzdeki hafta İçinde bitmesi beklenmektedir... Takside kalb sektesinden öldü Kunikapıda Nişancada oturan Meh. med isminde biri, Tophaneden bir taksiye binerek evine gelirken kalb sektesinden ölmüştür. Cesed, zabıta NpikvE zvs9 NasnaTn9 Aldığımız mektuplar Cevaba cevab Gazelenizin 14 kânunucvvel tarihli nüshasının üçüncü sahifesinde (Haklı şikâyetler) başlıklı sütununda bir şi- kâyet mektubu neşredilmiştir. Bunda bir okuyucunuzun Cağaloğ- Tunda, Şeref sokağındaki evinin ver- gisi için Hocapaşa şubesine müracast edip oradan Alemdar şubesine, Alem- dar şubesinden Kumkapı şubesine gönderildiği yazılmaktadır. 1 — Hocapaşa Belediye tühsti şube- sl esasen yoktur. 2 — Alemdar tahsil şubeside 938 senesi bidayetinde Kumkapı şubesine Hhâk edilmiştir ve gazetelerle keyfiyet vaktile usulü dairesinde herkesin ma» lâmatı olabileceği “bir şekilde ilân edilmiştir. 3 — Cağaloğlu semtinin Kumkapı şubesi mıntakasında bulunmasında gayri tabii bir cihet görülmemiştir. Yukarıki izahattan okuyucunuzun vergi vermek için Hocapaşa ve Alem- dar Belediye şubeleri zarinile başka dairelere müracaat edip bittabi vere- mediği ve Kumkapı şubesine müra- caatı lâzım geldiği cevabını aldığı istidlâl edilmektedir, Keyfiyetin tav- ih ve tashihi rica olunur, (AKŞAM: Belediyenin tavzihini yu- karıda yazdık. Fakat evvel beevvel şunu kaydedelim ki bu tavzih, şikü- yete bir cerab değildir. Bunu anlamak için kari şikâyeti ile Belediyenin ce- vabını karşılaştırmak kâfidir. Karlimiz, Şeref sokağınaki evinin emlâk vergisini, Belediyeye intikal elinezden evvel, Hocapaşa maliye gu” besine, Belediyeye intikal ettikten sonra da Alemdar Belediye şubesine verdiğinden, son zamanlarda da bu subenin Kumkapıya kaldırıldığını öğ- rendiğinden bahsediyor. Binaenaleyh Belediyenin, «Hocapaşada tahsil şu- bemiz yoktur. demekle hangi noktayı tavzih etmek istediğini anlıyamadık. Belediyenin cevabında asıl şikâyet mevzuu olun noktaya «Cağaloğlu sem- tinin Kumkapı şubesi mıntakasında bulunmasında gayri tabii bir eihet görülmemiştir. demesine, «Cağaloğlu nerede, Kumkapı nerede?» sualile ik- tifa ederiz.) Okmeydanında bulunan ceset Dün de bir çok kimselerin malümatına müracaat edildi Okmeydanında kurumuş bir dere kenarında bulunan yirmi bir yaşların. daki erkek cesedi hakkında zabıtaca yapılan tahkikat ehemmiyetle devam etmektedir. Bütün bu araştırma ve soruşturmalara rağmen henüz ces&- din hüviyeti anlaşılamamıştır. Görülen lüzum üzerine Kasımpaşa Kulaksız, Hasköy, Halıcıolğu civarın- da oturan muhtelif kimselerin malü- matlarına müracaat edilmiştir. Bunlar arasında iki de kadın bu- lunmaktadır. Fakat bütün bu soruş- turmalar müsbet bir netice vereme- miştir, Maktul gencin Anadoludan gelmiş olduğu kanaati kuvvetli olduğundan hâdisenin Anadoluda dâ duyulmasını müteakip meçhul gencin bir hısım ve akrabasi çıkabileceği tahmin Olun- maktadır. Şimdiki halde bu kanlı facia ilk karanlığını olduğu gibi muhafaza etmektedir. Müddelumumi muavini B. Feri- dun Bagana da dün geç vakte kadar tahkikatla meşgul olmuş fakat cina- yetin üzerindeki esrar perdesi kaldı- KAMA RIŞİI, İ kende 3$ kuruşken Et tatlar Bugünden itibaren fiatler bir miktar indirildi İstanbulun et et ihtiyacını karşılamak üzere Devlet Ziraat Kurumunun faa- liyete geçtiğinden bahsetmiştik. Mez- bahada haftada üç gün hayvan kesil- diği için Kurum, evvelki gün satın ala- Tük mezbahada kestirdiği etleri dün şehrin bazı kasaplarına sattırmıştır. Devlet Ziraat Kurumu, bu iş için ba» zı kasap ve celepleri teşkilâtına almış- tar. Bunların ihtisasmdan istifade edi- Jecektir. Şimdilik Kurum, mesbahada kes- tirdiği eti peşin pata ile kasaplara sat- tırmaktadır. Kurumun, Şark vilâyet- lerindeki hayvan istihsal müntakala- rına sipariş etliği kasaplık hayvanlar geldikten sonra İstanbulun ihtiyacı- na tekabül edecek derecede et kesti- recektir. Diğer taraftan son zamanlarda pi- yasaya karaman ve dağlıç hayvanları geldiği için, Belediye flatleri biraz da- ha ucuzlatmağı muvafık görmüştür. İ Daimi encümenden çikan karara gö- re karaman ve dağlıç elleri toplan ve | perakende olârak bugünden itibaren aşağıdaki esaslara göre satılacaktır; Karaman: Kilosu toptan 33, pera- toptan 31, pera- kende 36 kuruşa indirilmiş, dağlıç et- leri de toptan 37, perakende 43 ku- İ ruşiken toptan 35, perakende 40 ku- İ ruşa indirilmiştir. Diğer et #iatlerinde bir değişikik yoktur. Polis. memurları Yeni emniyet müdürü, daha iyi çalışmalarını temin ede- cek tedbirler alıyor Yeni emniyet müdürü B. Sadraddin. vazifeye başlar başlamaz ilk iş olarak umumiyet itibarile resmi zabıta me- murlarının iyi şerait altında çalışa- bilmesini temin için tedbirler almayı kararlaştırmışlır. Bu meyanda; şimdiye kadar resmi bir muşamba giymemiş olan polislere; zarif muşambalar, altı lâstikli ayak- kabılar ve göderi eldivenler dağıtılma- sı kararlaşmıştır. Bunlardan başka resmi zalıla me- murlarının mesai saatlerinin onları yıpratıcı bir şekilde olduğunu da göz önüne almış ve vazife saatlerinin ye. ni bir şekle sokulması kararlaşmıştır. Ayrıca umumi şekilde polis kadrosu- nun takviyesi de alınan kararlar ara- sında bulunmaktadır. Yeni emniyet müdürü; polise yap- tığı bir tamimde; her ihtiyaçlarının karşılanmasına çalışacağını, zabıta nın da halka son derece hüsnümüua- mele etmesi icabettiğini bildirmiştir. Ahırkapıda bir istasyon bina- sı yaptırılması düşünülüyor Ahırkapıda müvakkaten yapılmış olan şimendifer durağı rağbet gördü- günden orada bir istasyon binası ya- pılması lüzumu hasıl olmuştur. Devlet Demiryolları dokuzuncu iş- letme müdürlüğü keyfiyeti Ankara- ya bildirmiştir. Bu hususta nihai ka- rarı Nafla Vekâleti verecektir. MAHKEMELERDE Amerikan filmini taklid! Arkadağini tabanca ile öldü- ren çocuğun muhakemesine başlandı Bir müddet evvel Beyoğlunda Sr- rascivilerde Jozef ve Pariko adların- da on beş yaşlarında iki çocuk sey- rettikleri bir Amerikan filmini takli- den evlerinde Kovboy oyunu yapar- larken Jozefin elindeki tabanca pat- lamış, çıkan kurşun Parikonun gö- züne isabet ederek çocuk ölmüştür. Dün asliye üçüncü ceza mahkeme- sinde vefata sebebiyet (suçundan maznun Jozefin mevkufen muhake- mesi yapılmıştır. Mahkemede Jozef, evde eline geçirdiği bir tabancanın kurşunlarını çıkardıktan sonra oyun icabı olarak Parikoya çevirip tetiği çektiğini ve yanlışlıkla silâhın içinde kalan bir kurşun kazaen ateş alarak Parikonun vurulduğunu söylemiş ve bunun bir kaza neticesi olduğunu ile- ri sürmüştür. Bundan sonra, ölen Parikonun an- nesi şahid olarak dinlenmiştir. Ka- dın ifadesinde; — Jozef bizim evde üst kattaki odada kiracı olarak olurmaktadır. ğlum Parikonun arkadaşıdır. Bera- ber mektebe giderler ve beraber oy- narlardı, Vaka günü oğlum mekteb- den geldi ve biraz sonra da üst kat- ta Jozefin odasına çıktı. Bir aralık yukarıdan bir silâh sesi duyduk. Ko- camla beraber odaya çıktığımız zâ- man oğlumuz Parikoyu yerde kanlar içinde bulduk. Pariko derslerine çok çalışırdı. Jozef tenbel olduğu için oğ- lumu kıskanırdı. İşte bu kıskançlık hissile Parikoyu kasden vurmuştur. Dedi. Parikonun babası ve karde- şi de ayni ifadeyi verdiler. Bunlar ey- velce verdikleri ifadede bunun bir ka- za eseri olduğunu söylemişlerdi. Fa- kat mahkemede, ilk ifadelerinin şaş- kınlıkla verlidiğini iddia ettiler. Müd- deltumumi de çocuğun ailesinin ka- sıd iddialarına nâzaran bu davanın ağırceza mahkemesine verilmesi lâ zım geldiğini söyledi. Mahkeme mü- zâkereden sonra ortada bir kasıd id- diası mevcud bulunduğundan dava- nın rüyetini vazifesi haricinde göre Romanya veliahti için satın alınan yat İstanbula geliyor Romanya vellahdı için bir yat sa- tan alınmış, fakat bu yalı vapurdan denize indirecek vinç olmadığı için yatı hamil Buçgi vapurunun limani. mıza gönderilmesi mecburiyeti, hasıl olmuştur. Vapur bugünlerde gelecek ve içindeki yat limanımızda denize indirilecektir. Veliahdın yalımı idare edecek olan süvari ve mürettebat da şehrimize gelerek yatı müsait bir havada Kös. e amir İstanbul gümrükleri başmü- dürlük vekâleti İstanbul gümrükleri baş müdür- lük vekâletine ithalât gümrüğü mü- dürü B. Medhi tayin edilmiştir. İtha- lât gümrüğü müdürlüğü de muavin- lerden B. Gündoğdu tarafından ve- kâleten idare edilmektedir. B. Meğhi dün eski başmüdür Mustafa Nuriden vazifesini devralmıştır. — Yep yeni bir gaz Büdelmri is tiyorum bay Amca... .. Öyle bir gaz ki simdiye kadar yapılanlara benzemesin... .. Ne de güldüre güldürel.. Bu ölümün acısı kadar tadı da olsun... B, A. — O halde iştah açan bir gaz yap doktor pahah şehirlerin insanla rını bir günde kül ederi...