17 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

17 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Milli küme Ke ilm bu sene de yapılacak Bu karşılaşmalar etrafında çıkan asılsız şayialar Futbol. federasyonu tarafından memleket #porunun inkişafı düşünce- sile tertip ve iki sene Üst üste büyük bir hassasiyetle tatbik edilen milli kü- me maçlarının yapılmaması hakkında karar verileceği bazı menfi görüşlü- ler tarafından etrafa işaa edilği, Spor muhitinde hakiki bir teessür uyandıran 'bu havadisin tamamen asü- sz ve uydurma olduğunu, futbol fe- derasyonunun, değil bu maçları kal dırmak, bilfikis daha pratik bir şekle ifrağ için çalıştığını sporcu karileri- mize bildirirken, bu gibi şayiaların her yeni teşekkülde olduğu gibi, bazı menfi düşünceliler tarafından etrafı karıştırmak gayesile ortaya atıldığı- ni hatırlatırız. Türk sporunda büyük inkilâplar Tam bu sırada Mehmeâ Ali paşa aleyhine yeni bir dava açıldı. Birkaç sene evvel Abdülmecid da- mad Fethi ve Mehmeü Ali paşalara hayvan rüsumu iltizamıni bir hediye gibi bahşeylemişti. Bunlar da bunu ikinci el mültezimlere devretmişlerdi. Nevrekoplu Mehmed bey, Mehmed Ali paşaya ver- diği on yedi bin kese ikçenin kendi- sine reddini istedi, Mehmed bey bu parayı ne diye ver. mişti? Bu para birinci iltizam bedeli ile ikinci iltizam bedeli arasındaki farktan Mehmed Ali paşa hissesine isabet eden miktar mıydı? Yoksa baş- ka bir şekilde, rüşvet yahud "bahşiş olarak verilmiş ve alınmış birşey miy- | di? "Tanzimut meclisi bu davayı 'da ele aldı ve Mehmed Ali paşadan istizah- ta bulundu. Mehmed Ali paşa cevap- tan imtina etti, SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tu Tefrika No. 255 Mehmed Ali paşanın Kastamonuya nefyi, 18 gün sonra affile bahriye nazırlığına tayini yapan bu karşılaşmaların futbolümü- e verdiği kalkınma hareketlerini, d0- layısile Türk gençliğine yaplığı yar- dıniları burada kaydetmek vicdani bir vazifedir. Bundan üç sene evvel Futbol fede- rasyonu reisi bulunan B, Hamdi Emin Çap ve birkaç futbolden anlar arka daşı tarafından İleri afılan bu fikir o zaman menfi düşünen bazıları ta- rafından dedikodu mevzuu olmasına rağmen, Türk #utbolünün Avrupa ayarına yükselmesi için bir nevi depar bulunduğu bütün dünya memleket- lerinde tatbik edilen bu sistem birin- ci plânda gelen Klüplerin Karşilaşma- sını temin ettiği cihetle futbol saha- Jarımızın irikişafına sebep oldu. Putbolde ileri giden bellibaşlı şe hirlerimizin sporcularını mütekabil seyahallerle biribirine tanıştırmağa, kaynaştırmağa yol açtı. Futbolde “en büyük haslet “olarak tanınan ve ancak profesyonel takım- lar tarafından muvafakıyetle tatbik eğildiği için, meziyet olarak ileri sü- rülen, seyahatlerden sonra maç yap- mağa oyuncularımızı alıştırdı. Mini küme maçlarına kadar kendi mınta- kası dnhitinde yeknesak bir şekilde icra edilen Tg müsabakalarından baş- ka maç yapmadığı we hiç dekoru de- fişmiyen Kadıköy, Taksim ve Şeref stadlarından harice çıkmadığı cihet- le, enerjisini kaybederek dsüma ayni | şahıslarla karşılaşmaklan Geçen sene Ankarada yapilan Güneş - Harbiye milli küme maçından bir enstantane 1Y Kânunuevvel 1938 —— —— cüme, iktibas hakkı mahfuzdur Mehmed Ali paşa Gülhane hattı hümayununun verdiği haklara istinağ ile itirazlarda bulunabilirdi; yapmadı; talihin bu cilvesine karşı hiç ses çıkar- madı. Riza puşa refakatile ve kayıkla tersameye giti; ordan Bahriye Na- zarı Halil paşa kendisini vapura götür dü, Mehmed Ali paşanın nefyi İstanbul- da olagan bir mesele gibi telâkki edil. meği, Halk arasında epey dedikodu- yu intaç etti. Buna siyasi mahfillerde de.ehemmiyet verildi. Hattâ Prusya el çisi miralay Wildenbruck Mehmed Al paşaya ibraz edilen şiddet hakkında istizahta bulunmak üzere Reşid paşa- yı siyarete geldi. Reşid paşa — Mehmed Ali paşa vak tile bir kadımı öldürmüştür. (?) Bir katil hakkında neden böyle alâka gös- teriyorsunuz? “Elçi — Bu pek şüphelidir! Ve yirmi sene evvele aittir. Bunun bir iftira ol- Manamafih Futbol federasyonu mil. f H kümeye iştirik etmiyen bölgeler arasında icra edilecek şampiyona mü- sabakalarına önümüzdeki haftadan tirme bir cevap vermiştir. MI küme haricinde kalan Klüpler arasında şampiyonanın İcrası, milli küme maç- larının kati surette yapılacağına bir | delildir, Askeri liseler spor birinciliği Ma basketbol Erir kazandı celb ile «Mehmed Ali paşanın terbiye- | Sini» irade ettiğini, vükelâ mazbatası- nın bunun üzerine yazıldığını ve bâlâ. sına hatlı hümayun çekildiğini göste. riyor. (Ricali mühimme! siyasiyo) €s6 rinin müellifi esbak sadaret müsteşa- rı Ali Fuad beyin esbek Dahiliye Na- zır Sald efendiden nakleylediğine gö- reise: Havassı viikelâ Mehmed Ali pa- sim edilmiş muzbatayı takdim için bir- likte huzura girince Sultan Mecid ne maksadla geldiklerini anlamış, maz- batanın takdimine meydan vermeden kendisi Mehmed Ali paşadan şikâyet- i | de İstanbulda durdurmıyacağını, nefy | edeceğini beyan ederek mmm maz“ dolayısile memlekette futbol hevesinin | git etmek istedi, (parmağile onu göstererek Reşid paşa- ya: — Böyle birisi &iz nefyedilince hak- kunızda duha fenn sözler söyler! Dedi. Reşid paşa — Temin ederim ki Meh. *meğ Ali paşanın nejyi ibtilâstan İleri Elçi — Cezayirli işinden bahsetmek istiyorsunuz. Bence bu bir masaldan başka birşey değildir. Eğer başka bir sebep göstermezseniz ben hükümeti- me Mehmed Ali paşanın nefyinde ha- kiki sebebin âdi birintikam hissi oldu- ğunu yazacağım! Sözlerini sarleğerek gekilip gitti, Serdarı ekrem Ömer'paşa siyasi ve şahsi dostu Mehmed Ali paşanın nefyi haberini Kırımda alınca İngiliz ve Fransız generallerine baş vurdu. On- lar da nüfuzlarını Mehmed Ali paşa lehine kullandılar; Yransa maslahat. güzarı Benedetti de boş durmadı. Di- dan beş yüz bin kuruşluk utiye ile he- tırı talyip eğildi! Dördüncü ödia olarak Bahriye Nazırlığına tayin olun- du. artmasına sebep oldu. İki üç bin seyir- ciye, o da (Klüpçü olmak üzere ) in- hisar eden Ankara stadlarını landaşın doldurması, Tig müsabaka- larında seyircinin azlığından şikâyet eden İzmir stadlarının, merakliların fazlalığına kifayet etmemesi, bu iddia- mizin birer isbatıdır. Bütün 'bu say- dıklarımız, mili küme karşilaşmaları- nm memleket sporuna yaptığı bu- dudsuz yardımlardan göze görünen birer parçasıdır. Bu mevzu €irafında. fazla durmak bile yanlıştır. Bu hususta günlerce neştiyat yapmak, milli küme maçla- nnın faydalarmı tam bir vüzühla meydana çıkaramaz, Yeni Spor kanunu mucibince teşek- kül eden ve bölgelere gönderdiği ta- mimlerle bu ayın başından itibaren faaliyete başladığını xesmen bildiren si umum müdürlüğün- den bu müsabakaların kaldırılmasını deği), bilâkis daha pratik bir şekle if- rağ edilerek idamesi yolunda bir ça- lışma beklemek her sporcunun hakkı- dar. Sporcuları ve stadları alâkalandı- ran bu müsabakaların ilgası memle- ket sporu için telâfisi mümkün olm yan bir kayıp olacağını düşünmek lâ- zmdır, milli | küme maçları dolayısile yirmi bin var | Bursa askeri Jisesinin basketbol müsabakalarına iştirak etrnemesi üze- rine Maltepeyi mağlüb eden Kuleli ile Deniz 'Harp Tisesi mele kalmış- sında cereyan “etti. Başta Kuleli müdürü kurmay sl- bay Bedreddin Erk olmak üzere bir çok güzide zevatın alâka ettiği bu karşılaşma çok sıkı bir şe- kilde devam etti, Ve rakiplerinin bü- tün enerjilerile çalışmalarına Trağ- men devamlı antrenemanlarının mü- kâfalını gören kuülelililer bir sayı üs- tünlükle müsabakayı kazandilar. Ve ikinci âela şampiyon oldular. Neticenin (41-42) şeklinde olmasi karşılaşmanın çetin ve o nisbette he- yecanlı geçtiğine bir delildir. Aşkeri Tiselerin futbol ve hendbol müsabakaları da İkincikinunun ilk haftasında başlıyacaktır. Lig maçları dolayıslle tamamen meşgul olun #tad- larda Onmartesi ve Pazar günleri yer ülmak imkânsızlığı yüzünden bu mü- sabakâlar hefta ortasında icra edile- cektir. Karşılaşmalar bir gün hendbol bir gün futbol olmak üzere üstüste yapı- lacak ve bir hafta zarfinda nihayet | Tardı, Turnustun en son ve çetin kar- | şılaşması bu İki lise sporculüri “ara- ile takib | İ si Tezcan. haftaki Ji maçları huber verdi. Mehmed Ali paşanın ya- | (Cezayirli Miğırdıç bunun “üzerine lig İİ sına gidip ailesine veda etmesine bi- | hemen İstanbulu terkederek İngiltere- proğramı «| Ae meydan verilmedi. Bir vapur ken. | ye savuştu. Aş #arbiyesi İstanbul bölgesi futbel | disini bekliyordu. (Arkası var) Beşiktaş stadı: Fencryılmaz - Galata- geniler B takımları saat 14,30, hakem Sa- 18/12/1938 pazar günü yapılacak maçlar “Taksim stadı: Galatasaray - Süleyma- niye A takımları sast 11, bakem Adnan e Yanhakemleri Hatid Özbeykal, Ha- lid Üzer, Fenerbahçe #tadı: Anatuluhisar - Bey- lerbeyi A takımları saat 73, hakem Tarik Özerengin, Fenerbahçe - Vefa A takımları saat 1448, hakem Ahmed Adem Gögdün. Yan hakemleri Selâhattin Özbuykal ve “Ta- lip Gürkan, Beşiktaş stadı: Beykoz - Hill A takım- ları saat 13, hakem İzset Muhittin Apak, Yan hakemleri Sehhattin Özbaykal ve Ta- Up Gülkan, Topkapı - Beşiktaş A takımları saat 1445, hakem Halid “Galib Ezgü, Yan ha- kemleri Bekir ve Neşet. Süleymaniye #tudı: Karagümrük - Da- vutpaşa B takımları sast 9, hakem Şevki Çanka. Altınordu - Ortaköy A takımları saat 11, hakem Poridun Kılıç. Boğuziçi - Eyüp A takımları saat 1245, hakem Necdet Gezen. Uzunköprü Belediyesinden: Belediyemiz Elektrik tesisatında istihdam edilmek üzere (100) lira üc- reti maktun ile İkinci sıruf ehliyetnameli 'bir elektrik şefi alınacaktır. Talip- lerin 20/12/0948 tarihine kadar Belediye Encümenine müracaatları, (9030) DENİZBANK Gemi doktoru alınacak Seferde infak ve iaşesi gemiden temin edilmek üzere 125 Tira ücretle dört gemi doktorluğu için istekli olanların Denizbark “Baş döktotluğuna Karagümrük - Davutpaşa A takımları süratle müracantları. saat 14,30, hakem Nuri Bosud.