17 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

a Dünkü zelzele Kırşehir havalisinde bazı binaların duvarları yıkıldı Zelzele şehrimizde, Ankara, Kayseri, Sıvas Konya, ve Yozgadda da hissedildi. Nüfusça zayiat yoktur Ankara 16 (A.A) — Bugün saat 13/4 de şehrimizde bir yer sarsıntısı hissedilmiştir. Meteoroloji işleri U”müdürlüğünün bize verdiği malümata göre, Kır- şehir ve havalisinde de aynı saatte 1 seniye devam eden ve şarktan gelen siddetli bir zelzele olmuş. Avanus, Mucur, Çiçekdağı ilçelerinde binalarda çatlaklar husule gelmiştir. Kırşehir civarındaki Sofular, Ak- pınar, Tursunburnu, köylerindeki bi- nalarda da ehemmiyetli çatlaklar ve bazı duvarlarda çöküntüler olmuş- tur, İnsanca zayiat yoktur. Yer sarsıntısı Kayseri, Sivas, Kon- yada hafif, Yozgadda oldukça şiddet- li olarak hissedilmiştir. İstanbul 16 (A.A.) — Kundilli ra- sathanesinden bildirilmiştir: Bugün saat 13 ü 4 dakika 17 sani- ye geçe orta şiddette bir zelzele kay- dedilmiştir. Merkez üstünün şark is- tikametinde ve İstanbula 410 kilo- metre mesafede bulunduğu tahmin edilmektedir. Yunanistanla ticaret anlaşması Yeni anlaşma, iki memleket arasında imzalandı ticari mübadeleyi artıracaktır Atina 16 (Akşam) — Atinada ya- pılmakta olan Türk - Yunan ticaret ve kliring anlaşması müzakereleri bitmiştir. Hazırlanan anlaşma Eko- nomi Bakanlığında Türkiye namına elçimiz B. Ruşen Eşref Ünaydın, Tükofis reisi Bürhan Zihni Sanus, Yunanistan namına Ekonomi Baka- nı Ervantis tarafından imzalanmış- tır, Buğday dahil olmak üzere ihraç edeceğimiz hububat bedelleri yüzde yüz serbes döviz ile ödenecektir. Kö- mür ihracalımızla turizm işlerinde kolaylıklar temin edilmiştir. Kliring anlaşmasının tatbikatında görülen güçlükler kaldırılmıştır. , Canlı hayvan ihracatımızdeki hay- van ağırlığı !ki yüz yirmi beşten Iki yüz yetmiş beş kiloya çıkarılmıştır. Bu vaziyet hayvan ihracatımızın da. ha ziyade inkişafına yarıyacaktır. Eski ticaret anlaşmasile kendir ve kenevir ipliğine aid yüzde yirmi ten- zilât, memleketimizde inkişaf etmek- te bulunan bu sanayiin himayesi için kaldırılmıştır. Yeni anlaşma müte- kabilen mübadeleyi inkişaf ettirecek esaslı hükümleri ihtiva etmektedir, Baytari anlaşma da dün saat altı- da Ziraat Nezaretinde elçimizle Zira- at Nazırı Kiryakos tarafından imza- lanmıştır. Canlı hayvan ihracalımı- zın daha salim bir yolda yapılması temin edilmiştir. Okmeydanı cinayeti Zabıta, katilin izi üzerinde bulunuyor Okmeydanı elnayeti etrafında adliye ve zabıta tahkikata devamı ediyor. Salâhi- yettar makamlardan alınan malümsta nazaran cinayet üzerindeki esrar perdesi kaldırılmak © üzeredir. Adliye ve Zabita mühim ipuçları elde etmiştir. Dün Tophanede oturan Gafur adında bir Amavud yakalanarak zabıtaca İstle- vap altına alınmıştır. Bugün hem mak- tulün, hem Katilin hüviyetleri tesbit edi- lerek cinayel üzerindeki esrar perdesinin kaldırılması kuvvetle muhtemeldir. Mübadil işleri Kati tasfiye kanununa ek olarak hazırlanan lâyiha son şeklini aldı Ankara 16 (Telefonla) -— Mübade- Je ve tefviz işlerinin kati tasfiyesi ve intacı hakkındaki kanuna ek olarak hazırlanan kanun lâyihası son şek- lini almıştır. Lâyiha Meclisin önü- müzdeki içtimamda görüşülecektir. Lâyihanın son şeklinde ezcümle şöy- le denmektedir: Bu kanunun neşri tarihine kadar olen muamelelere münhasır olmak üzere mübadil, muhacir, mülteci, gö- çebe ve hükümetçe nakledilenlerin ve harikzedelerin hükümet tarafın- dan gösterilmiş olsun olmasın bida- yeten işgal eyledikleri hazineye aid gayri menkullerin icar ve ecri mi- siler, tefviz ve tahsis muamele- leri sonradan bitirilerek katileşin- ciye kadar geçen zaman için kendi- lerinden aranmaz. Tahakkuk ettiri- lenler de terkin edilir. Bu gibi icar ve ecri misiller için açılan dava- lar ve icra takipleri durdurulur ve alınan adli ve İdari kararlar katileş- miş olsalar dahi infaz edilmezler. hail edilmiş olan icar ve ecri . Valiler On iki vali nizami yaş haddini doldurmuş Ankara 16 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti nizami yaş haddini doldür- mak Üzere bulunan valilerin sicille- rini tedkik etmektedir. Bu tedkikler bittikten sonra valiler arasında bazı değişiklikler yapılacağı anlaşılmak- tadır. Nizami yaş haddini bitirmiş valilerin sayısının 12 kadar olduğu söylenmektedir. Bunlar arasında Bi- lecik, Tokat ve Denizli valileri de bu- Tunmaktadır. Yeni vapurlarımız Kades vapuru puru Almanyada denize indirildi Restok 16 (A.A) — D. N. B. Bildi- riyor: Dün öğleden sonra burada Neptün tezgâhlarında, Türkiye hesa- bına inşa edilmiş olan 3100 tonluk «Kades» vapuru denize indirilmiştir. Bu vapur, bu sene içinde Türk Deniz- bank hesabına bu tezgâhta denize İn- dirilen gemilerin üçüncüsüdür. «<Kades> vapurunun denize indiril- mesini müteakib, Türkiyenin ısmar- ladığı dördüncü bir vapur da tezgü- ha konmuştur. Eğitmen kurslarının sureti idaresi hakkında kanun Anküra 16 (Telefonla) — Maarif Vekâleti köylerde açılan eğitmen kurslarının idaresi suretini gösteren bir kanun projesi hazırlamaktadır. Bu proje ile devlete ald çifilk vesaire gibi araziden (Tarla, çayır, bağ, bah- çe, orman gibi) bu kurslarm ihtiyaç- larına kâfi olan mikdar ayrılacaktır. B. Salih Bozok Ankara 16 (Telefonla) — Bilecik pe B. Beli Bozok şehrimize gel- kü Meclis içtima:nda bu- i — Atatürkün vasiyetnameleri Vasiyetnameye itiraz olma- dığı istida ile mahkemeye bildirildi Ankara 16 (Telefonla) — Atatür- Son dakika Bulgar Başvekili haftaya Ankarayı ziyaret edecek kün vasiyetnamesinin açıldığı Anka- Berlin 17 — Sofyadan buraya gelen haberlere göre Bulgar Başvekili ve Ha- riciye Nazırı B. Köselvanov, gelecek hafta Ankaraya gidecektir. Italyanın Trablustaki politikasını protesto Her tarafta Sünusiler ve bütün mülteciler harekete geçtiler radaki sulh hukuk mahkemesi, vasi- yetnamede ismi geçenlerin red veyâ kabul hususundaki kanuni haklarını istimal etmeleri için celseyi usulen talik etmişti. Atatürkün hemşireleri bayan Makbule, mahkemeye bir isti- da vererek tebligatı kabul eylediğini vasiyetnameye itirazı olmadığını bil. dirmiştir. Diğer taraftan mahkeme heyeti Çankaya köşkünde Atatürkün Parti- ye bıraktığı eşyayı tahrire başlamış- tar. Kabir projeleri dün tetkik edildi Ankara 16 (Telefonla) — Ebedi Şef Atatürkün Anıt - Kabri için Başba- kanlık müsteşarı B. Kemal Gedeleç'in reisliğindeki tâli komisyon sabahleyin saat 10 da Başbakanlıkta toplanmış- tır, Komisyonun bu toplantıda kültür ve bayındırlık bakanlığı mütehassıs- ları tarafından verilen rapor ve pro- jeleri tedkik ettiği haber verilmekte- dir, Ankara imar plânını hazırlamış olan mimar profesör Yansen Ile şeh- rimizdeki birçok binaların plân ve projelerini hazırlamış olan Viyanalı mimar Holzmeister de Atatürkün Anıt - Kabri için birer proje hazırla- mışlardır, Komisyon pazartesi günü tekrar toplanacaktır. Köy ve ziraat kal- kınma kongresi Dört gün devam edecek, kon- grece 11 komisyon ayrılacak Ankara 16 (Telefonla) — 27 Kânm- nuevvelde açılacak olan birinci köy ve ziraat kalkınma kongresi dört gün devam edecektir. Kongre münasebe- tle salı akşamı saat dokuzda Halke- vi salonunda zirai filimler gösterile- cektir. Çarşamba günü saat dokuz buçuk- | | ta da kongre tali komisyonları toplana- rak akşama kadar çalışacaklardır. İ Kongre heyeti umumiyesi 30 Kânu- nuevvel sabahı saat dokuz buçukta toplanacak ve çalışmalarına öğleden sonra da devam ederek kararlar alacaktır. Kongrede teşkilât ve zirai tedrisat, bağ ve bahçe ziraati, tarla ziranti, hayvan ye- mi, (hayvanat, ziraat sanatları, naki) va- sıtaları, ambalâj, tedrisat, ormancılık, mevruat Jâyiha ve temenniler), zirai kre- di ve sigörta namile 11 komisyon teşkil edilecektir. B. Vedad Nedim Nevyork sergisi komiseri oldu Ankara 16 — B. Salübaddin Çamın Nevyork sergisinde Türk paviyonu ko- miserliğinden istifası üzerine yerine B. Vedad Nedim 'Tör tayin olunmuştur. İptidai maddeler tenzilât cedvelleri Ankara 16 (A.A.) — 1938 mali yılı için İktisad Vekâleti tarafından ter- tip edilen iptidai maddeler tenzilât cedvellerinin meriyeti İcra Vekilleri heyetince kabul edilmiştir. Memelde nümayiş Bütün kilise çanları çalındı hudud boyunda şenlik meşaleleri yakıldı Memel 17 — Dün intihabatın kati neticeleri öğrenildiği zaman şehir- de balk tarafından âni ve muazzam bir nümayiş yapılmıştır. Nümayişe bütün halk ve spor teş kilâtı iştirak etmişlerdir. Bütün kili- selerin çanları çalınmış, Memel - Al- mar hududu boyunca muazzam şen lik meşaleleri yakılmıştır. Memelde çıkan nazi Damsbat gör zelesi, Memelde Lituanyalılara tek rey verilmediğini ve bütün reylerin ini yazıyo Paris - Solr gazetesinin Kahire mu- habiri bildiriyor: Şarkı yeni bir yan- gın tehdid ediyor. Hicazdan, Suriye- den, Mısırdan, Yemenden Sünusi ve 'Trablusgarblı mültecilerin bulun dukları bütün yerlerden İtalyanın 'Trablusgarbın mili mahiyetini de- Ziştirmeğe matuf siyaseti aleyhinde protestolar yükseliyor. Büyük Sünusi şefinin oturmakia bulunduğu Marsa Matruhtan direk- tifler verilmektedir. Mısırın garbın- da kâin olan çöllerde faaliyet hüküm sürmektedir. İtalyanlar 1926 senesinde Sünu- silerin emlâkine el koymuşladır, Sü- nusi şeyhi de Mısıra sığınmağa mec- bur kalmıştır. Bu tarihten allı sene sonra 'Trablusgarblılar (silâhlarını teslim etmişlerdir. Müteakiben «muhabir, Sünüsi şeyhle- rinden Ömer Muhtarın 1932 senesinde göğüs göğüse bir muharebeden #onrâ İtalyanlara teslim olduğunu, Sünüsi aşi- retlerinin Misira, Dunusa Sikin. ettikleri- ni, bir kısmının da daha cenuba çekilerek | İtalyanları izaca devam ettiklerini yazı- | yor ve Habeş harbi esnasında İtalyanla- | rın Sünüsi şeyhine bir anlaşma teklif ettiklerini de ilâve mucibince Sünusiler, lâklerini İtalyanlara bırakacaklar, buna mukabil İtalyanların kendileri için Mıwr- da satın alacakları emlâki alacaklardı. İtalya, Sünüsi şeyhine vi bağlıyacak. kendisini Trablusgarbin dini reisi olarak tanıyacak, af da ilân edecek idi. Fakat büyük Sünüsi şeyhi bu teklifleri reddet- miştir. İtalyanların Trablusgarbde yerleş- melerine karşı Sünusilerin göster- dikleri mukavemet, İtalyanlar için endişe vericidir. Zira Trablusgarb mültecilerinden bir çokları muhtelif arab hükümdarları nezdinde mühim memuriyetler işgal ediyorlar. Bun- lardan biri, İbnissuudun nazırıdır, bir diğeri de Maskat sultanının ma- iyetine memurdur. Arablar, muhte- Nif memleketlere dağılmak suretile İtalya aleyhine dalma faaliyet halin- de bulunan bir merkez teşkil ederler. İtalyanlar, bu fanliyete karşı koymak için Mısır sahrasında propagandalar yapmaktadırlar. Bu faaliyetin canlanması, Trab- lusgarbde 25,000 İtalyan o muhaciri- nin yerleştirilmesile münasebettardır. Bu imkân, Trablusgarbllar için memleketlerine dönmek ve hürriyet- lerine sahib olmak hususunda yeni bir mani teşkil ediyor. Brükselde bir hâdise Bir Yahudi tenör yüzünden Alman davetlilerin balodan | çekilmelerine ramak kaldı Bruksel 17 — Burada ecnebi matbuat tarafından verilen baloda siyasi bir ha- dise çıkmasına ramak kalmıştır. Baloda davetli bulunan Alman elçisi ve gazete- cileri, yahudi tenor Şmit Almanca şarkı söyliyecek olürsa balodan çekileceklerini bildirmişlerdir. Başvekil ve Hariciye Nazı- rı B. Spaak muhtemel bir hadisede bu- Tunmamak için balodan ayrılmıştır. Tenor Ş$mit Almanca şarkı söylemekten vazgeçtiği cihetle hadisenin önüne geçii- miştir. İ Ingiliz ygiliz Somalisi italyaya mı Ve: veriliyor? Resmi NEZ mahafili bu haberi tekzip ediyorlar Londra 17 — B. Çambörleynin Ro- maya gittiği zaman, İtalyaya İngi- liz Somalisini vereceğini teklif ede- ceği rivayetleri çıkmıştır. Resmi İngiliz mahefili bu şayin- nın esassız olduğunu beyan etmek- tedir. İktisad Vekili ekspresle Ankaraya döndü Dün sabah İstanbula gelen İktisad Vekili Şakir Kesebir Halk sandığının açılma resminde bulunduktan sonra akşam trenile Ankaraya dönmüştür. İktisad Vekâletinde yeni teşkilât projesi Ankara 16 — İktisad Vekâleti teş- kilât projesi hazırlanmıştır. Proje mu- eibince vekâlette iki müsteşar muavin. ği, üç umum. müdürlük daha tesis edilecektir. B. Rıza Nur Ankara 16 (Telefonla) — Eski Sİ- nöp mebusu B. Riza Nur şehrimize gelmiş, Dahiliye Vekili ve Parti genel | le mamalar İspanyada Krallık ? Eski kralın oğlu kral ilân edilecekmiş Paris 18 — General Franko, eski İspan- ya kral Alfonsun aleyhindeki tedbirleri kaldırtmış, emlâkini de iade etmiştir. Mussolininin işavı üzerine Franko İspan- yada krallığı iadeye hazırlanmaktadır. İspanya tahtına AMonsun oğlu Don Juan getirilecektir. Rumen milli takımı yılbaşın- da Ankaraya geliyor Ankara 16 — Rümen milli takımı, milli takımımızla bir maç yapmak üzere yılbaşında buraya gele buraya gelecektir. Suriyede İki ede iki muhalefet reisinin. yaraladılar Mütecavizler cinayeti müte- akip kaçtılar Haleb 18 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Suriyede muhalefet reisle- rinden iki kişi Halepte tecavüze uğ- ramıştır. Abdülgaffar Mesud hançerle ağır surette yaralanmış, gene eski mutediller partisinin tanınmış Âza- sından Şeyh Abdülkadir Marmani camiye giderken bıçaklanmıştır. Mütecavizler ler kaçmışlardır. Ankaradaki aki Rumen elçiliği büyük elçilik oldu Bükreş 17 — Kral Karol 1 kânunusani- den itibaren Ankara, Atina ve Belgradda- ki Rumen orta elçiliklerinin büyük elçi- iklere çıkarılması kararmamesini im28- tamıştır. Şürayı devlet kanununun müzakeresi Ankara 16 (&.A.) — B. M. Meclisi bugün Fikret Sılâyın başkanlığında toplanarak şürayı devlet kanununun müzakeresine devam etmiştir. Meclis encümene verilen iki maddesi müs- tesna olmak üzere mevzuubahs kânu- nun 47 inci maddesine kadar olan kı5- mını kabul etmiştir. B.M. Meclisi ioeyezieri Gi top im 43 a