17 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

17 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 Çiçekçilik j Yeni yapılacak evlerde kış Çiçek yetiştirmek, çiçekler arasında. ya- #amak insanların tabii zevklerini can- Jandırır, ruhi sıkıntılarını, İztırablarını giderir Dışarıda kar yağarken, evlerde yeşil, nazik, narin pebatlar, süs fidanları, lâle, | sümbül, nergis ih gibi çiçekler arasın- dan dışarıya bakarak tabiati seyretmenin Insana verdiği zerke doyulmaz. Evlerinde bahçesi olmıyan, apartımsn hayatı yaşamağa mahküm ve mecbur ka- lanlar, oturdukları mahallerde resimleri- ni dereetliğimiz tarzda, birer kış bahçesi yaptırabilirler, İşte, bu maksadin, yeniden ev yaptra- caklara, evlerinin antrelerine veya geniş balkon önündeki pencerelerine, bu tarz- da, bir kış bahçesi yerine kaim olacak yerler yaptırmasını ehemmiyetle tavsiye etmek İsteriz. 1 rakamlı şekli evin antresi cihetinde yapılmış bir kış bahçesinin haricini, keza 3 rakamlı şekli de, bu tarzda bir kış bah- çesinin dahilini göstermektedir. Binacnaleyh, bu tarzda yaptırılacak te- #isatla, hem dışarıda soğuklardan müte- €ssir olacak fidanları, çiçekleri muhafaza etmiş olurlar ve hem do kışın çiçeklerini, meselâ: Lâle, nergis, sümbül, krokus iih, gibi çiçekleri yetiştirerek bunların kışın çiçek açtırmalarını temin etmiş olurlar, Asparagüsler ve Alexander kraliçesi, Azalea indiga, Be- gonla rex Hybriden, muhtelif renkte çi- çek açan ve yaprakları pensşe, resimli begonyalar, bir çok su içinde e. ne- sikli. Acem menekşesi, ei Dersi» men, cum, Nidularium, Meyendarffli, Gerdenta, ful, hoya karnoza, Picüs alastica, dağ menekşesi, pandanus veltehi, Phalangium ( ke Jın edebi romanı z YAPRALZ AŞISI BURHAN CAHİD » Vereceğim haber seni hiç şaşırt- masın Bedişciğim. İki hafta oldu. Eniştenle ayrıldık. Bu iki satırı okuduğun zaman birer siyah yıldız gibi parlıyan göz bebek- lerinin büyüdüğünü ince dudakları. nın açılıp güzel dişlerinin göründüğü. nü tahmin ediyorum. Belki haklısın Bediş. Yirmi üç yılık bir karı kocalığın bir hafta içinde çö- gülmesi senin gibi birçoklarını da hay- rete düşürebilir. Yirmi üç yıl. Evet, tamam yirmi üç yıl. On dokuz yaşımda evlenmiştim. Şimdi kırk iki yaşındayım. Âdeta bir tarih değil mi? Değil yirmi üç yıllık hattâ üç yılık bir fidanı bile tutun- duğu topraktan söküp çıkarmak güç- tür. Ne yapalım ki insanları biribirine bağlıyan hisler bugünkü cemiyet ha- yatında kök salacak kadar kuvvetli değil. Eskiler yaşlandıkça biribirlerine sarılır, sevgileri azaldıkça yaşamak ihtiyacile biribirlerine destek olmağa çalışırlarmış. Çürük temelli yapıya payanda vurmanın ne faydası olur? O hale geldikten sonra yıkılmak da- .aEEEEE ENER EEEEEAEEAEEEEEEEEENEAAEAEEANA AKŞAM FAYDALI HAYVANLAR: Koyun beslemek gek Körük Yetiştirme, bakma usullerinin sadeliği hasebile, koyunlar, süt veren hayvanların en kârlısıdır. © Dişlerinin gayel keskin ve dudaklarının seri ve oynak olması dolayısile meralarda ineklerin istifade edemeğiği yerlerde, ko- yunlar mükemmel bir #urelte beslenirler, Koyunların eti, sütü, yünü, derisi, güb- resi çok kıymetlidir. Biz koyunculuğu, eti, sütü, yünü için besleriz. Buna göre yetiştirilecek koyun cinsleri de başka, başkadır. Bilhassa bü- yük ş8hir civarlarında beslenecek koyun- | ların fazla süt veren cins ve ırktan olm- | sına, itina etmek lâzımdır. Zira, büyük şehirler civarında koyun sütünün kıymeti çok daha fazladır ve süt aynen satılır. Koyun sütünden taze yoğurt ve pey- nirler de yapılır. Taze koyun peyniri taze olarak yendiği gibi, bundan bir çok tatlı- lar da yapılır. Bununla beraber beyax salamura peyniri, tane kaşar, dil peyniri gibi yumuşak peynirlerin de büyük şehir civarında sarfiyatı çoktur. Bu maksadla büyük şehirler civarında beslenecek, tektir edilecek koyunların çok süt veren koyunlardan olması ta bildir. Almanyanin, resmini dercettiğimiz Friz süt koyunları bu maksada çok müsald ve elverişlidir. Binaenaleyh, bu süt ko- yunlarından memleketimize de bir mik- dar celbetmek ve koç kalmak suretile yerli koyunlarımızın da süt verme kabili- yetlerini teyid cimek, çoğalmak ka- bildir. Yerli: koyun cinslerimizden kıvırcık, ka- raman, dağlıç, Sakız koyunları, Suriye cinsi kayunlarından Friz koyunlarile im- tzaca en müsald olan kıvırcık ve Se- kız koyunlarıdır. Priz koyunları Almanyanın şimali gar- bisinde, Hollânda hududu civarlarında çok tekessür etmiştir. Bunlardan günde 3 - 4 kilo süt veren koyunlar pek çoktur. Asgari olarak 2 - 3 kilo süt verirler, Priz koyunlarının diğer mühim hassa- | larından biri de kuzulama Kabiliyetleri- nin fxla olmasıdır. Meselâ: Aşrarl olarak iki ve âzami olarak ta dört kuzu verdik- leri, kuzuladıkları çok görülmektedir. Eti o kadar “setli, gevrek olmamakla beraber, sütleri pek nefistir. Yapağı yü- nü de orta evsaftadır. Priz kayunları o kadar müşkülpesend değildirler. Meralarda mükemmel barına- bilirler. kıştan o kadar müteessir olmaz- lar. yalnız, şiddetli don ve soğuklarda, fazla karlı zamanlarda içerilerde (kısa bir zaman için) beslemek lâzımdır. İyi bir cins Priz koyunu senede 2 - 25 | kilo yapağı verir. Bunlardan senede de 3-4 ay mütemadiyen süt almak kabildir. Yabancı ırk koyunlar meyanında, gene Friz koyunları kadar süt veren ve süt- lerinden «Rokfor peynirleri. imal edilen Hnenre, palmiyelerin bilümum envar: Cocos Weddelliana, Kentla, Latenniya, Carypha anstralis, Arakariya envaı, saksı içerisinde yetiştirilen, bodur, güzel çi- çekler açan güller: Max Krause, Ville de Paris, Wilhelm Kardeş, ufak kırmızı, mi. na gülleri - Glut - cinsleri, Leni meup gülü, Fiküs alastika, oda ıhlamuru, Ges- neria hibrida, Gloxinia, zambakların en- yal. Ağapantor, bunlar ve bun, müşabih bir çok çiçekler bu tarzdaki kış odaların- da bulundurulabilirler. Resmimiz, bu kış bahçelerini mektedir, göster- 'Tefrika No. 1 ha tabii değil mi? Şunu da ilâve edeyim ki başkaları için belki de pek korkunç görünebile- | cek bu kararı verirken hiç ıztırap çek- | medim. Yaşamak için mutlak acın. mak mı lâzım. Bütün ümidlere, ha- yallere rağmen yaşamanın bir taham- mül müsabakası olmadığını kim in- kür eder, Böyle bir müsabakada rekor kırmak fikrinde olmıyanlar en az acı içinde hayattan en çok zevk alabilmek saadetine erenlerdir. Bizi yirmi üç yıllık Karı Kocalıktan ayıran sebep ne olabilir? Yeni evlilerin birkaç yıl içinde his- gettikleri anlaşamamazlık mı, gönül maceralarına atılmak için uyduruk muş > heyecansızlık, alâkasızlık mı? Hayır. Kıskançlık mı? Ah keşki bunu duyabilsem, kıskanmak kadar zevk verici his ne olabilir? Kıskançlık buh- ranları içinde kıvranan kadın dünya- nın belki en mesud kadınıdır. Talihsiz O kadındır ki kalbindeki kıskançlık duyguları tamamile tükenmiştir. Hayır sevgili Bediş,buda değil. Enişten muhitimizde tanıdığımız er- Fransızların Lazark koyunları da pek meşhurdur. Bu her iki koyun cinsinin memleketimiz koyunları e imtizaç ettiri- lerek sütlerinin çoğaltılması kabildir, Resmimizde Priz koynu İki kuzustle gö- rülmektedir. Diğer bir yazımızla da, şimdiden sonra bol bol elde edilecek koyun sütlerinden taze peynir ve köyun yoğurdunun nasi yapılacağını izah edeceğiz. Okuyucularımızdan ricamız: On; on beş sual sorarak, zarf içe- risine bir de pul leffederek mektup» la cevap istiyen o okuyucularımıza, tahriren cevap vermek imkân hari- cinde olduğu gibi, gazetemiz mari- fetile de sorulacak zizai meselelerin, azami 2-3 den fazla olmamasına dikkat edilmesini rica ederiz. Gazetemizde intişar eden ziraat yanlarının iktibası ve kitap, risale şeklinde neşri hakkı mahfuzdur. Ziraat sahifemiz Okuyucularımız her hafta bu sütunlarda ziraate ait müteaddit yazlar ve mütehassısımza 50r- dukları meselelerin cevapların bulacaklardır. 1225 Va. 533 7181210 1430 1642 1821 Idarehane: Babiâli civarı Acımusluk sokak No. 13 keklerin belki en sakin ve en temizi. Böyle olmükla beraber onun yirmi üç yıl bana sadık kaldığını iddia edemem. Erkek öyle bir mahlükdur ki hem kal. bi ile sever, hem uzviyeti ile!... Zaten akıllı erkek bu iki sevgi ihtiyacını bi- ribirine karıştırmamayı bilen erkek- tir. Eniştenin bana kalben bağlı kal- dığını zannederim. Çünkü yirmi üç yılık hayatımızda aramıza bir başka kadın gölgesi girmedi. Hayatımızı ne kadar gürültüsüz geçtiğini dostları- mız bilirler. Enişten benim için ne çılgın bir âşık, ne de iğreti bir koca değildi. Fabrikasında işi için nasıl di- dinirse evinde de rahatımız ve saade- timiz için öyle uğraşırdı. Biribirimiz- den o kadar az incindik, daha doğru- su biribirimize o kadar çok hürmet ettik ki yirmi üç yıllık ömrümüz bu- lutsuz, yağmursuz bir göl gibi berrak geçti, Fakat biliyor musun, böyle düz ve pürüzsüz hayat insanı nasıl için içir boşaltıyor. Fakat güzel Bediş, seni kendime ald fikirlerle ne diye meşgul edeyim. Sen kendine göre çizdiğin hayat çerçevesi içinde, miniminilerinle öyle mesudsun ki bizim çok okunmuş mektep kitabi- na benziyen bayat ve kof maceramızı dinlemeğe ihtiyacın yok. Amma ayrıl. mamızın asıl sebebini de anlamadın zannederim. Bunu ben de pek kolay anlatamıyacağım gâliba. Nasılizah edeyim bilmem? Netice şu ki bu yirmi ! ye ve intihab edilir. Ancak Amerikan çu- Bağcılık İ Yeniden bağ ihdasında naza- rı itibare alınacak mühim noktalar İlkönce bağ ihdas olunacık erazinin sürülme, kirizma edilmesi, mükemmel bir gekilde hazırlanması lâzımdır. Ötedenberi beli bir erazi İse sonbahardan evvel bir defa esaslı olarak pulluk ile sürülür, Bundan sonra şiddetli yağmurlar baş- lamazdan evvel havalar müsaid gittikçe topak tekrar kirizma edilir. Bundan sonra çiflik ve hayvan gübrelerle bolca gübrelenirse yapılacak işten elde edilecek menfaat daha fazla olur. Nazarı itibara almacak ikinci bir mesele de: Bağ ihda- sında, en mühim iş te asma çubuklarının toprağın kimyevi terkiblerine ve hikemi haksılarma göre çubukların intihabı me- selesidir. Anaç çubuk olarik İlokseraya İ mukavim olan Amerikan çubukları tavsi- buklarının pek çok cinsleri vardır. Bunlar da toprağın terkibindeki kireç mikdarna göre ayrılır, Bu gibi bir mahalde yeni bağ ihdas edi- leceği vakit otoprağından bir mikdar alarak - bağ ihdas olunacak erazinin muhtelif yerlerinden toprak alıp ka- rıştırarak - bundan (bir mikdarını bu- Junduğu memleket ziraat müdürüne veya çubukların tedarik edileceği fidanlık mü- dürine göndererek toprağın terkibindeki kireç mikdarını tayin ettirerek ona göre Amerikan çubuklarından muayyen bir cins alınması lâzımdır Bunun gibi, böyle söylediğimiz Ameri- kan çubukları, Köklü, aşı Amerikan çu- bukları içindir. Şayet yalnız köklü, aşt- sz Amerikan çubukları dikilecek ise, bun- İ Jar bilâhare yerinde aşılanacak ise, O takdirde dikilecek toprağın hükmi hassa- i # ve hem de bilâhare üzerine aşı yapıla- cak yerli asma çubuklarının cinsine gö- re de, Amerikan çubuklarının tesbi: ve intihabı lâzimgelir ki, keza bu cihetin çubuk tedarik. edilecek müesseseye bildi. rilmesi icab eder. Onlar dikilecek Ameri- kan asma anaçlarının cinslerini ona gö- re intihab ederler Dikilecek Amerikan çubukları ya saf bir cins ve yahut bir takım cinslerin me- lerleridir ki, bu mevzu üzerine bilihare malümat verilecektir. Çubuk cinsleri, nevileri kararlaştarildık- tan sonra, yukarda izah ettiğimiz şekil de, toprak hazırlanır ve ekilecek çubuk- Yan şaşırtma suretile çukurları açılır. Asma çubuklarını muntazam bir surette dikmek için erazi üzerinde, boydan boya ipler çekerek çubukların dikilecekleri ma- hallere, birer küçük kask ile işaret ko- nur, Bundan sonra İşaret edilen mahajl- lerde çukurlar acılır ve bunlara aşılı, köklü çubuklar dikilir. Çubuklar memlo- ketimizin soğuk yerleri müstesna olmak üzere, ekseriyetle sonbaharda yerlerine dikilirme fena olmaz. Sonbaharda kabil olmadığı takdirde ilkbaharda da dikile- bilir. Böylece dikilip tutmuş olan çubukla- rın, rüzgârlardan muhafazası ve bilâhare sürecek sürgünlerin bağlanabilmesi için çubukların Yanlarına birer herek konma- sı tavsiye edilebilir. Böylece yeni dikü- miş asma çubuklarına, yazın, bilhnesa ba- ziran aylarında bolca su verilmesi fay- dalıdır. Sonbaharda soğuklar başlamaz- dan evvel, çubukların dipleri açılır, yan- lardan, köklerden sürmüş olan piçler dip- lerinden kesilir ve etrafları tekrar top- rakia örtülür. Çubukların dikilme tarzla- rmı ve sair hususatı ikinci bir yazımıza bırakıyoruz. üç yıl içinde biribirimize nemiz varsa verdik, ne düşündükse söyledik, ne hissettikse ifade ettik. Artık biribirle. rine söyliyecek sözleri, hissettirecek arzuları kalmamış iki insan gibi ol. duk. Bir kari koca biribirlerinin var. | lığına kanamayıp dost, ahbap misafir aramak ihtiyacını duydukları gün me. sele kalmamıştır. Artık onlar biribir- leri için ayna, soba, koltuk gibi oda eşyası olmuşlar demektir. Bizim yirmi üç yıl evvel başbaşa baş- lıyan hayatımızın hududu o kadar ge- nişledi ki bugün etrafımızı çeviren dost, ahbap kalabalığı içinde kendi. mizi kaybettik. Bu cemiyet münase- betleri arasında biribirini aramak ih- tiyacını duymamak ne demektir bi. Ur misin? Artık anladın değil mi Be- diş. Şimdi sana yeni hayatımın progra» manı söyliyeyim. Eniştenle çabuk an- Taşlık. Bir dost gibi ayrıldık, İşin hu- kuki taraflarını da dostlarımızdan bir avukat kolayca halletti. Kendimi ge- çindirecek kadar iradım olduğunu bü- tün yakınlarım gibi sende bilirsin. Şimdi İzmit körfezinin sakin bir kö- yüne, Değirmendereye çekileceğim. Orada büyük keslane ağtıçlarile dolu bir bahçemiz vardır. Dostlarımızdan mimar Hikmet orada bana güzel bir Ada tavşanı besle- meniz için ©vele- mirde, bunların ba- rnacakları yerlerin muntazam, muha- fazalı ve fenni bir şekilde yaptrılması dâzımdır. , Zira, ada tavşanları harici tesirierden çok müteessir olan o hayyanlardandır. Şiddetli soğuk, fazla rütubet ve güneş, hayvanların sıhhatleri üzerine fena tesir yapar ve hattâ bunları öldürebilir de. Tavşanların obarmacakları yerler, ya ahşab ve yahut ta taş, tuğladan yapılabi- lir. Een wsucu ahşab yapılanlardır. Hangi mâlzemeden yapılırsa yapılan, yapılacak yerlerin muhafazalı olması ik- tiza eder, Tavşanlıkların şarka, güneşin doğduğu cihete müteveccih olarak yapıl- ması daha doğrudur. Tavşan beslenen, barındınlan yerlerin ön taraflarında, resmimizde görüldüğü gibi, bir de gezinecek, serbes yerlerin bu- Yundurulması da faydahdır. Yalnız, bü yerlerin tel örgülerle ayrılmış olması, di- ğer hayvanların buraya giremiyeceği bir şekilde yapılması ieab eder, Ayni zamanda bu yerlerin etrafı yanm metre kadar taş duvarla örülmesi, zemi- nin de çakıllı kum ile tazyik edilmesi vo yahut ta taş kaldırın ile örtülmesi Jâ- xımdır. Bilâhare bu yerlerin üzerlerine saman Veya kuru ot konması da faydali olur, Tavşanlıklarda erkek ve dişi için ayri, ayrı bölmeler yaptırılmabdır. Tavşanhk» ların çatısf meyilli, tahtadan yapılması, Üzerlerinin de ziftli bezler veya kire- mitlerle örtülmesi, kışın, fazla soğuklara karşı, resmimizde görüldüğü gibi, tazyik edilmiş, örülmüş çavdar sapı samanile örtülmesi faydalı olur. Dişi tavşanların barmacakları yerlerin erkeklerinkinden dahs geniş yapılması ik- tiza eder. Zira, bu suretle dişiler yavru- larını daha serbes bir surette emzirebil- miş olurlar. 'Tavşanlıkların büyüklüğü tavan cinslerine, ırklarına göre değişe- bilir Vasati olarak bir erkek ve bir dişi için yapılacak tavşanlıkların 155 santimet- 8 uzunluk, 70 santimetre genişlik ve ön taraftan 75 santim, arka taraftan 60 san- dim irtifa verilirse kâfidir. Gezecekleri ön yerler de, barinacaklari yerlerin 3 - 4 misli olabilir, Tavşanların oOteksiri, bakım tarzlar! hakkında bilâhare İzahat verilecektir. Yağmurların bağa getirdikleri çakıllar Ankara, B. Hakkı: Pek mufaşml olan mektubunuzu aldık, sizi intizarda bırak- mamak için şimdilik kisaca cevab veriyo- ruz ve gelecek hafta, tafsilâtile fazla iza- hat vereceğiz. Yakmurların bağınıza getirdikleri ça- kıl, kum ve taşların bağınıxia kalmasi doğru değildir. Bunların ilk fırsatta bağdat kaldırılması lâzımdır. 4 - 10 santim ka- bnlığındaki ince kum tabakasının orada kalmasında bels yoktur. Bunu bağın her tarafına dağıtarak oyaymanız doğrudur. Bu suretle yağlı oldufu bildirilen toprağın nüfuz kabiliyeti arttırılmış, toprağını me“ samatlandırmış olursunuz. Yapılacak iş: Kumun fazlasını sata” bilirsiniz. Moloz ve taşları bağdan kaldı- rırapız. Bağların kütüklerini, omacaların etrafını açarak öylece ilkbahara kada$ bırakırsınız ve biraz de etraflarına çürü- müş gübre koyarsanız fena olmaz. de eski bir mektep arkadaşımın yâ nindayımı. Bu arkadaşım bir kız lise- sinin müdürüdür. Hiç evlenmedi ve evlenmediği için de kadın ve erkek muammasının kadın için dalma mağ- Jübiyetle biten mücadelesindeki acıla- rı tatmadı. Hayatta tam ve hâkim bir insan olarak yaşamış bir kadın. Onunla aramızdaki mesafe birdenbire kısalıverdi. Bir zamanlar cinsimin 74- vallı bir mahlüku diye gördüğüm bu kadının ne yenilmez bir gururla yaşâ- dığını şimdi anladım. O belki de iste- diği sevgiyi bulamamak endişesile ken dini mesleğine vermişti, O belki güzel bir kadın değildi. Fakat gene kadındı ve mutlak kendisini sevecek bir hayat arkadaşı bulabilirdi. O bu imkânsızlık- tan değil, mutlak bir sevginin bütün ömrünce devam edemiyeceğinden kor“ karak evlenmedi. Ben ona yirmi üç yıl sonra inandım. İşte aramızdaki fark, Şimdi Değirmenderede yapılan vil- Jânın bitmesini bekliyorum. Mektep arkadaşım bana bir de hizmetçi bül du. Genç yaşında dul kalmış iyi bir âile kızı. Sana artık ikinci mektubu- mu yeni evimden yazarım. O kadar sevinç içindeyim ki evlendiğim gün 'bu kadar zevk duyduğumu hatırlami yorum. Gözlerinden öperim Bedişci- villâ yapıyor. Plârilarına bakılırsa hoş | gim. bir şey olacak. Bir ay sonra oraya yer- leşeceğim. Şimdiki halde Kadıköyün- Teyzen: Ayşe Hayal (Arkası var),