20 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

.pıda sütçü ,Arabkirli sı Meclisin te içtimamda - Okmeydanı cinayeti Atatürkün kabri! p, Ghamberlain, sulh siyasetini Avam tahkikatı ilerliyor Dün iki kişi zan altına alındı, fakat bunlar inkâr ediyorlar Maktulün yanında bulunan yemeniler hüviyetinin meydana çıkmasına yaradı Okmeydanında Kalaycıbahç deresi içinde bulunan cesed işinin dün sa- bah aydınlandığını yazmıştık. İlk zamanda pek esrarlı görülen ve bu halini tamam bir hafta muha- faza eden kanlı hâdise, adliye ve za- bıtanın sıkı tahkik ve takibi neticesi bütün çıplaklığile ortaya çıkmıştır. Tahkikat esnasında cinayet faille- rinin meydana çıkarılması için ceso- din hüviyetinin tesbiti lâzım geldiğin- den adliye ve zabıta bu cihetten sıkı araştırmalara girişmiştir. Bir Ipucu elde edilemeyince cesedin yanında bulunan yemenilerden istifade çare- leri düşünülmüştür. Bu şekilde ayak- kaplarını İstanbulda mahdud kimse- ler giydiği cihetle böyle yemeni ya- panlar da belli başlı birkaç ustadır. Bu cihet güz önünde tutularak cest- din vanında bulunan yemeniler muh- telif ustalara gösterilmiş ve nihayet Topkapıda yemenici ustası Tekirdağ- lı Onnik bunları tanımış — Bu yemenlleri bundan iki ay kadar evvel İhsan adında bir deli- lıya ben sattım. İhsan da Topka- İbrahimin ya- nında çalışır. Demiştir. Bunun üzerine İbrahim | bulunmuş, o da İhsanın bir müddet kendi yanında çalıştığını ve bundan yirmi beş gün kadar evvel hesabını görüp oradan ayrıldığını söylemiştir. Ceşedin üzerinde bulunan çamaşırlar gösterince sütçü İbrahim bunları da tanımış ve üzerindeki donu kendi karısının diktiğini, donlardan birinin | rine İhsanın evvelce beraber gezdiği de hâlâ kendi evlerinde olduğunu bil- Bunun üzerine tahkikat genişletil- miş, ölen İhsanın evvelce o civarda Kopuk Ahmed adında biri ile düşüp kalktığı tesbit edilerek Ahmed yaka- lanmıştır. Ahmed ifadesinde — İhsanı tanırım. Fakat benimle sıkı münasebeti yoktu. Daha ziyade Arap Murad adında birle gezerdi. Demiştir. Zabıta Muradı da yaka- lamış ve sütçü İbrahimle oğulları, ye- menici Onnik ve Murad, Ahmed morga gölürülerek cesed kendilerine göste- rilmiştir. Bunların bilhassa cesedin altın dişinden ve üzerindeki çamaşır- lardan kendisini teşhis ederek Kas- tamaonu vilâyetinin Daday kazasına tâbi Karamuk köyünden Has Musta- fanın oğlu İhsan olduğunu söylemiş- lerdir, İhsanın bir müddet evvel anası Sa- fiyeyi köyde bırakarak çalışmak üze- ye İstanbula geldiği ve sütçü İbrahi- min yanına çırak olarak girdiği tah- kikatla tesbit edilmiştir. Bunun üze- | söylenen Ahmedle Murad zan altına alınmışlardır. Müddetumumi .muavi- ni B. Feridun Bagana dün geç vakte kadar karakolda bu iki maznunu İs- tcvab etmiş fakât ikisi de İhsanı ta- nımakla beraber cinayetle hiç bir alâknları olmadığını israrla iddia et- mişlerdir. Cinayetin bu kısmı henüz tamamile aydınlatılamamıştır, kat ve isticvaplar devam ediyor, Ci- nayet faillerinin bugün meydana çi- karılması kuvvetle ümid ediliyor, Solliloz. fabrikası ağustosta işletilecek Klor fabrikasının temeli de yakında atılacaktır e Ankara 19 (A.A.) İzmitleki kâğıt fabrikasının tevsiine ait inşaat ikmal edilmiş ve makinelerin montajına baş- Janmıştır. İnşa halinde olan sellüloz fabrikası da önümüzdeki ağuslosta, işlemeğe başlayacaktır. Diğer taraftan Sümerbankın İzmitte kurmakta Ol- duğu kaolin fabrikasının da bir iki aya kadar faaliyete geçmesi beklen- mektedir. Aldığımız malömata nazaran İz- mitte tesisi mükarrer Klor fabrikasi- nın yakında temeli atılacaktır. Al- manyaya sipariş edilmiş olan makinç- ler yola çıkarılmıştır. Hamızı kibrit ve super fosfat fabrikaları Ankara 19 (A.A.) — Çatalağıında kurulacak olan hamızı Kibrit ve su- per fosfat fabrikaları için tayin edi- len sahada mühendislerimiz tarafın- dan tetkikat yapılmaktadır. İnşaat projeleri hazırlanmış ve ma- kineler sipariş EE Başka yerleideki hastanelere gönderilecek subayların yol masrafları Ankara 19 (Telefonla) — Meclis bütçe encümeni, sıhhi vaziyetlerinin tesbiti için bulundukları yerlerden başka yerlerdeki hastanelere gönderi. lecek subaylara yol masraflarından maada seyahat ve ikamet yevmiyesi de verilmesi lâzım geleceğini kararlaş- tırmıştır. Enümenin, harcırah kanununun bu hususa dair olan maddesini izah etmek üzere hazırladığı tefsir fıkra- İzmir vapuru tipiye tutuldu Vapur ancak bugün öğleden evvel İzmire varacak İzmir 19 (Telefonla) — Pazar gün- leri sant 11 de İstanbuldan bareket eden san İzmir sürat postasını yapan İzmir vapuru her hafla pazarlesi gün- leri saat 10 - 11 arasında muntaza- man limanımıza gelmekteydi. Yolcularını bekleyenler bugün muay- yen saatte rıhtımda toplanmışlar; saatlerce bekledikleri halde vapur gelmemiştir. Vapurun bir kazaya uğ- raması İhtimali karşısında meraka düşen halk geç vakte kadar rıhtım- dan ayrılamamışlardır. Nihayet va- purun Çanakkale açıklarında başl- yan tipi üzerine, tipinin açılmasını beklediği bildirilmiştir. TAKŞAM — Gece yarısından son- ra aldığımız bu haber üzerine keyfi- yeti Denizbanktan sorduk. Öğrendiği. mize göre, vapur Çanakkale açıkla- rında uzun müddet kar tipisinin din- mesini beklemiş ve hava açıldıktan sonra hareket etmiştir. Vapur ancak bugün saat dokuza doğru İzmire va- racaktır.J Tren elini kesti Şehremininde Melekhatun mahalle- sinde oturan Salâhaddin isminde bir genç, dün gece Samatyadan Yenikapı- ya doğru tren yolu istikametini takip ederek ilerlemekte iken Davudpaşa köprüsü üzerine gelmiş, bu sırada Ye- nikapı cihetinden bir tren önüne çık- mıştır, Salâhaddin, tren rayini ellerile tu- tarak, Davudpaşa köprüsü altına atla- mak istemiş, fakat bir anda tren yeti- şerek Salâheddinin bir elini bileğin. den kesip koparmıştır, ihtiyatsızlığı- mn kurbanı olan genç Cerrahpesa Tahki- | Mütehassıslar Çankayada yapılmasını teklif ettiler Ankara 20 — Atatürkün anıt - kab- rinin nerede yapılacağını tesbit için tâ- li komisyon çalışmalarına devam edi- yorlar. Bu hususta fikirleri sorulan mütehassıslar anıt - kabrın Çankaya- da yapılmasını teklifte müttefik bu- Tunuyorlar. Milli Müdafaa Vekili geldi Mili Müdafaa Vekili General Kâ- zım Özalp bu sabahki ekspresle şeh- rimize gelmiştir. General Kâzım Öz- alp birkaç gün burada kalacaktır. B, Numan Menemencioğlu bu sabah geldi Yarın akşamki ekspresle Berline gidiyor Almanyanın bize açtığı 150 milyon marklık kredi anlaşmasının esaslarını tesbit etmek üzere Berline gidecek olan heyetimize riyaset eden Hariciye umumi kâtibi B. Numan Menemenci- oğlu bu sabahki ekspresle İstanbula gelmiştir. B, Numan Menemencioğlu Anka- radan hareketinden evvel Reisicüm- hür İsmet İnönü tarafından kabul olunmuştur. B. Numan yarım ak- şamki trenle Berline hareket edecek- tir. Berline gidecek heyet âzası şun- lardır: Zirant bankası umum müdür mua- vini B. Cezmi, Maliye Vekâleti takas işleri umum müdürü B. Celâl Said, 'Türkofis başkan muavinlerinden Ce- )âl, Hariciye Vekâletinden Cevdet ve Şadi. Fransız Hariciye nazırının beyanatı Mecliste Fransanın İtalyaya bir karış yer vermiyeceğini tekrar etti Paris 20 (Akşam) — B. Bonne,dün mecliste Fransız - İtalyan münaseba- tı hakkında yaptığı beyanatia, Fran- sanın İtalya İle münasebatını ıslah etmek İçin yaptığı gayretleri ve iki millet arasındaki bağları anlattıktan sonra demiştir ki: — Son günlerde İtelyada vukubu- lan nümayişler bizi hayrete düşür- müştür. Hariciye encümeninde söyle- diğim veçhile, burada da gene tekrar ederim ki, Fransa İlalyaya kendi topraklarından bir karış yer vermiye- cektir. Fransız toprağı derken, Tunusu, Fransız Somalisini, Korsikayı, Nisi ve Savuayı kasdediyorum.. Böyle bir te- şebbüs ancak harbe müncer olur. Zelzele tahribatı 39 ev yıkıldı, 164 ev de hasara uğradı Ankara 19 — Zelzele Kırşehirde Çiçekdağı imıntakasında fasılalı bir şekilde devam ediyor. Hamur köyün- de 4 ev yıkılmış, 20 ev mühim hasa- 15,Palenoğlunda 12 evin -zelzeleden duvarları çatlamıştır. Sofular köyünde 31 ev, Karaisa kö- yünde 3 ev, bir değirmen tamamile yıkılmış, Tayaeli köyünde 7, Boğaz- tepede 70, Karacaviranda 40 ev ha- sara uğramıştır. Nüfusça ve hayvanca zayiat yok- tur. Zelzele mıntakasında 39 kadar ev yıkılmış, 164 ey de az çok hasara uğ- ramıştır, Sun'i ipek fabrikasında Gemlik (Akşam) — Sümer Bank sun'i ipek fabrikasının yapılmakta bulunan kantin binası ikmal edilmiş- tir. Fabrika, bu binüda yılbaşından itibaren memur ve amelelerine yemek sâlonları açacak ve muayyen zaman- larda konferanslar tertip edecek Kamarasında müdafaa etli Romaya, müşterek alâkalardan dolayı, bütün meselelerde fikir teatisi için gidiyor Alman milleti, diğer milletlerle teşriki mesai etmezse Avrupada ne barış, ne de terakki mümkün olacaktır Londra 19 (A.A) — Avam Kama- rasında dış politika hakkındaki mü- zâkere mebus Dalton tarafından «Avam Kamarasının, hükümetin dış politikasına katiyen itimadı olma- dığınas dair olan bir takririle açıl yaştır. B. Chamberlain söz alarak İşçi par- tisinin başka bir dış politika teklif edecek vaziyette olmadığını ve altın politakasının İngiltereyi ayni za- manda Japonya, Almanya, İtalya ve general Franko ile harbe sürükliye- cek mahiyette olduğunu kaydettik- ten sonra demiştir ki: Hükümetin politikası akim kaldı- | ğı takdirde başka bir politika taki- bini ilk önce ben teklif ederim, İn- giltere, gayretlerime devam etmekli- gimi arzu ediyor. Müteakiben B. Chamberlain geçen | salı günü yabancı gazetecilerin önün- | de yaptığı beyanata bazı umumi mülâhazâlar ilâve edeceğini söyle- dikten sonra sözüne şu suretle devam eylemiştir: Çok şükür dünyanın büyük bir kısmın- da huzur ve intizam caridir ve bu kısim- dan bahsetmeğe lüzum yoktur. Amerikaya gelince, İngiliz - Amerikan ticaret anlaşmasının akdinden sonra her hangi bir endişeye mahal verecek ne z0r- luk, ne de ihtilâf mevcud değildir. Buna mukabil, Ayrupada ve Uzak do- ğuda bası zorluklar mevcuddür faka? Fransi ie İnriltere arasındaki inünmee- betler mükemmel olmakta berdevamdır. Akdeniz meselesinde, itiraf etmeliyiz ki İspanyada mücadele dalma devamda- dır ve hitamını haber verecek bir işaret de yoktur. Yabancı müdafaa mahsüs bir surette azaltılmıştır. Fakat, İspanyol topraklarım- da yabancı kıfaat ve yabancı teknik kadro daima mevcud bulunmaktadır. İs- panyada yabancı kıtant mevcud bulun- dukça, İspanyol meselesinin kati surette halli başarılamıyacaktır. B. Chamberlain Romdaki ikameti esnasında bu mesele ne dereceye ka- dar yoluna koymak mümkün olaca ğun bilemediğini, fakat hükümetin politik prensiplerinden katiyen inhiraf etmiyeceğini, esasen İspanyol mesele- sinin kati hallinin dalma bizzat İs. | panyollara ait bir iş olduğunu söyle- miş ve demiştir ki: — Romaya, muayyen bir programla veya Yeni bir hususi anlaşma için gitmi- yoruz. Romaya İtalya hükümetle müş- terek alâkalardar ve bütün meseleler hak- kında noktai nazar teatisi için gidiyo- ruz, Romayn, İki noktal mezarı anlamağa gayret ederek karşılıklı münasebetleri 15- Mah arzusu ile gidiyoruz, şahsi temasta karşılıklı itimadı artıırmağa ve bu s#9- refle de Avrupa tesanüdünü ve bilhassa Akdenizde, milletler arasındaki itimadi tekrar tesise hizmet etmek İstiyoruz. 'B. Chamberiain bundan sonra Alman yadan bahsederek, Münih anlaşma- sında Almanya ile münasebetlerin kendi arzu ettiği gibi tesbit edilmiş olduğunu söylemiş ve sözlerine şu su- retle devâm eylemiştir: — Muharebedenberi geçen yirmi yil zarfında, Alman milleti bakkında pek mahirane bir şekilde rowamele yapılmadı - ğını gördük. Nihayet bu millelin büyük vasıf ve meşiyetlerini testim ettik ve AL manyanın Avrupa medeniyetinin ihya“ sında İsşriki messi Jüzumunu anladık. Almanyanın inkişafını asla zorlaştırmak istemiyoruz. Bu kuvvetli ve hayatiyet do- hi milletin diğer milletlerle teşriki me- sal etmesine muvaffak olamazsak, Avru- ! pada hiç bir sahada ne barış, ne de ter- rakki mümkün olacıktır. İngiliz milleti İngütere ile Almanyanın, Avrupa #lemi- nin diğer milletlerle birlikte, harb teh- | Mkelerini bertaraf etmek yolunu bulma” Yarını arzu etmekledir. Bu suretle dün- yanın diğer milletlerinin de kanaatlerini Made etmiş olduğunu zannediyorum. İngletere, diğerleri de kendi emniyet menfaatlerini gösönünde tutarak ayni suretle hareket etmeleri şartile, silâhlan- rayı tahdide daima hazırdır. Fakat di- ğer milletler gece gündüz silâhlanmağa devam ettikleri müddetçe İngiltere de a- ni şeyi yapacaktar. Başvekil müteakiben Amerikanın Çi- ne yaptığı ihracat kredisinden bahse- derek İngilterenin de Çine olan ihr&- catı kolaylaştırmak istediğini ve bu meselenin ihracat garantisi hakkında- ki kanun Avam Kamarası tarafından kabul edilir edilmez tedkik edileceğini bildirmiştir. Sözlerini, politikasını değiştirmiye- ceğini söyliyerek bitiren B. Chamber- Jain demiştir ki: — Bununla beraber bu politikanın he- defi yalnız İngüterenin gayretlerile elde edildi, fakat bu hedefe yaramazsam da- hi, bunu tecrübe etmiş olmanın yerinde olduğunu söyliyebilirim. Çünkü öteki şk muhakkak bir harbdir. Londra 20 — B. Chamberlain Avam Kamarasında dünkü beyanatında İn- gillerenin İngiliz Somalisini İtalyaya vereceği hakkındaki rivayetleri kati- yetle tekzip etmiştir. Mütareke teklifi Eski Fransız muhariplerinin Frankoya ve Barselona bir müracaati Paris 20 — Eski Fransız mubarib. ler federasyonu genermi Franko ile Barselon hükümetine birer telgraf çe- 'kerek Noel ve yılbaşı yortuları münâ- sebetile muhasamatın tatilini rica et- miştir. o Ankara radyosunda Münir Nureddin konseri Dün akşam Ankara radyosunda kıymetli sanatkâr Münir Nureddinin nefis bir konseri vardı. Alaturka gü- zel musiki meraklıları tarafından bü- yük bir alâka ile beklenen bu konser fevkalâde muvaffak olmuş, güzide ar- tist tarafından okunan şarkılar mem- leketin her tarafında zevk ile dinlen- miştir. Nafia Vekili B. Ali Çetinkayanın himmeti ile enteresan bir şekle giren Ankara radyosu programları halkı her noktadan memnun edecek mahi- yeltedir. Münir Nureddin gibi kıymetli ar- tistlerimizin sık sık Ankara radyosun- da böyle güzel konserler vermesini ar zu eden okuyucularımızdan bazıları ! dün akşam konserden sonra telefonla matbaâmıza müracaat ederek bu te- önmdii n Otobüs işi ve an Agop mezarlığı Lüzumu muhakeme kararı bugünlerde alâkadarlara bildirilecek Ankara 20 — Otobüs işinde Devlet Şürasınca sabık vali B. Muhiddin Üs- tündağ hakkında verilen lüzumu mü- Surpagop rar sureti, Devlet Şürasınca Dahiliye Vekâletine bildirilmiştir. Şüra, Sürp- agop işinde bazı noktalarda lüzumu muhakeme, bazı noktalarda da meni muhakeme kararı vermiştir, Mülkiye dairesinin meni muhâkem& kararı verdiği noktalar, Devlet Şürası heyeti umumiyesince de tedkik eği- lecektir. Lüzumu muhakeme kararı bugünlerde vekâletce B. Muhiddinle larına tebliğ edilecektir. Ka- rarın tebliğinden itibaren beş gün iti rTaz müddeti vardır. İskân umum müdürü şehri- mize geliyor İzmir 19 (Telefonla) iskân umur müdürü ve muavini buradaki tedkiklerini bitirmişler ve İstanbul a > NE Rİ gi e İğ e e id OG