24 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Kânunuevvel 1938 ——.. Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Mübadele ve tefviz işleri- nin kati tasfiyesi ve intacı Kanun lâyihası dün Büyük Millet Meclisinde müzakere ve kabul edildi Anküruü 23 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Reis Vekili B. Faik Östarkın başkanlığında toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakib adli- ye müfettişlerinin izinlerile vazifeden ayrılma ve devamları hakkındaki ka- | nün lâyihasile esbabı mücbire ve za- ruriyeden dolayı takib ve tahsiline imkân olmadığı cihetle kayıtlarının silinmesi istenilen bir milyon küsür bin liraya aid tezkerenin geri veril mesine ald Başvekâlet tezkereleri okunmuştur. Meclis bundan sonra ruznamenin diğer maddelerine geçerek tahlisiye umum müdürlüğünün 1934 yılı he- sabi katisine aid kanun lâyihası ile 1988 yılı nuna bağlı bütçelerin bazı tertibleri arasında 2,459,256 liralık münakale yapılması ve yine bazı tertiblerden 12050 Vira tenzil edilerek yeniden açı- Jan bir kısım fasıllara fevkalâde tah- sisat olarak konulması hakkında kâ- nun lâyihasını kabul etmiştir, Büyük Millet Meclisi memurlarının teşkilâtı hakkındaki kanun Jâyihası ie mübadele ve tefviz işlerinin kat tasiiyesi ve intacına mütedair kanu- na €k kanun lâyihası da Meclisin bu- günkü toplantısında müzakere ve ka- bul edilen kanunlar arasında bulun- makta idi. Japonyanın Gin hükümetinden talepleri Başvekil prens Konoye, bun- ları izah etti Tokyo 23 (A.A.) — Başvekil Prens Konoye Japonyanın Uzak Şark siya- seti hakkında izahatta bulunmuştur. Başvekil ezcümle demiştir ki: «Japon hükümeti siyasetinin esas- larını bugün neşrediyor. Gerek mem- leket gerek yabancılar bu siyasetin ne olduğunu anlamalıdır. Çin, Japonya ve Mançuko komü- nistliğe karşı kendilerini müştereken müdafan edecekler ve ekonomik sa- hada beraber çalışacaklardır. Askeri hareketlere Japon aleyhtarı Çin hükümeti bertaraf edilinciye ka- dar devam olunacaktır. Japonya Çinin Mançuko ile ser- besçe diplomatik münasebetlere giriş- tiğini görmek azmindedir. Japonyanın Almanya ve İtalya ile akdetiği antikomünist paktın mü- şabih bir paktı Çinde Japonya ile akdetmelidir. Moğolistan hususi bir antikomünist mıntaka olacaktır. Çin Japonyaya bu memleketteki tabii zenginliklerin İşletilmesi fırsa- tını vermelidir. Japon siyasetinin ana hatları şun- lardır ki, Japonya Çinde ne toprak ne de harp tazminatı İstiyor. Japon- yanın istediği, Uzak Şarktaki yeni vaziyetten Çin için terettüb eden ve- cibeleri Çinin tatbik edeceğine dair asgari teminattır.» B. Stoyadinoviç İsviçreye gitti Belgrad 23 (A.A.) — Başvekil B. Stoyadinoviç, bugün Saint - Maritz'e hareket etmiştir. Valinin Eyüpte teftişleri Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdar, dün sabah Eyübe giderek Eyüp ve civarında teftişler yaptıktan sonra kaymakamlık dairesine giderek kaymâkam vekili ve Rami nahiye mü- 'dürünü yerinde bulmamış, bundan sonra Eyüp poliş merkezine giderek orada da alâkadarlardan bazı memur. ları vazife başında görmemiştir. Vali doktor B. Lütfi Kırdar, bun- dan sonra Eyüp dispanserini gezmiş, dispanserin rm hakkında izahat uvazenei umumiye kanu- | Sonuncu kanun lâyihasının hüküm- lerine göre bu kanunun neşri tarihi- ne kadar olan muamelelere münha- sır olmak üzere mübadil, muhacir, mülteci, göçebe ve hükümetçe nakie- dilenlerin ve harikzedelerin hükümet tarafından gösterilmiş olsun, olmasın bidayeten işgal eyledikleri hazineye âid gayri menkullerin icra ve ecrimi- silleri tefviz ve tahsis muameleleri İ sonradan bitirilerek katileşinciye ka- dar geçen zaman için kendilerinden aranmaz. Tahakkuk ettirilenler de terkin edilir, Bu gibi icar ve ecrimi- siller için açılan davalar ve icra ta- kipleri durdurulur ve alınan ağli ve idari kararlar katileşmiş olsalar dahi terkin edilirler, Tahsil edilmiş olan icar ve ecrimi- İ siler geri verilmez. Tahsis veya tefviz İ edilen gayri menkullerden önce müs- tahikler tarafından ya doğrudan doğ- ruya veya hükümet tarafından gös- terilmesi hasebile işgal edilmiş iken sonradan istirdad olunmuş bulunan gayri menkuller ile haklarına muka» İ bil kendilerine bono verilenler tara- fından gerek hükümetçe gösterilmek suretile ve gerek gösterilmeksizin iş gal edilmiş bulunan gayri menkuller hakkında dahi bu hükümler caridir. Büyük Millet Meclisi gelecek içti- malını 2 ikincikânun pazartesi günü yapacaktır. Tunus ve Korsika B. Daladier'nin seyahat prog- ramı pazartesi günü tesbit edilecek Paris 23 (A.A.) — B. Daladler'nin Tunus ve Korsika seyahatine aid program pazartesi günü kati olarak tesbit edilecektir. Pilhakika Tunus umumi valisi bu hususta B. Daladier ile görüşmek için pazartesi sabahı Parise muvasalat edecektir. Korsika İtalyaya mı ait? Roma 23 (A.A.) — Gazeleler «Na- polyonun İtalya seferi» isimli eseri İtalya yarım adasının coğrafyasını ihtiva eden kısmından iktibaslar ya- pıyorlar. Bu ikitbaslar Korsikanın coğrafya bakımından Fransadan 2zi- yade İtalyaya ald olduğunu ispat ve teyide matuftur. B. Daladier yine yine itimad kazandı Paris 23 (A.A.) — Mebusan mecli- sinde bütçe müzakerelerinin gece ya- rısından sonraya kadar devam eden neticesinde hükümet itimad mesele- sini ileri sürmüş ve 2209 muhalife kar- şı 386 reyle itimad kazanmıştır. Sakalin adası yüzünden Sovyet - Japon ihtilâfı Londra 23 (A.A) — Reuter: Diplo- matik mahfiller, Sakalin adasının şimal sahilleri civarında balık avla- mak hakkı meselesi dolayısile Sovyet- ler Birliği ile Japonya arasında çi- kan ihtilâf: büyük bir alâka ile takib etmektedirler. 1905 senesinde imza eğilen Ports- mouth muaheedsi mucibince Sakalin adası iki müsavi kısma ayrılmış ve şimal kısmı Sovyetler Birliğine, ce- nup kısmı da Japonlara bırakılmıştır. Bu sabahki sis Bu sabah Boğazda ve Marmarada hüküm süren koyu sis yüzünden va- pur seferleri yapılamamıştır. Denizde hiç bir kaza , olmRmıştir. Belediye sıhhat memurlari devlet memurları addediliyor Ankara 24 (Akşam) — Devlet şü- rası umumi heyeti, Belediye sıhhat memurlarının devlet memuru sayık malarıni ve hizmetlerinin devlet hiz- meti mahiyetinde olduğunu karar al Amerikan mallarının döviz müsaadesi 1000 dolara kadar olan dövizler defaten verilecek Ankara 24 (Telefonla) — Amerika- dan şimdiye kadar gelmiş olan mal- ların dövizlerinden 1000 dolara ka- dar olan kısmının defaten ve fazlası" nın yarısının da müracaat sırasile ve- rilmesi Maliye Vekâletinden kambiyo müdürlüklerine bildirilmiştir. Mebus namzedliği Şürayı devlet reisinin de nam- zed gösterileceği söyleniyor Ankara 23 (Telefonla) — Şürayı devlet reisi B. Reşadın münhal me- busluklardan birine namzed gösteri- leceği söylenmektedir. Bu rivayet ta- hakkuk ettiği takdirde şürayı devlet riyasetine birinci umumi müfettiş B. Abidin Özmen tayin olunacaktır. Devlet şürasında teşkil olunacak yeni deavi dairesi riyasetine birinci umumi müfettişliğin baş müşavirle- rinden B. Ziya Tekelin tayin edileceği söylenmektedir. Asker ailelerine yardım Kanun hükümlerinin tatbik şeklini gösterir bir talimat- name hazırlandı Ankara 23 (Telefonla) — Mükelle- fiyeti askeriye kanununun muhtaç â8- ker ailelerine yapılacak yardım hak- kındaki hükümlerinin tatbik şeklini gösterir bir talimatname hazırlanmış- tır. Bu talimatnameye göre ardım ta- lebi muhtaçı muavenet alle veya on- lar namına askere alınan erler tara- fından memleketin en büyük mülki- ye memuruna yapılacaktır. Her ay sureti mahsusada içtima ak- dedecek olan belediye encümenlerince muavenete muhtaç olanların miktarı tesbit edilecek ve mali vâziyelleri na“ zarı dikkate alınarak mahalle hak kına teşmil edilmek üzere salma mik- tarı tesbit edilecektir. Belediye encümenlerinin bu husus- taki kararları kati olacaktır. Yardım her ay nakden yapılacaktır. Bir kız erkek oldu Bundan bir ay kadar evvel Uşakta Emine adında bir genç kızda bazı gay- ri tabil vaziyetler görülmüş ve mahal li hükümet tababeti tarafından yapı- lan muayene neticesinde Eminenin ameliyatla erkek olabileceği anlaşıl mıştır. Bunun üzerine Emine kendisi. ne verilen bir raporla İstanbula gön- derilmiş, Haseki hastanesine yatırıl- mıştır. Hastanede Emineye iki defa ameliyat yapılmış ve dün yapılan ikin- ci ameliyatla erkek olmuştur. 22 yaşına kadar kız olarak yaşadık- tan sonra böyle birdenbire erkek olan Emineye, Emin ismi verilmiştir. Emin hâlâ Haseki hastanesinde tedavi altın. da bulunuyor. Karadeniz mıntakasinda mısır tevziatı Ziraat bankası tarafından Karade- niz mıntakasında köylüye tevzi edil- mekte olan mısırın sene başından iti- baren o mıntakadaki satış kooperatifi tarafından dağıtılması kararlaştırıl. mıştır. Son dakika Frankonun büyük #faarruzu başladı Franko kuvvetleri 10 kilometre derinlikte cepheyi yardılar Berlin 24 — İspanyadan gelen ha- berlere göre dün sabah şiddetli bir topçu ateşinden sonra Katalonya cep- hesinde Segre nehri boyunda general Frankonun büyük taarruzu başlamış» tar. Franko kuvvetleri, 10 kilometre derinlikte cepheyi le ve on ki- tre ilerilemişlerdi! .* zi Nablus civarında şiddetli muharebeler oluyor Nablusa gönderilen Ingiliz kuvvetleri Arabların tüfek ateşile karşılandı Kudüs 23 (A. A.) — Nablus civarın. da İngiliz kuvvetleri o mıntakayı çe. telerden temizlemeğe devam etmek- tedir. İngilizlerle çeteler arasında bu- gün yeniden iki müsademe olmuştur, Dün gece Arab çetelerinin sığındı- ğını öğrendiği Burine şehrini İngiliz kuvvetleri'muhasara ederek ziya bom- balarının ışığı altında müsademeler olmuş ve bu müsademeler öğleye ka- dar devam etmiştir. Her iki taraftan 15 ölü ve birçok yaralı vardır. Cenine « Nablus yolu üzerinde bir İngiliz zırhlı otomobil devriyesi taş- lardan örülmüş bir maniaya rasla- mış ve bu esnada da civarda mevzi almış olan Arapların baskın ateşine uğramıştır. Her iki taraf takviye kuv- vetleri aldıklarından bu müsademe çok ciddi bir mahiyet iktisap etmiş- tir. Müsademe devam ediyor. Diğer taraftan Nablusda dündenbe ri grev hareketi fiili bir mahiyet al- mıştır. Bu grevin sebebi dağa kaldı- rılan 6 İngiliz hadisesi üzerine İngi- lizler tarafından alınan tedbirlerdir. Şehre İngiliz takviye kıtaatı gelmi bunlar Arapların tüfek ateşile kar- şılaşmıştır. İki İngiliz askeri ve üç Arap ölmüştür, Grev hareketi Kudüs 23 (A.A) — Asi kumandan- hk tarafından Filistin şehirlerine pışlırılan bir beyanname, son eskerj hareketleri ve kıtaatın Kudüs bölge- sindeki icraatını protesto maksadile umumi grevi intac etmiştir. Grev ha- reketi şimdiye kadar büyük bir ehem- miyeti haiz olmamakla berabre, hü- kümet nizamı muhafaza için lüzum- Tu tedbirleri almıştır. Macaristan Berlin - Roma mihverine iltihak etti Macar - Yugoslav teşrikimesaisi için geniş imkânlar hasıl oldu Roma 23 (A.A.) — Stefani bildiriyor: Kont Cianonun Budapeşteye yap- tığı seyahatin en parlak ve en mühim neticelerinden biri Macaristanın, İtal- | yan - Alman sistemine iştirak eden | Üçüncü bir devlet sıfatile sarahaten Berlin - Roma mihverine iltihak et- mesi suretinde tecelli etmiştir. Berlinde Maifeld'de söylediği nu- tukta B, Mussolini, Almanya ile İtak yanın 115 milyonluk muazzam bir kütle teşkil ettiğini tebarüz ettirmiş- İ ti, Avusturyanın ve Südetler mınfa- kasının Almanyaya ilhakından sonra bu kütle 125 milyonu bulmuştur. Şim- di Macaristanın mihverin politika Türk - Alman anlaşma- sının tatbiki Tatbikattan doğacak mese- leleri halletmek için bir ko- misyon kurul kuruldu Ankara 24 (Akşam) — — Türkiye - Alman ticaret ve kliring aânlaşmala- ajansı rının tatbikatından doğacak bilcüm- Je meseleleri halletmek üzere Alman- ya ve Türkiyede karşılıklı birer ko- misyon teşkil edilmiştir. Bu komis- yonlar, dalmi temas halinde bulun- mak suretile adı geçen anlaşmaların, her iki memleketin menfaatlerine uy- gun bir şekilde tatbikini temin ede- ceklerdir, Türk komisyonu, Hariciye Vekâle- ti umumi kâtibi B. Nebil'in riyasetin- de, Türkofis namına ikinci rels B. Nihad, Maliye Vekâleti namına B. Rüştüden müteşekkildir. Komisyonda Merkez bankası namına da bir mü- messil bulunmaktadır. Dahiliye e Vekili ü üç valiyi kabul etti - Ankara 23 (Telefonla) — Dahiliye Vekili B. Refik Saydam, Tokat valisi B. Faiz, İçel valisi Rükneddin ve Bit- lis valisi B. Rifat Şahini kabul ede. rek kendilerinden vilâyetlerini alâka dar eden işler hakkında izahat aldı, Mezunen buraya gelmiş olan Bitlis valisi B. Rifat Şahin yarın akşam İs- tanbula dönecektir. İngilterede yapılacak vapurlar Ankara 24 (Telefonla) — Vekiller heyetinin son toplantısında İngilte- reğe yaptırılacak vapurlara aid mu- kavelenin imzası için İktisad Vekâle- ine salâhiyet verilmiştir. Mukavele | #etamkurlda Aunmatarın meleğe 8istemine İştiraki neticesinde ise bu kütle 135 milyona baliğ olmuştur. Bundan maada Macaristan - Yu- goslavya omünasebetlerinin kati bir tavazzuha ilerlediğini de ilâve etmek lâzımdır. Kont Ciano, Belgrad anlaşmaları- nın orta Avrupada ve Tuna havzasın- da Berlin - Roma mihve.i ve Macaris- tanın dostiuğu ile İtalyan siyasetinin temelini teşkil ettiğini ehemmiyetle kaydetmiştir. Berlin hükümeti de Belgrad ile dostane münasebetlerini takviye etmiştir, Bu itibarla Macaris- tan ile Yugoslavya arasında dahi sa- mimi bir teşriki mesaj için geniş im- kânlar husule gelmiş demektir, . Kont Cianonun . . yeni seyahatleri Alman Hariciye Nazırı da kânunusaninin 15 inde Var- şovaya gidiyor Roma 23 (A.A.) — Kont Ciano bu sabah Budapeşteden dönmüştür. Belgrad 23 (A.A.) — D. N. B. ajan- sı bildiriyor; Politik mabfillerde, İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianonun Yugoslav Baş- vekili B, Stoyadinoviç tarafından ya- pilan bir av davetini kabul ettiği ve kânunusani sonlarına doğru Yugos- lavyaya geleceği bildirilmektedir. Londra 23 (A.A.) — İyi haber alan menbalardan öğrenildiğine göre, Kont Ciano 15 şubata doğru Varşovaya gi- decektir. B. Von Ribbentropun da kâ- nunusaninin on beşine doğru, B. Bec- Xi ziyaret edeceği hakkında da şayla- Jar dolaşmaktadır. Irlandada komplo Suikasdcılar Noelde bir ihtilâl | çıkaracaklardı Belfast 23 ta, A) —B Belfast polisi, şimali İrlanda ile İngiltere krallığı arasındaki rabıtayı kesmek ve şimali İrlanda ile cenubi İrlandayı birleştir- mek maksadile şimali İrlandanın yük“ sek şahsiyetleri aleyhine müteveccih mülga «İrlanda cümhuriyet ordusu» ismindeki cemiyetin azası tarafından vücuda getirilen bir komployu mey- dana çıkarmıştır. Noel yortusu ile se- ne başında çıkacak olan bir ihtilâl hazırlanmakta idi, İbtilâleler parlâ- mento, adliye nezareti, polis müdüri-