9 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

9 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

ar (Baş tarafı 1 inci sahifede) nü muamele beni çok memnun ve mütehassis etti, Türkiyenin Şark ve İslâm memleketlerine derin muhab- bet beslediğini, bu vesile We tekrar his- | setmiş oldum. Türk dostluğu Biliyorsunuz ki, Emir hazentleri bundan iki sene evvel Türkiyeyi ziya- ret etmiş, Atatürk hazretleri tarafın- | dan fevkalâde iltifat görmüş ve pek sevişmişlerdi. Emir hazretleri bu zi- yaretten sonsuz memnuniyetle ay- rildi Erdün halki da Emirlerinin hislerine iştirak etmisti, Şarki Erdünde, hattâ Filistinde Türklere karşı fevkalâde muhabbet beslenmektedir. Bü sl ile izah edeyim: Kudüsteki okonsolosu- nuz, Emir hazretlerini ziy Kudüsten Amman'a kadâr gel Knsolosunuzun bu seyahati esnasın- da da ortalık karışıktı. Fakat o, her mıntakayı korkusuz geçti. Halbuki, bu seyahati başka bir kimsenin yapa- bilmesine inikân yoktu. Türk konso- losu müşkilât dahi görmedi. Bu mi- sal Türklerin ve Türkiyenin, Tüsk hü- kümetinin ekser Arap milleti tarafin- dan sevildiğine işaret olabilir. Filistin meslesi Londrada toplanacak olan Filistin konferansına iştirak ##deteğim. Kon- feransa bu ayın sonunda başlınacağını ümid ederim, Konfejânstan evvel İn- giliz hükümeti erkânile 'memleketime ait bazı hususlar üzerinde görüşece- gim. Filistin meselesi hakkındaki noklai nazarımızâa gelince: Evvelâ şunu söy- liyeyim ki, bütün Arap memleketleri- nin bu mesele üzerin noktai nazarları birdir. Filistin bir Arap memleketi- 26 NCI BUYUK Pi 12,000, 10,000, liralık Yeryüzü 40 DEVLER 75 gönderiniz | TURK HAVA KURUMU Üçüncü keşide: 11 ikincikânun 1939 dadır. Büyük ikramiye: SÖ, 000 liradır... Bundan başka: 15.000, 10.000) liralık iki adet mükâfat vardır... Yeni tertipten bir bilet alarak iştirak etmeyi ihmal etmeyiniz. Siz de piyangunun mes'ud ve bahtiyarları arasına girmiş olursunuz. Bu kitapları gördünüz mü? Bir defa görürseniz hanesi için çok değerli olduklarını Nereden “Gelişorür Yazan; Faik Sabri Duran Pierre Benolt'nin en güzel eseri Türkçeye çeviren: Halit Fahri Yüzde 20 tenzilâtlı kupon Bu kuponu kesip sipariş mektubunuz- Is gönderirseniz kitap flatlerinden yüzde 20 tenzilâta hak kazanırsınız. Sipariş bedelini o suretle hesap ederek i Erdün EET T dün Istanbula geldi. dir. Yahudilerin orada bir hükümet kurmasına veya gayri mahdud ekse- riyet teşkil, hattâ iddia elmesine Arap- lar hiçbir vakit razı olamaz. Mevcud Yahudilerin vaziyetine ge- lince: Bunlar ekalliyet olarak Filistin hükümeti dahilinde ve bu hükümetin kanunları altında her türlü huku- ku diniye ve içtimaiyelerine malik ol- mâlarıma Araplar itiraz etmez Kuvvetli bir Arap devleti Küçük küçük müteaddid Arap hü- | kümetlerinin bu vaziyeti aynen muha- faza yerine, hepsi birleşerek büyük ve kuvvetli bir Arap devleti kurmaları lâzımdır. Esasen bu hükümetlerin bugünkü dağınık vaziyette daha uzun zaman kalacaklarını zannetmem, İde- | alimiz, küçük kuvvetleri bir araya top- layıp büyük bir Arap devleti kurmak- tır» Misafirimiz müzeleri gezdi Tevfik paşa dün öğleden sonra mü- zeleri ve camialeri gezmiştir. Bugün de şehrin muhtelif yerlerini dolaşacak, yarın akşamki ekspresle Londraya hareket edecektir, Moskovada bir kilise yeniden açıldı Mosköra 8 (A.A) — Salâhiyeltar bir membadan âlinan haberlere göre- Moskovada kâin olup geçen sene ka- | patılmış ve bir müddet sonra klüp ha- | Mine ifrağ edilmiş olan Saint Pierre ve | Paul kilisesi Sovyet memurları tara- | findan tamamen eski haline irca edik miştir, Sovyet memurları, kilise komitesi reisine, kilisenin, istenildiği zaman ibadet edilebilecek kimselere açılabi- | leceğini bildirmişlerdir. TERİ YANGOSU ikramiyelerle (20.000 ve AKŞAM'ın FAYDALI NEŞRİYATI bir aile kütüp- siz de tasdik edeceksiniz. Gökyüzü Yazan Faik Sabri Duran 150 kuruş Bir Türk Kızının Amerika Yolculuğu Yazan: Faik Sabri Duran 7s Gini kuruş * KALDIRIMI kuruş Tevzi yeri Para yerine mektup kuponundan | renilmesidir. i larla s AKSAM gazetesi — İstanbul 8 Muallim Ahmed Halid kitabevi (AKŞAM) okuyucularına mahsus tenzilât ayyare re kaçakçılığı (Baş tarafı 1 inci sahifede) İş bu suretle daha vazih bir şekil alarak araştırmalara biz verilmi 'Tayy rin İstanbula haber alan m g dı lanbula et etmişse de bu işte de geç kalmış, m in ortaya çıktığı- nı anlayınca şehrimize ihmeden Ro- | manyaya Fransaya dön- müştür, deniliyor. Şimdi Ekrem Köniğe İşin meydana çıktığını haber vererek memleketten uzaklaşmasına yardım edenlerin mey- yeti zihinleri işgal etmektedir. Rivayet bakılırsa Ekrem König | Franko hükü tinden başka Barselon hükümetine de tayyare salmıstır. Ekrem Köniğle görüşenler var mi? Söylendiğine göre tahkikata el ko- | s yan Ankara müddeiumumiliği İstan- s ve gümrüklere de bazı atılması için mMüra caa&tle bulunmuştur. Bu müracaatın sebebi Ekrem Köniğin İstanbul ba- bulunup bir münase- tüc Ankara müddetumumiliği bü avu- katlarla tüccarların İstanbula dön- düklerini tesbit etli; müddelumumiliği vastasile bilgileri- ne müracaat edilmesini münasib hui- muştur, Yine söylendiğine göre bu avukat- carlar dinlenmiş ve Ekrem Köniğin meydana çıkan sahtekârlık İ ve silâh kaçakçılığının safahatı hak- ! kında kendilerinden malümat istedi- ğini söylemişlerdir. Diğer tarafttan Ankara müddei- umumiliği gümrükler başmüğdürlüğü ne yaptığı müracaatte de şimdiye ka- dar Türkiyeye gelen tayyarelerin kim- lerin ağlarına geldiğini sormuş ve sab! eden malümst, verilmiştir. Amerikada Hari bir su bendi Parkerdüm «Kalifornian 8 (A-A.)— Dün 630 kilometre uzunluğunda biç su bendinin açılış resmi yapılmıştır. Bend Los Angeles ile Kalifornia sahil- lerinde kâin 12 şehrin su ihtiyacını te- min edecektir. 200 milyon dolara malolan bu bend, suyu dakikada 340,000 litre hesabile çöllerin ve dağların arasından sevkede. cektir. Çocuk anaları, babaları: «Yavruma ne hediye vereceğim..> diye artık düşünmeyiniz. İşte em- niyetle seçebileceğiniz güzel he- diysler şunlar: COĞRAFYADA İLK ADIM Yazan: Falk Sabri Duran 50 kuruş Çocuklara Coğrafya Kıraatleri Yazan: Faik Sabri Duran İ frank sarfetmiş, sonunda Gi « 50 kuruş Tarih Oğreniyorum Yazan: Ahmet Refik 30 kuruş Bütün dünya dillerine çevrilmiş bir kitap ÜCELER ve DEVLER MEMLEKETİNDE içinde pul gönderilebilir. istifade ediniz | Milyarder kadınlar (Baş tarojı 7 nci sahifede) sizlikten iflâsa doğru yürüyordu. Bu mağazada çalışanlardan Wolworth na- mında bir memur, patrona; — Bana dükkünin anahtarını ver | de ben istediğim gibi hareket edeyim | demiş, dükkân sahibi de raxı olmuş- tur, Bunun üzerine Wolworth dül önüne SELMA hersey beg ve on pe Barbara Hutton Beraber Hutton Gür prensi Mdi- | vaniden boşanmıştır. vak dünyanın en zengin kadı idir. Fakat milyoner kadınların en sevim- lisi, en güzeli ve en inadcısıdır. Henüz 26 yaşında bulunmasına rağınön şim- diye kadar kibar sosyetelerini, izdivaçları mac arile işgal etmiş» tir, Barbara, ilk defa Gürcü prensle den Mdivaniye abayı yakarük onun! evlenmiş, Gürcünün s i akla hayale gelmyi yapmış, ona Venedikte mükellef bir kâşane satın almış, Pariste dostlarına | verdiği bir akşam ziyafeti için 400,000 üden boşanmıştır. | Barbara, sicak kanlı ve siyah göz- lü Gürcüden sonra koca olarak ağır | başlı Danimarka kontlarından Revent,| £ lovu intihap etmiş ve bu ikinci izdi- vaçtan bir oğlu da dünyaya gelmiştir. Barbara, bu ikinci kocasile de iyi ge- İ çinememiş ve bundan da boşünmüğa | ve Amerikaya dünmeğe karar vermiş» | tir, Fakat Amerikaya varınca memur-| Jar, ikinci defa evlendiği zaman Ame- rikan tabiiyelini kaybettiğini ve eski tabiiyetini iktisap etmek için Amerika. da beş sene ikamet etmek lâzım geldi- İ ğini söylemişlerdir. Barbaranın Ame. rikada serveti, bir buçuk milyar İran. ga baliğ olduğu cihetle, ister istemez, bu mecburiyete katlanacaktır. Milyarder artist Milyarder kadınlar arasında yalnız bir artist vardır. Bu da Norma Shea- rerdir, Norma Kanadadan 19 yaşında iken Hollivuta geldiği zaman fazla id- diaları yoktu. Kendisi çocukluğunda basit bir hayat sürmüştü. 1920 senesinde Hollivuda geldiği za- 1 kendisine o zamanın modası ol- u veçhile, başka bir isim almasını ediler. Fakat genç kadın buna iti- râz etti — Babamın adın Shearer, annemin- ki de Fisherdir. Bunlar namuslu isim- lerdir. Eğer k de Bunları niçin değiştireyim? ikını hoşuna gidersem İsmimi nirler, beni de unutmazlar. Hollivütta geçirdiği ilk altı senede adığı ufak telek rollerde ismi afiş. lerde küçük harflerle yazılıyordu. Fa. kat şöhreti arttıkça, el ilânlarında ya» zılan isminin harf puntuları da büyü. müş, maaşı da milyonlarca doları bul muştur. Norma, kazandıklarının onda do- kuzunu biriktiriyordu. Genç artistin Hollirulta sürdüğü burjuva hayatı, Metro-Goldvinin şefi Fhalbergin nazas rı dikkatini çekmiş ve neticede patron yıldızla evlenmiştir. 1936 senesinde Fhaiberg öldü ve genç karısına yatım milyar franklık bir servet bıraktı. Bu servete, artistin biriktirmiş olduğu paraları ilâve eder. sek bir milyar franktan aşağı düşmez. Bosna köyü su basmasından kurtuldu Edirne (Akşam) — Her yıl kış mov- siminde su altında kalanı ve bu yüz- den zarara duçar olan Bosna köyü bu sene bu tehlikeden tamamile masun kalmıştır. Su işleri mühendisi Azminini hazır- ladığı keşif ve bizzat nezareti altında” yapılan sed ve mahmuzlar geçen gün- kü seylâptan Bosna köyünü kurtar- miş ve kö yhalkı için bir sevinç yarat- mıştır. Preventorium - Sanatorium direktörlüğünden Kuruma teslim Alınacak tahmin olunan Alınancak kömürün cinsi F. lira Kuruş Kriple kömürü 7 75 Tutarı Muvakkat Miktar teminata Ton Lira Erş. 120 21 30 159 TS Haydarpaşada Valdebağında bulunan kurumumuz için satın alınacak miktar ve muhammen fiyatı yukarda yazılı kömür açık eksiltmeye - konul muştur. Eksiltme 19/1/939 tarihine tesadüf eden perşembe günü saat 14 de İs- tanbülda Cağaloğlunda yüksek mektepler muhasipliği binasında toplanacak komisyonda yapılacaktır. İsteklilerin eksiltme saatinden bir saat evveline kadar muvakkat temi- natlarını sözü geçen muhasiplik veznesine yatırarak alacakları makbuz ve ye- ni yıl Ticaret odası vesikalarile yukarda gösterilen gün ve saatte komisyona ve şartnameyi göfmek istiyenlerin de müessese direktörlüğüne başvurmaları. (49) İnhisarlar U. Müdürlüğünden I — İdaremizin Cibali Fabrikası için şartnamesi mucibince satın alinacak bir adet elektrikle müteharrik «Bulaşık tabakları yıkamas makinesi açık ek- siltmeye konmuştur. HM — Muhammen bedeli 1200 lira ve muvakkat temintaı 90 liradır. Iri — Eksiltme 30/1/939 tarihine rastlıyan Pazartesi günü saat 11 de Kabataşta Levazım ve Mubâyaat şubesindeki Alım komisyonunda yapıla- caktır. IV — Şartnameler parasız olarak her gün sözü geçen şubeden alınabilir. V — Eksiltmeye iştirak etmek isteyenlerin fiatsız fenni tekliflerini ihale gününden asgari bir hafta evveline kadar İnhisarlar Tülün Fabrikalar şu- besine vermeleri ve verilen tekliflerin kabulünü mutazammın vesika alma- Yarı lâzımdır. VI — İsteklilerin Kanunen kendilerinden aranılan vesâik ve * 75 güven- me paralariyle birlikte eksiltme için tayin edilen gün ve saatte yukarda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. * (9129) I — Kısa müddetle teslim sartile 23X35 ebadında bir tarafı temizlenmiş idare monogramını havi Iyi cins 150000 adet mantar pazarlıkla satın alına. caktır. TI — Eksiltme 12/1/939 tarihine rastlayan perşembe günü saat 14 de Ka- bataşta levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. TI — İsteklilerin eksiltme için tayin edilen gün ve sâslte teklif edecekleri iyi cins mantar niimuneleri ve fi geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. ,5 güvenme paralarile birlikte yukarda adı (114) * I — İdaremizin Paşabahçe fabrikası için şarinamesi mucibince satın si nacak «50» ton Sömikok açık eksiltmeye konmuştur. TI — Mauhammen bedeli beher tonu «24» lira hesabiyle «1200» muvakkat teminatı «90» liradır. im e NI — Eksiltme 20/1/939 tarihine rastlıyan Cuma günü saat 15 te Küba de taşta Levazım ve Mübayaat şubesin i Alım komisyonunda yapılacaktır, IV — Şartnameler parasız olarak her gün sözü geçen şubeden alınabilir. V — İsteklilerin eksiltme için tayin edilen gün ve saatte © 7.5 günvenme paralarile birlikte yukarıda adı geçen komisyona geirueleri ilân olunur, (85)