9 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AN AK: Balıkçılık klüpleri Bunları tesis edersek hem kazanacağız, hem tabü servetlerimizi kullanmağı öğreneceğiz, hem eğlene- ceğiz, hem de turist celbe- deceğiz. Balıklarımızın gülünç şekilde ziyan ye sebil olduğunu anlamayan kalmadı. Palamutlarımızı gerisin geri denize döküyoruz; uskumrularımızı, torikle- rimizi ne yapacağımızı bilemiyoruz; alâ tomlarımızı echelin elinden bon- cuk mukabili mal kaparcasına konu komşü iki kuruşa bizden yağma edip konserve yaparak dünya piyasasma satıyor (1) ve ancak Amerikalılar işin farkına vararak: — Yahu, bunları sizin denizlerden çıkarmışlar; mutavassıtlara ne hacet? Doğrudan doğruya. sizden alalım!... » diyorlar... Bu iktısadımız namına bir skandal- dir; kültürümüz namına büsbütün skandaldir! Katmerli skandal! Kaç kere yazdım kim bilir; deyken şöyle demişlerdi: — Eskiden burada Mercan ve Bar. bunya çıkardı. Rumlar gittikten sonra çıkmıyor, — Demek vapurların arkasına takı- bp balıklar da muhacir oldular!... Ünye- se» Türkiyenin her kıyısında balık kay- naşıyor, Balık tutmasım, yemesini, pişirmesini, tuzlamasını, islemesini, kutulamasını, satmasını bilmiyoruz. Balık yalnız gıda, servet menbaı de- Eildir; eğlenceli bir spor vesilesidir; İyi teşkilâtlanırsa turist celbi vasıta- sıdır; şehri canlandıracak, gece, gün- «düz, sabah, öğle, ikindi, akşam, yaz, kış, bahar, hulâsa heran ve zamanda türlü türlü hareketler, bereketler ya- ratacak bir mübarek tabiat mevhibe- sidir. Beceriksizliğimiz. yüzünden isti. fade etmiyoruz, Bu hafta zarfında beş altı ahıbabım bana yalvardı: — Sen balığa çıkıyormuşsun... Ne olur, bizi de götürsen e... Masrafı da bizden, -— Ne masrafı canım... Esasen tutu- lan balığın kiymeti masrafından pek yüksektir. e Devletin türlü türlü siyasetleri var: 1 — Denizciliği teşvik edelim. 2 — Halka kuvvetli gıda verelim. 3 — Mesleksiz insanlara meslek öğ- telim. 4 — Turist celbedelim. 5 — Sönük şehirlerimize neşe kay nakları bulalım. İlh. Bunların hepsini birden temin ede- cek bir müessese tipi vardır ki, masra- fını da çıkaracaktır: BALIKÇILIK KLÜPLERİ! Bunların birincisini ve en büyüğü. nü, Boğaziçine (ve Beyoğluna en ya- kın bir yere) açmalıyız. İçinde: 1 — Türlü türlü balıklar yenen mo- dern bir lokantası, ? — Balıkların nasıl pişirileceğini, hazırlanacağını öğreten bir meslek mektebi, 3 — Her balığı tutmak vasıtaları (cüzi fiyatla kiralanan sandallar, yel. kenliler, âletler, mütehassıslar, usta. Jar; kılıklar), 4 — Yalnız zengin ve amatörlere mahsus birinci ve lüks mevki değil, ayni zamanda da halka ve esnafa mahsus modern, temiz bir ikinci mev. ki. 5 — Bu klüpler etrafında balıkçılık Imar plânı B. Prost . » evvelki gün » *22* Parise gitti Şehircilik mütehassısı B. Prosl ev- velki gün Pârise gitmiştir. Mütehas- ss Eylülde şehrimize tekrar geldiği zaman altı ay kalarak evvelce tanzim ettiği İstanbul ve Beyoğlunun nâzım plânlarına göre bu iki semtin tafsi- lât plânlarını da bitirecek, Kadıköy ve Üsküdar nâzım plânlarım da ha- zırlayacaklı, Fakat mütehassıs Parisin tevsi plân- ları işlerini deruhte ettiğinden vakti zamanda Paris (şehircilik) ome'ebi müdürlüğü vazifesini gördüğünden daha fazla şehrimizde kalamamıştır. ( B, Prost şimdiye kadar Gazi köprü- sünün iki başındaki meydanlar, köp- rünün Unkapanı meydanından itiba. ren Gazi bulvarı istikametinin tadili, Eminönü meydanının tanzimi, Tak- sim meydanının tevsii, Karaköy mey- danının ıslâhı, Emİnönünden Unkapa- nına ve Karaköyden Azapkapıya doğ- Tu açılacak caddelerin istikametleri ve Barbaros türbesinin etrafının tan- zimi hakkında tafsilât plânlarını yap» mıştır. Bu plânların tatbiki zamana müte- vakkıf olduğundan B, Prost bu işler ikmal edilinceye kadar şehrimizden ayrılmakta bir mahzur görmemiştir. | Manmafih mart içinde tekrar şehri- mize dönecek ve o zâman bir taraftan bu plânların tatbikile, diğer taraftan da Kadıköy ve Üsküdarın nâzım plân- larının ikmalile meşgul olacaktır. Sokak isimleri Levhalar göze görünecek surette asılacal Sokak ve cadde isimlerini gösteren levhalar gölişi güzel bir yere, ekseriya göze görünmiyecek köşelere astldığı için bazan sokağın ismini gösteren levhayı aramak bir hayli müşkül olu- yor. Halbuki garp memleketlerinde Sokak isimlerini gösteren levhalar elektrik direği gibi yerlere asılmakta ve o levha da o sokakta kaç bina var- sa gösterilmekle beraber o sokaktaki emlâk teselsül numaraları da levhaya yazılmaktadır. Belediye, belli başlı sokaklara bu tarzda tanzim edimliş, tabelâların ha- arlanmasını esas itibarile muvafık görmüştür. Bu hususta fen işleri mü- dürlüğünce tetkikat yapılmaktadır. amasansaanssanaan. 6 — Balık sporu otelleri. Böyle bir teşekkül İstanbulun ve di- ğer sahil şehirlerimizin en cazip, en tabii, ve her cihetçe en canlandırıcı bir merkezi olacaktır, İstanbula bu- nun için gelmeğe can atanlar buluna. caktır. Bizim nazarımızda da şehrimi- zin kıymeti bir kat yükselecektir. Bu fikir, Denizbanktan, belediye. den, spor teşkilâtımızdan, ilh ilh, her türlü iktisadi ve kültür müesseseleri- mizden ne kadar yardım, teşvik görse, mukabilini berbirine kat kat ödeye- cektir. Fikrin kullanma hakkı müel- lifine değil, müellifin milletine aittir. (Vâ-N0) (1) Beşinci sahifede günün ansiklopedisi yazısını okuyunuz. V.N. , Karilerimizin mektupları Yüksek bir ahlâk misali Kandilli sesindeki kiztmi gör- mek için Boğüziçinin 54 numaralı vapuruna bivmiştim. Yanımda bir ei çanlası vardı. Vapurdan inerken çantayı unulmuşum. İ$- kele memuruna gittim, (Merkeze gidiniz, oradan alırsınız, kaybol maz) dedi. Ertesi günü (dün) sa- bahleyin Emanet memuruna gii- tim; hakikaten çanla orada, lem kilidi değildi. Malım bana mak- Duz mukabilinde verdiler, İçerisi- ne baktım, Her seyim yerinde ve üç yüz lira param da vardı, oda duruyor. Hayret ve takdirle çan- tamı alıp çıktım. Biz şimdiye ka- dar du halleri efsane gibi hep Av- rupa memurlarını medhedenler- den dinlerdik. Haibuki Türk ah- idkı ve Türk Cümhuriyet memur- ları da bu seviyeye yükselmişler. Bütün vatandaşlarımın duyması için gazetenize yazmanızı dilerim. Samsunda Toto Ankara sahibi A, Sakip Istanbulun sokakları Belediye eski kanun lâyiha- sını yeniden tetkik edecek İstanbul cadde ve sokaklarının kıs. men asfalt, kismen de parke olarak yeniden inşası için 51 milyon liraya ihtiyaç görüldüğünü yazmıştık. Be- lediyenin mali vaziyeti bu kadar mil him bir parayı tahsise müsait olma- dığindan yolların inşasını temin ede- cek bir çare aranmaktadır. Belediye evvelce. bu hususta bir ka- nun projesi hazırlayarak Dahiliye Ve. kâletine vermişti. Bu projeye göre ye- niden yapılacak sukak, cadde ve mey- danların 15 metreye kadar olan ge- nişliği için gidecek masraf, binanın cephesine göre iki taraftaki bina sa- hiplerine taksim edilecek, bundan faz- lasını belediye ödeyecektir. Bina s8- hiplerinden alınacak para beş senede tahsil edilecek ve inşaat bedeli neye baliğ olursa olsun alınacak para bina kiymetinin yüzde ikisini tecavüz et. miyecektir. Bursa kız - Bursa erkek lise- sinden yetişenler cemiyeti toplandı Dün (Bursa kiz - Bursa erkek Jisesi mezunları) kurumu Eminönü Halkevi salonunda senelik köngresini yapmış- tir. Kongreye kuruma bağlı azanın ç0- ğu gelmiş ve muhtelif meseleler etra- fında konuşulmuştur. Neticede kurum adının (Bursa kiz - Bursa erkek İlse- sinden yetişenler) şekline sokulması. na ve genede bir günün eski ve yeni Bursalı talebenin toplanma günü ola- rak kabulüne kurar verilmiş ve her Şeker bayramının 3 üncü günü bu işe uygun görülmüştür. Müteakiben ida- re ve teftiş heyetleri seçilmiş, idare heyetine: Cemal Nadir, Refi Bayar, Nihal Betil, Hasan Bozkurt, Hüseyin Merih Odman, Mustafa Şener- den; teftiş heyetine de: Lâtfi Erzi, Baha Akşit, Cahid Özen iztihap edil. mişlerdir. Otobüsler > Belediye tram- vayla otobüsü birlikte işletecek Belediyenin Avrupadan otobüs ge- tirtimek üzere Belediye bankasından 500 bin liralık bir istikraz yapacağını yazmıştık. Belediye bu paranın 300 - 350 bin liraslle otuz, otuz beş olobüs getirtmek, mütebakisile otobüsler için bir garaj yapmak niyetinde idi. Fa- | kat 30-35 otobüsün İstanbulun ihti. | yacım temin edemiyeceği mektedir. İstanbul tramvayları için bugünler- de Nafia Vekâleti ile tramvay şirketi murahhasları arasında yeniden mü- zakereye başlanacaktır, Bu müzakere neticelendikten sonra Nafia Vekâletinin tramvay işletme işi- ni belediyeye vereceği ümid edilmek. tedir. Belediye tramvayla otabüs işini düşünül. birlikte idare etmeği düşünmektedir. | Bu takdirde otobüsler tramvay depo- larından İstifade edeceklerdir ve ga- Taj tesisine lüzum kalmayacaktır. Getirtilecek otobüslerin gümrük be- deli de bir hayli, tutmaktadır, Vaktile Ankara belediyesi için getirtilen oto- büsler, bir kanunu mahsusla, gümrük resminden istisna edilmişlerdir. İstan- bul otobüsleri için de bu kanuni mü- saadenin temini hakkında teşebbüste bulunulacaktır, Bir apartımanın kalorifer bacası tutuştu Şişli, Osman bey Rumeli cadesinde Yeni bir âşık tipi — Ne kadın azizim!.. Ne eiwl emil Ne ses!.. Her gece onun: «Geceniz hayır olsun» dediğini İşit- meden yatağıma girmem, Doğrusunu istersen ben bu kadına âşığım. Tramvayda işitllen bu söz belki sizi hayrete düşürür, Böyle cwi owl sesli sevgilisinin her gece kendisine: «Geceniz hayır olsun» demeden ya- tağına girmiyen adamın kime âşık olduğunu belki merak edersiniz. Fakat böyle konuşan adam asrın ve medeniyetin ortaya attığı yeni bir âşık tipidir. Çok eski zaman delikanlıları - ma- sallarda anlatıldığı gibi - gece rüya larında gördükleri peri padişahları nın. Yemen padişahlarının, Hind padişahlarının en küçük kızlarına âşık olurlarmış. Nihayet derdleri de- va kabul etmez bir hale gelince ken- dilerine demir çarık, demirden asa yaptırırlar, evlerinden ayrılırlar, sey- gililerini bumak için diyar diyar do- Jaşırlarmış, Son zamanada bir de sinemada, beyaz perde üzerindeki hayallere âşık olma modası çıkmıştı. Greta Garbo'ların Marta Egert'- lerin, Marlene Ditrih'lerin kendile- rini görmeden, resimlerine âşık olan- Jar az mı idi? Hâlâ da var. Şimdi radyo her tarafta son de- rece taammüm etti, Yeni bir âşık tipi ortaya çıklı. Radyo âşıkları... Bunlar ekseriya güzel sesli spi- ker kadınlara âşık oluyorlar. İşte tramvayda: — Ne eml cıvıl kadın!,. Ne ses!., Dilber apartımanıtun kalorifer bacası | Her gece onun: «Geceniz hayır ol- tutuşmuş, ateş sirayet etmeden “tfai | sun» dediğini işitmeden yatağıma girmem!. diyen adam bu radyo “ ye tarafından söndürülmüştür. Belediye biran evvel açılması için teşebbüste bulunacak Umumi meclis, geçen sene Gazi köprüsünün İki tarafta yapılacak is. timlâk işleri için belediyeye bir bu- çuk milyon lira istikraz yapılması #alâhiyetini vermişti. Gazi köprüsünün nihayet bu sene. | ye kadar biteceği göz önüne alınarak köprüye ulaşacak yolların bu müd. det içinde açılması zaruri görülüyor. Esasen bu güzergâhtaki istimlâk mu- ameleleri için verilen «Menafli umu- miye» kararı da Dahiliye Vekâletince âşıklarından biridir. Sonra meselâ bazan o meclislerdö, akşam misafirliklerinde biri radyoyu çevirir. Bir istasyon ve bir kadın se- si... Meclistekilerden biri: — Hah der, işte benimki... Sese ba- kınız sese... Ne lâhuti ses... Ne billüri ses... Bizde radyo âşıkları o kadar ka- labalık bir sınıf değildir. Başka mem- leketlerde böyle sesi güzel olan rad- yo spikerlerine, sinema artistleri de- recesinde mektublar yağar. Amerikada sesine âşık olduğu bir radyo spikerini, bir radyo sanatkâr- m görmek için uzak wmemleketlerden tasdik edilmiştir. Şu takdirde işe fiilen | gelen milyonerlere tesadüf edilir, başlanması lâzım geliyor. Hükümet, İstanbulun imarı için - evvelce esas itibarile muvafık görüldüğü gibi - beş milyon liralık tahsisatı yeni sene büt. çesinden ayırmağa imkân bulamazsa belediye, geçen sene (umumi vilâyet meclisinden aldığı bir buçuk milyon Kiralık salâhiyetle yeni bir istikraz te- şebbüsünde bulunacaktır. Belediye bu kanun projesini tekrar tetkik edecektir. Kahvehanenin camlatını kıran bir sarhoş yakalandı Medeniyet ilerledikçe âşık tipleri de Hikmet Feridun Es “...1001AREE AURA AANNEEE100008008 0080888808081 B. Aleksandr Telemak Bükreşe gitti Romanyanın Ankara orta elçiliğini büyük elçiliğe tahvil etmesi Üzerine vazifesi biten orta elçi B, Aleksandr Telemak dün Romanya vapurile Ro- manyaya hareket etmiştir. B. Aleksandr Telemak dün saat on- da Taksimde Cümhuriyet âbidesine Tophânede oluran İbrahim geçen | bir çelenk koymuştur. akşam rakıyı fazla kaçırarâk sarhoş olmuş ve Boğazkesen caddesinde Salâ- haddinin kahvesine girmiştir. İbrahim bağıra çağıra kahve istemiş, kendisi- ni süküte davet edenlere de kızarak kahvenin camlarını kırmıştır, Sarhoş yakalanarak tahkikata başlanmıştır. aaa mama X Karikatür çizmeğe kabiliyetli bir gence ihtiyaç vardır. İstiyenlerin bir kaç eseriyle beraber o çarşamba, cumartesi günleri saat (16) da (AKŞAM) da Cemal Nadire müra- caatları. da L.. Dr. — Bayanı İyice muayene ettim bay Amcal,.. Merak edilecek bir şeyi «. Bu vaziyette, büyük bir kedere... «Yahut büyük bir sevince dayana» maz, oynatabilir!... B. A, — Eyvah öyleyse!... Bugünler. de terkos suyu bir kesilip bir akıyorl..