23 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No, 7282 — Fiati her La leri yeleli 5 kuruş Varşovadan gelen haberlere göre 939 senesi müstemleke isteği senesi olacakmış PAZARTESİ 23 Kânunusani 1939 Franko kuvvetleri Barselon şehri ciyarına kadar Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yam işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: xe endişe | ile harbe hazırız,, diyor on 22 — Almanyadan ge- haberler Amerika mahafilinde Avrupanın bir buhrana doğru gittiği k alini uyandırmaktadır, Alman- yanın yeni bir harekete geçeceği k* addedilmektedir. Bu har edefi nedir? Bazı mahafile morika «Şarka doğru genişle- nes politikasını bir tarafa birakarak doğrudan doğruya garb demokrasi- lerine dönmüştür. Burada söylendiğine göre Franko- nun zaferi bu.asrın tarihinde ilk de- fa olarak iki totaliter devletin Atlan- tik denizinde yerleşmesini mümkün kılacaktır Bu kanaat birçok yüksek tarafından izhar edilmek- Ingilterenin silâhlanma prog- m genişletilmesi bundan İleri geliyor Amerikada vaziyet her gün daha iyi anlaşılmaktadır, İtalya harbe hazırmış Roma 22 AAA.) — Relaziöne En- İ 'Trablusgarbda yerleşmek Üzere Miydi gönderilen muhacirler Trabluş rıhtımında İngiliz nazırlarının Roma ziyaretin- den sonra da İtalyan harici siyaseti- İ ternafionale, yazdığı baâşmakalesinde | nin direktiflerinde hiç bir değişiklik olmadığın; kaydediyor ve diyor ki; (Devamı 10 uncu sahifede) Elektrik idaresi Salıpazarındaki binayı istimlâk ediyor Istimlâk muamelesi 106 bin küsür lira takdir edilen kıymetle tamamlandı Son günlerde gazetelerde bahsi geçen oSalıpaza- rında Satye şirkö- tine aid bina hak- kında Nafia Vekâ- İeti İstanbul elek- trik işleri umum müdürü B. Kadri Musluoğlundan Şu mektubu aldık: dstanbul elek- trik şirketinin bü- kümetçe satın alınması dolayısile bu omüessesenin icarı altında bu- lunan. bir takım binalar ve saire de iki taraf arâ- sında kabul edi- len mukavele hü- kümelerine göre hükümete devrolun- muştur. Bu cümleden olarak gaze- telerde mevzuu bahsolan Salıpaza- rındaki Satye şirketine ald bina da diğerlerile berâber elektrik şirketinin akdeylemiş olduğu kira mukavele. namelerile birlikte idaremize intikal etmişti Elyerm filen elektrik idaresinin işgali altında “Bulunan Salıpazarı ambarında küllüyetli mikdarda elek- trik malzemesi vardır. Satye şirketi 1924 yılında eski elek- trik şirketi müdürü müteveffa Han- sens İle istihdam ettiği ecnebi ve Türk yüksek memurlarının bazıları- nm menfaaline hizmet etmek üzere elekirik şirketinin himavesile kurul- | Elektrik işleri umum müdürü B. Kadri Musluoğlu O | muş ve daima onun sevk ve idaresi. ne tâbi tutulmuş bir şirketti. Bu ta- rihten itibaren kurulan binaları Satye şirketi istediği fiatle elektrik şirketine kiralıyarak büyük menfa- âtler temin etmiş ve şüphesiz bu bi- malar usulü dairesinde Satye şirketi namına tapuya da bağlanmıştır. Sermayenin mühim bir kısmı da amorti olunmuştur. İşbu binaların idaremiz tarafından istimlâk suretile | alınması kanuni bir zârurettir. Bundan dolayı da istimlâk mua melesine teşebbüs ettik. 106 bini Kü- | sur lira takdir kiymetile istimlâk | muamelesini tamamladık. Bir-taraf- | tan da bu muamelenin cereyanı si- (Devamı 10 uncu sahifede) l Başvekil Londra dü elçimizi kabul etti B. Tevfik Rüştü Aras yarın akşam Londraya hareket edecek Dün sabah Ankâradan şehrimize gelen Londra büyük elçimiz B. Tev. fik Rüştü Aras Perapalas otelinde Başvekil B, Celâl Büyar tarafından kabul edilmiş, öğle yemeğini beraber | yemişlerdir. Başvekil yeni Londra el- çimizle bir müddet görüşmüş ve dün akşam Ankaraya giderken kendisini teşyi edenler arasında bulunan B. Tev- fik Rüştü Arasa hayırlı yolculuk te. mennisinde bulunmuştur. B. Tevfik Rüştü Aras vazifesine baş- lamak üzere yarın akşamki ekspresle Londraya hareket edecektir. nDbikkmatlers Genç nesli tecrübe tahtası değildir Adli tebliğatla posta cihazından is- tifade edilmesi münasip görüldü, | Münhasıran teknik olan bu iş için bi- le, bir sene hazırlık devresi birakılı- yor. Bu müddet zarfında her tedbir alınacak, her muhtemel mani önlene- cek. Ancak ondan sonra muamele in- tizamında yürüyebilecek... Buna nazaran bin defa daha muğ- lik, mudal olan kültür işlerimizde hiç te böyle vadelere, ihtiyatlara riayet etmediğimiz içindir ki, işte bugün mekteplerde ıstılahlar meselesile kar- İ şalaşıyoruz. Sayısız defalar mektep programlarını, mektep kitaplarını değiştirdik. - Daha - da değiştirmek mecburiyetindeyiz. Bir lâboratyarda ilk tecrübeler ko- baylarda yapılıp sonra insanlara tat- bik edilir, Artık kulağımıza küpe öl- malı, bundan böyle olsun genç nesli tecrübe tahtasına o çevirmemeliyiz. Uzun uzun düşündükten, başka saha- larda müsbet neticeler aldıktan son- ra, - velev en parlak bulduğumuz » bir nev'icadı resmi Km malets meliyiz. B. Celâl Bayar dün akşam Ankaraya sitti Avrupanın buhrana doğru Başvekil gittiği kanaati kuvvetleniyor Bir italyan gazetesi: “Eransa Resmi devairin Sultanahmedde toplanması muhtemel Başvekil B. Celâl Bayar Haydarpaşa istasyonunda kendisini teşyi edenler arasında Başvekil B, Celâl Bayar dün öğle- den sonra şehrimizin muhtelif semt- lerinde gezintiler yaparak imar işleri üzerinde tedkiklerde bulunmuş ve dün akşamki eksprese bağlanan hur- susi yagonla Ankaraya hareket etmiş- tir. Başvekil Haydarpaşa garında Londra büyük elçimiz B. Tevfik Rüştü Aras ve Vali B, Lütfi Kırdar ile mülki ve askeri erkân tarafından hararetle uğurlanmıştır. Mühendis mektebinde yeni yatakhane binası ve bir mutfak yapıldı Yeni binada 450 talebe için yer, ayrıca mütalâa salonları da vardır dün şehrin muhtelif semtle- rini gezerek imar işleri hakkında validen izahat aldı geldiler 20497 Başvekilin dünkü tedkikleri Başvekil B. Celâl Bayar dün evvelâ Vali ve Belediye Reisi B. Lütfi Kırdar vilâyefte ziyaret etmiş ve kendisile 15 dakika kadar şehir işleri üzerinde görüşmüştür, Bundan sonra vilâyet- ten çıkan B. Celâl Bayar refakatinde B. Lütfi Kırdar olduğu halde otomo- bille Sultanahmede gitmiş, burada resmi dairelerin bir araya toplanması (Devamı 10 uncu sahifede) (Yazısı 10 ncu sahifede) e ve Istikbal yasağından sonra Haydarpaşada: — Acaba hangi vekil?..