23 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

23 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

EN m YY EN Hatay Devlet Reisi Isken- m gümrüklerini gezdi B. Sökmen Orduevinde albay Şükrü Kanatlının davetinde hazır bulundu İskenderun 22 (A-A.) — Devlet Re- isi B. Sökmen, refakatinde Maliye Vekili Cemal Baki ve “bir kısım me- buslar olduğu halde, dün şehrimize gelerek gümrüklerde tedkiklerde bu- lunmuştur. Şehre girer girmez doğruca güm- rük idaresine giden Devlet Reisi, bu- rada Basvekil B, Abdürrahman Melek | ve gümrük umum müdürü B. İhsanla gümrük memurları fİarafından kar- şılanmıştır. B. Sökme (gümrük teş- kilâtını ve depolarını-geğmiş, bu ara- da gümrük unum müdüründen bazi izahat alrnıstır. İthalât, ihracat ve bu işlerde transit muamelesi yapan tüc- carlar Devlet Reisi tarafından güm- rükte kabul edilmişlerdir. Bu müna- sebetle Halaydaki yeni gümrük vazi- yelinin tevlit ettiği neticeler üzerin- de konuşmalar yapılmıştır. iskenderun tacirleri, Halep piyasa- sının İskenderun yölüyla yapmakta olduğu transit muzmelelerini kesti- ğinden buna mukabil tedbirler alın- ması lüzumundan balhisetmişlerdir. Bilhassa Hatay otomobil ve kamyon- larının Suriye topraklarına girmesi- ne müsaade edilmemesi ve ayni mu- amelenin Hatay hükümetince de tat- biki dolayısiyle vesalfi nakliye işleri- hin tanzimi meselesi üzerinde du- rülmuş, Başvekil bu işi matluba mu-. vafık bir şekilde halledeceğini, mese lenin iki hükümet arasında müzake- re edilmekte olduğunu söylemiştir. Bu seneki ihracalın şayanı mem- Amerikada silâhlanma için müzakereler oluyor B. Hitlerin mutemedinin Amerikaya gideceği haberi iyi karşılanmamıştır Vaşington 22 (AA.) — Amerika- | diplomatik ve sevkülceyiş vaziyetini Dın silâhlanması işini tensike teves- sül eden B. Roosevelt, Riyaseticüm- hür sarayında Harbiye Nazın B. Woodring, harbiye müsteşarı B, Jhon- $on, hava kuvvetleri kumandanı ge- neral Arnold, ordu erkânıharbiye rel- si general Craig ve erkânmarbiye İkinci reisi general Marschal ile silâh- lanma plânının teferrüatı ve kongre- nin encümenlerinde Yapılacak olan tah kikat hakkında bir konferans ak- icümhur memurları, bu kon- feransı diğer bir takım konferansla- rin takip edeceğini beyan etmektedir. ler Önümüzdeki konferanslarda bahri program mevzuubahis olacaktır, B. Hitlerin mutemedinin Amerikaya seyahati iyi karşılanmadı Vaşington 22 (A.A.) — B. Hitlerin mutemedi Wiedemann'ın San Fran- $iskoya geleceği hakkında Berlinden verilen haberler, Amerikan mahfille- rinde fena karşılanmaktadır, Bu mahfiller, harp esnasında bir kaç kere gizli vazifeler ifasına me mur edilmiş olan bu eski Bavyera za- biti ile Hitler arasındaki samimiye- tin Amerikada sempati uyandıracak mahiyette olmadığını beyan etmek- tedirler. Wiedemann'ın bir müddet sonra Diechnorfun yerine getirileceğine dair dolaşan şaylalar bilhassa gayri müsaid bir şekilde tefsir edilmekte dir. Aynı mahfiller, geçende Nevyorkta cereyan eden casus Nazilerin muha- kemesi esnasında Wiedemann İsmi- nin telâffuz edildiğini hatırlatmakta ve Wiedemann'ın «şüpheli çebresb Me Vaşingtonda çok sempati kazan- şahsiyeti arasında bir mukayese yapmaktadırlar Alman gazetelerine göre vaziyet Berlin 22 (A.A) Japonyanın tişme bir diplomat | ! olması ve Hatay zeytinyağlarının Av- nuniyet olduğu ihracat tacirlerinin işlerinin inkişaf etmekte bulunduğu ayrıca kaydedilmiştir. Bu yil zenytinyağı mahsulünün on seneden beri görülmemiş bir bollukta j rupaya sevkedilmesi de bahis mevzuu olmuştur. Devlet Reisi öğleye kadar btrada tedkikatına devam etmiş, sonra Te- fakatlerindeki zevat ile birlikle Al- bay Şükrü Kanatlnın davetine ica- bet ederek Orduevine gitmiştir, Ye- mekle Antakya Baş konsolosu B. Fethi Denli, İskenderun konsolosu Ahmed, Iran konsolosu Nimetullah Felaha hazır bulunmuşlardır. Orduevinden sonra Halkevine gidil- | miş, Devlet Relsi burada İskenderun | Halkevi başkanı mebus B. Hamdi Selçuk tarafından karşılanmıştır. Bir | müddet Halkevinde tevakkuf eden | 'B. Sökmen, Halkevi çalışmaları hak- kında B, Hamdi Selçuktan izahat al- mış, orada hazır bulunan Halkevi mensuplarının ve halkın dileklerini | dinlemiştir. Halkevi izcileri İstiklâl marşını, söylemişlerdir. Bundan son- ra Halkevinin kurmakta olduğu mü- ze salonu gezilmiş, burada da bilhas- sa İskenderun kolundan Hatay top- rağına ilk giren İki zabitimiizn elbise- leri, ilk giren Mehmedciğin postalı ve ilk ayak basan bir atın nalları göze çarpmıştır. Bundan sonra, Devlet Reisi Antak- yaya, oradan da Harbiyedeki ikamet- gâhına dönmüştür, tetkik eden «Frankfurter Zeitung» gazetesi Amerika hükümetinin son zamanlarda verdiği kararların Japon- yanın feci vaziyetini pek iyi göster- mekle olduğu mütaleasını serdetmek- tedir. Büyük Okyanus adalarının tah- kimi kararı, Japonyanın âskeri bir çenber altına alınmak tehlikesine maruz bulunduğunu göstermektedir. Bu karar, Amerika, İrigiltere ve Fransanın Tokyoya tehdidkâr nota- lar göndermekte oldukları ve Ameri- kalılarla İngilizler tarafından Çine ikrazlarda bulunulduğu bir sırada ve- rilmiştir, sBerliner Boersen Zeitung», Ame- rikanın vücüde getirmek tasavvurun- da bulunduğu yeni üssü bahrileri gösteren bir harita neşretmiştir. Bu üssü bahriler, bilhassa Hind Okya- nusunda vücüde getirilecektir, Bu gazeteye göre B. Roosevelt'in Projesi, Amerikanın cenubu şarki is- tikametinde (o taârruzda: bulunmak fikrinde olduğunu gösteriyor, Japon- yaya karşı tevcih edilmiş olan ve her gün şiddeti artan tehdid, Tokyoda heyecan tevlid etmektedir, Amerika» lar, Vaşingtonun Japonya istikame- dinde muazzam bir ezici merdaneyi harekete getirmek tasavvurunda ol- duğunu inkâr edemezler. Amerika, otoriter devletlere, komintern aley- hindeki misaka dahil memleketlere taarruz hususunda dahili o vükuat yüzünden zayıf düşmüş olan Sovyet | Rusyanın yerine kaim olmuştur. amaa Köpek isteniyor , Base ve Fosteriye cinslerinden gayet iyi cins 2 yavru köpek iste. niyor. Akşam ilân memuruna müracaat. Telefon: 20681 Sinir Müt, Dr. Atıf Tınç Kadıköy Bahariye caddesi No. 25 Muayene: Pazardan başka her gün, eden sonra, Tol. 60.153 | nülmektedir. B. Celâl Bayar (Baş tarafı 1 inci sahifede) düşüncesi etrafında Valinin verdiği izahatı dinlemiştir. Adliye sarayile beraber Belediye vesair resmi dalre- ler için burada asri binalar inşası el- verişi görülmektedir. Bu takdirde Sultanahmed civarı şehrin resmi dai- reler mahallesi halini almış olacaktır. Yapılacak esaslı etüdlerden sonra bu hususta bazı kararlar verileceği anla» şılmaktadır. Başvekil bundan sonra Topkapi müzesine giderek tedkiklerine devam etmiştir. Müzenin bazı kısımlarında tamirat B. Celâl Bayar 'Topkapı sarayından sonra da Saray- burnuna giderek intiler yapmıştır. Büyük turistik otel Başvekil müteakiben beraberinde yine Vali olduğu halde Dolmabahçe- ye ve oradan da Çirağan sarayının bulunduğu sahaya inmiştir. Burada k turistik bir otel yapılması düşü- Şehre seyyah celbi için müteaddid etüdler neticesinde eyvel- ce hazırlanmış olan raporlarda da Çırağan sarayının bulunduğu saha- da otel yapılması teklif edilmişti, Bu hususta henüz kati bir karar veril- memekle beraber alâkadarlar muva- fik gördükleri takdirde bu tasavvu- run imkân nisbetinde tahakkuku kuvvetle muhtemeldir. Başvekil tedkiklerine devam ederek Şişliye kadar bir gezinti yapmıştır, Elektrik idaresi (Baş tarafı 1 inci sahifede) rasında Salıpazari binasının Deniz- bank tarafından satın alınmak Üze- re olduğu öğrenilmiş ve keyfiyetten Vekâletim haberdar edilmiştir. Elek- trik idaresi umum müdürü olarak gazetelerin hiç birisine, hiç bir su- rTetle beyanatla bulunmadım, Mese- lenin esas ve mahiyeti bundan iba- ret olduğunu. tavzih ederim, * Bu mektub vaziyeti tamamile ay- dınlatmakta ve binanın elektrik İda- resi tarafından istimlâk muamelesi- nin tamamlandığını göstermektedir. i ğe Amerikada endişe (Baş tarafı 1 inci sahifede) «İtalyanın harici siyasetinde İngil | terenin aleyhine müteveccih hiç bir | Şey yoktur, İtalyanın istediği general Frankonun zaferi ve kendi tabii te- mayüllerinin tahakkukudur. Avrupa, ya İtalya ile teşriki mesai, yahud da onun bir taraflı kararlarını yani Ro- ma - Berlin mihverinin istediklerini kabul etmek istırarındadır. İtalya, ne kısa ne de uzun sürecek bir harbden, ne mevzii ne de umumi bir muharebeden katiyen korkmaz. İtalyan milletinin kalbi bugün her za- mandan ziyade vatanın garb hudud- larında çarpıyor. İtalyan milletinin ileri atılması için tek bir emir kâfi. dir. Trablusa yeni kuvvetler gönderildi Paris 21 — Tunustan Paris gaze telerine gelen haberlere göre birinci kânun sonlarında ve ikinelkânun Ip- tidalarında İta'yadan Tarablusugar- be yeni kuvvetler gelmiştir. Bunlar hudud boyuna sevkedilmişlerdir. Bir kaç ay evvel İlalyadan Tarab- lusugarbe yirmi bin İtalyan muha- cir gönderilmişti. Bunlar Tarablusun / muhtelif noktalarında iskân edilmiş- lerdir. İlkbaharda yeniden bir çok İtalyan muhacir gönderileceği ve ted ricen Tarablusugarpte 300 bin İtal yanın iskân edileceği söyleniyor. 'Tarablustan bir çok yerliler Tunus sa geçmişlerdir. Bunlar Tunusta muh- telif işlerde çalışıyorlar, Tarablustan gelenlerin söylediklerine göre İtalya hududa yakın Bukmachede bir Ji- man yaptırmaktadır. İnşaatta çalışan yerlilere pek az Ücret veriliyor, Bun- dan başka bir çok tayyare hangarlar ri ve meydanları da yapılıyor İZMİR ve mülhakstı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nü- marada Hamdi Bekir Gürsöylar mağazasıdır. . * Mühendis mektebinde yeni yatakhane - binası ve bir mutfak yapıldı d Mühendis mektebinde Mühendis mektebinin talebe yatak- hanesi, mektebin dersanelerinin bu. lunduğu binanın üst kalında idi. Ay. ni zamanda mektebin eski tarzda bir de mutfak kısmı vardı. Nafia Vekâ- leti, yatakhane ile mutfak kısmını ih- tiva etmek üzere yeni bir bina yap- tırmağa karar vermiş ve inşaata baş- atmıştı. Bir seneye yakın bir zaman- danberi devam eden inşaat bitmiştir. Yeni bina biri bodrum olmak üzere dört kattan mürekkeptir. Burada dört yüz talebe için yatakhaneler var- dır. Binada duş, banyo ve diğer tesi- yatakhane kısmı , sat da mükemmeldir, . Yeni binada yatakhane kısmından başka ayrıca mülaler salonları da vardır. Talebe, ders saatleri haricinde bu salonlarda derslerine çalışabilecek- tir. Eski mutfakla eski sistem birkaç kazan ile bir ocak bulunduğu halde yeni mutfak yeni ihtiyaçlara uygun olarak yapılmıştır. Binanın kalorifer tesisatı için gele. cek sene bütçesine tahsisat konula» caktır. Yeni bina üç yüz bin liraya yakın bir paraya mal olmuştur. On yolcu, on saat denizde ölümle pençeleşti ölüm Amerikada büyük bir tayyare kazası oldu, üç kişi boğuldu, yedi kişi kurtarıldı New - York 22 (AA.) — İmpara- torluk hava yolları idaresine &id «Cavalier» ismindeki deniz tayyaresi motörlerinde husule gelen bir arıza yüzünden Bermudes adasına 389 mil mesafede denize inmeğe mecbur olmuştur. 10 gemi kaza mahalline gitmektedir. New - York 22 (A.A.) — Muazzam «Cavalier» deniz tayyaresinin enkazi- na sarılan 10 yolcunun kurtarılması pek acıklı olmuştur. Projöktörlerin işığı ile parçalanan karanlıkta fırtı- nanın gürültüsü, soğuktan donan ve halsiz kalan kadınların imdad ses- lerinin işitilmesine mâni olmakta idi. Tayyarenin enkazı heran batmak I Satış mağazası : Beyoğlu İstiklâl İzmir İncir ve Üzüm Tarım Satış Kooperatifleri Birliği TARİIŞ SIRKESİ Halis taze üzümden yapılmıştır. TABiŞ SiREESİ Iştihanızi açar. TARİIŞ SIRKESİ Size emniyet ve zevkle yemek yedirir. TARİIŞ SIiREESİ Cidden emsalsiz ve rakipsizdir. Sihhatini sevenler, sofralarında Behemehal TARIŞ SİREESİ bulundurmalıdır. (Parmakkapı tramvay durağı) tehlikesinde idi. 20 tonluk sikletine rağmen tayyare fırtınanın şiddetinden ikiye ayrık mıştı, Yalnız konma desteklerine da- yanan kanatları suyun üstünde yüz- mekte İdi. Kamaradan çıkan yolcu- lar, tayyarenin kanatlarına sarılmış- lardı. Bu vâziyette 10 saat kadar im- dad gelmesini beklemişlerdir. Yolculardan üçü bulunamamışlır. Bunların soğuktan bayıldıktan son- râ dalgalar tarafından sürüklendiği tahınin edilmektedir. 12 gemi civarda araştırmalar yap- makta ise de kaybolan yolcuların bu- lunacağı mid edilmemektedir. caddesi No. 64 " 1 N i l | i