23 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler 939 senesi bir müstemleke isteği senesi olacakmış Alman Hariciye Nazırının Varşova seyahatinde 20 memur refakat edecek Varşova 22 (A.A) — Havas ajansı- | nin muhabiri bildiriyor: Beck haliha- xırda #iatikten muzlariptir. Maama- | fih mumaileyhin yakında iyileşerek 25 sonkânunda Von Ribbentrop'un ziyaretini kabul edeceği ümid edil | mektedir Resmi mahfiller, Von Ribbenirop'- | un dirilen Polonyanm merkezini 3i- yaret edecek olan ilk Alman Hariciye Nazırı olduğunu Kaydetmektedirler. Nazıra 20 kadar Alman memuru ve diplomatı refakat edecektir. Aynı mahtillerde söylendiğine gö- re, Alman Nazırının ziyareti Polon- ya - Almanya ademi tecavüz beyan- namesinin yıldönümüne tesadüf ede- cek ve bu paktın kıymeti ile Polon- yanın harici siyasetinde gösterdiği işabet teeyyüd edecektir. Bu ziyaret kendisini bazan şiddet- le tenkid etmiş olan muhalefete karşı B. Mussolininin” Beck tarafından kazanılmış bir mu- vafakıyet addedilmektedir. İyi haber alan Leh ve Alman mah- fillerinde söylendiğine göre, Von Rib- bentrop'un ziyareti geniş mikyasta bir noktai nazar teatisine vesile teş- kil etmiyecektir. Çünkü, Berehtesga- den'de yapılan son Bock - Hitler mü- lâkatından sonra yeni bir hadise çık- mamıştır. Bununla beraber Polonya matbuâtı arazi tadilâtı projelerine dair ecnebi matbuatı tarafından verilen haber- Jerin bir hayalden ibaret olduğunu bildirmekte ve Von Ribbentrop tara- fından yapılacak ziyaretin şakri Av- rupa hududlarının istikrarını teyid edeceğini ilâve eylemektedir. Diğer cihetten iyi haber alan Po- lonya mahfillerinde söylendiğine güö- re 1939 senesi, bir müstemleke talep- İeri senesi olacaktır. yeni bir nutku Yabancı memleketlerde İtalya aleyhine yapılan neşriyatla alay etti Size bu neşriyatın hepsini “okusam o kadar gülerdiniz ki Alp dağlarının ötesindeki hükümet merkezi binalarının camları kırılırdı, diyor Ronia 22 (A.A.) — «Buğday müce- | delesin alanında muvaffakıyetli neti. | celer alanlara mükâfat tevzii Yocrasi- mi esnasında Argentina tiyatrosunda | bir nutuk söyliyen B, Mussolini, söz- lerine şöyle başlamıştır | «E içinde söylediğim bir nu- tukta, sİtalyanın düşmanları, bir teh- | like teşkil edemiyecek derecede abdal- dır» demiştim. Bu sözüm İle, faşizmin | profesyonel muhaliflerini kastediyor- dum. Bugün, bu . sümü, oir kere da- ha teyit eyliyorunı.. B, Mussolini, bilâhare İtalyan gaze- | tel e cevaben yabancı memleketler gazetelerindeki neşriyatı mevzuubab- setmiş ve bu neşriyat ile alay ederek drürleke 1 ir ki sEğer yabancı memleketlerde fa- şizm aleyhtarlarının İtalyan milleti ve benim hakkımda yazdıklarının hep- sini size okusam, gülerdiniz ve öyle gülerdiniz ki, Alp dağlarına rağmen öbür taraftaki hükümet merkezlerin- deki binaların bütün camları kırılır Yabancı memleketlerde söylenenle- rin sonuncusunu öğrenmek ister misi- niz? Bu daha gazetelerde intişar et- memiştir, Zira, bu sabah söylemiştir. Bir Fransız kardinaline göre, Vatikan, Fransaya sıkı durmasını ve gevşeklik göstermemesini tavsiye etmiş... Bu, Yahudi meselesi Berlinde yapılan müzakere- ler inkıtaa uğramış Berlin 22 (A.A) — Amerikan gö zeteleri, Berlinde bulunan enternas- yönal mühaceret komisyonu reisi Rubleenin yapmakta olduğu müza- kerelerin inkitamı yazıyorlar, Alman salâhiyettar mahafili bu şaylaların Alman bankası idaresinde yapılan değisikliklerden ileri galdiği kanaa- tindedir Haber alındığına göre Alman hü- kümeti, yahudi meselesinin halledil- mesine elinden geldiği derecede ça- Mışacaktır, B. Şaht'ın yeni vazifesi ne olacak Varşova 22 (A.A.) — Dr. Schacht'ın istifasından bahseden «Dobry Wiec- zor» un Berin muhabiri, umumi ka- naale göre Dr Schacht'a tevdi edile- cek yeni vazifelerin Almanyanın müs- imtina miltanililk matalahatı ia muazzam bir abdallıktan başka bir şey değildir, bundan eminim. Fakat | eğer yarın bir İtalyan çıkar « çıkacak» | tir da - ve İtalyanlara daha ziyade $i- kı durmalarını ve gevşeklik gösterme. melerini söylerse... i memleketlerdeki faşizm ğı, şifa bulmaz bir hastalık- Bu hastalık, İtalyanları ve İtalyada olup bitenleri bilmemek- tir. Maamafih bu, bizi sarsmaz. Esa- sen iyice bilinmemek fena bir şey de değildir. Zira bilâhare sürpriz, daha | çok kuvvetli olacaktır.» B. Mussolini bilâhare, fâşizmin boy» | bunu, «Halkın açlığı İleo bükmek İs. | tiyenlerin 1938 rekoltesini nasıl bir hayretle karşılamış olduğunu rini şöyle-bitirmiştir: «Buğday fiyatleri, 1939 senesi zar. | fında değişmiyecektir. Faşizm poli. kası, milletin hayatı için elzem mad- delerin fiatlerini evvelden tesbit eder. Faşizm politikasının esaslarından bi. risi de, İtalyada ve Afrikada toprak üzerinde işliyen cesur ve kuvvetli bir çifçi kütlesi bulundurmak, ve ırkın sağlığını muhafaza etmektir. Zira bu İtalyanlar, tarihleri artık tesbit edilmiş olan bu toprakları, silâhla mü- dafaaya hazır bulunmalıdır.» Çekoslovakyada Almanya aleyhinde yeniden propagandalar başlamış Berlin 22 (A.A.) — Yarı resmi ma- hafil, Çekoslovakya Hariciye Nazın Chvalkowski ile Alman zımamdarları arasındaki görüşmelerin bilhassa Çe- koslovakyanın dahili siyaşetine mü- teallik meselelerle Çekoslovakyada tekrar baş göstermiş ve burada en dişe tevlid etmeğe başlamış olan Al manya . aleyhindeki - propagandalar hakkında yapılmış olduğunu beyan etmektedir. Çek - Macar ihtilâfı Prağ 22 (A A.) — Resmi bir tebliğ, Macar - Çek hudud hâdisesi Buda- peştedeki Çek elçisinin Macar Hari- ciye Nazırile yaptığı görüşme netice- sinde dostane bir zihniyet içinde hal- | ledilmiştir. Macar hükümeti, Viyana hakem kararının tatbiki işinin önümüzdeki hafta içinde toplanacak olan muhte- Mt bir komisyona havale-edilmesi su- vatinda (aklar tarafından vanilms bildir. | İ miş ve halkın alkışları arasında sözle- Ekmekten sonra... İstişare komisyonu et işini tetkike başlıyor Gıda maddelerini ucudatmak ve İstanbullulara temiz gıda temin et- mek maksadile kurulan İstişare ko- misyonu bügün de Belediyede topla- narak mesaisine devam edecektir. Ko- misyon ekmek işini neticelendirmiştir. Şimdi diğer maddeleri ele alacaktır. Evvelce, ekmek işinin hallinden sonra yağ ve süt gibi maddelerin ele alınması düşünülüyordu, Son defa gö- rülen lüzum üzerine İstanbulun et meselesinin de tedkikine karar veril- miştir, Bu tedkikler, İstanbulun et derdini halletmek üzere faaliyete geçmiş bu- lunan Devlet Ziraat işletmeleri kuru- muna bildirilecektir, Gaye, Ziraat ku- rumu, faydalı mesaisine devam eder- ken, İstanbulda eti daha fazla ucuz» latmak çarelerini arayıp bulmaktır. Komisyon, bu işte de temizliğe &hem- miyet vermektedir. Bt işi tedkik edilirken, yukarıda adi geçen diğer gıda maddeleri de peyder- pey ele alınacak, bilhassa halkın sıh- hati bakımından, tağşişin önüne geçi- ci tedbirler aranacaktır. İstanbulun yağı ve sütü o kadar karışıktır ki bu maddelerin ucuzlatılması keyfiyeti ikinci plâna bırakılmıştır. Italyan - Yugoslav müzakereleri Dün bir resmi tebliğ neşredildi Belgard 22 İtalyan Yuguslav görüşmeleri hakkinda bu akşam bir resmi tebliğ neşredilmiştir. Tebliğde Kont Ciano ile Yugoslav Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Stoyadinoviçin gerek İtalya, gerek oYugoslavyayı alâkadar eden muhetlif Avrupa ve ziyetlerini tedkik ettikleri kaydedil- dikten sonra deniyor ki İki devlet adamı Avrupanın bu kıs- | munda, alâkadar bütün memlekteler- le anlaşma halinde ve aynı Zamanda Yugoslavyanın komşusu memleket- lerde vukua gelen ve Belgradda mü- salt akisler tevlit eyliyen son tezü- hürlerle münasebettar olarak, sulh ve nizamın takviyesi için iş birlikle- rini gerinleştirmeğe devam hususun- | daki müşterek azimlerini teyit eyle- mişlerdir. İtalya, bu iş birliği eserine, Roma - Berlin mihverini vasıflandı- ran yapıcı zihniyeti getirmektedir. Yine bu münasebetle, İtalya ve Yu- goslarya arasındaki ekonomik müna- sebetler, dikkati! bir İncelemeye mev- zu Leşkil etmiştir. İki hükümetin vü- cud bulması için temaslarını arttır. mayı kararlaştırdıkları geniş ve bü- yük inkişaf imkânları bulunduğu müşahade olunmuştur, Bir italyan gazetesine göre Roma 22 (A.A) Giomale & İtalla'nın bildirdiğine göre, pek ya- kında ve mubakkak surette Yugos- Javya ile Macaristan arasında bir ademi tecavüz ve dostluk muahedesi imzalanacak ve iki memleket ara- sında ticaret münasebetlerinin ihki- şafı için bir ekonomik konferans top- Janacaktır. Yine bu gazetenin bildirdiğine gö- re, İtalya ve Yugoslavyanın yardım ve sempatisi ile. Macaristan ve Ro- manya arasında uzlaşma yolunda yeni adımlar atılacaktır. İngilterede gönüllü milli hizmet Başvekil radyoda bir nutuk söyliyecek Londra 22 (AA) Başvekil Chamberlain pazartesi akşamı radyo» da bir nutuk söyliyerek gönüllü mil. M hizmeti için kayit muamelesini açacaklır. Liste, salı günü neşredilecektir. Zannedildiğine göre, kayıt muamele- si esaslı üç milyon vazifeyi ihtiva etmektedir. Harb halinde bu vazife. ve tavin edilecekler oldukları Franko orduları Barselon civarına kadar geldiler Barselon hükümeti Jerona namın- da küçük bir kasabaya nakletti Burgos 23 — Barselon hükümeti, daha şimalde bulunan Jerona kasa- basına nakletmiştir. Jerona küçük bir kasabadır, Nazırların ve yüksek memurların aileleri ise, Fransız hudu- dundan iki kilometre uzakta bulu- nan Funkera şehrine nakletmişler. | dir. Cümhuriyetçiler, geceli gündüz- lü Barselonun tehkimine devam edi- yorlar. Franko orduları, - Katalonya merkezi Barselondân ancâk 30 kilo- metre uzakta bulunuyorlar. faktanberi, Barselon beş defa bombar- dıman edilmiştir. Dördüncü bombar- dıman, 16, beşinci bombardıman 12 tayyare ile yapılmıştır. Dündenberi bombardımanlar yüzünden 40 kişi öl. müş ve 73 kişi yaralanmıştır. Saat 14 de, Sirenler, 6 mcı defa tay» yarelerin gözüktüğünü haber vermek- te idi. Barselon 22 (A.A.) — Saat 14,45 de Barselon, günün dokuzuncu hava bmbardımanına maruz (kalmışlır. Dört asi tayyaresi, liman muntakası- nı ve ciyar mahalleleri bombardıman € : Bu sabah ilk bombardımandanbe- ri hava bombardımanlarından ölen- lerin mikdarı 24, yaralıların mikdanı 57 dir, . İ Jü olarak yazılacak bütün | kendilerine göslerilecek işleri yapmak | | | fillerinde Barselon 22 (A.A.) — Bu sabah şa- | Fransız kadınlar, üzere askeri makamat emrine verile. cektir, Harp endüstrisi, yiyecek . İstihsal eden ve dağıtan müesseseler, hastane» ler ve eczaneler, gazeteler, lokantalar ve hükümet daireleri, bu kararname ahkâmı haricinde kalmaktadır. Fransa yardım ediyormuş Burgos 22 (A.A.) — Hükümet mah. tamamile emniyet edilir menbalardan ölıhafi” haberlere atfen söylendiğine göre. Pirene hududunda- ki Fransız hudud karakolları » Le Pert. i bus, Port Vendres ve Cerbere - Fransa dahilinden Barselona gitmek Üzere gönderilen bütün harp malzemesinin serbes geçmesine müsaade etmek için Fransız dahiliye nezaretinden emir al. mıştır. Geçen gece, Le Perthus'dan 20 tankının ve Cerbereden de, buğdaydan maada, harp malzemesi dolu bir çok vagonun geçtiği kaydedil- miştir. B. Azana meçhul bir semte hareket etti Perpinyan 22 (AA) — Buradaki Cümhuriyetçi İspanyol mahfillerinde dolaşan bir şaylaya nazaran B, Azana, | Barselondan meçhul bir semte hart- Burgos 22 (A.A) — Akşama doğru | Prankist kıtaları, İrualada'ı zaptet- mişlerdir. Kadın, erkek askeri makamlar emrinde Barselön 22 (A.A.) -— Bugün neşre- dilen bir karamameye göre, yarın sâ- bahtan itibaren Barselonda bütün en- düstri ve ticaret tatil edilecektir. 55 B. Salahaddin Gam Milletler Cemiyeti daimi afyon komitesi âzalığına seçildi Cenevre 22 (A.A.) — Müiletler Ce- miyeti konseyinin bugünkü hususi celsesinde daimi merkezi afyon ko- mitesi âzalığına Merkez bankası sa- bık umum müdürü B. Salâhattin Çam intihab edilmiştir. Bu âzalığın mandası beş senedir. Konsey yine gelecek hususi celse- lerinde Milleler Cemiyetinin müna- kale ve transit komisyonu âzalığına hükümetimiz tarafından namzetliği konulan Nafia Vekâleti nakliyat şu- besi reis vekili B. Ali Rıza Akat'ın intihabı işini tedkik ve intaç edecek- tri, Bu komisyon âzalarının manda- Yarı üç yıldır. Bulgar kralı Romada Roma 22 (AA) — Bulgaristan Kralı Boris, refakatinde prens Kiril ve prenses Ödeksi olduğu halde prenses Marle de Savole'nın evlenme merasiminde hazır bulunmak üzere dün Romaya gelmiştir. Leninin ölümünün 15 inci yıldönümü Moskova 26 — Dün akşam Büyük tiyatrdda Leninin ölümünün 15 inci yüdönümü münasebetile büyük me» rasim yapılmış, merasimde Stalinle beraber bütün Rus zimamdarları ha» ur bulunmuşlardır. Ziraat Umum Müdürü Avrupadan döndü Bir müddettenberi Almanyada ted. kikatta bulunan Ziraat Umum Mü- dürü B. Hayri bu sabahki ökspresle şehrimize avdet etmiş ve Ankaraya ket etmiştir. Umumiyetle sanıldığıha göre, B. Azana ya Madride, yâ Vi- lansa hareket etmiştir. Yine aynı mahfillere gelen malü- mata göre, hükümet, Madridde oldu- ğu gibi, şehre hâkim bulunan tepe- ler üzerinde müdafaa tertibatını tak- viye temektedir. Müdafaa tertibatı ve siperlerin İnşası varoşlarda ve ezcüm- le Sans'da ve Hostafrançs'da fâaliyet- | yaşıma kadar bütün erkekler ve gönül- (le devam etmektedir. Suriyede son vaziyet" Hükümet partisi ile müfritler anlaşamadılar Şam-22 (A.A) — Havas ajasınn muhabiri bildiriyor: Polis tedbirleri sayesinde bütün memlekette yeniden sükün hüküm sürmeğe başlamıştır. Diğer taraftan, hükümet partisi ile İngiltere - Irak anlaşmasına müşa- bih bir muahedeye, Arab ittihadı fik- rine ve Fransa - Suriye muahedesi eklerine dayanan bir politika iste- mekte olan müfrit partiler arasında bir anlaşma yapılamamıştır. * Bu münasebetle. Başvekil Mardam bey, tahriri beyanatta bulunarak Fransa - Suriye işbirliğine sadakatini tebarüz ettirmiş ve ezcümle demiş- tir ki: «Parlâmenlönün dâima tam müza- haretini kazanmış olan politikam, Suriyenin istiklâlini Pransanım dost- Tuğu ile realize etmektedir. Suriye halkının dirayet ve olgunluğunu göstereceğinden ve yeni Fransız yük- sek komiseri B. Puaux'ya itimad cde- ceğinden eminim.» Fransa B 4 - Lüksemburg 2 Paris 22 — Dün Fransa B milli ta- kımı ile Lüksemburg milli takımı aras sında yapılan maçı Fransızlar 4-2 ka. zanmıştır. Lübnanda Kabine buhrani halledildi | Beyrut 22 (A.A) — Kabine buh- ranı halledilmiş ve eski Başvekil Ab dullah yeni kabineyi teşkil etmiştir. Yübnanın iki mühim partisi olan Meşrutiyet partisi ile Cümhuriyetçi birliği partisi arasında iş birliği or- tadan kalktığı için bu seferki Kabi- neye yalnız ekseriyeti teşkil eden Cümhuriyetçi birliği partisi âzası