23 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Celeb miyiz ? Kasab mıyız ? — Bonjur efendim! - diyorlar, — Merhaba efendim! - cevabını ve- giyorum. Karşılıklı oturuyoruz. — Nasılsınız? — Teşekkür ederim. Siz? — Mersi, Bu ikinci muhavere grupu da bit- tikten sonra, üçüncüsü başlıyor: — Biz görmiyelidenberi çok şişman- lamışsınız... Kompliman yapmak arzusunu du- yan hayırhah biri atılıyor: — Hayır, bilâkis... Ben zayıflamış bile buluyorum... Vallahi pek iyileş- miş... Halbuki kilomun değişmediğini ben biliyorum. Evvelki: — Ya saçlarının beyazlanması? Fahri bir avukat zuhur ediyor: — Sizinki gibi dökülmekdense be- yazlanması hayırlıdır. — Hah hah hah hah hah... Salonda bir gülüşme... Tabiatile, arkadan da, neler Yiyip rejim yapmak lâzım geldiği bahsi açı- yor. İşte, İstanbul sosyetesinin muhave- re girizgâhı budur. Şu satırları oku- duğunuz sırada, bin evde misafir var- sa mübalâğasız dokuz yüz doksan do- kuzunda behemehal bu konuşulmuş, yahud konuşulmaktadır. Hani köylü- ler bir yere konuk gidince, evvelâ «Se- lâmünaleyküm!» derler; sonra, Ikinci selâm olarak herkesle ayrı ayrı mer- habalaşırlar ve nihayet, odada kim varsa, misafire ayrı ayrı «Annen nasil? Baban nasıl?» diye hasım akrabayı $0- tar; verilen cevab aym olduğu ve umum tarafından işitildiği halde, hep- | si birer kere «Hatır süal etmeyi» boy- nuna farz bilir. Yoksa darılışılır... Derken: — E daha nasılsınız? — İyiyiz elhamdülillâh... Ya siz? — Biz de iyiyiz... — E daha nasılsınız ... — Çok şükür, hamdolsun... Ör, illallıh... Uzar, uzar, tekrarlanır, tekrarlanır, insanı hafakanlar boğar... Lâkin itiraf eymeliyiz, biz şehirlilerin muhaveremizdeki lügatlar başka ise | de, ruh itibarile köylülerden bir adım değiliz. Belki, de, onlar, sırf ilerlemiş r hatır sormakla işi uzattıkları için biz- den bile naziktirler. Dünyada, en can sikici şey, bir he- yet karşısında imtihana tâbi tutulmak. tır. Muaşeretimiz içinde, her misafir. lik, her görüşme, hattâ sokak ortasın. da her tesadüf, hocalarla, mümeyyiz- lerle; — sizi celeb gibi, kasab gibi tar- tan, postunuzdan istifade edecekler. miş gibi kıllarınızı tedkik eden — mu- hamminlerle karşılaşmağa benziyor. Çok kimsede fıtri bir hicab vardır. Gözler olsun böyle tartaklanmayı, mua- yene edilmeği istemez. Niçin en ente- resan hareket, ahbabını göz kanları- na vürmak becidmiş gibi her mu- havere, bu kantariyeyi ulu orta ilân etmek olsun? Başka lâf yok mu? Hemşerilerimden rica ederim, bu âdetin fenalığını idrak etsinler; ve bi- ribirlerile görüşmeğe giderlerken, zi- hinlerinde bir cazib mevzu hazırlasm- lar. Bir hatıralarım, bir müşahadele- rini, bir fikirlerini söylesinler... Merhabadan sonra, İlle tartışma... İ imkân Taksim - Harbiye Ortadaki refüjle- rin daraltılması düşünülüyor Eski Taksim kışlasının ve slâdyon sahasının mâliyeden belediyeye dev. | redildikten sonra burada bir sergi binası, tiyatro ve diğer tesisst yapıl. ması muvafık görülmüştü. Bina dele. diyeye geçtikten sonra Taksim mey. | danı da genişletilecektir. Bundan başku, Taksimder Harbiye. ve kadar olası cadüehin de genişletil. mesi düşünülmektedir. Fakat buna imkân .görülememiştir. Bunun için caddenin orlasında piyndelere mah- Sus kısımın, yani refujlerin biraz da- ha daralulması ve iramvay hatları. | nu bu kısımdan geçmesi düşünül müştür, Belediye imur şubesi bu hu- | susta bir rapor hazırlamıştır. Tramvay tesisatı hükümete geçtik- ten sonra İstanbulun tramvay şebe- »kesinin alacağı vaziyete göre bu hu- süsla bir kurar verilecektir. Alacak meselesinden kavga Aksarayda seyyar satıcı Hasah Şük- rü İle tablakâr Hüsnü arasında bir alacak meselesinden kavga çıkmış, Hüsnü, Şükrüyü dövmüştür. Polis, tahkikata başlamıştır. Şehrin temizliği Yeni masraf bütçesine tahsisat konacak Vali ve Belediye Reisi doktor Lütfi Kırdar, yeni vazifesine başladığı za- man bilkassa şehrin temizlik baki- wından çok ihmal edildiğini göz önü. ne almış ve şehrin temizliği için ted- bir aldırmıştı. Arcak eldeki vesaltin kifavetsizliği ve tahsisatın azlığı şeh- vermemektedir. Bunun İçin hazırlanacak masrsf bütçesinde şeh- rin temizliği için geniş bir fasıl açıla- caktır. Bu fasıl ile temizlik teşkilâtı ve amele kadrosu genişletilecek, vesa | it artırılacak, bilhassa inşa edilmek. te olan asfalt caddelerin sü ülü makineleri ve arazözler alınacaktır. Kendisile beraber Oyaşa- mağa razı olmayan kadını tehdid etmiş Mehmed isminde bir delikanlı B&- yoğlunda umumi kadınlardan Sulta- na birlikte yaşamayı teklif etmistir. Sultan bu telifi redüedince, Mehmed tona halde kızmış ve kadını tehdid etmiştir, Kadınım müracaati üzerine polis tahkikala başlamıştır. Kamyonun lâstiğini çalıp kaçarken yakalandı Karagümrükte oturan 18 yaşında Tevfik, Sirkecidö Demirkapıda Cema- Jin kamyonunun iç lâstiğini çalıp ka» çarken yakalanmıştır, Peer erreereeeepeee daha az sevmemizin bir sebebi de bel. ki bu salgın huydur... Ahbabin ya ayı- Hem de bozuk terazelerle... Tarafgira- | bını yüzüne vurmak, yahud da mürai- ne... Elileli... Biribirimizi günden güne ce medhe kalkmak! (Vâ Nü) — Memur maaşlarında hayat pa balılığı esas tutulmalıdır bay Amca... MY, izlenmesine | lüp | | yıkmaması için son sitem temizleme Haklı şikâyetler Her yolcu canbaz olamaz Şirketi Hayriyenin dikkatine Boğaziçi vapurlarında geçirdiğimiz heyecuru bir biz biliriz, bir de Allah... Lütfen bunu güzelenize yazınız, pek çok kimseyi memaun edersini İhtiyar günamle, biç be sayi? ölmi- yan ablamla Işişman demiyorum, kı- zar diye korkuyorum) ve sinirli olan diğer bir hemşiremir birlikte bir zi- yarete gidiyorduk. Yanımızda ağabe yimiz de vardı O, orsurdur, stiktir amma başı dönmek İlletine müptelâ- dr, Hülâsa hep beraber, iskeleye gel dik, Bivi büyük, diğeri küçük iki va- par üştüste yanaşmuylu, Biz arkada- kine binecektiz. Binet ik amma bi- nebilirsen buyur... İskele kırk beş de- Tece meyilli. Katemiz bir türlü gi- remiyor. Bahusus arda demir de yoktu. Sırat köprüsü gibi birşey. Bağrım çağrışa güçbelâ kendimizi içeri atik. Attık amma, gemmemiz de, ziyaresimiz de burnumuzdan fitil “iti geldi. Hâli beyocanını Aâsabımızda hissediyoruz. Şirket, iskelelerine adamakıllı par- maklık yapsa, bu, ata deveye değildir. GEÇ AKŞAM: - Bir sene karar ewveel bu sütunda yine bu meslde bir şikâyet intişar et- mişti, Bam müesseseler ve daireler haklı şikâyetlere ohemmiyet vererek fAinzalarını memnuniyetle ve halkın istifndesine matuf bir şekilde dürel- tverdiler, Şirketi Kayriyenin hayırı wlahattan oKaçacağını osanmuıoyruz. İhtimal o seferki /kazımızı görmemiş- tir, bu seferkini görür. Feci bir kaza münasşbetile ayni mevzua dönmemi- #i hiç arzu etmiyotuz. Dolmabahçe - Bebek Caddenin genişletilmesi mü- nasebetile bazı mektep bina- ları yıkıtırılacak İ Dolmabahçe ile Bebek arasında 25 metre genişliğinde açılacak olan yol i projesinin hazırlandığını yazmıştık. | , Bu proje tasdik eğilmek üzere Na- fia Vekâletine gönderilmiştir. Bu yol mek suretile caddenin dar olan kısmı yirmi beş metreve iblâiğ edilecektir. İstimlâk edilecek binalar arasında i bam mektep binalar: da vardır. Maa- i rif Vekâleti bu itibarla yolun açılma- si işile yakından alâkadar olmakla- dır. Yola gitmek suretile yıktırılacak olan bu civardaki mektep binları ye- rine ya civarda yeni binalar tedariki, yahutta yeni mektep binaları inşası lâzım gelecektir. Bu itibarla Maarif Vekâleti şimdiden tedbir alacak ve yıktırılacak binaların bedelini Nafla Vekâlelinden : veyahut — belediyeden alarak yeni mektep binaları inşa etti- rTecektir. Bu mekteplerdeki tedrisatın sekteye uğramaması için de, icap ederse, mu- vakkut binalar bulunacaktır. Sokağa dökülen benzinler parladı Evvelki akşam Fatih Haydarbey caddesinde garajın önünde yol üzerin- de otomobillerden dökülen az miktar da yağ ve benzin toplantısı, yoldan ge- çen biri tarafından atılan sönmemiş kibrit ile parlamış ise de halk tarafın- dan söndürülmüştür. İ ŞEHİR HABERLERİ | | üzerinde bazı binalar istimlâk edil. | Amca dairede|.. Yeni bir bahçe Tepebaşı arkasın- dan Halice kadar yeşil saha oluyor Belediyenin asfalt olarak yapılma- sını ihale ettiği yollar arasında Şiş- hane yokuşu ile Galatasarayda İngiliz sefaret konağı arkasındaki Aynalı. çeşme caddesi de vardır. Aynalıçeş- me caddesinin Şişnane yokuşuna yâ- kın bir kısmında yaya kaldırımm ge. nişletilmesi için buraya bir istinat duvarı yapılmış, fakat kış dolayısile asfalt inşaat marta kadar tehir edil. miştir. Şehircilik mütehassısı B. Prost bü yol üzerinde Tepebaşı bahçesi arka- sından Haliç sahiline kadar uzanan boş saba için bri plân hazırlamıştı. Evvelce de yazdığımız gibi bu saha sed bahçe halinde olacak ve orlasın. da büyük bir havuz bulunacaktı. Haber aldığımıza göre Vali ve Be- Iediye Reisi doklor Lütfi Kırdar bu yeşil sahayı biran evvel tesis etmeğe karar vermiştir. Bunun için belediye fen heyeti tarafından bu tatbikat plânı hazırlanmağa başlanmıştır. Tatbikat plânı bittikten sonra sâ- banın yeşillikle süslenmesine başla nacaktır. Saç saça... Birbirini hırpalayan iki kadın mahkemeye verildi Kurtuluşta oluran Sofya Tonga ile ayni caddede 81 numaruda ikamet eden Eleni Dekopulos arasında bir me- seleden dolayı kavga çıkmıştır, İki kadın evvelâ ağız avgasına baş- lamış, sohru saç saça, baş başa biri- birlerine girmişlerdir. Yekdiğerini bir | hâyli hırpalıyan kadınların ikisi de Cürmümeşhud mahkemesine veril mişlerdir, Bir çocuk başka bir çocuğu çakı ile yaraladı Evvelki gün iki çocuk arasinda kan- lı bir hâdise olmuştur. Tahtakalede Rizapaşa meydanlığında topaç çevir- mekte olan 15 yaşında Ali ile ayni yaşta İsmet kavgaya Luluşmuşlardır. | Aliden dayak yiyeceğini hisseden İsmet bir aralık fırsat bularak, cebin- den çakısını çıkarmış ve arkadaşının sol baldırına saplamağa başlamıştır. Ali, baldırından iki çakı yarası aldık- tan sonra gürüllüyü duyanlar kav- gacıları ayırmışlardır, Yaralı Cerrah- paşa hastanesine gönderilmiş, küçük carih yakalanmıştır. 3 çay bardağı çalıp kaçarkeh Sabıkalı hırsızlardan Haydar, Ba- lıkpazarında Nafia hanında kahveci Yakubun höcresinden üçtane çay bardağını tabağile beraber çalıp ka- çarken yakalanmış, mahkemeye ve- rilmiştir... Manitacı İhsan yakalandı Birakça gün evvel manitacılık su- retile İbrahim isminde bir zat ile İz- mirli Hüsnüyü dolandırarak kaçan sabıkalılardan İhsan sıkı bir arama neticesinde yakalanmış ve hakkında kanuni muameleye başlanmıştır. ... Maaş mikdarlarını ona göre ter- tip etmelil... PE zman) B. Eden ve Robert Taylor Bir yerde gözüme ilişti. Son zaman- larda kendisile beraber şemsiyesi de bütün dünyaca şöhret kazanan İngi- liz Başvekili Chamberlaine dünyanm her tarafından binlerce kadın mektu- bu yağıyormuş. Hatta bunların için- de kendisinin zeki yüzünü, boyunu bo- sunu, zarif tavrını pek ziyade methe- denler varmış... Chamberlainin çıkacağı kapıda sa- atlerce bekliyen genç kızlar, genç ka- dınlar ondan hatıra olarak bir imza koparabilmek için birbirlerine giri- yorlarmış... Doğrusu ne yalan söyliyeyim bu hal benim hoşuma gitti. Şimdiye ka- dar böyle şeyler yalnız bir takım ka- Şa gözü, boyu bosu yerinde sinema ar- tstlerine yapılırdı. Böyle binlerce ka- dın mektubu Holivut sakinlerine ya- iar, bir hatıra imza koparmak için onların kapısının önünde, soğukta, ayazda, yağmurda karda saatlerce beklenirdi. Ve bütün bunlar da ya genç yakışıklı erkeklere, yahut da gü- zelliğinin şöhreti dünyayı tutan genç kadınlara yapılırdı. Chamberlain yetmiş bir yaşına rağ- men ayni iltifatı görüyor... Bundan başka yine bir gazetede okudum. Bay Edene dünyanın her ta- rafından aşk mektupları yağıyormuş. Eden Amerikaya gittiği zaman genç kızlar, genç kadınlar otelinin kapısın- da o kadar müthiş bir kalabalık ha- linde toplanmışlar ki Amerikalıların meşhur süvari polisleri büyük terli- bat almağa mecbur olmuşlar, Eski İngiliz Hariciye Nazırı sokağa çıktığı zaman arkasından büyük bir kadın ve genç kız kalabalığı takip ediyormuş. Hatta bir genç kız kendi- sini tehlikeye sokarak polis kordonu- nu aşmış, Edenin karşısına dikilmiş... Eski Nazır genç kıza ne istediğini içinde bulunan kızcağız yalnız; — Helle Mister Eden!,. Sözünden başka bir şey söyliyeme- miş. Bir Amerikan gazetesi bundan bahsederken diyor ki: «Amerikaya gelişinde Edene gösterilen bu iltifat bana meşhur sinema yıldızı Robert 'Taylorun Avrupa seyahatini hatırlat. tı. Ona da genç kızlar. genç kadınlar ayni şeyi yapmışlardı.» Görülüyor ki dünya siyasileri artık Holivut yıldızlarına rekabet etmeğe | başladılar. Bir hırsız yakalandı Beşiktaş Yenimahalle Posta cadde» sinde oturan Şemsülmekâtip Disesi müdürü B. Hasan Güneşin evine ev- velki gece hırsız girmiştir. Hırsız ev- de eşya toplarken gürültü çıkardığı için cürmümeşhud halinde yakalan- mıştır. Tahkikat neticesinde, bunun sabıkalılardan Nafi olduğu anlaşıl mış, hakkında kanuni muarveleye başlanmıştır. Tramvaydan düşerek yaralanmış Evvelki akşam Kadıköyünde İbra- himağa caddesinde bir adam başın- dan yaralı olarak bulunmuştur. Ya- ralı derhal Haydarpaşa Nümune has- tanesine kaldirılmıştır. Yapılan tah- kikat neticesinde bu zatın Ahmed oğ- Ju Ali isminde biri olduğu ve tram- vaydan düşerek yaralandığı anlaşıl. mıştır.