28 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

B. Hitlerin söyliyeceği © nutuk merakla bekleniyor Müstemleke işini bütün şümulile ortaye atacağı zannediliyor Londra 27 (A.A.) — Hükümet ma- hafili, B. Hitlerin pazartesi günü Reichtagda müstemlekât meselesini bütün vüsat ve şumulile mevzuu | bahsedeceği kanaatindedir. Kabine erkânından bazılarının ve ve milli müdafaa eksperlerinin işti- râkile vücuda getirilmiş olan bir ko- mite, Berlin haberlerini ve İngiltere nin Almanya tarafından müstemle- kât meselesinde ittihaz edilecek bu kabil bir hattı hareket karşısında ne gibi vaziyet alacağını tedkik etmek üzere B. Hitlerin müstemlekât meselesini müzakere etmek üzere beynelmilel bir konferansın içtimaa davetini tek- ur etmesi de ihtimal dairesi haricin- de değildir. Öğrenildiğine göre B. Chamberlain böyle bir tkelife aleh- dar değildir, fakat her şeyden evvel B. Hitlerin arzuları ne olduğunu Öğ- renmek emelindedir. Selâhiyettar mahefil, B. Chamber- Tanin cumartesi günü Birmingham- da irad edeceği nutukta mühim be- yanatta bulunmasının muhtemel Ol- madığını beyan etmektedir, Gene iyi bir menbadan öğrenlidi- ğine göre, B. Cahmberlain, kendisi- nin sulh ve sükünu temine matuf si- yasetini tarif edecek ise de İtalya hü- kümetinin gönüllülerini geri çekmek hususundaki kararına mütenilik ola» rak İtalyadan gelecek olan haberleri beklemektedir. Varşovada müzakereler devam ediyor Von Ribbentrop, Polonya hariciye nazırıyle iki saat görüştü N (AA) — bildirildiğine göre B. Von Ribbentrop ie B, Beck, muallâk meseleler hak- kında etraflı müzaketelerde bulun- muşlardır, B. Von Ribbentropun ko- minter aleyhdan devletlerin diplo- matik mümessiilerini kabul etmiş i- duğu haber verilmektedir. Öğrenildiğine göre, B.. Von Ribben- trop, bu mümessillere mensup olduk- ları devletleri alâkadar eden mesele- ler hakkında malâmat vermiştir: Varşova 27 (A.A) — Kral Şato- i isicümhurun nezdindeki şafetten sonra Alman Hariciye Nar ırı, beraberinde Alman sefiri Von Moltke ve maiyeti bulunduğu halde Povazki mezarlığına gitmiş ve orada cihan harbinde maktul düşmüş olan Almanların mezarlarına bir çelenk | koymuştur. Öğleden sonra B. Von Ribbentrop, Hariciye Nezaretinde B. Beck ile bir Varşovadan görüşme yapmiş ve bu görüşme iki saat devam etmiştir. Saat 20,30 da Alman sefarethane- sinde bir ziyafet verilmiştir. Diğer taraftan B. Von Ribbentrop, dün Başvekil B. Skladkowskiyi ziya- ret etmiş ve beraberinde B. Beck ol- | duğu halde mareşal Smigiy Rydzi | ziyaret üylemiştir. Saat 1240 da B. Von Ribbentrop, meçhul askerin mezarına bir çelenk koymuştur, . .|- . . ingiliz kabinesi Bu hafta içinde değişiklik yapılması muhtemel Londra 27 (A.A) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre, salı günü, Avam kamarasının içtimam- dan evvel Chamberlain, Kabinede hir çok değişiklikler yapmak tasavvu- rundadır. Öğrentidiğine göre, Lord Şansöli- ye Manghamın yerine Thomas İnskip getirilecektir. Dört «genç Nazır a da Kabinede yer verilmesi muhtemel- dir. Fakat Harbiye Nazırı değiştiril- miyecektir. Yeni tefrikamız AŞKIN KURBANI Nakleden : ( Vâ- Nü) Bu meraklı, heyecanlı roman, bayramın dördüncü günü başlı- Alman istihbarat bürosunun tebliği Berlin 27 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosu Von Ribbentropun Varşo- İ va seyehatine dair tebliğ neşretmek. tedir: Alman Nazırı Polonya zimamdarla- | rile esaslı müzakereler yapmak fırsa- tanı bulmuş ve Beck ile birlikte iki kamşu memleketi bu aralık alâkadar eden bütün meseleleri tetkik etmiş. tir. İki Nazır, ayni zamanda beynel- milel vaziyeti de tetkik etmişlerdir. 26/1/934 itilâfile başlamış olan siya” sete müsteniden samimi ve açık bir hava içinde cereyan eden müzakere- ler iki memleket arasında şimdiki ve istikbaldeki meselelerin 26/1/9394 ta- rihli itilâfın ruhuna uygun bir şekilde halledileceğinin her iki tarafça müt- tefikan müşahede edilmesi imkânmi vermiştir. Ziyaret, dostane bir anlaşma ha- vası içinde cereyan etmiş ve müza- kerelerin neticesi, beş senelik bir im- tihan geçirmiş olan iki memleket İ arasındaki teşriki mesainin yalnız Al man - Leh münasebetlerini inkişaf et- tirmekle kalmayıp yeni vaziyet mu- cibince mütemadiyen tekâmül eden Avrupanın sulh ve müsalemeti için de hâlâ kiymetli bir yardım mahiyetinde olduğunu bir kere daha isbat etmiş- tir. Erzurumda ve Amasyada zelzele Bir köyde 20 ev kı 20 ev kismen çöktü /Cümhurreisinin ! çay ziyafeti Ankara 27 (Telefonla) — Cüm- hurreisi İsmet İnönü, Çankayada | cümhur riyaseti köşkünde bugün saat on yedide Büyük Millet meclisi âzası şerefine bir çay bir çay siyafeti veri vermişlerdir, Impeks işi Ankarada dün de bazı kim- selerin ifadelerine müracaat edildi Ankara 21 (Akşam) -—— Denizbank- ta istifalar olduğuna vesair İktisad Vekâletinde resmi malümat yoktur; İktisad Vekâleti erkânile yaptığım görüşmelere göre İsanbulda Vekâlet müfettişleri tarafından yapılmakta olan tahkikat bitmeden evvel İmpek$ meselesinin mahiyetini ve şümulünü tayin etmek mümkün değildir. Ankara -— müddelumumiliğince ya- pılmakta olan tahkikat da henüz ne- tilcelenmemiştir. Bugün de bazı kim- selerin ifadelerine müracaat edilmiş- tir, İmpeks şirketinin İstanbuldaki mer- kezinde yapılan araştırmada bulunan ve buraya gönderilen evrak, müddei- umümilikte tedkik edilmektedir. İktisad Vekâleti teftiş heyeti reisi istifa etti Ankara 37 (Akşam) — İktisad Ve- kâleti teftiş heyeti relsi B. Recai 1s- tifa etmiştir. İzmirde bir hırsız 17 sene 10 ay, 20 gün hapse mahküm oldu İzmir (Akşam) — İzmir ve Eskişe- hirde müteaddid hırsızlıklar yaparak, İzmirde iki defa polisle müsademeye tutuşan Afili Mehmedin asliye cezada bir senedenberi cereyan etmekte olan muhakemesi sona ermiş, 17 sene, 10 8y, 20 gün hapsine karar karar verilmiştir. Fransız büyük elçiliği suvare Ankara 21 (Telefonla) — Fransız büyük elçiliği tarafından yarın ak- şam elçilik binasında bir suavare ve- rilecektir. Suvareye hükümet erkânı kordiplomatiğe mensup zevat ve ga- zeteciler davet, edilmişlerdir. Suvare münasebetile Fransız Baş- vekili B. Daladiyenin son Tunus se- yahatine ald filimler de gösterile cektir, Son daklka Italya, Tunusu başkasına bırakamaz Italya nazırlarından B. Farinaçinin mühim bir nutku Münih 28 — Burada bulunan İtal. yan devlet nazırlarından B. Roberto Farinaçı, yüz bin kişilik bir kalabalık huzurunda irad ettiği nutukta İtalya- nin taleplerini izah etmiş ve demiştir ki: «— İtalya, hiç bir zaman Tunusu ce- nubi İtalyayı tehdid eden başka bir milletin sinde Mrakumaz. » Erzurum 21 (A.A) — 25-26/1/1959 700, 000 muhacir gecesi saat 23,14 sıralarında Aşkale kazası mıntakasında vuku bulan ve bir saniye devam eden zelzele netice- sinde 70 haneden ibaret bulunan Kü- küher köyünde 20 evin alt duvarları kısmen çökmüş ve diğerleri- nin duvarları da hafifçe çatlamış- tır. İnsan ve hayvanca zayiat yok- tur. Yardım için, mahalline icab eden kuvvet gönderilmiş olup zarar ve zi- yan tesbit edilmektedir. Amasya 21 (AA.) — Bu sabah 6,45 de oldukça şiddetli bir yer sar- sıntısı oldu. Zaylat yoktur. Ankara kayakçıları Uludağa hareket ettiler Ankara 27 (Akşam) — Ankara kayakçılarından 30 kişilik kafile, Uludağda yapılacak kayak müsaba- kalarına iştirak etmek Üzere bugün Bursaya hareket etmiştir, Fransaya yürüyor Kafilenin kolbaşısı, Fransiz hududuna vardı Perpignan 28 — - Barselondan kaçan yüz kilometre uzunluğunda yüz bin kişilik bir muhacir kafilesi, yavaş ya- vaş Fransiz hududuna doğru ilerile. mektedir. Kafilenin kolbaşısı dün ak- şam Fransız hududuna varmıştır. Franko tayyareleri fasılasız, bu mü- hacir kafilesini bombardıman etmek- tedir, Paris 28 — Buradaki İtalya sefiri dün B, Bonnet'yi ziyaret ederek Fran- saya 150,000 İspanyol mültecisinin kabulünü rica etmiştir. B. Bonnet bu talebi bu sabah toplanacak olan ka bine meclisinde mevzuu bahsetmeği vadetmiştir, Fransız Başvekilinin kati sözleri “ Fransa, mülki tamamiyetine, müstemleke impâ- ratorluğuna dokunulmasına müsamaha edemez ,, Meclis, hararetli müzakereden sonra bu sözleri ittifakla tasvib etti * Paris 27 — Mebusan Meclisinde Harici politika hakkındaki müzake- re dün bitmiştir, Reye müracaat edil- meden evvel Başvekil B. Daladler bir nutuk söylemiş ve bütün meçlis tara» fından alkışlanmıştır. Başvekil de- miştir ki; «Vukuat, süratle yekdiğerini takib ediyor. Fransanın hükümetinin etra- finda müttehid kalması lâzımdır. Milletin menfaati bunu âmirdir. Parlâmento âzasının kâffesi, Fran- sanın sulh arzusunda olduğunu be- yan ve teyid etmişlerdir. Harbi tak- bih için beynelmilel bir konferans ak- dedilmesi teklifinde bulunan B. Blum ile ayni fikirdeyim. Böyle bir teşeb- büs, Fransaya şeref bahşedecektir. Harb, bir delilik ve büyük bir buda- ladıktır. Fakat Fransanın menfaat- larına dokunulan her noktada Fran- sanın kati bir «hayır» ile mukabele- de bulunması lâzımdır. Fransanın kuvveti, onun bu suretle hareket et- mesine müsaiddir, Büyük harb esnasında kiymetini takdir etmiş olduğum İtalyan mille- tine olan muhabbetimi unutmadım. Fransa, mülki tamamiyetine, şimali Afrikadaki İmparatorluğuna veyahud müstemlekât İmparatorluğuna do- kunulmasına ve serbes münakalâtı- mın müteessir olmasına müsamaha edemez, Yarınki vazifemiz, çetin ve ağır olacaktır. Fransanın, İmparator- luğunu ve bilhassa bügün kuvvetten başka birşey tanımıyan dünyada müdafaaya her zaman âmâde oldu- ğu idealini korumak için müttehid olması icab eder.» İtimad takriri Paris 27 — Mecliste harici politi- Romanya Demir muhafız şefi Polis tarafından bir müsa- demede öldürüldü Bükreş 27 (A.A) — Rador ajansı bildiriyor: Perşembe akşamı, polis memurları Bükreş varoşunda şüp- heli bir eve girerken tabanca ateşi ile karşılanmıştır. Biri ağır olmak üzere üç polis memuru yaralanmış- tar, Ateşe mukabele eden polis memur- ları mütecavizi öldürmüşlerdir. Bilâ- hara, ölen mütecavizin, Codreânu'- nun ölümünden sonra Demir muha- fız tethişçi şefi olan ve uzun zaman- 'danberi polis tarafından aranılan Va- sile Crestesco olduğu anlaşılmıştır. Veteriner fakültesinden 50 talebe şehrimize geliyor Ankara 11 (AA.) — Ankara vete- riner fakültesi son sınıf talebesi bu akşam 50 kişilik bir grup halinde ve başlarında profesör B, Süreyya Tah- sin Aygün olduğu halde bir tedkik seyahatine çıkmışlardır, Evvelâ İs- tanbula giderek orada mesleki etüğ- ler yapacak olan kafile oradan da Yalova ve Bursaya geçerek Bursada Merinos fabrikasını gezecek, Kara» cabey harasında mesleki tedkikler yapacaktır. Mardin Nafia müdürü Ankara 77 (Telefonlay — Mardin nafia müdürü B. Neşetin Vekâleğ emrine alınması yüksek tasdika ikti ran etti, Yeni mebus adedi 420 yi bulacak Ankara 27 — Son senelerde nüfus sumuz artmış olduğu cihetle, yeni in- tihabatta mebus adedinin 420 yi bu- lacağı tahmin edilmektedir. . ka hakkında cereyan eden müzakere“ den sonra Kabineye itimad beyan edilmesine dair olan takrir okunmuş” tur. Takrirde Fransız İmparatorlu- gunun tamamiyetini ve Fransız İn” paratorluk yollarının emniyetini mus hafaza için hükümete itimad beyan eden fıkra 609 mebus tarafından İf tifakla kabul edilmiştir. Hükümetin beyanatını tasvib edefi diğer fıkralar 228 reye karşı 374 rey“ le kabul edilmiştir, Bu münasebetle B. Blum bir nn tuk söylemiş, beynelmilel bir konfe ransın toplanmasını temenni ile iki devlet arasında yapılacak müzaker& nin tehlikeli olacağını söylemiştir. B, Blum demiştir ki; «Almanya, İtalyanın mutalebeti karşısında alâkasızlık gösteremeZ. Roma - Berlin mihverinin mevcudiy& ti anındanberi Avrupa, Almanya mel” faatına taksime uğramıştır ve İtak ya, sabırsızlık içindedir. 1936 sen€ sinde ademi müdahale itilâfı, mak” bul ve muteber görünüyordu, fakat bugün bu itilâf, hükümden sakıt ol muştur, Bu itilâf, ancak hükümetin bu misakı Fransanın menfaatlarınâ hâdim olduğuna hükmetmesi nisbe- tinde bizi bağlamaktadır. Fransız - İngiliz itilâfı, Fransanın müşterek siyasetini bizim en iyi ad” delmekte olduğumuz vâdiye sevkef « mesine mani değildir ve İngiliz efkâ? » umumiyesi, Fransanın faaliyet gös” termesini beklemektedir. İspanyanın Cümhuriyetçi ordusunun (mukave meti, Fransanın İtalyan mutalebati karşısında kalacağı anı geciktirmek” Kudüste taarruzlar çoğaldı Askeri harekât rekât Maverayı Er” dün arazisine kadar teşmil edildi Kudüs Zİ (AA) — Sonon gü” zarfında asiler, taarruzlarını artti” mışlar ve 5 kişinin ölümüne ve $ K” şinin yaralanmasına sebebiyet vel” mişlerdir, Asilerin kumanda heyeti, her tüf” lü yağmagerlik ve haydudluk har& ketlerini ve halkın parasını gasbe” mek için yapılacak bütün teşebbüs” leri idam cezası ile tecziye etmeğö karar vermiştir. Askeri tathir harekâtı, Maveray? Erdün arazisine kadar teşmil edilmi? ve Galile ile bilhassa Samariyo'df birçok müsademeler olmuşur. Arnavutluk k kraliçesi hamile Tiran 21 (AA) Arnavntl' ajansı £ bildiriyor: Parlâmentonu” fevkalâde olarak aktettiği bir cels© de, Başvekil, Kral ailesinin yakındâ mesut bir hâdiseye intizar etmekti? olduğunu resmen bildirmiş ve bu ha ber, mebusların şiddetli ape karşılanmıştır. Türkkuşu, plânör klüpleri i aça Ankara 21 (Akşam) — Türkku$ü umum müdürlüğü yurdun her o fında plânör klüpleri açacaktır, 940 Fenlândiyada yapılacak olimpiysi Ta işirak etmek üzere on tayyare d#“ ha alacaktır, Buenos Ayres orta elçiliği Ankara 21 (Telefonla) — Merke den B, Seyfullahın Bucnos Ayres © ta elçiliği başkâtipliğine, B. a Sadullahın konsolosluk işlerini < görmek üzere mezkür elçilik üçün kâlipliğine tayini yüksek tasdika tiran etti,