4 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No, 7291 — Finati her yerde 5 kuruş ———— ——— CUMARTESİ — 4 Şubat 1939 Amerikada ekseriyet B. Roosevelt'in demokrasilere yardım etmek siyasetine razı Amerikanın bu husustaki vaziyetinin açıkca ilân edilmesi isteniyor Yakında kongrede bu hususta mühim müzakereler olması bekleniyor Amerika kong:ssi Vaşington 3 — Amerikada âyan ve mebusan meclisinin — ekseriyeti, B. Roosevelt'in .Gemökrasilere yardım etmek siyasetine taraftar bulunmak- ta, fakat Cümhurreisinin bu husus- ta vaziyetini açıkça tayin etmesini is- temektedir. Çünkü âyan ve mebusan meclisi ekseriyeti, demokrasilere karşı yapılan tehdidlere harp hali müstes- na ölmak üzere bütün vasıtilarla kar- Şı konulması hakkında, B. Roosevelt tarafından meclisin açılışında okun- muş olan beyannameyi kâfi görmü- yor. toplantı halinde Mebusan meclisinde Hariciye encü- meninde ekalliyeti teşkil eden dokuz röpüpliken - mebus neşrettikleri bir tebliğde, Birleşik Amerikanın sulh ve huzurunu bozacak bir ihtilâfa sürük- leonmemesi şartiyle, odemokrasilere harp tayyareleri . satılmasının âley- hinde bulunmadığını bildirmiştir. Do- kuz repüpliken mebus bu tebliğde ezcümle şöyle demiştir: «Reisicümhurun bülün hâdiseler. den Amerikan milletini haberdar et- mesini ve Amerikânın ananevi bita- (Devamı 13 üncü sahifede) Fransa, Franko nezdine Yarı resmi bir memur gönderdi Yakında siyasi münasebetler tesis edilmesine ihtimal veriliyor Paris 3 (A. A.) — Eski Na- zırlardan âyan- dan Leon Be- rard Frankist ispanyaya yö ri resmi bir me- muriyetle gön derilmiştir. Be- rard, dün ak- şam Hendaye- ye hareket et miş ve evvelce İspanyanın Pa- ris sefiri olan Luinones de Le- on tarafından uğurlanmıştır. Diğer cihetten Fransız ak isi Azasından Kardinal Baudrillotun dı yakında Burgosa gideceği söylerimek- tedir. Burgos'a gönderilen €ski Fransız Nazir- larından B, Leon Berard Hendaye 3 (A.A.) — Leon Berard, Paris trenile bu sabah buraya gelmiş tir. Mumaileyh münhasıran malümat edinmek maksadile seyahat etmekle olduğundan Fransa ile Frankist İs panya arasında diplomatik münase. betler tesisi möselesile alâkadar olma» yacaktır, B. Berard, Frânki makamlârile Katalonya mültecilerin memlekete avdetleri ve siyasi mahbuslar mesele- leleri gibi biran evvel halledilmesi lâ- zımgeleri işleri tetkik edeceklir. Bu- nunla beraber Berardın edineceği mâ- lümatırı Fransanın Burgos nezdinde temsili hususunda hükümetçe verile. cek karar üzerinde müessir Olacağı şüphesiz addedilmektedir. İspanyadaki kıymetli tablolar Fransaya naklediliyor Perpignan 3 (A.A.) — İspanya imü. | zelerinde bulunan büyük ressamların | tablolarını, ve sanat eserlerile mücey- herafa yüklü bulunan birkaç kamyon kuvvetli bir muhafaza kıtasının hi- mayesinde hududu geçmeğe hazir bu- lundurulmaktadır. i (Devamı 13 ümü sahifede) İ İ mmgetirdi - Eski Alman müstemlekeleri Amerikada halkın yüzde seksen beşi iadeye haylaz Neryork 3 — Eski Alman müs- temlekelerinin Almanyaya iadesi muvafık olup olmadığına dair elkârumumiye enstitüsü tara- fından halkın reyi sorulmuştur. Neticöde halkın yüzde seksen be- şi eski Alman müslemlekelerinin iadesi aleyhinde rey vermiştir. Bir sene evvel ayni sual sorul- duğu zaman halkin yüzde yet- miş altısı müstemlekelerin iade- sine muarıx bulunmuştu. Ensti- tüye göre halk müstemlekeler ve. rilse bile B. Hitlerin memnun ol. mayacağı ve başka şeyler istiye- ceği kanaatindedir. Milli Müdafaa Vekili fab- rikaları teftiğten döndü Ankard 3 (Telefonla) — Askeri fabrikaları teftiş etmek üzere Kırık- kaleye giden Mili -Müdafaa Vekili general Naci.Tınaz btu âkşam şehri- mize dönmüştür, Gaz mektebi yapılacak Ankâra 3 (Telefonla) — Mili Mü- dalaa Vekâleti gaz genel komutan- lığı Ankarada bir gaz mektebi binası inşasına karar vermiştir. Ayrıca ye- riden teşekkül eden kimya . taburu İçin. genel komutanlıkça bir de kış- lâ yapilasaktır, Bunlar için Milli Mü- dafaa Vekâleti bütçesinin muhtelif fasıllarından inşaat faslına 200 bin lira münakale suretile ilâ işti Benimsememiz icabeden yeni bir mefhum «Koord one diye yeni bir mefhu- mun hay: za gireceğini bir müddet evvel vw uniyelle haber almıştık. Baş- vekâlet nezdinde bu ismde bir yor, muhtelif devair arasındak sebatı ay: Kırdar da, ezeli bi leğiye ile evkafı ba ğa çalışacakmış, biri, bir meydan da kendine ald bina cakmış. Koordinasyon fikrir hazmetmiş olsaydık, ma halinde olan rı hale yola şoka- şimdiye kadar iyi irk köprüsü Dolmabahçe m ralara hâkim ayni samanda Hattâ buraları İiyecek, yeni binaların şü sırada en ve her adımı imtizaçlı yapılmasına ve önümüzdeki yaz İ zarfında bütün şehir içi devlet nakliya- tında tek biletle seyahat imkânının hazır- lanmasına kadar... : ydi, vali LOtti | ! Welefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Tramvay ve tünel şirketlerinin işine dün devrü teslim başlandı Iki şirket şimdilik “Tramvay va tünel idaresi,, na. mile Nafia Vekâletine bağlı olarak idare edilecek “Nafia Vekâleti tarafından #atın alıhan tramvay-ve tünel şirketlerinin | bayram | devrü teslim muamelesine, olmasına rağmen, dünden “itibaren başlanmıştır. Bu maksadla Nafia Ve- kâleti şirketler baş müfettişi ve elek- trik idaresi umum müdür - muavini B, Sürurinin -riyasetinde bir heyet | teşekkül etmiş ve heyet dün sabah tesellüm işine başlamıştır. İki şirketin de bütün tesisatı evvel- ce yapılan tedkiklerle tesbit edilmiş | olduğundan tesellüm işi uzun sürmi- | yecek, 28 şubat 939 salı günü bitiri- , Jecektir, Mukavele mucibince her iki (Devamı 13 üncü sahifede) Üsküdar çarşısını tehdid eden bir yangın çıktı Yanyana bulunan tatlıcı, bakkal ve pastırmacı dükkânlarının üst kısımları yandı. Yangının sebebi henüz anlaşılamadı Dün akşam saat 21 raddelerinde Üsküdar çarşısını tâhidid eden bir yangın çıkmış, dükkân sahipleri telâşla evle- rinden dönmüşlerdir. Yangın çıkan dükkâna yakın bulunan dükkânla- rn sahipleri ateşin sirayet etmesi ihtimali karşısında ihtiyati tedbirler almak mecburiyetinde kalmışlardır. Yangın Hâkimiyeti Milliye cadde- sinde Petronun kiracı olduğu 37 nu- iamarsanssasaanasnasaness ses sasaa ns 0s asasar BAE, maralı tatlıcı dükkinindan çıkmıştır. Dükkân ahşap olduğu için aleş bir- denbire büyümüş ve çalı kısmından yanındaki 35 numaralı bakkal dük. kânına geçmiştir. 37 ve 35 numaralı dükkânlar B. Hasana âiddir. 3 nu- maralı dükkân da bakkal Alinin is ticarındadır. (Devamı 13 üncü sahifede) 010011080000AEEA0 0010001 000000000088