4 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Şubat 1959 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Londrada yeniden bombalar patladı Yeraltı şimendifer istasyonlarında patlıyan bombalardan yaralananlar Londra 3 (A.A.) — Tottenham Court Road ve Leicester metro istas- yonlarıriin bagaj dairelerinde bu sa- bah iki infilâk vuku bulmuştur. Bombaların bavullar içine kondu- ğu tahmin edilmektedir. Katarlar işlemeğe devam etmekte ise de istasyonlar kapalıdır. İstas yonların medhalleri polis tarafından muhafaza altına alınmıştır. Emniyeti umumiye dâlresi tahkikat yapmakta dır, Metro memurlarından biri yara. lanmıştır. Londra 3 (A.A.) — Leicester - Road re'de vaki olan infilâktan beş kişi ya- ralanmış ve Charing - Cross hastane- sine nakledilmişlerdir. e Bunlardan dördü pansımanları yapıldıktan son- Ta evlerine dönebilmişlerdir. Polis tahkikatı Londra 3 (A.A, — Leicester - Road ve Tottenham - Court Road Metro is- tasyonlarının bagaj dairelerinde mü- teakiben sabahleyin saat 6,20 ve 5,55 Hukukçu gençler Ankara hukuk fakültesi tale- beleri Avrupada seyahate çıkıyorlar Ankara 3 (Telefonla) — Ankara hukuk fakültesi talebelerinden 35 Xi- | $ilik bir kafile sömestr tatilinden bil- istifade Avrupada bir seyahate çıka. | caktır, Kafileye fakülte profesörlerin. | den B. Cahid riyaset edecektir. Genç hukukçularımız İstanbul - Köstence - Bükreş - Polonya - Berlin - Parise gi- decekler, Paristen, Bern - Cenevre - Vi- yana - Peşte, Bükreş ve Köslenceye uğrayarak Ankaraya döneceklerdir. Başvekâlet, hukukçularımızın bü seyahat masraflarına yardım olmak Üzere kendilerine 2000 lira vermiştir. B. Numan Menemencioğlu tamamen iyileşti Ankara 3 (Telefonla) — Berlinden gelen malümata göre, orada kendisi- ne muvaffakiyetli bir ameliyat yapıl- mış olan Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemenci oğlu ta- mamen iyileşmiştir. B. Numan Menemencioğlu daha bir hafta Berlinde kalacak ve gelecek cu- martesi günü Ankaraya dönecektir. Denizbank Memurların maaşları üze- Bütün memurların maaşları bây- ramdan önce tam olarak verildiği hâlde, 150 liradan fazla maaşı olan Denizbank memurlarına nısıf maaş verilmişti. Bütçe birkaç güne kadar tasdik edileceğinden memurların di- ğer nısıf maaşları da bu Hafta içinde tevzi edilecektir. Diğer taraftan Denizbank memur- larının maaşları üzerinde tedkikat yapıldığı duyulmuştur. Kadro üzerin- de de tedkikler yapılmaktadır. Deniz- banka yeni memur alınmaması şim- diden kararlaştırılmıştır. Sar'alı bir çocuk tramvay unda düştü, büyük tehlike geçirdi (Kumkapıda oturan on bir yaşların. dâ 'Todori isminde sar'alı bir çocuk dün, Çarşıkapıda caddenin bir tara- fından diğer tarafma geçmekte iken tüm tramvay rayları üzerinde sar'ası tutarak düşmüş, bu sırada da 219 nu- maralı Ortaköy - Aksaray tramvayı düştüğü yere yaklaşmıştır. Vatman bu ani vaziyet karşısında sıkı bir frenle arabayı durdurmağa muvaffak olmuştur. Sar'alı çocuk tedavisi için Cerrah» »a hastanesine yatırılmıştır.” 'Tottenhamda bir çıngıraklı saate ait olduğu zannedilen bâzi madeni parçalar bulunmuştur. Bunlar, eks. perler tarafından tetkik edilmektedir. Frankist İspanyada İrlanda livasına intisap etmiş olan iki şahıs aranmak- tadır. Şimali İrlanda hükümeti, bu infi- lâklardan derhal haberdar edilmiştir. Bütün İrlanda'da bilhassa cümhuri- yetçi İrlanda ordusu taraftarları ara- sında araştırmalar yapılacaktır. Leicester Sguâre'da vukubulan infi- lâk büyük bir gürültü çıkarmıştır. İs- tasyon dahilinde bulunan birkaç kişi yaralanmıştır. İstasyon civarındaki mâğazaların camları kırılmıştır. Bazı şahitler genç bir adamın o ara- L ık istasyondan kaçtığını görerek eŞ- kâlini tarif etmişlerdir, Her iki istas- yon da halka açık bulundurulmakta ise de bir ihtiyat tedbiri olmak üzere polis memurları hükümet merkezin- deki bütün istasyonların kapılarını muhafaza etmektedirler. Ekrem König Bazı rivayetlere göre Fran- sadan Amsterdama gitmiş Ankara 3 — Resmi evrak ve imzâ- ları takild ederek tayyare kaçakçılığı yapan Ekrem Könlig'in derdestile bize iadesi hakkında Fransa nezdinde hü- i kümetimizce teşebbüste bulunulmuş. tu. Fransa hükümeti, Ekremi Frân- sada bulamadığı cevabını vermiştir. Bazı haberlere göre Ekrem König, Bel- çikaya geçmiş oradan da Amestarda- ma gitmiştir. Ekrem Gönig'in Amster- damda yakalandığı rivayet edilmekte- dir. Tayyare kaçakçılığında medhaldar Ruhinin yakında burada muhakeme- sine başlanacaktır. Ruhi, Ekremin kendisine on bin lira vadettiğini fakat hiç bir para alamadığını iddia ediyor. Sinopta mebus seçimi hazırlıkları U Sinop 3 (A.A.) — Saylav seçimi için vilâyet merkez ve mülhakatında birinei müntehip defterleri hamrlan- mış ve teftiş heyetleri tarafından ted- kik edilmeye başlanmıştır. Ankaradaki maç Boğaziçi lisesi Ankara lisesini, Harbiyeliler Maltepeyi mağlüp etti Ankara 3 (Telefonla) — Şehrimiz. de bulunan İstanbulun Boğaziçi lise. 8! ve askeri liseler şampiyonu Malte- pe askeri lisesi futbol ekipleri bugün havanın şiddetli soğuk olmasına rağ- men (19 Mayıs) stadyomunda Ankara lisesi ve Harbiye takımları ile karşı- laştılar. İlk karşılaşmayı Boğaziçi ve Anka- ra lisesi takımları yaptılar ve bu maç 2.1 Ankaranın aleyhine neticelendi. İkinci karşılaşma Maltepe askeri 1i- sesi ile Harbiye arasında oldu ve Har. biyelilerin 6-3 galibiyetile neticelendi. Kont Giano Varşovaya gidiyor Giderken veya dönerken Berline uğrayacak Berlin 3 (A.A.) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre kont Ciano, 25 şubatta Varşovaya gidecek- tir, Nazırın giderken mi yoksa gelir- ken mi Berline uğrayacağı henüz beli değildir. Dün de hava soğuk geçti Vakit vakit kar yağdı Dün İstanbulda hava soğuk geç- miş, vakit vakit kar yağmışlır, Gün- düz en fazla sıcaklık 4 derece idi, Ak» şam hararet 2'dereceye inmiştir. Trakyada ve Anadolunun bir çok yerlerinde kar yağmakladır. Sıcak- lik ekser yerlerde sıfırın altındadır, İzmirde İzmir (Akşam) — Uzun yağmurs lardan sonra havaların baharı an- dırır şekilde devam etmesi yüzünden vilâyetin muhtelif yerlerinde badem, elma, erik ağaçları çiçek açmıştı, Hattâ erik ağaçlarından bir kısmı meyva bile vermişti. Fakat iki gün- denberi vilâyetimizde kara kış başla» mıştır. Bozdağ, Yamanlar dağı ve Ke- malpaşa dağlarına fazla kar düşmüş- tür. Bu sebeple havalar soğumuştur. Bunun çiçek açan meyva ağaçlarına zarar vermesinden, çiçeklerin dökül- mesile bu yıl meyva mahsulünün az olmasından endişe edilmektedir, Hat- tâ bazı köylerden gelen haberlere gö- Te köylüler, kırmızılaşmış erik bile yemiştir. Son dakika Peştede iki bomba patladı 9 Yahudi havradan çıkarken bomba ile yaralandılar Budapeşte 4 (A.A.) — Dokuz Ya- hudi, Budapeştede havradan çıkar- ken, meçhul kimseler tarafından ati- lan iki bomba ile yaralanmıştır. Çok şiddetli tedbirler alındığı res- men bildirilmektedir. İngilterede sivil müdafaa plânı İngiliz erkânı harbiye reisi Mısırda teftişat yapıyor Londra 4 (A.A.) — B. Anderson, harp halinde derhal tatbik edilebile- cek bir sivil müdafaa plârunın hazır- Jandığıeni bildirmiştir. Projenin esasları şunlardır: Bütün memleket on iki bölgeye tak. sim olunacak ve harp halinde her böl. ge daha barış halinde tayin edilecek olan bit bölge komiserinin kumanda- sina verilecektir. Bir harp ihtimaline karşı her şey hazir olacak ve sivil ve askeri makamları daimi temas halin. de bulunacaklardır. Bununla beraber, komiserlerin salâhiyeti askeri mesele. Jere şamil olmıyacaktır. Hükümetin merkezi ve mevzii en- düstrisi ve en mütevazi vatandaşa kadar herkes bir harb halinde vazi- felerini görmek için teşriki mesai edeceklerdir. B. Henderson diyor ki; Harb halinde ne kadar müttehid olursak, panik ve karışıklık tehlike- sinden o derece az korkulur. Kahire 4 (A.A) — İngiliz genel kurmay başkanı B. Gort, tayyare ile Mersamartun,a hareket etmiştir. Mersamartun, İskenderiye ile Libya hududu arasmda yarı yoldur. B. Gort, oradan gene tayyare ile ve ya- nında Mısırdaki İngiliz kıtaatının kumandanı general Gordon Finlay- son ile birlikte garb sahrasında bir teftiş tumesi yapacaktır. Bu tume Üç gün sürecektir. Amerika ordu encümeninin gizli bir içtima daha Vaşington 4 (A.A.) — Senato ordu komisyonu bugün gizli bir toplantı yapmıştır. Verilen malümata göre, bu. toplan- tıda Fransaya tayyare satılması hak- Xındaki vesikaların neşri meselesi görüşülmüştür. Almanya donanmasını kuvvetlendiriyor Denizaltı gemilerini Ingilizlerle müsavi hadde çıkaracak Londra 3 (A,A.) — Dün akşam Ha- | riciye Nezareti tarafından neşredilen | bir tebliğde “bildirildiğine göre, Al | manya hükümeti geçen 18 kânun- da bir nola göndererek İngiliz camia- | sını teşkil eden milletlerle müsavatı | temin edinciye kadar tahtelbahir filo. | sunun tonajını tedricen arttıracağını bildirmiştir. Almanya, 939 başlangı- cından itibaren muahede ile tesbit edilen haddi buluncaya kadar bu ka- rarını tatbik edecektir. Bundan maâda Almanya inşa edil mekte olan 10,000 tonluk K. ve H. kruvazörlerini «B» sınıfından «A» $i- nıfına geçecek surette teslih edecek- tir. Bu suretle hareket etmekle Alman- ya muahedenin kendisine vermiş ol- duğu haktan istifade etmekten baş- ka bir şey yapmış olmuyor. Hariciye Nezaretinin tebliğinde Al- manya hükümetinin donanmasını tak- viye edeceğini geçen ilkkânunda hâ- ber verdiği hatırlatılmaktadır. Berlinde cereyan eden dostane mü- zakerelerden sonra Almanya hüküme, ti 30 ilkkânunda bu hususa dair tah. riri bir beyanname tanzimine muva- fakat etmiş ve bu beyanname 18 $on- kânunda Londraya tevdi edilmiştir. Deniz mahfellerinde söylendiğine göre, Almanya evvelce inşaata baş- lamış ise, tahtelbahirlerinin tonajı ancak dört sene sonra İngiliz tahtel- bahirlerinin tonajına müsavi olabile. cektir. Almanyadan gelen vapurlar Komisyon bu hafta içinde tetkiklerini bitirecek İktisad Vekili B. Hüsnü Çakır, bay- ramı geçirmek üzere şehrimize gel- mesinden istifade ederek Vekâlete tâbi müesseselerde tedkikle yapmıştar, | «<İmpeks» meselesile Denizbank tara- | fından 250,000 liraya salın alınan Fındıklıdaki Satye binası işinin Ma- liye ve İktisad Vekâletleri müfettiş- lerinden mürekkep tahkik heyeti tarafından tamiki lüzumlu görülmüş» | tür, Almanyadan gelen yeni vapurlar rin vaziyeti hakkındaki tedkikler esas itibarile bitirilmiş olmakla bera- ber komisyon teferrüat üzerinde me- sâlsine devam etmektedir. Komisyon bu hafta da mesaisine devam edecek, hafta sonunda işini bitirecektir. Asıl mesele, Almanyaya ismarlari- mış, fakat henüz tesellüm edilmemiş vapurları vaziyelidir, Bu vapurlar- dan bazısının şimdiye kadar Deniz- banka teslim edilmesi lâzım geliyor- du. Yeni vapurların inşaatı bittikten sonra Almanyaya gidecek olan tesel- lüm heyeti vapurların vaziyetini esaslı şekilde tedkik edecektir, Bize verilen mülümata göre badema Al- manyada yapılacak vapurları, şehri- mizde çalışmakta olan tahkik heye ti tesellüm edecektir. Sovyet hükümeti Macar elçi- liğinin kapanmasına intizar Moskova 3 — B. Litvinof bugün Moskovadaki Macar orta elçiliğine, Sovyet hükümetinin Budapeştedeki elçiliğini lâğvettiğini ve Moskovadaki Macar elçiliğinin de kapanmasına intizar eylediğini bildirmiştir, Roma 3 (A.A.) — B. Ciano Roma. daki Macar orta elçisini kabul et- miştir. Elçinin kendisine Sovyet - Macar münasebetlerinin kesilmesi hakkında malümat verdiği bildirilmek» tedir. Şurası da kayda değer ki, İtalyan gazeteleri şimdiye kadar inkıta hak- kındaki haberi jretmekle iktifa etmişlerdir. a Ayni mahfellerde temin edildiğine göre, Almanya 800 ile 1500 ton arasın- da duha ağır gemller İnşasım düşün- mektedir. Bunların faaliyet sahası, tonajları 250 ile 600 arasında olan şimdiki tahtelbahirlerin faaliyet sa- hasından daha büyük olacaktır. Kruvazürlere gelince, deniz mahfel- lerinde beyan edildiğine göre, Alman- ya, Sovyetlerin bu tipte yedi gemi in- şa etmekte olduklarını isbat edeme- miştir. Bu mahfeller, muahede mucibince Almanya bu tonajda beş gemi inşa ettiği takdirde Sovyetlerin de ayni t0- najda yedi gemi inşa etmeğe hakları olduklarını hatırlatmaktadırlar. Sovyetler, eğer bu tipte yedi kru- vazörleri yoksa herhalde muahedenin kendilerine verdiği haklardan istifade ederek bu tipte yeni gemiler inşa ede- ceklerdir. Salâhiyettar mahfellerde söylendiğine göre, Almanya bu karâ- Yını bildirmeden evvel uzun hazırlık. larda bulunmuştur. Çünkü Berlin kararını 19 ilkkânun- da Londraya bildirmiştir. Halbuki munzam iki ağır kruvazörlerden ilki olan Seydlitz, 7 sonkânunda denize indirilmiştir. Munzam yeni kruvazörlerin ikinci ve sonuncusu halihazırda Bremen tezgâhlarında inşa edilmektedir. Yakında denize indirilecek olan bu kruvazörlerle ağır kruvazörlerin ade- di beşe çıkmış olacaktır. Belçika Başveki- line tecavüz EM dövdüler Brüksel 3 — Belçika Başvekili ve sosyalist partisi lideri B. Spaak gece saat yirmide evine giderken, Dr. Martensin akademiye intihabıni pro- testo etmek için toplanmış olan €s- ki muharipler grupunun tecavüzüne uğramıştır. Nümayişçiler, Başvekili | dövmüşlerdir, Polisler, Başvekili nü- mayişçilerin elinden kurtarmışlardır. Başvekilin evi etrafında kurulan po- ! dis kordonu kuvvetlendirilmiştir, B. Spaak bu tecavüze uğradığı 2- man meclisten dönüyordu. Mecliste Dr. Martensin krallık ve filâmanlar tap akademisi âzalığına tayin edil mesinden dolayı, çök şiddetli hadise- ler cereyan etmişti. Dr. Martens, umü- mi harb esnasında vatana ihanet cür- mile gıyaben idama mahküm olmuş, sonra da affedilmişti. Mecliste, aslen Fransız ve eski mu- hariplerden olan birçok mebuslar, bu meseleyi kurcalamışlardı. B. Spaak söz alarak verilen kararı teyid etmiş, bu esnada mebuslar, biribirine gir- dikleri cihetle, meclis reisi celseyi ta le mecbur olmuştu, Bu hadiselerden evvel meclis, mebus Bonillon tarafın» dan verilmiş olan bir takriri müzas kere etmiştir. Bu takrir mucibince, bir mahküm, sonra da affa nail olsa bile umumi hizmetlerde kullanılma- mak hakkında bir takım hükümleri ihtiva ediyordu. Takririn hedefi, Dr, Martensin akademiye tayinini ber mağa hükümeti mecbur etmekti, Hü» kümet tarafdarı mebuslar, bu takri- rin şiddetle aleyhinde bulunmuşlardı, İşte Başvekil meclisteki bu hadise lerden sonra evine dönerken yukari» ki tecavüze uğramıştır. Kuzguncukta yangın Kuzguncukta Beylerbeyi caddesin- de Onnlğe aid üç katlı ahşap evden baca kurumlarının tutuşması yüzüne den dün gece yangın çıkmış, evin bâ- casile çatısının bir kısmı yandıktan sonra itfaiye tarafından söndürülmüşe tür. : 3 i