8 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Amerikada demokrat dev- letlerle birlikte hareket edil- mesi için sesler yükseliyor mean Sene 21 — Ni 323 —PF her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 8 Mart 1939 - Reisicümhur dün akşam Ankaraya hareket ettiler Inönü dün binicilik mektebini ve tersaneyi ziyaret ettiler. Mektepte süvarilerin mesaisi, tersanede de denizaltı gemilerimizin inşası hakkında izahat aldılar ANNE. , Mült Şef Suvat vapurile Haydarpaşaya geçerken B. Salih Bozokla konüşüyörlür Reisicümhur İsmet -İnönü, muh- terem refikalarile birlikte dün ak- şam Ankaraya hareket buyurmuşlar- dır. İsmet İnönü tam 9,35 te Suvat yapurile Dolmabahçeden hareket ederek Haydarpaşaya gelmişlerdir. Haydarpaşa rıhtımında coşkun te- sicümhuru- muz, da gara girmiş ve kendisini teşyle ge- len birçok zevatın ellerini - sıkarak Ütifatta bulunmuşlardır. Hususi tren saat tam 22 de halkın sürekli alkışları arasında hareket et- miştir. Atli Şef, Haydarpaşa garında Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, Vali | ve Belediye Reisi B, Lütfi Kırdar, İs- Amerikadan demokrasi lehinde yükselen iki ses Eski Hariciye Nazırı: “Demokrasiye bir tecavüz olursa Amerikan, İngiliz, Fransız filoları “birlikte hareket etmelidir,, diyor Nevyork ' -— “Eski”Cümhürrelsi Hoover'in Hariciye Nazırı Cumhuri- yelçi fırkasından Stimsori Net --York Times gazetesine bir mektup gönder- miştir. Bu mektupta, umumi birhar- bin önüne geçmek için faşist millet- lere karşı Amerikanın müsbet bir yol tutması lâzım geldiğini bildirmekte ve totaliter devletler tarafından Av- rupa demokrasilerine karşı bir teca- vüz vuku bulduğu takdirde Ameri- kan, İngiliz: ve Fransız filolarının müştereken hareket - etmeleri lâzım geldiğini söylemektedir. B. Stimson demokrasilerin müda- faa vasıtalarını tedkik ile diyor ki: «Mutaarrız faşist milletleri man- takı dinlemiyorlarsa da kuvvetten doğabilecek fayda ve zararları pek âlâ anlıyorlar ve içine düşecekleri tehlike, kendilerine ihtar edilirse har- be başla; tan menedilebilirler, Fakat bundan daha mühim olan bir nokta daha vardır ki o da-sulhü seven milletlere yardım edeceğimizi bildrimektir. Medeniyetimizin büyük bir istinadgâhımı teşkil eden Fransa İle İngiltereye karşı faşist devletler grupu tarafından yapılacak bir hü- kendi. emniyetimizi tehlikeye düşüreceğini görmemezlik | edemeyiz.» İ cumun bizzat Eski Hariciye Nazırı B. Stimson B. Stimson, bugünkü tehlikelere göğüs germeğe matuf olan Roosevelt siyesetinin bütün Amerikan fırka ve vatandaşlarından yardım görmesi lâ- zım geldiğini söylemek suretile mek- tubunu bitiriyor. Devamı 8 inci sahifede) | tanbul kumandanı general Halis Bı- | | yıklay, şehrimizde bulunan © saylay. laf, müteknid generallerden Ali Said ve daha © birçok zevat” tarafından mektebinde Relsicümhur İsmet İnönü dün sa- at 12 den sönra beraberinde Dahiliye Vekili - B; Faik Öztrak, ve İstanbul Devamı 8 inci sahifede) Bulgar Basvekilinin. seyahati 18'martta Sofyadan hareket edeceği bildiriliyor Solya 7 — Bulgar Başvekil ve Ha- riciye Nazırı B. Köseivanof, Türkiye elçisi B, Şevki Berkeri kabul etmiş ve bu mülükat esnasında Ankaraya seyahati meselesi görüşülmüştür. B. Köseivanot; 18 martta Sofyadan Hareketle 19 mart sabâhı İstanbula varacak ve ayni günün akşamı An- karaya hareket edecektir. Bulgar Başvekili Ankarada iki gün kalacak, Reisicümhur İsmet İnönü tarafından kabul edilecektir. B. Köseivanof An- karadan dönüşte İstanbulda 24 saat Kalacaktır. bikkeatler: ş—— << <- Ateş ve su Son yangında dört buçuk milyon sigortalı mal yandı deniyor. Umum zayiat on. iki milyondur iddiası yürü. tillüyor. Her halde, muhakkak ki, mill servetimizden milyonları kül et. tik, Ateşin istediği kadar suyu temin edememişiz de bu jelâket onun için büyümüş iddiası var. İtfaiyemizi modernleştirmek için sarfettiğimiz paralarla, kim bilir İş tanbulun yanmağa mahkılm kaç semdi kurtuldu. Su tesişatımıza da Gyni fedakârlığı gözden çıkarsak, el. bette müstakbel | felâketlerden mah- fuz kalmak suretile karşılığın kat Kat alacağız. Bol suya kavuşmamız caba... | MİLLE Kü ene | a AN dr —— Muvakkaten Aşir efendi kütüpha- ne caddesinde Yasifidis hanına ATA ATABEK ticarethanesi NAKLETMİŞTİR Alman gazetelerine göre Italya Fransadan arazi istemiyecekmiş Almanya, Akdenizde Italya lehinde değişiklik yapılması için müzaherete taraftar değil Fransız mahafili, Fransadaki Italyanların geri çağrılmasını harp düşüncesile alâkadar görüyor Mart ayı sükünetle Paris T (A.A) — Birkaç günden beri, İtalyanın Fransadan Araziye taallük etmiyen isteklerde buluna- cağı yolunda şayialar dolaşmakta. | dır, İyi haber alan Paris mahfilleri bu şaylaları bir tecrübe balonu adde- diyor. Bu mahflilerin kanaati şudur; İtalyanın noktal nazarını Tesmen ) nasıl bildireceği malüm değildir. Yal. ©| mız B. Müssolininin maksadlarını açi ğa vurmak için İspanyol ihtilâfının sonunu beklediği tahmin edilmekte. | dir, İtalyanın, Mareşal Goering'in İtalyada bulunmasından “istifade ede- | rek Almanya ile fikir teatisirde bu- i lunması muhtemeldir. Alman gazetelerinin iddiasına gore İtalya arazi istemyiecektir.. Yalmz Cibuti'nin ve Süveyş kanalının Idare şekillerinde ve Tunustaki Italyanlara mahsus kayıdlarda bazi değişirlik ya pılmasinı istiyecektir. ş Bu neşriyat, Alman efkârı umumi yesinin Akdenizde İtalya lehinde bir değişiklik yapılması için müzahcxele tarafdar olmadığını “ve böyle bir t&- şebbüsün doğuracağı tehlikelere kar» $1 durmak için hazırlanmadığını gös- termektedir. Bununla beraber salâhiyettar mah- filler İtalyanın Korsika hakkında aç- tığı mücadelenin devam ett atindedir. Fransada yaşıyan İta ların geri çağırılması da bunu gös rir. Şimdiye kdar 1500 İtalyan dave- te icabetle memleketlerine dönmüş- tür, Fransada! İtalyanların mem- leketlerine çağırılmasının, âncak İtal | ya bir harbi göze aldığı takdirde ma- nası olabilir, Salâhiyettar mahfiller, | hüre rağmen, Al bu teza- — Bay bayi... geçecekmiş İlalyaya seyahati etrafında birçok tefsirler yapılan B, Göring lığı karşısında İtalyanın ibtiyatsızca bir harekette bulunmasına ihtimal vermiyor, Mart sükünet geçecekmiş Pariste çıkan - Ocuvre gazetesinde madam Tabouis diyor ki: <Dün diplomatik “mahafiide B. Mussolini'nin, B, Hitler ile görüşmek hususundaki ârzüsundan çok bahse. diyordu. Görünüşe göre, B. Mussolini, İtalyaya yardım etmek için Alman- Yanın patırdıya karışmak istemez gi- bi görünmesinden endişe hissetmek. tedir. içinde Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı İşleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497